ALEGERI LOCALE 2020 | Ludovic Orban a anuntat masurile pentru a evita raspandirea COVID-19 in sectii...

Ludovic Orban a spus, miercuri, in Parlament, ce masuri vor fi luate atat in perioada campaniei electorale, cat si in ziua votului, pentru a limita raspandirea coronavirusului.

Masca va fi obligatorie pentru toata lumea, iar alegatorii isi vor dezinfecta mainile si la intrarea si la iesirea din sectii, a spus premierul. La intrarea in sectiile de vot, fiecarei persoane i se va masura temperatura, iar cine are febra va fi condus catre o cabina de vot speciala, deservita de un membru al comisiei echipat corespunzator, inclusiv cu viziera. Membrii comisiilor de votare vor sta la distanta de 1,5 metri, despartiti de panouri transparente, iar la fiecare doua ore,votarea va fi intrerupta timp de 10 minute, pentru aerisirea salii.

RAPORT

Actiuni privind stabilirea masurilor tehnice necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor locale din anul 2020

Pentru organizarea si desfasurarea alegerilor locale din anul 2020, Ministerul Afacerilor Interne si institutiile prefectului asigura buna organizare a procesului electoral, iar Ministerul Sanatatii are rolul principal privind prevenirea raspandirii virusului Covid-19.

Pentru coordonarea si urmarirea indeplinirii sarcinilor prevazute de legislatia in vigoare privind alegerile locale, care revin ministerelor si celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si institutiilor prefectului, se constituie Comisia tehnica centrala pentru coordonarea activitatilor de organizare a alegerilor locale, fara personalitate juridica, cu urmatoarea componenta:

Presedinte: ministrul afacerilor interne;

Membri:- Presedintele Autoritatii Electorale Permanente;- secretar de stat pentru ordine publica din Ministerul Afacerilor Interne;- secretar de stat pentru relatia cu institutiile prefectului din Ministerul Afacerilor Interne;a) reprezentanti, la nivel de secretar de stat/subsecretar de stat sau secretar general, ai:- Secretariatului General al Guvernului;- Ministerului Lucrarilor Publice, Dezvoltarii si Administratiei;- Ministerului Finantelor Publice;- Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;- Ministerului Educatiei si Cercetarii;- Ministerului Sanatatii;- Institutului National de Statistica;- Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale;- Serviciului de Telecomunicatii Speciale

b) reprezentanti ai:- Agentiei Nationale de Presa AGERPRES;- Societatii Romane de Televiziune;- Societatii Romane de Radiodifuziune.

c) reprezentanti ai societatilor de distributie si furnizare a energiei electrice.

Lucrarile de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale sunt asigurate de Ministerul Afacerilor Interne.

Comisia tehnica centrala pentru coordonarea activitatilor de organizare a alegerilor locale evalueaza saptamanal stadiul realizarii actiunilor privind pregatirea si organizarea alegerilor locale din anul 2020 si transmite Guvernului, daca este cazul, propuneri pentru rezolvarea problemelor intampinate.

Comisia tehnica centrala pentru coordonarea activitatilor de organizare a alegerilor locale informeaza saptamanal Guvernul in legatura cu stadiul indeplinirii actiunilor privind pregatirea si organizarea alegerilor locale din anul 2020.

Ministerul Afacerilor Interne dispune masuri pentru mentinerea si asigurarea ordinii si linistii publice in localitatile tarii, pe intreaga perioada electorala si, in mod deosebit, in ziua votarii, precum si in zilele care premerg si succeda acestei zile.

Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, mentine si asigura ordinea publica in zona sectiilor de votare si securitatea dosarelor intocmite de birourile electorale, pe timpul transportului acestora la birourile electorale, respectiv la Biroul Electoral Central, precum si securitatea pe timpul tiparirii, transportului si depozitarii buletinelor de vot si a celorlalte materiale necesare votarii.

Personalul structurilor Ministerului Afacerilor Interne asigura paza sediilor Autoritatii Electorale Permanente, precum si ale Biroului Electoral Central, ale birourilor electorale de circumscriptie si ale birourilor electorale ale sectiilor de votare.

Institutiile prefectului duc la indeplinire urmatoarele masuri tehnice principale:

a) asigura transportul, ambalarea si distribuirea materialelor, documentelor si a tipizatelor prevazute de lege pentru desfasurarea procesului electoral;

b) asigura confectionarea stampilelor birourilor electorale de circumscriptie si a stampilelor de control ale sectiilor de votare;

c) asigura conditiile logistice necesare pentru organizarea sesiunilor de instruire a presedintilor birourilor electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti si ai birourilor electorale ale sectiilor de votare.

Ministerul Sanatatii distribuie, prin intermediul institutiilor prefectului, catre primari, materiale dezinfectante pentru sediile sectiilor de votare.

Institutiile prefectului cu sprijinul primarilor asigura, prin personalul desemnat, odata cu predarea materialelor necesare desfasurarii procesului electoral, predarea catre presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare a mastilor de protectie ce vor fi utilizate de catre membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare si operatorii de calculator ai acestora.

Mastile de protectie vor fi depozitate impreuna cu materialele necesare desfasurarii procesului electoral, urmand sa fie utilizate de membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare si operatorii de calculator in conformitate cu normele emise de autoritatile medicale competente.

In zilele de 26 si 27 septembrie 2020, presedintele biroului electoral al sectiei de votare se va asigura ca membrii biroului electoral al sectiei de votare si operatorii de calculator primesc si utilizeaza, pe durata activitatilor desfasurate in localul de vot, masti de protectie.

Fiecare membru al biroului electoral al sectiei de votare si operator de calculator beneficiaza, de regula, de cate 5 masti de protectie si 5 perechi de manusi.

Institutiile prefectului cu sprijinul primarilor asigura, prin personalul tehnic al birourilor electorale ale sectiilor de votare, distribuirea a cate unei masti de protectie fiecarei persoane acreditate, delegat acreditat si alegator care se prezinta la sectia de votare. Institutiile prefectului asigura distribuirea pentru ziua votarii a cate unei masti de protectie fiecarei persoane care face parte din personalul de paza sau din personalul tehnic al birourilor electorale ale sectiilor de votare.

Din personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscriptie comunala, municipala si oraseneasca, precum si al birourilor electorale de circumscriptie a sectoarelor municipiului Bucuresti, propus de primari, vor face parte in mod obligatoriu informaticieni, dupa cum urmeaza:

a) cel putin un informatician pentru fiecare birou electoral de circumscriptie comunala;b) cel putin doi informaticieni pentru fiecare birou electoral de circumscriptie oraseneasca si municipala;c) cel putin patru informaticieni pentru fiecare birou electoral de circumscriptie a sectorului municipiului Bucuresti.

Informaticienii asigura asistenta tehnica pentru operatiunile informatice curente ale birourilor electorale de circumscriptie, opereaza aplicatiile informatice necesare centralizarii electronice a datelor din procesele-verbale si sprijina activitatea centrelor de interventie operativa.

Informaticienii vor fi desemnati in aparatul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscriptie numai pe baza avizului Serviciului de Telecomunicatii Speciale.

Informaticienii primesc, pe baza de proces-verbal, de la reprezentantii Serviciului de Telecomunicatii Speciale, echipamentele informatice necesare indeplinirii atributiilor care le revin.

Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central, al birourilor electorale de circumscriptie judeteana, al biroului electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti si al birourilor electorale de circumscriptie de sector al municipiului Bucuresti asigura suport pentru relatia cu publicul, relatia cu mass-media, accesul la informatiile de interes public, inregistrarea si arhivarea documentelor, secretariatul sedintelor, elaborarea si redactarea actelor, efectuarea operatiunilor materiale privind centralizarea rezultatelor alegerilor, precum si a operatiunilor materiale de predare-primire si arhivare a materialelor electorale.

Institutul National de Statistica si directiile teritoriale de statistica asigura statisticienii necesari Biroului Electoral Central, birourilor electorale de circumscriptie judeteana, birourilor electorale de circumscriptie ale sectoarelor municipiului Bucuresti si biroului electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti, pentru operatiunile tehnice de consemnare si centralizare a rezultatelor alegerilor, dotarea necesara cu echipamente, tehnica de calcul, consumabile si servicii, in limita fondurilor alocate.

Institutul National de Statistica si directiile teritoriale de statistica asigura instruirea personalului implicat in efectuarea operatiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor.

Institutul National de Statistica, prin directiile teritoriale de statistica, asigura tiparirea proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii.

Serviciul de Telecomunicatii Speciale duce la indeplinire urmatoarele masuri tehnice principale:

a) asigura dezvoltarea aplicatiei informatice pentru verificarea dreptului la vot, precum si a aplicatiei informatice pentru centralizarea rezultatelor votarii utilizate de Biroul Electoral Central, conform cerintelor operationale furnizate cu 60 de zile inainte de data votarii de catre Autoritatea Electorala Permanenta;

b) asigura echipamente informatice si de comunicatii pentru implementarea si functionarea sistemelor informatice utilizate in procesul electoral, precum si pentru asistenta tehnica necesara acestora;

c) asigura serviciile de telefonie speciala si de comunicatii de voce si date, necesare birourilor electorale;

d) asigura terminalele informatice necesare Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal, inregistrarii video-audio a operatiunilor efectuate de catre membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare pentru numararea voturilor, precum si fotografierii proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii;

e) asigura terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale si centralizarii rezultatelor votarii la nivelul birourilor electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti;

f) asigura, impreuna cu Autoritatea Electorala Permanenta, instruirea operatorilor de calculator;

g) asigura impreuna cu Institutul National de Statistica instruirea informaticienilor;

h) asigura servicii de comunicatii de voce si terminalele telefonice mobile pentru centrele de suport.

Serviciul de Telecomunicatii Speciale asigura, la nivelul fiecarui judet, constituirea unor centre de interventie operativa pentru remedierea eventualelor disfunctionalitati ale Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal.

Serviciul de Telecomunicatii Speciale asigura functionarea Centrului de suport tehnic prin care furnizeaza asistenta tehnica pentru operatorii de calculator din sectiile de votare.

Autoritatile administratiei publice centrale si locale iau masurile necesare pentru a pune la dispozitia primarilor spatii in vederea organizarii de sectii de votare, precum si pentru sprijinirea cu personal a operatiunilor tehnice la sectiile de votare.

Ministerul Sanatatii va lua masurile necesare pentru asigurarea asistentei medicale la sectiile de votare.

Ministerul Sanatatii asigura materiale dezinfectante pentru sediile sectiilor de votare si coordoneaza prin directiile de sanatate publica, actiunile de dezinfectie a sediilor sectiilor de votare efectuate cu sprijinul institutiilor prefectului si al primarilor inaintea inceperii activitatii birourilor electorale ale sectiilor de votare si dupa finalizarea acesteia.

Se constituie comisiile tehnice judetene pentru coordonarea activitatilor de organizare a alegerilor locale si Comisia tehnica a municipiului Bucuresti pentru coordonarea activitatilor de organizare a alegerilor locale, fara personalitate juridica, cu componenta urmatoare:

- Prefectul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;- Reprezentantul Autoritatii Electorale Permanente;- Un subprefect;- Secretarul judetului, respectiv secretarul general al municipiului Bucuresti;- Directorul executiv al directiei regionale/judetene de statistica;- Directorul general al directiei regionale a finantelor publice/seful administratiei judetene a finantelor publice, dupa caz;- Inspectorul-sef al inspectoratului judetean de politie, respectiv directorul general al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti;- Inspectorul-sef al inspectoratului pentru situatii de urgenta judetean, respectiv inspectorul-sef al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta al Municipiului Bucuresti;- Seful structurii judetene de administrare a bazelor de date de evidenta a persoanelor, respectiv a municipiului Bucuresti;- Seful serviciului public comunitar judetean de evidenta a persoanelor;- Inspectorul-sef al inspectoratului de jandarmi judetean, respectiv directorul general al Directiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucuresti;- Inspectorul general al inspectoratului scolar judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;- Directorul directiei de sanatate publica a judetului, respectiv al Directiei de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti;- Reprezentantul teritorial al Serviciului de Telecomunicatii Speciale;- Reprezentantii teritoriali ai societatilor de distributie si furnizare a energiei electrice;- Corespondentul teritorial al Agentiei Nationale de Presa AGERPRES.

NOTA:Lucrarile de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice judetene si ale Comisiei tehnice a municipiului Bucuresti sunt asigurate de personalul din cadrul institutiei prefectului.

Comisiile tehnice judetene pentru coordonarea activitatilor de organizare a alegerilor locale si Comisia tehnica a municipiului Bucuresti pentru coordonarea activitatilor de organizare a alegerilor locale vor informa saptamanal Comisia tehnica centrala pentru coordonarea activitatilor de organizare a alegerilor locale in legatura cu stadiul pregatirii si organizarii alegerilor locale din anul 2020.

Autoritatea Electorala Permanenta asigura sediul Biroului Electoral Central.

Autoritatea Electorala Permanenta asigura dotarea tehnica si materiala a Biroului Electoral Central, precum si materiale de protectie sanitara pentru desfasurarea activitatii acestuia.

Ministerul Afacerilor Interne, impreuna cu Autoritatea Electorala Permanenta, asigura mijloacele de transport necesare bunei desfasurari a activitatii Biroului Electoral Central.

Presedintii consiliilor judetene si primarul general al municipiului Bucuresti asigura, sub coordonarea prefectilor, sediile si dotarea tehnico-materiala ale birourilor electorale de circumscriptie judeteana, respectiv sediul si dotarea tehnico-materiala ale biroului electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti, precum si materiale de protectie sanitara pentru desfasurarea activitatii acestora.

Primarii asigura, sub coordonarea prefectilor, sediile si dotarea tehnico-materiala ale birourilor electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti.

Primarii duc la indeplinire urmatoarele masuri tehnice principale:

a) intocmesc si tiparesc listele electorale permanente;b) intocmesc si tiparesc listele electorale complementare si copiile de pe listele electorale complementare;c) tiparesc tipizatele listelor electorale suplimentare si ale extrasului de pe lista electorala permanenta, copia de pe lista electorala complementara si lista suplimentara;d) asigura urnele de vot, urnele speciale si cabinele de vot;e) asigura dotarea tehnico-materiala a sediilor sectiilor de votare, precum si dotarea grupurilor sanitare ale acestora cu materiale destinate igienei personale, precum sapun, prosoape de hartie si uscatoare de maini;f) asigura materiale de protectie sanitara pentru desfasurarea activitatii birourilor electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti;g) informeaza alegatorii privind delimitarea sectiilor de votare si sediile acestora;h) asigura locurile speciale de afisaj electoral si amplasarea de panouri electorale;i) asigura tusul, tusierele si celelalte materiale necesare votarii;j) acorda sprijin reprezentantilor Serviciului de Telecomunicatii Speciale pentru instalarea echipamentelor si furnizarea serviciilor enuntate anterior;k) asigura, prin personalul desemnat, primirea pe baza de proces-verbal a echipamentelor instalate pentru asigurarea serviciilor enuntate anterior, precum si protectia fizica a acestora.

Autoritatea Electorala Permanenta coordoneaza activitatile privind functionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal, precum si activitatile de centralizare electronica a datelor consemnate in procesele-verbale privind rezultatele votarii si aduce la cunostinta publica, pe site-ul propriu si al Biroului Electoral Central, datele si informatiile de interes public rezultate din acestea.

Autoritatea Electorala Permanenta ia masuri pentru informarea si/sau instruirea membrilor birourilor electorale, a celorlalti participanti la procesul electoral, precum si a alegatorilor, prin realizarea, distribuirea si/sau difuzarea de publicatii, ghiduri, brosuri, pliante, productii audio-video.

Autoritatea Electorala Permanenta asigura instrumentele si aplicatiile tehnice necesare desfasurarii sedintelor Biroului Electoral Central prin mijloace electronice.

Autoritatea Electorala Permanenta pune la dispozitia birourilor electorale de circumscriptie o aplicatie informatica cu rol de suport pentru efectuarea calculelor necesare pentru repartizarea mandatelor.

Pe langa Biroul Electoral Central, birourile electorale de circumscriptie judeteana si biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti se organizeaza si functioneaza centre de suport pentru relatia cu publicul si cu birourile electorale ierarhic inferioare.

Cheltuielile necesare pregatirii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor locale din anul 2020

Prin HG 578/2020 s-a aprobat bugetul si structura cheltuielilor necesare pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea alegerilor locale din anul 2020.

Ministerul Afacerilor Interne repartizeaza institutiilor prefectului sumele de bani necesare pentru activitatile acestora legate de pregatirea, organizarea si desfasurarea alegerilor locale din anul 2020.

Categoriile de cheltuieli necesare pregatirii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor locale sunt urmatoarele:

a) cheltuielile privind sediile, dotarea si functionarea birourilor electorale;b) indemnizatiile membrilor birourilor electorale, ale membrilor comisiilor tehnice judetene, ale personalului tehnic auxiliar, ale statisticienilor ce fac parte din personalul tehnic auxiliar, ale operatorilor de calculator si ale informaticienilor;c) cheltuielile privind intocmirea si tiparirea listelor electorale permanente, a listelor electorale complementare, a copiilor de pe listele electorale complementare, a tipizatelor listelor electorale suplimentare, a extraselor de pe lista electorala permanenta, copia de pe lista electorala complementara si lista suplimentara, precum si a proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii;d) cheltuielile pentru asigurarea ordinii, sigurantei publice si a pazei, in cadrul procesului electoral, conform legii;e) cheltuielile pentru serviciile de telefonie speciala si de comunicatii de voce si date, necesare birourilor electorale;f) cheltuielile privind dezvoltarea si asistenta tehnica pentru functionarea Registrului electoral, precum si activitatile specifice de gestionare a acestuia in perioada electorala;g) cheltuielile privind dezvoltarea si asistenta tehnica pentru programele informatice utilizate la desemnarea presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare si a loctiitorilor acestora, precum si a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale sectiilor de votare;h) cheltuielile pentru functionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal;i) cheltuielile pentru functionarea Sistemului informatic de centralizare a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii;j) cheltuielile pentru dotarea cu echipamente, tehnica de calcul, consumabile si servicii necesare pentru organizarea si functionarea statiilor de prelucrare privind centralizarea rezultatelor alegerilor;k) cheltuielile pentru urnele de vot, urnele speciale si cabinele de vot;l) cheltuielile pentru imprimarea buletinelor de vot;m) cheltuielile pentru confectionarea stampilelor electorale si a timbrelor autocolante;n) cheltuielile pentru confectionarea ecusoanelor membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare;o) cheltuielile de transport, ambalare si distribuire a materialelor, inclusiv a materialelor de protectie sanitara, a documentelor si a tipizatelor prevazute de lege pentru desfasurarea procesului electoral, precum si cheltuielile de transport necesare bunei desfasurari a activitatii Biroului Electoral Central;p) cheltuielile de informare a alegatorilor;q) cheltuielile pentru elaborarea, editarea si difuzarea de brosuri legislative si ghiduri specifice in materie electorala;r) cheltuielile pentru organizarea procedurilor de recrutare si selectie a presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare si a loctiitorilor acestora, precum si a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale sectiilor de votare;s) cheltuielile privind instruirea primarilor, a secretarilor unitatilor administrativ-teritoriale, a prefectilor, a mandatarilor financiari, a presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare si a loctiitorilor acestora, a personalului implicat in efectuarea operatiunilor tehnice privind stabilirea rezultatelor alegerilor, precum si a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale sectiilor de votare;s) cheltuielile pentru asigurarea locurilor speciale de afisaj electoral si pentru amplasarea panourilor electorale;t) cheltuielile pentru achizitionarea materialelor de protectie sanitara, a dezinfectantilor si a produselor de igiena ce vor fi utilizate in activitatea birourilor electorale;t) cheltuielile pentru primirea, procesarea si publicarea declaratiilor de avere si de interese ale candidatilor;u) cheltuielile pentru primirea si verificarea declaratiilor candidatilor, date conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 293/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.

Aparatul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscriptie va fi dimensionat in functie de bugetul alocat.

Fondul indemnizatiilor stabilite pentru personalul tehnic auxiliar si statisticieni, fara a include informaticienii, nu poate depasi:

a) 16.000 de lei, in cazul birourilor electorale de circumscriptie comunala;b) 25.000 de lei, in cazul birourilor electorale de circumscriptie oraseneasca sau municipala;c) 125.000 de lei, in cazul birourilor electorale de circumscriptie judeteana, inclusiv a municipiului Bucuresti, precum si a subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului.

Autoritatea Electorala Permanenta suporta urmatoarele categorii de cheltuieli:

a) cheltuielile pentru sediul, dotarea si functionarea Biroului Electoral Central, precum si pentru materialele de protectie sanitara necesare desfasurarii activitatii acestuia;b) indemnizatiile membrilor Biroului Electoral Central;c) cheltuieli pentru confectionarea stampilelor Biroului Electoral Central;d) indemnizatiile personalului tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central si ale statisticienilor care isi desfasoara activitatea pe langa acest birou;e) cheltuielile de protocol pentru Biroul Electoral Central;f) cheltuielile privind dezvoltarea si asistenta tehnica pentru functionarea Registrului electoral, precum si activitatile specifice de gestionare a acestuia in perioada electorala;g) cheltuielile privind dezvoltarea si asistenta tehnica pentru programele informatice utilizate la desemnarea presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare si a loctiitorilor acestora, precum si a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale sectiilor de votare;h) cheltuieli de informare a alegatorilor;i) cheltuielile pentru organizarea procedurilor de recrutare si selectie a presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare si a loctiitorilor acestora, precum si a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale sectiilor de votare;j) cheltuielile pentru elaborarea, editarea si difuzarea gratuita de brosuri legislative si ghiduri specifice in materie electorala;k) cheltuieli de instruire a operatorilor de calculator, a mandatarilor financiari;l) cheltuielile pentru arhivarea materialelor primite de la Biroul Electoral Central.

Ministerul Afacerilor Interne asigura sumele de bani necesare acoperirii urmatoarelor categorii de cheltuieli:

a) cheltuielile pentru asigurarea ordinii, sigurantei publice si a pazei, in cadrul procesului electoral, conform legii;b) plata hartiei efectiv consumate pentru imprimarea buletinelor de vot;c) cheltuielile pentru confectionarea timbrelor autocolante;d) cheltuielile pentru confectionarea stampilelor cu mentiunea "VOTAT";e) cheltuielile de intretinere a mijloacelor de transport furnizate Biroului Electoral Central si cheltuielile de carburant aferente.

Ministerul Afacerilor Interne asigura, prin bugetele institutiilor prefectului, sumele de bani necesare acoperirii urmatoarelor categorii de cheltuieli:

a) indemnizatiile membrilor birourilor electorale de circumscriptie, ai birourilor electorale ale sectiilor de votare si ai comisiilor tehnice judetene;b) indemnizatiile personalului tehnic auxiliar, ale informaticienilor si ale statisticienilor ce fac parte din personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscriptie;c) indemnizatiile operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale sectiilor de votare;d) cheltuieli privind asigurarea conditiilor logistice necesare pentru organizarea de instruiri, sesiuni de selectie si examene, potrivit legislatiei electorale;e) cheltuielile pentru imprimarea buletinelor de vot;f) cheltuielile de transport, ambalare si distribuire a materialelor, a documentelor si a tipizatelor prevazute de lege pentru desfasurarea procesului electoral;g) cheltuielile pentru confectionarea stampilelor birourilor electorale de circumscriptie si a stampilelor de control ale sectiilor de votare;h) cheltuielile pentru asigurarea conditiilor materiale necesare functionarii grupurilor tehnice de lucru de pe langa comisiile tehnice;i) cheltuielile privind arhivarea materialelor rezultate din procesul electoral;j) cheltuieli cu transportul si distribuirea materialelor de protectie sanitara prevazute la art.6 alin.(1) din Legea nr.135/2020 privind stabilirea datei alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale din anul 2020, precum si a unor masuri pentru buna organizare si desfasurare a acestora.

In aplicarea dispozitiilor art. 6 alin. (2) din Legea nr. 135/2020, Ministerul Sanatatii asigura igiena si dezinfectia localurilor de vot in vederea prevenirii si combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, precum si materiale de protectie sanitara membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, personalului tehnic al birourilor electorale ale sectiilor de votare, persoanelor acreditate, delegatilor acreditati, operatorilor de calculator, personalului de paza si alegatorilor, in conditiile stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 577/2020 privind stabilirea masurilor tehnice necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor locale din anul 2020.

Agentia Nationala de Integritate suporta cheltuielile pentru primirea, procesarea si publicarea declaratiilor de avere si de interese depuse de catre candidati.

Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii suporta cheltuielile pentru primirea si verificarea declaratiilor candidatilor, date conform Ordonantei de urgenta nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii, aprobata prin Legea nr. 293/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.

Serviciul de Telecomunicatii Speciale suporta urmatoarele categorii de cheltuieli:a) cheltuieli aferente asigurarii serviciilor de telefonie speciala si de comunicatii de voce si date, necesare birourilor electorale;b) cheltuieli pentru achizitionarea terminalelor utilizate de birourile electorale;c) cheltuieli pentru implementarea sistemelor informatice si de comunicatii necesare birourilor electorale, precum si pentru interventiile necesare remedierii disfunctionalitatilor acestora;d) cheltuieli pentru dezvoltarea aplicatiilor si serviciilor informatice destinate procesului electoral.

Categoriile de cheltuieli care se suporta de la bugetul de stat pentru Institutul National de Statistica si directiile teritoriale de statistica, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, sunt urmatoarele:

a) cheltuielile pentru tiparirea proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii;b) cheltuielile pentru dotarea cu echipamente, tehnica de calcul, consumabile si servicii necesare pentru organizarea si functionarea statiilor de prelucrare;c) cheltuielile pentru instruirea personalului implicat in efectuarea operatiunilor tehnice privind stabilirea rezultatelor alegerilor.

Municipiile, orasele, comunele si sectoarele municipiului Bucuresti suporta din bugetul propriu urmatoarele categorii de cheltuieli:a) cheltuielile privind intocmirea si tiparirea listelor electorale permanente;b) cheltuielile privind intocmirea si tiparirea listelor electorale complementare si a copiilor de pe listele electorale complementare;c) cheltuielile pentru imprimarea tipizatelor listelor electorale suplimentare si a extraselor de pe lista electorala permanenta, copia de pe lista electorala complementara si lista suplimentara;d) cheltuielile privind urnele de vot, urnele speciale si cabinele de vot;e) cheltuielile pentru confectionarea si distributia ecusoanelor membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare;f) cheltuielile de informare a alegatorilor privind delimitarea sectiilor de votare si sediile acestora;g) cheltuielile pentru asigurarea locurilor speciale de afisaj electoral si amplasarea de panouri electorale;h) cheltuielile materiale pentru dotarea si functionarea sediilor birourilor electorale de circumscriptie municipala, oraseneasca si comunala, precum si pentru materialele de protectie sanitara necesare desfasurarii activitatii acestora;i) cheltuielile materiale pentru dotarea si functionarea sediilor sectiilor de votare;j) cheltuielile pentru achizitionarea tusului, a tusierelor si a altor materiale necesare votarii;k) cheltuielile pentru deplasarea urnei speciale;l) decontarea cheltuielilor de transport al presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, al loctiitorilor acestora si al operatorilor de calculator la si de la sedintele de instruire din localitatea de domiciliu sau resedinta, dupa caz, precum si in exercitarea atributiilor ce le revin;m) cheltuieli privind spatiile in care se organizeaza instruiri, sesiuni de selectie si examene, potrivit legislatiei electorale;n) cheltuielile pentru suportul necesar dezinfectarii sediilor sectiilor de votare si pentru dotarea grupurilor sanitare ale sediilor sectiilor de votate cu materiale de igiena personala;o) indemnizatiile personalului tehnic al birourilor electorale ale sectiilor de votare.

Pentru reducerea cheltuielilor necesare in vederea desfasurarii procesului electoral, primarii vor utiliza materialele de logistica electorala recuperate de la alegerile anterioare si aflate in stare buna.

Judetele si municipiul Bucuresti suporta din bugetul propriu cheltuielile materiale pentru intretinerea, dotarea si functionarea sediilor birourilor electorale de circumscriptie judeteana si a sediului biroului electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti, precum si pentru materialele de protectie sanitara necesare desfasurarii activitatii acestora.

Stadiul pregatirii si organizarii alegerilor locale din anul 2020

Biroul Electoral Central

In data de 30 iulie 2020, Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie a desemnat prin tragere la sorti cei 7 judecatori in Biroul Electoral Central.

Ulterior desemnarii, cei 7 judecatori au ales, prin vot secret, presedintele Biroului Electoral Central si loctiitorul acestuia, iar Biroul Electoral Central a fost completat cu presedintele si vicepresedintii Autoritatii Electorale Permanente si cu reprezentantii partidelor politice, rezultand urmatoarea componenta:

Judecatori:1. George Bogdan FLORESCU - Presedinte2. Valentin Horia SELARU - Loctiitor presedinte3. Andreia Liana CONSTANDA4. Mirela VISAN5. Iulia Manuela CIRNU6. Lavinia Valeria LEFTERACHE7. Virginia FILIPESCU

Autoritatea Electorala Permanenta:1. Constantin - Florin MITULEtU - BUICAe? - Presedinte2. Marian MUHULEl? - Vicepresedinte3. Zsombor VAJDA - Vicepresedinte

Reprezentantii partidelor politice:1. Petruta ULMEANU - PSD2. Andreea - Mihaela MIU - PNL3. Mihai Alexandru BADEA - USR4. Dora-Emese SZILAGYI - UDMR5. Valentin - Olivian TROFIN - Pro Romania6. Eliza Ene CORBEANU - PMP7. Daniela CALIN - ALDE8. Ivan TRUtER - Grupul minoritatilor nationale

Biroul Electoral Central a adoptat Hotararea nr. 1/01.08.2020 privind datele la care se considera implinite termenele prevazute de Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, la alegerile locale din anul 2020.

Comisia Tehnica CentralaResponsabilitatile institutiilor administratiei publice centrale au fost nominalizate prin Hotararea Guvernului nr. 577/2020, stabilindu-se totodata ca, pentru coordonarea si urmarirea indeplinirii sarcinilor prevazute de legislatia in vigoare, sa fie constituita Comisia Tehnica Centrala, din reprezentanti ai ministerelor si celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale.

In acest sens, ministrul afacerilor interne, in calitate de presedinte, a emis Ordinul nr. 115/2020 privind constituirea Comisiei tehnice centrale pentru coordonarea activitatilor de organizare a alegerilor locale din anul 2020.

Ministerul Afacerilor Interne

Avand in vedere sarcinile care revin in responsabilitatea Ministerului Afacerilor Interne, au fost intreprinse o serie de activitati, respectiv:

- Au fost instituite masuri specifice de protectie la sediul Biroului Electoral Central si la sediul Autoritatii Electorale Permanente incepand cu data de 29 iulie 2020, prin punerea in aplicare a prevederilor Dispozitiei secretarului de stat nr. I/1466/29.07.2020;

- A fost asigurat, impreuna cu Autoritatea Electorala Permanenta, personalul tehnic auxiliar necesar desfasurarii activitatii Biroului Electoral Central;

- Au fost asigurate mijloacele de transport necesare desfasurarii activitatii Biroului Electoral Central;

- Au fost asigurate stampilele Biroului Electoral Central.

Corespunzator prevederilor art. 9 alin. (1) al Hotararii Guvernului nr. 577/2020, a fost efectuata instruirea prefectilor si a subprefectilor cu privire la organizarea si desfasurarea alegerilor locale din anul 2020.

A fost elaborat si se afla in proces de consultare intrainstitutionala Planul general de masuri privind aplicarea masurilor din competenta structurilor Ministerului Afacerilor Interne, premergator si pe timpul desfasurarii alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale din data de 27.09.2020.

Autoritatea Electorala Permanenta - Suport organizatoric electoral

Potrivit dispozitiilor art. 10 din Hotararea Guvernului nr. 577/2020, incepand cu data de 30 iulie 2020, Autoritatea Electorala Permanenta a asigurat sediul, dotarea tehnica si materiala necesara bunei desfasurari a activitatii Biroului Electoral Central (Str. Eugeniu Carada nr. 1, Sector 3, Bucuresti).

In data de 31 iulie 2020, Presedintele AEP a desemnat angajatii Autoritatii Electorale Permanente care isi vor desfasura activitatea in aparatul tehnic de lucru al Biroului Electoral Central constituit la alegerile locale din anul 2020.

De asemenea, au fost desemnati si comunicati institutiilor prefectului reprezentantii teritoriali in comisiile tehnice judetene si a municipiului Bucuresti constituite potrivit dispozitiilor art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 577/2020.

Conform prevederilor art. 9 alin. (1) si (2) din Hotararea Guvernului nr. 577/2020, Autoritatea Electorala Permanenta a elaborat materiale suport de instruire:

- Instruirea prefectilor si a subprefectilor cu privire la organizarea si desfasurarea alegerilor locale din anul 2020;- Instruirea primarilor si secretarilor generali ai unitatilor administrativ-teritoriale cu privire la sarcinile ce le revin in vederea organizarii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale din anul 2020.

Domeniul legislativA fost adoptata Hotararea Autoritatii Electorale Permanente nr. 3/2020 privind modificarea si completarea Hotararii Autoritatii Electorale Permanente nr. 12/2016 pentru aprobarea modelelor proceselor-verbale privind consemnarea rezultatului votarii la alegerile locale.

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 678 din data de 30.07.2020 a fost publicata Rectificarea la Hotararea Autoritatii Electorale Permanente nr. 2/2020 privind aprobarea Metodologiei depunerii dosarelor de candidatura si a listelor de sustinatori la alegerile locale din anul 2020.

Au fost transmise Serviciului de Telecomunicatii Speciale cerintele operationale pentru aplicatia informatica pentru verificarea dreptului la vot si aplicatia informatica pentru centralizarea rezultatelor votarii ce vor fi utilizate de Biroul Electoral Central.

Coordonarea activitatii in teritoriuAvand in vedere aprobarea comunicarii, prin intermediul Registrului electoral, a unui mesaj de avertizare a primarilor referitor la necesitatea colectarii unor date si informatii in vederea identificarii de catre autoritatile sanitare responsabile a unor masuri de prevenire a raspandirii virusului SARS-COV2, precum si pentru actualizarea delimitarilor sectiilor de votare, modificarea sediilor acestora, infiintarea/desfiintarea sectiilor de votare, birourile judetene ale AEP au transmis, prin intermediul aplicatiei STS, catre toti primarii, secretarii si persoanele autorizate sa opereze in Registrul electoral, mesaje de atentionare privind solicitarea AEP, termenul de raspuns si modalitatea de comunicare.

De asemenea, in temeiul dispozitiilor Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Hotararii AEP nr. 19/2017 pentru aprobarea Metodologiei de avizare a actualizarii delimitarii sectiilor de votare din tara si a stabilirii sediilor acestora, personalul filialelor si al birourilor judetene a acordat indrumare electorala reprezentantilor unitatilor administrativ - teritoriale pentru intocmirea documentatiilor in vederea obtinerii avizului conform al AEP pentru modificarea sediilor unor sectii de votare sau a actualizarii delimitarii acestora.

S-a acordat indrumare electorala reprezentantilor autoritatilor publice locale cu privire la dispozitiile legale referitoare la punerea la dispozitia partidelor politice care participa la alegeri, a unui extras din Registrul electoral, in conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 115/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Corpul expertilor electorali / Operatorii de calculator

In perioada de referinta, s-a acordat sprijin si indrumare cetatenilor care au solicitat informatii cu privire la modalitatea de selectare/desemnare a operatorilor de calculator si cu privire la modalitatea de selectare si desemnare a presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare si a loctiitorilor acestora.

In urma comunicarilor primite din partea expertilor electorali inscrisi in evidentele Autoritatii Electorale Permanente, personalul birourilor judetene a actualizat datele personale ale expertilor electorali care au transmis solicitari de actualizare a informatiilor personale.

S-au transmis solicitari catre persoanele cu pregatire juridica, inscrise in Registrul electoral, de comunicare a adeverintelor de vechime in specialitatea juridica in vederea tragerii la sorti a presedintilor si loctiitorilor birourilor electorale de circumscriptie.

De asemenea, s-a acordat indrumare persoanelor care au depus cerere de inscriere in Corpul expertilor electorali, precum si pentru accesul pe platforma online si sustinerea examenului.

Corpul expertilor electorali numara in prezent 63.204 persoane disponibile pentru a fi desemnate presedinte/loctiitor al biroului electoral al sectiei de votare.

Baza de date a persoanelor care pot fi desemnate operator de calculator al biroului electoral al sectiei de votare contine un numar de 45.135 persoane active.

Administrarea Registrului sectiilor de votare din tara

Autoritatea Electorala Permanenta a acordat 34 de avize conforme pentru modificarea sediilor/delimitarilor sectiilor de votare, respectiv infiintarea unei sectii de votare.

Registrul sectiilor de votare cuprinde in prezent un numar de 18.753 sectii de votare.

In ceea ce priveste solicitarea comunicata prin intermediul Registrului electoral catre toti primarii sa colecteze date si informatii de la nivelul sectiilor de votare, necesare in vederea identificarii de catre autoritatile sanitare responsabile a unor masuri de prevenire a raspandirii virusului SARS-COV2 cu ocazia alegerilor locale din data de 27 septembrie 2020, au fost comunicate datele de la 324 unitati administrativ - teritoriale.

Coordonarea sistemului informational electoral national

S-au derulat urmatoarele activitati specifice:

- Pregatirea site-ului BEC in vederea publicarii acestuia;

- Suport tehnic permanent asigurat utilizatorilor Registrului electoral;

- Suport tehnic asigurat candidatilor si utilizatorilor AEP in aplicatia de examinare online a persoanelor care doresc sa devina experti electorali;

- Stabilirea unui calendar de importuri privind actualizarea datelor din Registrul electoral;

- Configurarea retelei BEC (respectiv instalarea si configurarea ftp intern BEC, configurare adrese e-mail, instalare si configurare tablete folosite in cadrul sedintelor BEC);

- Lucrari de mentenanta.

In domeniul comunicarii si relatiilor publice s-au realizat urmatoarele:

- a fost organizata o dezbatere publica in sistem de videoconferinta pe tema finantarii campaniei electorale aferente alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale, la care au fost prezenti peste 20 de reprezentanti ai partidelor politice;

- au fost emise comunicate de presa pe urmatoarele teme:* elaborarea proiectului de hotarare a AEP privind aprobarea Ghidului finantarii campaniei electorale la alegerile locale din data de 27 septembrie 2020;* demersurile AEP legate de evaluarea sectiilor de votare de la alegerile locale si masurile necesare pentru prevenirea raspandirii virusului SARS - COV2;* dezbaterea publica online organizata de AEP pe tema finantarii campaniei electorale pentru alegerile locale din data de 27 septembrie 2020.

Masuri avute in vedere de Ministerul de Interne

Plan de masuri, reguli si recomandari pentru organizarea evenimentelor electorale (campanie electorala) in conditii de siguranta in contextul epidemiei de COVID 19

1. Obiectivul primordial al Guvernului in perioada desfasurarii campaniei electorale este asigurarea exercitarii drepturilor democratice de a alege si a fi ales, in conditiile protejarii sanatatii individuale a cetatenilor prin evitarea imbolnavirilor cu COVID-19, prin prevenirea transmiterii infectiei cu noul coronavirus in familiile si catre apropiatii cetatenilor participanti la procesul de vot si ai organizatorilor.

2. Precautii universal valabile, obligatoriu de respectat in perioada campaniei electorale:Decizia organizarii evenimentelor electorale va tine cont de contextul epidemiologic al localitatii si al regiunii unde acesta se organizeaza, de contextul epidemiologic al localitatilor si regiunilor din care provin participantii. Pentru prevenirea contagiunii cu noul coronavirus, se vor elabora acte normative si recomandari de protejare a sanatatii publice, ce vor consta in obligativitatea respectarii urmatoarelor masuri:

- mentinerea distantei fizice de minimum 1,5 m intre oricare doua persoane, cu asigurarea unei suprafete de minimum 4mp /persoana;

- asigurarea facilitatilor la locul de desfasurare al evenimentului electoral pentru spalarea sau dezinfectia regulata a mainilor;

- spalatul sau dezinfectia frecventa a mainilor este preferabila purtarii manusilor. In cazul in care participantii la activitatile electorale utilizeaza manusile, acestea vor fi schimbate dupa fiecare contact si se va evita atingerea fetei cu manusi;

- asigurarea curateniei si dezinfectia riguroasa a incaperilor, inclusiv a toaletelor;

- portul mastii pe toata perioada desfasurarii evenimentului electoral;

- afisarea regulilor de acces si de protectie individuala in locuri vizibile.

Directiile de sanatate publica vor realiza evaluarile de risc si vor aviza fiecare eveniment in parte, asigurand si consultanta pentru organizatorii evenimentelor.

Evenimente electorale cu prezenta fizica a participantilor

Pentru evitarea riscului reprezentat de transmiterea virusului SARS CoV-2 intre persoane prin intermediul particulelor respiratorii, in scopul reducerii/evitarii aglomeratiei si a contactelor interumane, regulile de urmat la aceste evenimente electorale vor fi:

- limitarea numarului maxim de participanti la 50 in cazul evenimentelor in aer liber si 20 in cazul evenimentelor organizate in spatiu inchis, in conformitate cu legislatia in vigoare;

- se vor plasa la loc vizibil indicatoare cu regulile de acces si cele de protectie universal valabile: portul obligatoriu al mastii care sa acopere atat gura, cat si nasul, mentinerea distantei fizice de 1,5 m intre oricare doua persoane, limitarea formarii de grupuri mai mari de 6 persoane; igiena respiratiei si luarea masurilor de protectie in cazul tusei/stranutului;

- in sarcina organizatorilor evenimentelor electorale va cadea stabilirea unor fluxuri de intrare/iesire separate, unice ce vor facilita mentinerea distantei fizice intre participanti;

- limitarea duratei evenimentului la maximum 2 ore;

- limitarea/eliminarea distribuirii din mana in mana de pliante, brosuri, alte materiale publicitare;

- distribuirea materialelor promotionale se va face de catre persoane care vor purta manusi pe care le vor schimba regulat sau se vor crea standuri de autoservire cu pliante si alte materiale promotionale;

- asigurarea unui numar suficient de recipiente de colectare /cosuri de gunoi cu capac dedicate exclusiv aruncarii mastilor de protectie si a manusilor;

- evitarea contactelor interumane apropiate la o distanta mai mica de 1,5 m pentru un timp mai lung de 15 min. Organizatorii vor desemna persoane ce se vor ingriji de respectarea acestor reguli;

- scena/spatiul destinat vorbitorilor va avea o dimensiune suficient de mare pentru a permite mentinerea distantei fizice de 1,5 m intre cei ce vor urca pe scena si o suprafata de 4 metri patrati de persoana;

- vorbitorii se vor plasa la o distanta de cel putin 3 metri fata de public, daca scena este la acelasi nivel si la o distanta de minimum 4 metri, daca scena este plasata mai sus fata de public;

- dezinfectia riguroasa a echipamentelor utilizate in campanie: microfoane, statii de amplificare, camera video, aparate de fotografiat;

- asigurarea unui numar rezonabil de toalete, acolo unde este posibil. In cazul toaletelor ecologice, se recomanda sa existe lavoare cu apa si sapun in proximitatea acestora;

- curatenia si dezinfectia riguroasa a suprafetelor si aerisirea temeinica a incaperilor inainte si dupa eveniment.

Evenimente electorale stradale

La acest tip de actiuni de campanie masurile de protectie sanitara care se impun sunt:- numarul maxim de persoane prezente simultan in interiorul cortului electoral va fi de maximum 3;- portul mastii este obligatoriu pe toata durata prezentei in spatiul inchis;- organizatorii vor plasa dispensere cu solutii dezinfectante pentru maini sau alcool;- curatenia si dezinfectia riguroasa a suprafetelor;- evitarea contactului mediat cu materiale promotionale (brosuri, pliante), pixuri, etc. Se vor oferi aceste materiale prin rugarea votantilor sa se serveasca singuri din zona de prezentare (sistemul de autoservire cu pliante/alte material publicitare). Acolo unde acest lucru nu este posibil, reprezentantii partidelor politice vor purta manusi pe care le vor schimba/dezinfecta dupa fiecare contact;- reducerea timpului de stationare in interiorul cortului la maximum 15 min;- mentinerea distantiei fizice la minimum 1,5 m intre oricare doua persoane;- plasarea de afise continand regulile de protectie individuala;- refuzul accesului in interiorul cortului pentru persoanele care prezinta semne vizibile ale infectiei respiratorii.

Evenimente electorale din usa in usaLa acest tip de actiuni de campanie masurile de protectie sanitara care se impun sunt:- numarul maxim de agenti electorali care pot participa la actiuni de tipul door-to-door este de 2;- portul obligatoriu al mastii pe toata durata prezentei in spatiu inchis;- agentii electorali nu vor patrunde in interiorul locuintelor vizitate;- evitarea contactului imediat cu materiale promotionale (brosuri, pliante), pixuri. Acestea vor fi oferite prin plasarea pe clanta usii (hanger), in cutia postala etc. Acolo unde acest lucru nu este posibil, agentii electorali vor purta manusi pe care le vor schimba/dezinfecta dupa fiecare contact;- limitarea timpului de stationare la maximum 15 min;- mentinerea distantei fizice la minimum 1,5 m intre oricare doua persoane;- agentii electorali vor renunta la efectuarea actiunii in cazul in care constata existenta simptomelor respiratorii la o persoana vizitata.

Instruirea participantilor, militantilor, membrilor comisiilor electorale, observatorilor etc.

Recomandari:- instruirea se va face pe cat posibil la distanta, online;- nr. maxim de persoane participante la intrunire va fi de 20 cu mentinerea distantei fizice de minimum 1,5 m intre oricare doua persoane si min. 4 mp/persoana;- portul obligatoriu al mastii pe toata durata prezentei in spatii inchise;- accesul in sali va fi esalonat cu mentinerea distantei fizice;- participantii vor fi instruiti sa nu se prezinte daca au semne si simptome de infectie respiratorie acuta sau semne sugestive pentru infectia SARS COV 2 si nu li se va permite accesul in sali in cazul in care se constata aceste simptome;- plasarea de dispensere de solutii dezinfectante pentru maini la intrare si alte locuri accesibile;- aerisirea incaperilor inainte si dupa terminarea instruirii;- curatenia si dezinfectia riguroasa a suprafetelor;- instruirea specifica privind regulile de acces in spatiile de votare, regulile de protectie universal valabile si necesitatea respectarii acestora.

Plan de masuri pentru campanie si ziua votului (schita)1. Elaborare reguli pentru derularea campaniei electorale, diferentiate pe tip de actiuni:- Plan de masuri pentru actiunile electorale stradale;- Plan de masuri pentru evenimente electorale;- Plan de masuri pentru actiuni din usa in usa (door-to-door).

2. Elaborare reguli si recomandari pentru ziua votului:- Plan de masuri de preventie generala pentru desfasurarea procesului electoral;- Ghidul presedintelui de sectie;- Ghid pentru fortele de ordine.

3. Elaborarea procedurii pentru a asigura exercitarea dreptului la vot al persoanelor izolate/carantinate:- Ghid pentru reprezentantii in sectile de votare ce se deplaseaza cu urna mobila;

4. Elaborare proceduri pe niveluri de risc, in functie de numarul de imbolnaviri in circumscriptia electorala respectiva si in functie de rata imbolnavirilor si intensitatea transmiterii comunitare in localitatea respectiva (ghid pentru prefecturi, pentru aplicarea graduala si proportionala a masurilor de preventie in functie de situatia epidemiologica din localitati).

5. Rolul DSP, ISU, Politie, Jandarmerie, Birou electoral, Prefecturi.

Plan de masuri pentru organizarea procesului de vot in conditii de siguranta si prevenirea infectarii votantilor si membrilor comisiilor din sectile de votare cu SARS-CoV2

Obiectivele urmarite in elaborarea acestui plan au in vedere protejarea sanatatii individuale a cetatenilor, cat si a sanatatii publice prin evitarea imbolnavirilor de COVID-19, evitarea raspandirii infectiei cu noul coronavirus la cetatenii cu drept de vot ce participa la procesul electoral, evitarea transmiterii infectiei cu noul coronavirus la apropiatii si familile acestora, prevenirea infectiei cu SARS-Cov 2 la organizatorii procesului electoral, la membrii comisiilor din sectiile de votare si a fortelor de ordine ce asigura buna desfasurare a votului. Astfel, Guvernul va asigura exercitarea drepturilor democratice de a alege si a fi ales, in conditiile adoptarii unor masuri de preventie eficienta, ce urmaresc prevenirea infectarilor si desfasurarea in conditii optime a procesului electoral.

Masurile ce se vor adopta prin acte normative au ca scop principal evitarea aglomerarii incaperilor si aerisirea corespunzatoare a acestora, acolo unde se desfasoara votarea si unde nu se poate asigura distantarea fizica precum si evitarea/reducerea riscului de contact al mainilor cu suprafete sau obiecte potential contaminate. Astfel, se vor adopta urmatoarele reguli de baza pentru prevenirea contaminarii si limitarea riscului de imbolnavire:

Precautii universal valabile

- mentinerea distantei fizice de minimum 1,5 m intre oricare doua persoane/ minimum 4mp suprafata/persoana;- asigurarea facilitatilor pentru spalatul sau dezinfectia regulata a mainilor cu alcool 70% sau dezinfectant pentru maini;- asigurarea si montarea recipientelor unde se vor arunca manusile si mastile folosite;- asigurarea curateniei, aerisirea frecventa si dezinfectia riguroasa a incaperilor, inclusiv a toaletelor;- purtarea corecta a mastii;- afisarea regulilor de acces si de protectie individuala in locuri vizibile;- afisarea la loc vizibil a regulilor sanitare, marcarea distantei de 1,5 m intre persoane ce intra sa-si exercite votul cu banda adeziva pe podea;- spalatul sau dezinfectia frecventa a mainilor (preferabila portului de manusi). In cazul in care participantii la procesul de vot utilizeaza manusile, acestea vor fi schimbate frecvent, iar cei ce poarta manusi vor fi instruiti sa evite atingerea fetei cu acestea;- organizatorii vor trebui sa isi dezinfecteze mainile dupa fiecare contact cu persoanele care voteaza si trebuie sa isi schimbe masca la cel mult 4 ore sau ori de cate ori este nevoie.

Masuri organizatorice- plasarea de anunturi si indicatoare privind regulile de acces si de preventie in exercitarea dreptului de vot in incinta;- asigurarea traseelor de intrare/iesire separate si marcarea corespunzatoare cu indicatoare;- marcarea locurilor de stationare in incinte, astfel incat sa se asigure mentinerea distantei fizice de minimum 1,5 m intre persoane;- plasarea de dispensere sau flacoane cu solutii dezinfectante pentru maini, marcate corespunzator, la intrarea si iesirea din incaperi si din toalete, precum si pentru alte locuri accesibile;- organizarea accesului esalonat, cu mentinerea distantei fizice de min 1,5 m intre oricare doua persoane;- limitarea prezentei persoanelor in spatii inchise: chiar in sectiile de votare cu volum mare, se va restrange prezenta simultana a mai mult de 20 de persoane, inclusiv reprezentantii din sectie si fortele de ordine;- la intrarea si iesirea din cabina de vot, fiecare votant isi va dezinfecta mainile, recipientul cu dezinfectant sau alcool va fi asezat la loc vizibil si votantilor li se va atrage atentia asupra respectarii acestei reguli, pentru evitarea contaminarii reprezentantilor din sectia de votare;- portul mastii va fi obligatoriu, atat de catre votanti, cat si de catre organizatori, masca va trebui sa fie astfel pozitionata incat sa acopere atat gura cat si nasul, pe toata durata prezentei in sectia de votare;- in cazul in care se formeaza cozi la intrarea in spatiile de votare, organizatorii vor asigura mentinerea distantei minime obligatorii de 1,5 metri si portul obligatoriu pentru toate persoanele a mastii care sa acopere atat gura, cat si nasul.

Masuri suplimentare- Masurarea temperaturii votantilor cu termometru non-contact si triajul observational la intrare. Cei febrili vor fi condusi la o cabina de vot separata, deservita de un reprezentant al comisiei de vot echipat corespunzator, cu manusi, masca, viziera; se va practica dezinfectia obligatorie a mainilor reprezentantului comisiei dupa vot;

- Din 2 in 2 ore, se vor lua 10 minute pauza pentru aerisirea incaperii si dezinfectia suprafetelor: birou, cabine de vot, holuri si toalete; In seara dinaintea votului, inainte de sigilarea sectiei, dezinfectia se va face atat cu dezinfectant de suprafete, cat si prin nebulizare; dezinfectia terminala se va efectua dupa incheierea procesului electoral si numararea voturilor;

- instalarea de panouri despartitoare intre membrii comisiilor de votare si public, din folie transparenta, sau ecran de plexiglas, model ghiseu; membrii comisiei de votare vor fi asezati la 1,5 m unul de altul;

- evitarea contactului direct la inmanarea actelor de identitate si a buletinelor de vot; votantii vor aseza pe biroul comisiei buletinul, se vor nota datele de catre un reprezentant al comisiei de votare, votantul se va servi singur cu buletinele de vot si cu stampila pe care o va dezinfecta la iesire din cabina de votare. Nu se vor mai aplica colante pe cartile de identitate, prevenirea votului dublu se va verifica electronic, prin intermediul tabletei furnizate de STS;

- cabinele de vot vor fi despartite prin pereti rigizi, ermetici, fie din plexiglas fie din material lemnos; se permite perdea doar la usa de acces.

Reducerea riscului de infectie pentru persoanele aflate la risc inalt (persoanele in varsta de peste 65 ani, persoane cu afectiuni preexistente - comorbiditati)

Pentru categoriile vulnerabile de alegatori, persoane in varsta si persoane cu afectiuni cronice, masurile ce se vor aplica vor consta in:- asigurarea accesului prioritar al acestor persoane in sectiile de vot, prin crearea unor intervale orare dedicate;- crearea conditiilor de vot pentru persoane care nu se pot deplasa, astfel incat votarea sa se efectueze in conditii sigure: organizatorii care insotesc urna mobila trebuie sa poarte masca, manusi ce trebuie schimbate dupa fiecare vizita, evita intrarea in domiciliul votantului sau daca acest lucru este necesar va pastra distanta fizica de 1,5 m si va stationa un timp limitat sub 15 minute;- in cazul persoanelor internate votul cu urna mobila va fi asigurat cu implementarea masurilor specifice (purtarea echipamentului de protectie conform cu recomandarile personalului medical al sectiei respective). Buletinele de vot vor fi colectate in ambalaje ce asigura securitate biologica si vor fi numarate separat, de personal echipat si instruit corespunzator;- evitarea prezentei indelungate a acestor categorii de persoane la instruiri, in calitate de membri ai comisiilor de votare, observatori etc.

ConcluziiEpidemia de SARS-CoV-2 are un impact socio-economic negativ major la nivel global. Romania nu face exceptie de la aceasta situatie nedorita. Cu toate acestea, masurile adoptate de Guvernul Romaniei, ca raspuns la situatia de criza creata, au reusit sa limiteze amploarea efectelor negative, vizibile in tarile din Uniunea Europeana si din lume. Amintim faptul ca Romania a reusit limitarea extinderii infectarii cu SARS-CoV-2 in perioada de debut a pandemiei, in conditiile in care a avut un aflux masiv de persoane venite din zone cu risc de infectare ridicat - Italia, Spania, Marea Britanie etc. De asemenea, in ciuda masurilor de izolare si limitare a contactelor sociale impuse de criza sanitara, prin masurile de stimulare economica si fiscala adoptate de Guvern Romania a inregistrat una dintre cele mai mici rate de scadere economica din UE evitand, asa cum datele preliminare o arata, intrarea in recesiunea tehnica. Rata somajului nu a inregistrat cresterile abrupte din alte tari, cu consecinte dramatice pe termen scurt, mediu si lung.

Prin aplicarea unui mod rapid, flexibil si pragmatic de adoptare a deciziilor (consultarea cu expertii din domeniu sanitar, consultarea/implicarea partenerilor sociali, preluarea si adaptarea solutiilor propuse de factorii interesati), Guvernul a reusit sa previna raspandirea virusului Covid-19, iar activitatile economico-sociale au fost reluate in mod etapizat.

In ceea ce priveste deschiderea noului an scolar, s-au elaborat scenarii aplicabile in functie de situatia epidemiologica a momentului, descentralizarea fiind masura fireasca unei societati democratice. Actiunile realizate sau in curs de realizare vizeaza toate componentele unui proces educational adaptat contextului: prevenirea si combaterea imbolnavirilor, infrastructura educationala, logistica sanitara, resursele tehnologice si cele suport pentru invatarea online, formarea cadrelor didactice, adaptarea curriculei si asigurarea reperelor metodologice pentru profesori.

Adoptarea celor trei hotarari de guvern care privesc organizarea alegerilor locale, in continutul carora se regasesc masuri de protectie sanitara, in conformitate cu recomandarile INSP, calendarul exact al alegerilor, responsabilitatile institutionale si resursele necesare, fac procesul electoral nu doar predictibil, ci si sigur din perspectiva limitarii raspandirii noului coronavirus. Masurile realizate deja, prezentate anterior, reprezinta certitudinea faptului ca procesul de organizare decurge firesc, in parametrii stabiliti.

Prin masurile sanitare, economice si legislative luate pana in prezent, Guvernul a reusit sa dea INCREDERE romanilor ca se poate trece peste aceasta criza. Astfel, au fost organizate in bune conditii examenele de Evaluare Nationala si Bacalaureat, Guvernul a sprijinit mediul economic sa-si relanseze activitatea, iar angajatii au fost sustinuti pentru a se intoarce la locul de munca.

De asemenea, cand au fost inchise scolile, Guvernul a acordat parintilor un ajutor financiar pentru a putea sta acasa alaturi de copii. Responsabilitatea fiecaruia la locul de munca sau pe strada va aduce increderea reciproca si vom putea stopa efectele acestei crize sanitare.

In ultimele luni, Guvernul a fost preocupat de atragerea cat mai multor fonduri pentru a pune in practica o serie de masuri sanitare, sociale si economice. Astfel, pe langa resursele bugetare nationale, s-a utilizat finantarea din fonduri europene (chiar si prin realocari intre programe) si din fonduri nerambursabile de la Comisia Europeana, destinate special atenuarii efectelor generate de epidemia de Covid-19.

Asadar, Guvernul a pregatit si urmareste cu maxima responsabilitate realizarea in bune conditii a celor doua actiuni: alegerile locale si redeschiderea scolilor".

Comments