Ce faci daca iti tamponeaza masina un sofer cu ,,RCA ieftina". Ghid de supravietuire pe piata asigur...


Este probabil cea mai disfunctionala piata financiara din Romania. Doar in prima jumatate a anului trecut, la Autoritatea de Supraveghere Financiara s-a inregistrat un numar-record de reclamatii privind RCA, peste 18.000. Ce trebuie sa ai in vedere inainte sa semnezi si ce poti sa faci daca intampini probleme pentru a fi despagubit, explica jurnalistul Lucian Davidescu intr-un nou articol din seria Scoala de bani, sustinuta de BCR, dar avand continut editorial independent.


Doua companii de asigurari RCA - Euroins si City Insurance - au fost amendate cu 450.000, respectiv 500.000 de lei la sfarsitul unui nou episod de tulburari pe o piata care n-a fost niciodata foarte functionala.


Cele doua companii detin trei sferturi din piata de profil, ca urmare a preturilor competitive practicate, insa inregistreaza si noua din zece reclamatii, in general de la pagubiti nemultumiti ca nu si-au primit toate despagubirile asteptate sau ca nu le-au primit la timp.&


Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a inregistrat peste 17.000 de petitii referitoare la RCA doar in primul semestru al anului trecut | Sursa foto: Hepta

Numarul reclamatiilor referitoare la RCA a ajuns la o cifra-record - peste 17.000 in doar prima jumatate a anului trecut, de peste doua ori mai mult decat in tot anul 2018.


Care sunt problemele RCA


Principala problema in cazul asigurarii de raspundere civila obligatorie auto este ca titularul asigurarii nu este acelasi ca beneficiarul.


Pe cumparator il intereseaza sa cumpere polita la un pret cat mai mic, pentru a fi acoperit legal. Pentru pagubit, adica victima accidentului, important este sa-si primeasca despagubirea.


Acest conflict de interese ar trebui in mod normal rezolvat prin reglementare si prin masuri administrative, ceea ce insa pana acum s-a dovedit ,,misiune imposibila": fie autoritatile ezita sa ia vreo masura prea radicala, fie - atunci cand totusi o iau - orice rezolvare creeaza probleme noi.


Astfel, una dintre probleme a fost stabilirea pretului pentru service. Cat timp asiguratorii aveau ultimul cuvant, tarifele erau mici, iar service-urile auto se plangeau ca ajung in faliment.


In momentul cand li s-a dat mai multa libertate, service-urile au marit preturile, uneori excesiv, lucru care s-a rostogolit in cele din urma in pretul politelor, care au tot crescut.&


In final, cel de-al treilea conflict apare intre competitori - unii prefera sa isi conserve reputatia, chiar daca asta inseamna preturi mari si vanzari mici, altii aleg sa urmareasca si cota de piata, chiar si atunci cand aceasta abordare duce in cele din urma la pierderi si la faliment, asa cum a fost cazul la Astra sau la Carpatica, fostele vedete ale pietei RCA din Romania. Tentatia incasarilor uriase este pur si simplu prea mare.


Cum incerci totusi sa faci profit cu preturi mici? In industria asigurarilor exista o vorba - ,,controlul daunelor" - care in realitate poate sa insemne orice: de la verificari legitime antifrauda pana la cele mai banale strategii de a nu-i plati pagubitului ce-i datorezi. Varianta ideala este sa il sicanezi, sa il duci cu vorba sau sa il amani pana renunta singur si isi repara masina pe banii lui.


Ce poti sa faci ca sa preintampini o astfel de situatie sau sa iesi din ea? Iata trei optiuni:


Alege optiunea de decontare directa


Una dintre solutiile legale pentru aceasta situatie, introdusa de cativa ani, este asa-numita optiune de ,,decontare directa", care nu este obligatorie pentru asigurat, dar pe care toti asiguratorii RCA trebuie sa o aiba in oferta.


Optiunea presupune ca victima accidentului isi primeste banii de la propriul asigurator RCA, urmand mai departe ca acesta sa isi regleze conturile cu asiguratorul autorului.


In general, o astfel de optiune poate costa pana la 100 sau chiar 200 de lei, insa, in cazul unui accident provocat de un posesor de ,,RCA ieftina", isi justifica fiecare banut.


Exista si exceptii - de exemplu pentru soferii care isi folosesc masina foarte rar si pentru care riscul de a fi accidentati este astfel mult mai indepartat.


Exista insa si niste limitari destul de stricte pentru aceasta optiune: accidentul trebuie sa se produca pe teritoriul Romaniei, ambele vehicule trebuie sa fie inmatriculate in Romania si sa aiba RCA valabila, iar pagubele sunt produse doar vehiculelor si exclud vatamarile corporale.


Pentru restul cazurilor, raman doar urmatoarele doua lucruri de facut:


Refuza propunerile de a repara masina ,,in regie proprie"


Atentie la ce propun asiguratorii, reparatia in regie proprie implica multe riscuri | Foto: 123rf

Unii dintre asiguratori prefera sa ii propuna pagubitului o suma fixa, in ideea ca acesta sa-si negocieze mai departe singur reparatia.


Uneori, propunerea poate avea sens - de exemplu atunci cand paguba este prea mica pentru a merita vreun deranj suplimentar sau cand suma este in mod evident acoperitoare ori atunci cand stii un service care se poate incadra in pret in conditii de calitate.


Insa, in cele mai multe cazuri, propunerea este doar un alt mod de ,,control al daunelor" din partea asiguratorului; iar riscul cel mai mare este ca mecanicul sa descopere ca avaria era, de fapt, mai mare si mai costisitoare decat parea la prima vedere.


Ameninta de la inceput ca daca nu iti primesti toti banii la timp, vei face reclamatie


Chiar daca reclamatiile sunt de ordinul zecilor de mii pe an, in realitate, cea mai mare parte a situatiilor se transeaza inainte.


Atunci cand un client pare ca are dreptate si ca intentioneaza sa-si ceara drepturile pana in panzele albe, este foarte probabil ca asiguratorul sa-l despagubeasca fara sicane.&


Dimpotriva, daca nu isi stie drepturile sau daca se lasa dus cu vorba, devine victima sigura. Asa ca pastreaza un ton calm si profesional, pentru a nu-l ostiliza pe agentul constatator, dar fa-l sa inteleaga foarte clar, daca e cazul, ca stii cat de proasta este reputatia companiei pe care o reprezinta si cat de greu poate sa cantareasca fiecare reclamatie in plus la Autoritatea pentru Servicii Financiare.


***


,,Scoala de bani" este o sectiune publicistica avand ca tema educatia financiara, finantata de BCR, dar cu un continut editorial independent. Aici veti putea citi informatii proaspete, analize si sfaturi despre cum sa va gestionati bugetul, solutii de economisire si despre cum sa luati cele mai bune decizii in ceea ce privesc veniturile si cheltuielile personale. Interactiunea oamenilor cu banii e un lucru care se schimba in permanenta, iar informatiile despre cele mai bune practici mondiale, despre riscuri si tendinte ne pot influenta viata in bine. BCR nu are niciun control asupra acestor articole, nu le vede inainte de publicare, ele sunt scrise independent de redactia Libertatea.


Comments