Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum s-au majorat in Romania cu aproape 14%, in T1 (stu...

Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut in Romania, in primul trimestru al anului, cu aproape 14%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, in timp ce marcile private au castigat teren in fata celor nationale si au ajuns sa acopere 21% din vanzarile totale, arata datele GfK Consumer Panels & Services. Studiul care monitorizeaza comportamentul de cumparare al familiilor din Romania evidentiaza faptul ca, in intervalul ianuarie - martie 2020, pe fondul panicii generate de pandemia de COVID-19, dar si al primelor masuri impuse de autoritati, stocurile facute de catre romani s-au tradus printr-o majorare cu 11% a cantitatilor de bunuri de larg consum cumparate, fata de trimestrul I din 2019. In acest context, si cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum s-au majorat cu aproape 14%, raportat la perioada de referinta. Din perspectiva canalelor de cumparare, romanii s-au orientat catre comertul de proximitate, magazinele mici moderne si discounterii inregistrand astfel cele mai mari cresteri, in primul trimestru al anului. In acelasi timp, vanzarile au crescut mult si in hipermarketuri si supermarketuri, iar comertul traditional a inregistrat un salt ceva mai moderat, se mentioneaza in studiul de specialitate. Potrivit sursei citate, pe segmentul comertului online, in T1 2020 vs T1 2019, cu 13% mai multe familii si-au facut cumparaturile de larg consum de la distanta. In plus, au fost cu 43% mai multe familii care au achizitionat in mod repetat din online. Cu toate acestea, in Romania comertul online de bunuri de larg consum ramane inca intr-un stadiu incipient si acopera mai putin de 1% din vanzari, din cauza unui nivel redus de acoperire, sustin realizatorii cercetarii. La capitolul produselor cumparate, s-a inregistrat o consolidare a marcilor private. Astfel, in primul trimestru al anului in curs, marcile private au castigat teren in fata marcilor nationale si au ajuns sa acopere 21% din vanzarile totale de bunuri de larg consum. "Romanii au cumparat astfel de produse mai des decat anul trecut si au cheltuit sume mai mari la vizita in magazin. Vanzarile de marci private s-au majorat cel mai mult in magazinele moderne de proximitate si in discounteri. Exemple de categorii in care marcile private au reusit sa isi creasca cel mai mult numarul de cumparatori sunt: apa, vinul, sampania si bauturile spirtoase, dar si detergentii de rufe, produsele pentru curatenie, produsele de hartie, produsele pentru bebelusi sau produsele pentru animalele de companie", releva concluziile studiului citat. Consultantii subliniaza ca, din punct de vedere macroeconomic, raportat la cele mai recente estimari oficiale si cel putin momentan, Romania a reusit sa evite recesiunea. "PIB-ul Romaniei a avut un avans de 2,7% in primul trimestru al acestui an, in timp ce PIB-ul UE a inregistrat un declin de 3,2% fata de perioada similara a anului trecut, cea mai mare scadere din 2019 si pana acum. Totusi, aceasta evolutie include doar primele saptamani de criza. Fondul Monetar International a revizuit previziunea pentru economia Romaniei de la +3,5% la inceputul anului la minus 5%", se arata in document. GfK Consumer Panels & Services este un studiu de tip continuu care monitorizeaza comportamentul de cumparare al familiilor din Romania pe baza unui esantion reprezentativ national. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasa, indiferent de canalul de achizitie (retail modern, retail traditional etc.). AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dadarlat)

Comments