Comisarul european pentru economia digitala si societatea digitala: start-up-urile, poveste de succe...

Redăm, în continuare, integral, editorialul Mariyei Gabriel:

"În luna noiembrie a anului trecut, am avut plăcerea de a participa la Summitul anual privind întreprinderile nou-înfiinţate, care a avut loc la Sofia, şi de a împărtăşi câteva dintre poveştile startupurilor inovatoare şi de succes din Europa Centrală şi de Est şi din Balcanii de Vest. Evenimentul a constituit o reală sursă de inspiraţie, o fereastră către lumea dinamică a startupurilor, digitale şi nu numai, din această parte a Europei, de unde - am constat cu bucurie - nu lipsesc inovarea şi spiritul antreprenorial.

Summitul de la Sofia a marcat semnarea unei declaraţii comune privind crearea a două noi reţele menite să ajute întreprinderile nou-înfiinţate din această regiune să se dezvolte mai eficient: Reţeaua „Startup Europe” pentru Balcanii de Vest ( SEWBN ) şi Reţeaua „Startup Europe” pentru Europa Centrală şi de Est (SECEEN). În total, opt ţări din Europa Centrală şi de Est (Bulgaria, Croaţia, Cehia, Ungaria, România, Slovenia, Slovacia, Polonia) şi şase ţări din Balcanii de Vest (Albania, Bosnia şi Herţegovina, Kosovo, Muntenegru, Serbia şi Macedonia de Nord) au semnat declaraţia, convenind să oficializeze şi să îşi extindă cooperarea existentă pentru a asigura un acces mai bun la expertiză şi la oportunităţi de creştere pentru întreprinderile nou-înfiinţate din întreaga regiune.

În prezent, după doar cinci luni, reţelele sunt pe punctul de a vedea lumina zilei. Adunarea generală a reţelelor va avea loc pe 21 martie, la Cluj-Napoca, în România, în cadrul Summitului din 2019 privind întreprinderile nou-înfiinţate. Membrii fiecărei reţele, care sunt organizaţii naţionale ce contribuie la cultivarea şi sprijinirea dezvoltării întreprinderilor nou-înfiinţate, lucrează în prezent la un acord comun de stabilire a cadrului în care îşi vor desfăşura activitatea reţelele, incluzând chestiuni legate de cooperare şi gestionare. În curând reţelele vor începe să se extindă, întrucât vom invita să participe mai multe organizaţii din diferite ecosisteme naţionale de startupuri, cu scopul de a face aceste reţele cât mai cuprinzătoare şi mai eficace posibil.

Cu ocazia summitului de la Cluj-Napoca se va publica, de asemenea, portofoliul de ecosisteme al noilor reţele, adică: o listă cuprinzătoare a sectoarelor şi industriilor incluse; informaţii despre centrele de inovare şi de tehnologie din fiecare ţară, cu linkuri către întreprinderile nou-înfiinţate; o prezentare generală a principalelor părţi interesate din fiecare ţară şi a programelor şi politicilor relevante din fiecare ţară care au ca scop favorizarea dezvoltării întreprinderilor nou-înfiinţate. Ca atare, portofoliul va fi o sursă importantă de informaţii utile pentru întreprinderile nou-înfiinţate care doresc să facă afaceri în oricare din ţările vizate de reţele — indiferent dacă au sau nu sediu în aceste ţări.

Iar membrii fondatori ai acestor reţele au început deja să lucreze: elaborează recomandări cu privire la modul în care politicile locale pot fi îmbunătăţite pentru a ajuta întreprinderile nou-înfiinţate să se dezvolte.

De ce sunt aceste iniţiative atât de importante? Antreprenorii din domeniul tehnologiei au schimbat modul în care noi toţi interacţionăm unii cu alţii şi, în general, cu lumea. Întreprinderi europene cum ar fi Spotify, Soundcloud sau Dezeer au revoluţionat industria muzicală; BlaBlaCar din Franţa sau Cabrify din Spania au democratizat transportul; Deliveroo, Freshome sau Takeaway au modificat sectorul livrărilor la domiciliu; Klarna din Suedia sau N26 şi Kreditech din Germania fac serviciile financiare mai accesibile pentru cetăţeni. Din Europa Centrală şi de Est avem companii precum UIPath în România, care devine un lider mondial în automatizarea proceselor robotizate, sau Taxify din Estonia, care s-a extins de la taxiuri la trotinete electrice în multe oraşe din Europa.

Toate aceste exemple arată nu numai că există un potenţial important pentru întreprinderile nou-înfiinţate din sectorul digital din întreaga Europă, ci şi că acest potenţial este exploatat. Cu toate acestea, este evident că putem face mai mult pentru ca întreprinderile să îşi poată transforma ideile extraordinare în propuneri viabile de afaceri. Acest lucru presupune o gândire comună în ceea ce priveşte reglementarea — mă gândesc, de exemplu, la problemele cu care se confruntă întreprinderile de livrare sau de transport din cauza normelor naţionale diferite — şi, înainte de toate, crearea unei infrastructuri şi a unui cadru propice pentru încurajarea ideilor.

De exemplu, reţeaua de centre de inovare digitală pe care le dezvoltăm în întreaga UE pentru a pune în contact cercetarea şi mediul de afaceri atrage deja noi startupuri digitale cu idei inovatoare. Un centru de inovare digitală este un loc în care întreprinderile — în special IMM-urile, startupurile şi întreprinderile cu capitalizare medie — pot beneficia de ajutor pentru a-şi îmbunătăţi activitatea, procesele de producţie, produsele şi serviciile şi pentru a-şi adapta modelele de afaceri la era digitală.

Până în prezent, peste 500 de startupuri, IMM-uri şi întreprinderi cu capitalizare medie au participat la proiecte de cercetare finanţate de UE prin care se sprijină centrele de inovare, multe dintre acestea fiind din centrul şi estul UE. De exemplu, societatea Dynaback din Bulgaria lucrează împreună cu un centru de inovare digitală pentru a dezvolta în continuare un tricou conectat care monitorizează curbura spatelui prin intermediul unor senzori. Cu toate acestea, avem încă nevoie de mai multe astfel de centre care să stea la baza culturii startup în această parte a lumii. Oferim orientări şi cursuri de formare pentru peste 30 de potenţiale centre de inovare digitală din ţările din Europa Centrală şi de Est, iar la sfârşitul anului 2018 am lansat o nouă cerere de propuneri, cu o finanţare de 8 milioane EUR, pentru a sprijini dezvoltarea centrelor de inovare digitală în regiuni care sunt, până în prezent, subreprezentate.

Instituirea acestui cadru este vitală pentru dezvoltarea unei culturi startup dinamice în centrul şi estul UE şi în ţările din Balcanii de Vest. Avem nevoie de mai multe programe şi iniţiative menite să sprijine dezvoltarea ecosistemului de startupuri, avem nevoie de o mai bună înţelegere a nevoii pe care o au startupurile ca administraţia să intervină minimal şi avem nevoie, desigur, de un acces mai bun la oportunităţi de finanţare de calitate.

În ultimii trei ani, Startup Europe a sprijinit deja peste 700 de startupuri, ajutându-le să beneficieze de acces direct la piaţă şi de accelerare şi atrăgând peste 160 de milioane EUR sub formă de investiţii private. Datorită iniţiativei Comisiei, legăturile dintre centrele europene pentru startupuri din diferite ţări au fost consolidate în mod evident, iar aceste două noi reţele vor beneficia, fără îndoială, de bazele deja puse în alte ţări din Europa. Iniţiativa va continua să sprijine nu numai startupurile de pe întregul continent european, ci şi pe cele deja înfiinţate, dar care intenţionează să îşi extindă activitatea, de exemplu prin asigurarea de noi oportunităţi pe pieţele din afara Europei.

Europa are capacităţi de cercetare şi de finanţare, are spirit antreprenorial şi oportunităţi de piaţă pentru a sprijini o cultură startup dinamică şi de succes în domeniul digital şi nu numai. Extrem de important, beneficiază şi de sprijin politic şi strategic. Dezvoltarea unor reţele cuprinzătoare şi eficace de sprijinire a startupurilor în Europa Centrală şi de Est şi în Balcanii de Vest va da în mod clar un impuls major antreprenorilor din aceste regiuni şi sunt convinsă că în anii următori vom vedea prosperând startupuri în sectorul digital."

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

Comments