Controversatul mandat al lui Beatrice Rancea la conducerea Operei din Iasi: 10 ani de demiteri, demi...


Descinderea procurorilor DIICOT, luni, 1 martie, la Opera Nationala din Iasi reprezinta punctul culminant a 10 ani de scandaluri, acuzatii si plangeri, care au marcat mandatul managerului Beatrice Rancea. La finalul audierilor, care s-au prelungit pana tarziu in noapte, Beatrice Rancea a fost pusa sub control judiciar alaturi de alti zece colaboratori.


Zeci de perchezitii au avut loc, luni dimineata, la Opera Nationala din Iasi intr-un dosar privind presupuse fraude financiare. Procurorii de la Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism (DIICOT) sustin ca un grup infractional organizat si condus de Beatrice Rancea a produs prejudicii de 5 milioane de lei statului roman.Libertatea a trecut in revista momentele controversate din mandatul managerului operei iesene: de la procesele pentru concedieri abuzive si rasplatirea cu contracte multiple a angajatilor fideli pana la cum au ajuns copiii din cor sa protesteze, anul trecut, in fata institutiei culturale.

Beatrice Rancea a venit la conducerea Operei Nationale Romane Iasi (ONRI) in 2011, intr-un moment in care institutia se afla intr-o situatie critica: cladirea pe care o imparte cu Teatrul National ,,Vasile Alecsandri" se afla de 9 ani intr-un proces de renovare. Intre timp, teatrul si opera jucau pe unde apucau, dar actorii s-au adaptat mai usor la scenele din Biblioteca Judeteana sau Casa de Cultura a Studentilor.


Beatrice Rancea, manager Opera Nationala Romana Iasi | Foto Agerpres

La un an dupa venirea lui Beatrice Rancea, a fost inaugurata Sala Mare a Teatrului National, o bijuterie arhitecturala, clasata intr-un top realizat de televiziunea britanica BBC pe locul al II-lea ca frumusete din intreaga lume. Iar odata cu reinaugurarea cladirii, oamenii au umplut sala de peste 700 de locuri la foarte multe dintre reprezentatiile celor doua institutii culturale.


La scurt timp au aparut insa primele conflicte dintre Beatrice Rancea si directorul Teatrului National ,,Vasile Alecsandri", Cristian Hadji-Culea.


Conform mai multor articole publicate de presa locala din Iasi, Rancea il acuza pe Hadji-Culea ca angajatii operei se simteau ca niste chiriasi, ca li s-a transmis ca incomodeaza si ca trebuie sa isi gaseasca un alt sediu. Managerul operei sustinea ca iarna, in timpul repetitiilor, cei de la teatru le opreau incalzirea, ca sa nu se poata pregati. Reprezentantii teatrului au negat atunci toate acuzatiile.&


Sindicatele, in razboi cu Beatrice Rancea


In acelasi an in care Rancea a demarat un razboi la Iasi cu teatrul, un sindicat al angajatilor a lansat o serie de acuzatii la adresa managerului Operei, care o urmaresc si astazi: ca si-a angajat oamenii preferential, fara concursuri, dar si ca a concediat oameni ilegal.


De altfel, de-a lungul anilor, Opera din Iasi a pierdut zeci de procese initiate de angajatii care au fost concediati.


,,Activitatea d-nei Rancea, de manager al ONRI, a debutat cu desfasurarea unor interviuri, cu o parte dintre angajati in particular, care au avut drept scop descoperirea relatiilor de autoritate profesionala din cadrul institutiei. La scurt timp dupa aceasta, printr-o adresa oficiala transmisa ministerului pe care il conduceti, d-na Rancea a cerut inlaturarea angajatilor care dovedeau aceasta autoritate, prin desfacerea contractului de munca, fapt care a scandalizat atat mediul academic muzical, cat si lumea culturala ieseana, gestul fiind considerat un abuz in functie", se precizeaza intr-o scrisoare deschisa transmisa de sindicat ministrului culturii din 2013, Daniel Barbu.


Protest organizat de sindicatul ARTIS Moldova din cadrul Operei Nationale Romane Iasi, pentru demiterea managerului Beatrice Rancea, in octombrie 2020 | Foto: Agerpres

Cel mai notoriu caz este cel al balerinului Dan Berihoi, pe care Beatrice Rancea a incercat prin toate mijloacele sa-l elimine din institutie: i-a desfacut contractul de munca, l-a retrogradat pe o functie inferioara, a schimbat organigrama ca sa-i desfiinteze postul. De fiecare data, acesta a castigat in instanta si opera a fost obligata sa il reangajeze. In plus, institutia a ajuns sa ii plateasca despagubiri in valoare totala de 30.000 de euro.


<strong>In fata instantei, </strong><a href="https://www.reporteris.ro/component/k2/item/99318-desp%C4%83gubiri-record-%C3%AEn-r%C4%83zboiul-operei-30-000-de-euro-pentru-dan-berihoi-%E2%80%9Ede-6-ani-vin-la-munc%C4%83,-nu-fac-nimic%E2%80%9D.html?fbclid=IwAR1ogfm9JYva8T-VTVTzjWpMWH_-XWiNmTQXnACynMgJoRJpkQYYEDgVT9A"><strong>conform presei locale</strong></a><strong>, avocatii lui Dan Berihoi au spus ca timp de sase ani, intre 2011 si 2017, acesta a fost angajat al operei, dar nu a fost lasat sa munceasca.</strong>


Oamenii apropiati managerului, fidelizati cu contracte multiple


O alta practica de care e acuzata Beatrice Rancea a fost devoalata de jurnalistii locali. ,,Ziarul de Iasi" explica in 2016 cum Beatrice Rancea isi fideliza angajatii preferati facandu-le contracte suplimentare, peste veniturile pe care le incasau pe functiile de baza.&


Unul dintre numele care figurau la vremea respectiva in ancheta presei locale se numara astazi printre cei audiati de catre procurorii DIICOT: Alighieri Iatac.


Incepand cu anul 2012, acesta a cumulat din ce in ce mai multe contracte: era sef partida percutie in orchestra, avea contract de asistent manager, in plus, era si referentul IT care se ocupa de mentenanta site-ului, dar si sofer. El a mai avut si alte contracte punctuale, precum ,,asigurarea bunei functionari a computerelor din institutie", dar se ocupa si de partea artistica: era producator delegat la diferite spectacole sau evenimente.


Curtea de Conturi a verificat atunci actele financiar-contabile, care aratau ca Iatac incasa, lunar, mai mult decat managerul, in urma contractelor multiple, in timp ce solistii de la cor aveau salarii de circa 1.200 de lei, cu restante de plata.


Dupa ce a castigase un nou concurs de manager pentru urmatorii cinci ani in fruntea Operei din Iasi, Beatrice Rancea a preluat in 2016, ca interimar, Opera Nationala din Bucuresti. Dupa un an, cand s-a intors la Iasi, au revenit si scandalurile.&


In 2018, unul dintre cei mai valorosi colaboratori ai operei, maestrul de balet Francisc Strnad, care a absolvit celebra Academie de Balet din Moscova, a plecat din institutie fiindca Beatrice Rancea a declarat ca nu mai exista bani pentru a plati colaboratorii externi, iar el nu putea fi angajat pe post, fiindca studiile nu erau recunoscute in Romania.


Strnad lucrase la Opera din Viena si a refuzat Opera din Zagreb pentru a veni la Iasi.


In acelasi an 2018, Beatrice Rancea l-a adus la Iasi pe un vechi colaborator: dirijorul Marcello Motadelli. Cum acesta nu avea diploma de dirijor, a fost angajat drept consilier muzical.


Sumele secrete cu care a fost platit regizorul Andrei Serban


Despre colaborarea dintre Beatrice Rancea si dirijorul italian - cei doi au lucrat impreuna atat la Iasi, cat si la Bucuresti - a scris Ioan Holender, romanul care a condus aproape 20 de ani celebra Opera de Stat din Viena. Acesta l-a numit pe Motadelli un ,,ilustru necunoscut".


Regizorul Andrei Serban si Beatrice Rancea | Foto: Agerpres

In acelasi text, Holender a adus in discutie si colaborarea pe care a avut-o Beatrice Rancea cu regizorul roman Andrei Serban. Acesta a montat mai multe spectacole pe scena institutiei culturale iesene, iar ulterior si la Bucuresti, cata vreme Rancea a condus ambele institutii.


Mai multi reporteri, inclusiv de la Libertatea, au solicitat operei sa faca publice remuneratiile pe care le-a incasat regizorul pentru montarea fiecarui spectacol, dar institutia a refuzat sa faca acest lucru.&


Surse din Opera au precizat pentru Libertatea ca aceste onorarii variau intre 35.000 si 50.000 de euro. Inclusiv Ioan Holender vehiculeaza aceste sume, acuzand faptul ca Andrei Serban a fost ,,resuscitat" de Rancea.


,,Andrei Serban fiind considerat de doamna director o somitate occidentala in regia de opera, chiar daca de mai bine de zece ani acesta nu a mai fost angajat nicaieri in lume. (...) Faptul ca (Beatrice Rancea - n.r.) decide sa plateasca sume aberante diferitilor artisti si sa organizeze concursuri cu clasamente ale propriilor realizatori este caraghios. Vechiul meu prieten, baritonul Leo Nucci, in varsta de 74 de ani, pe care Beatrice Rancea l-a invitat la Iasi, platindu-i un avion privat, mi-a spus ca nu stia ca Romania este un paradis financiar pentru cantaretii de opera...", a mai scris Ioan Holender, intr-un alt articol.


Epurari pe linie artistica si administrativa


Scandalurile au luat amploare in ultimii doi ani la Opera din Iasi. Prim-solistul de balet Vlad Marculescu a criticat public atmosfera tensionata din opera. ,,De cativa ani, sunt deprimat, frustrat. La mine s-a tipat, s-a urlat si am fost subjugat pana la maduva oaselor", a scris Marculescu pe Facebook.


Acesta a fost concediat la scurt timp, fiind acuzat ca nu-si respecta colegii si programul impus de catre maestrul de balet.


Fosta contabila-sefa a institutiei, Alice Gogan, a trimis mai multe scrisori Ministerului Culturii, in care a acuzat-o pe Beatrice Rancea ca a cheltuit o rectificare bugetara de doua milioane de lei pe consumabile, doar ca sa nu piarda banii, ca incalca adesea legea si ca incheia contracte fara acoperire bugetara.


In decembrie 2019, juristul operei si-a dat demisia, iar contabilul-sef a fost schimbat pe 21 ianuarie 2020, prin eliminarea postului din organigrama.


,,Aceste fapte se refera, pe de o parte, la presiunile la care am fost supusi de catre doamna manager Beatrice Rancea, atat eu (prin prisma functiei), dar si alti salariati, in vederea comiterii unor fapte ilegale, iar pe de alta parte la cheltuirea banului public (respectiv al bugetului Operei) in total dispret fata de lege", scria Alice Gogan in memoriul transmis Ministerului Culturii.&


Si directoarea corului pentru copii ,,Juniorii Operei" a fost indepartata tot prin modificarea organigramei. Raluca Zaharia s-a trezit fara post, dupa ce Beatrice Rancea a stabilit ca structura ,,cor de copii" nu exista in organigrama institutiei.&


Din februarie 2020 si pana astazi s-au organizat mai multe proteste in fata institutiei culturale la care au participat copiii din cor alaturi de parinti, dar si reprezentanti ai sindicatelor din institutie.


Interogatorii pana tarziu in noapte


Ancheta DIICOT de la Opera din Timisoara se bazeaza pe un raport realizat anul trecut de corpul de control al Ministerului Culturii, pe plangerile formulate de fosti angajati, dar si pe informatii dezvaluite de-a lungul timpului in presa.&


Corpul de control al ministerului a semnalat mai multe nereguli financiare si probleme legate de contractele angajatilor.


Presa locala a scris despre acest raport, invocand contracte de colaborare cu persoane fara studii de specialitate si plati lunare de zeci de mii de lei pentru servicii de avocatura, in ciuda faptului ca institutia are un serviciu juridic.


Au mai fost descoperite parteneriate cu dealeri auto sau alte companii private, bunurile fiind folosite in scop personal, potrivit informatiilor publicate.


Zeci de perchezitii au avut loc, luni dimineata, la Opera Nationala din Iasi si la domiciliile suspectilor intr-un dosar privind presupuse fraude financiare.


DIICOT a transmis ca este vorba de un grup infractional care ar fi fost condus chiar de Beatrice Rancea, managerul institutiei. Aceasta este suspectata de delapidarea, in diferite moduri, a subventiilor acordate de Ministerul Culturii Operei Nationale Bucuresti si Operei Nationale Iasi.


Procurorii DIICOT au anuntat ca prejudiciul se ridica la 5 milioane de lei, iar la audieri au fost aduse 14 persoane, inclusiv managerul Beatrice Rancea, dar si o parte dintre colaboratorii sai apropiati: Madalina Ioana Minculescu, angajata a institutiei, Daniela Nafornita, seful serviciului financiar - contabilitate, resurse umane si salarizare, si Alighieri Iatac, sef partida percutie. Interogatoriile s-au prelungit pana tarziu in noapte.


Surse din ancheta au precizat ca in dosar este anchetata si firma creatoarei de moda Doina Levintza, care este o alta colaboratoare apropiata a lui Beatrice Rancea. Exista suspiciunea ca o parte dintre creatiile acesteia, in special costume pentru solistii din spectacolele operei, erau decontate fara a fi fost livrate sau au fost evaluate la preturi foarte mari.


In urma audierilor, Beatrice Rancea si inca zece persoane au fost puse sub control judiciar de procurorii DIICOT.


Beatrice Rancea, condusa la audieri de procurorii DIICOT, dupa descinderea la Opera din Iasi | Foto: Agerpres

Cine este Beatrice Rancea


Beatrice Rancea s-a nascut in 1961.In perioada 1980-1992 a fost prim-solista la Opera Nationala din Bucuresti, pana cand o accidentare la genunchi a fortat-o sa-si intrerupa cariera de balerina.In 1996, a absolvit studiile Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica ,,I.L. Caragiale" din Bucuresti, urmand specializarile Regie de teatru si Coregrafie la Facultatea de Teatru.A condus Teatrul National din Constanta in perioada 2005 - 2007, apoi a fost un an consilier artistic al Teatrului National de Opera si Balet ,,Ion Dacian" din Bucuresti.Din 2011, este manager al Operei Nationale Romane din Iasi, cu o pauza de un an, in perioada 2016-2017, cand a fost manager interimar la Opera Nationala din Bucuresti.Beatrice Rancea a fost jurat la emisiunile ,,Dansez pentru tine" de la PRO TV si la ,,Imi place dansul" de la Kanal D.


Comments