Cum se face corect pornirea unei masini in rampa?

Cum se face corect pornirea unei masini in rampa?

Cum se face corect pornirea unei masini in rampa?


Pornirea masinii din rampa era una dintre probele examenului pentru obtinerea permisului de conducere categoria B care, in trecut, le dadea mari batai de cap candidatilor. Intre timp, mai exact in urma cu 26 de ani, poligonul a fost eliminat si, odata cu el, si aceasta proba dificila, ceea ce a facut ca examenul sa devina mai usor. Numai ca, multi soferi, in special cei incepatori, intampina mari dificultati atunci cand trebuie sa faca aceasta manevra in traficul aglomerat din Bucuresti si nu numai.


Plecarea din rampa este o manevra putin mai complicata la inceput, insa cu rabdare si exercitiu vei putea sa o deprinzi si sa nu mai ai emotii. In articolul de fata iti vom spune cum se face si in cate moduri poate fi efectuta aceasta manevra in cazul masinilor cu transmisie manuala.


Plecarea din rampa cu frana de mana


Specialistii recomanda aceasta modalitate deoarece nu este solicitat atat de mult ambreiajul, una dintre cele mai delicate pedale, mai ales pentru soferii neexperimentati.


Cand stationezi in rampa la semafor ori intr-un ambuteiaj, cupleaza frana de mana si pune levierul schimbatorului de viteze in ,,neutru".


In momentul in care vrei sa pornesti trebuie sa cuplezi treapta intai a cutiei de viteze, sa accelerezi usor si sa eliberezi la fel de usor pedala de ambreiaj pana la punctul de cuplare.


Cand incep sa apara trepidatii poti sa decuplezi frana de mana si apoi sa continui sa accelerezi si sa ridici complet piciorul stang din ambreiaj in acelasi timp. Masina se va pune in miscare fara sa alunece inapoi.



Plecarea din rampa cu ambreiajul patinat


A doua modalitate a plecarii cu masina din rampa este cea cu ajutorul ambreiajului patinat. Este si cea mai uzuala, de altfel, dar nu si cea mai recomandata deoarece poate duce la uzarea prematura a ambreiajului.


Cand masina este oprita trebuie sa tii apasate atat pedala de ambreiaj, cat si pedala de frana& dupa care sa cuplezi prima treapta a transmisiei.


In continuare, vei tine apasata pedala de frana si vei elibera usor ambreiajul pana la punctul de cuplare, iar apoi vei muta piciorul drept de pe frana pe pedala de acceleratie.


Daca detii o masina cu transmisie automata va fi suficient sa tii apasata pedala de frana, iar la eliberarea acesteia, masina se va pune usor in miscare fara sa alunece in spate.


In cazul in care masina este dotata cu sistem de asistenta la pornirea in rampa, nu trebuie sa faci altceva decat sa iei piciorul de pe pedala de frana, sa-l muti pe pedala de accleratie si sa accelerezi. Masina va porni fara sa alunece inapoi.


Iata si cum parchezi in rampa sau in panta

Ce este asistenta la pornirea in rampa?


Majoritatea masinilor moderne sunt prevazute cu o functie de asistenta la pornirea in rampa, denumita Hill Start Assist (HSA).


Aceasta impiedica rularea inapoi a masinii la pornirea in rampa sau, la deplasarea in marsarier la deal, ea impiedica alunecarea vehiculului in fata.


Sistemul de asistenta la pornirea in rampa actioneaza doar in conditiile in care gradul de inclinare a drumului este de peste 3%. Practic, sistemul simuleaza o plecare cu frana de mana trasa.


Asistenta la pronirea in rampa - functia HSA

Cum functioneaza functia HSA? Ei bine, presiunea asupra pedalei de frana este mentinuta timp de 2-3 secunde pana cand soferul muta piciorul pe pedala de acceleratie. Efectul de franare temporar este anulat dupa cateva secunde sau cand soferul porneste de pe loc.


Aceasta functie este utila si atunci cand opresti si pornesti masina pe suprafete acoperite cu polei, zapada sau mazga.


Atentie! Cum pornirea in rampa este o manevra destul de grea la inceput va trebui sa exersezi intr-un loc cu circulatie redusa unde ai acces la un drum in rampa/in panta. Si, recomandarea noastra, mergi insotit!


Comments