Klaus Iohannis a trimis la REEXAMINARE Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru combaterea pand...

,,CERERE DE REEXAMINARE asupra Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 2/2021 pentru completarea art. 38 din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

La data de 4 iunie 2021 Parlamentul Romaniei a transmis Presedintelui Romaniei, in vederea promulgarii, Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 2/2021 pentru completarea art. 38 din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 2/2021 are ca obiect de reglementare completarea art. 38 din Legea nr. 55/2020, in sensul acordarii posibilitatii de suspendare a activitatilor care impun prezenta fizica a anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant si continuarea activitatilor didactice in sistem on-line, prin ordin al ministrului educatiei. Cu ocazia aprobarii OUG nr. 2/2021, Parlamentul a completat continutul normativ al acesteia. Astfel, prin pct. 3 al articolului unic al legii supuse reexaminarii, dupa articolul 62 al Legii nr. 55/2020 s-a introdus un nou articol, art. 621, cu urmatorul cuprins: ,,(1) Prevederile art. 61 si 62 se aplica in mod corespunzator centrelor de retinere si arestare preventiva din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. (2) Masurile prevazute la art. 61 alin. (l) se pot dispune prin dispozitie a inspectorului general al Inspectoratului General al Politiei Romane, iar informarea prevazuta la art. 61 alin. (2) se comunica, in mod corespunzator, ministrului afacerilor interne".

Precizam ca art. 62 din Legea nr. 55/2020, la care face trimitere art. 621, nou-introdus prin legea supusa reexaminarii, a fost abrogat la data de 2 mai 2021, prin dispozitiile art. 17 lit. b) din Legea nr. 114/2021 privind unele masuri in domeniul justitiei in contextul pandemiei de COVID-19. Or, prin raportarea la o dispozitie legislativa abrogata se creeaza o situatie normativa confuza, destinatarii normei fiind in dificultate atunci cand trebuie sa identifice norma juridica aplicabila, ceea ce duce la o stare de insecuritate juridica. Insa, securitatea juridica a persoanei este un concept in considerarea caruia legiuitorul are obligatia sa asigure stabilitatea legislativa si exercitarea drepturilor si libertatilor fundamentale in conditii optime.

Avand in vedere aceste aspecte, consideram ca legea supusa reexaminarii nu indeplineste standardele de calitate a legii stabilite la art. 13 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, potrivit carora actul normativ trebuie sa se integreze organic in sistemul legislatiei, scop in care acesta trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelasi nivel, cu care se afla in conexiune.

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, in calitate de organ reprezentativ suprem al poporului roman si de unica autoritate legiuitoare a tarii, va solicitam reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 2/2021 pentru completarea art. 38 din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19", a transmis Administratia Prezidentiala.

Comments