MARAMURES – Au calcat legea-n picioare ca sa numeasca presedinte al Consiliului de Administratie al...

NUMIRE – CONFLICT DE INTERESE. Administratia judetului Maramures, controlata de Ionel Bogdan (PNL), a calcat in picioare toate legile pe care le putea calca pentru a numi ca presedinte al Consiliului de Administratie (CA) la Aeroportul International Maramures o persoana aflata in evident conflict de interese.

&

Mai mult, alegerea in functie a fost facuta tot prin incalcarea legii, fiind nula de drept, decisa in lipsa de cvorum (conform Regulamentului de organizare si functionare a Aeroportului, reglementata prin Hotararea CJ Maramures, acestea sunt statutare daca sunt prezenti 50% + 1 din membri – la Aeroportul Maramures sunt 5 membri in CA, ceea ce inseamna ca pentru a fi statutara, la sedinta trebuie sa fie prezenti 4 membri, ori respectiva sedinta s-a desfasurat cu 3 membri, iar presedintele, care trebuie ales cu 50%+1 din membri prezenti, trebuia ales de 3 membri, insa a fost ales de doar 2, cel ales abtinandu-se de la vot, asa cum ii cerea regulamentul).

&

Faptele

&

Aeroportul International Maramures are o conducere neexecutiva formata 5 membri reuniti in Consiliul de Administratie. 4 dintre acestia sunt numiti/desemnati de conducerea CJ Maramures, iar 1 este desemnat de ANAF (de regula este directorul general al Finantelor Maramures). Cei 4 membri sunt numiti eminamente politic, fiind impartiti frateste intre partidele cu cei mai multi reprezentanti in CJ, in cazul de fata PNL, PSD, USR si PMP. Partidul care conduce CJ da si presedintele CA al Aeroportului – aceasta fiind o cutuma politica de la care nu s-a abdicat niciodata.

&

In noul CA al Aeroportului au fost desemnati de cele 4 partide urmatorii: Marius Ioan Girdea (PNL), Ovidiu Ofrim (USR), Viorel Buta (PSD) si Adrian Pop (PMP) – cu precizarea ca PSD si PMP si-au pastrat acelasi reprezentant ca si in mandatul trecut. ANAF si-a delegat ca reprezentant pe… nimeni, pentru ca CJ Maramures nu i-a cerut asta. Implicit, conform regulamentului, sedintele CA Aeroport se pot desfasura doar cu prezenta tuturor celor 4 membri politici. La alegerea presedintelui, la sedinta au fost prezenti doar 3, Adrian Pop (PMP) lipsind, dupa cum a confirmat pentru 2mnews. Legal, sedinta trebuia suspendata din lipsa de cvorum, dar s-a tinut.

&

Girdea a fost ales presedinte al CA Aeroport cu cele doua voturi ale lui Buta (PSD) si Ofrim (USR), desemnatul lui Bogdan (PNL) abtinandu-se (conform regulamentului si a contractului de mandat, nu se putea vota). Aritmetica din nou indica o incalcare a legii (regulamentul este votat prin HCJ Maramures, care e similara legislatiei judetene – precizarea pentru Girdea, care mimeaza ca nu stie asta). Jumatate + 1 din 3 = 2,5. Adica pentru a fi votat legal, presedintele trebuia sa aiba 3 voturi (in cazul de fata imposibil, pentru ca el nu se poate vota - de aceea este stabilit prin regulament ca sedinta este statutara doar prin prezenta a 4 membri).

&

Problema principala

&

Principala problema nu este incalcarea legii (regulamentului, hotararii CJ Maramures) prin desfasurarea unei sedinte fara cvorum si prin alegerea presedintelui CA Aeroport fara numarul minim de voturi prevazut de regulament, ci incompatibilitatea celui ales. Mai exact, asistam la un conflict de interese evident. Urmeaza explicatia/argumentul.

&

Girdea este directorul Aeroportului International Sibiu din februarie 2014. Surse informate din sistem au precizat pentru 2mnews ca Girdea este singurul director de aeroport din Romania care este membru in CA al unui alt aeroport. Girdea a declarat, pentru 2mnews, ca nu stie daca mai exista vreun director de aeroport din Romania in consiliile de administratie din alte aeroporturi, dar ca a cerut consilierului juridic al Aeroportului Maramures "sa efectueze o analiza a componentei Consiliilor de Administratie de pe aeroporturile aflate in subordinea consiliilor judetene" si apoi o sa ne spuna. Pana cand ne spune Girdea ce rezulta in urma analizei, v-am spus noi: e singurul.

&

De ce? Pentru ca este ilegal, adica este un conflict de interese. Acesta este reglementat expres si in cazul Aeroportului Maramures. Conform articolului 12 (aliniatul 2) din contractul de mandat (tot o lege judeteana, fiind legiferata de HCJ Maramures), un membru al CA Aeroport are interdictie de a desfasura "orice activitati in beneficiul unor intreprinderi concurente, cu acelasi domeniu de activitate".

&

Mai clar nu se poate spune/scrie. Doua aeroporturi au acelasi domeniu de activitate, implicit sunt intreprinderi concurentiale.

&

Ce a zis Bogdan si cine a decis ca "e bine" asa rau cum e

&

L-am intrebat pe presedintele CJ Maramures, Ionel Bogdan, de ce a fost facuta aceasta numire/desemnare contrara regulamentului. "Din verificarile departamentului juridic al CJ Maramures, (Girdea) nu este in niciun conflict de interese", a declarat Bogdan. Bine, acum sa devoalam putin ce se-ntampla cu verificarile privind legalitatea in privinta unei evidente, situatia fiind similara cu verificarea umiditatii in timpul unei ploi torentiale.

&

La momentul stabilirii ca Girdea poate face parte din CA Aeroport desi este directorul altui aeroport, iar regulamentul, contractul de mandat si HCJ spun cumulat si extrem de clar ca un membru al CA nu poate desfasura activitati la entitati cu acelasi domeniu de activitate cu al aeroportului, angajatul nr. 1 care atesta legalitatea documentelor din CJ Maramures, secretarul general al judetului Maramures (Aurica Todoran), era in concediu.

&

Asa ca verificarile au fost facute de o relativ noua angajata: Dumitrita Lazar, jurist care a fost practician in insolventa (a lucrat la Cabinetul de Insolventa Bobota Liuba), iar apoi a fost angajata la noua Primarie controlata de PNL, cea din Somcuta Mare, de unde a fost importata (prin detasare) de presedintele Bogdan in functia vacanta de director juridic.

&

Din discutiile avute cu responsabilii din CJ Maramures rezulta ca se incearca o reinterpretare a articolului 12. Sigur, nu e nicio surpriza, doar fostul secretar general al judetului, Dumitru Dumuta, a vizat de legalitate o ilegalitate, prefectul a contestat in contencios administrativ si a castigat anuland respectiva hotarare, iar Dumuta a motivat viza de legalitate pe o ilegalitate fix asa: "Asa am interpretat eu legea la acel moment". Pentru ca-n tara asta legile se interpreteaza dupa inspiratia si interesul interpretilor.

&

Ce zice Girdea

&

Marius Ioan Girdea a precizat pentru 2mnews ca Directia Juridica si Comisia Juridica si de Disciplinaa CJ Maramures, cunoscand functia pe care o detine la Aeroportul din Sibiu, au validat desemnarea/numirea. Deci ca n-ar fi in conflict de interese, probabil pentru ca doua aeroporturi nu au acelasi domeniu de activitate (desi au – dar putem sa analizam semantic concurentialitatea, ori sa studiem lipsa de umiditate in timpul unei ploi torentiale… putem orice, nu inseamna ca avem si dreptate).

&

Cat despre faptul ca a fost desemnat/votat presedinte al CA intr-o sedinta nestatutara si cu un numar insuficient de voturi, Girdea a declarat: "Hotararea Consiliului de Administratie nu este publica, drept urmare nu pot confirma elementele prezentate de dumneavoastra in intrebarea adresata (n.red., am oferit in scriere argumentul verdicitatii informatiei prin declaratia membrului CA Adrian Pop, care a lipsit, precum si prin extrasul din Regulamentul Aeroportului care precizeaza clar numarul membrilor care trebuie sa fie prezenti si sa voteze o hotarare)".

&

Apoi, Girdea ne-a trimis la o hotarare a CJ Maramures care vorbeste despre altceva (dar pe care am citit-o pentru a va spune ca vorbeste despre altceva) si a precizat ca "daca aceasta intrebare se mentine (n.red., se mentine, am explicat mai sus de ce) si tinand cont ca ea trateaza aspecte ce tin de functionarea CA, in prima sedinta a Consiliului vom lua o decizie referitor la raspunsul pe care il vom prezenta opiniei publice". Cam cu abordari de genul acesta ne confruntam. Bine, mai si radem, dar in principiu nu ne prea mai vine.

&

Aceasta scriere nu contesta in niciun fel pregatirea profesionala a lui Marius Girdea, ci subliniaza modul in care pentru a fi numit in functia de presedinte al CA Aeroportul Maramures au fost incalcate Regulamentul Aeroportului si Contractul de mandat, implicit hotararile CJ Maramures. Legea e pentru cei care nu se pricep la intorsaturi semantice.

&

* Foto Girdea @Izabela Paulescu (Agerpres)

&

Catalin VISCHI

Comments