Ministerul Transporturilor vrea sa-si faca firma de transport militar feroviar

Ministerul Transporturilor vrea sa-si faca firma de transport militar feroviar

Ministerul Transporturilor vrea sa-si faca firma de transport militar feroviar

Infiintarea acestei noi companii vine pe fondul problemelor pe care le are CFR Marfa, se arata in proiectul de ordonanta de urgenta.

"Asigurarea transportului de marfa pe cale ferata reprezinta un serviciu de interes strategic general, sincopele in functionarea acestuia genereaza perturbari grave in functionarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 - 2022 (pandemia covid-19, criza energetica, alimentara si a transporturilor, precum si razboiul din Ucraina) au accentuat nevoia investitiilor in sectorul feroviar, respectiv importanta existentei unui operator feroviar de stat, apt sa execute neconditionat toate transporturile necesare, conform cerintelor agreate la nivelul Romaniei din UE si NATO. Statul roman are obligatia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (in continuare, Decizia), acordat Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" SA (denumit in continuare CFR Marfa). Nerecuperarea urgenta a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobanzi) poate conduce la costuri accesorii a caror valoare pot mari considerabil suma declarata ca ajutor de stat. Tinand cont de situatia in care se regaseste CFR Marfa, fata de care obiectivul principal al statului roman este rambursarea ajutorului de stat ilegal si punerea in aplicare a Deciziei, se creeaza nevoia infiintarii unei noi companii viabile de interes national, pentru deservirea nevoilor de aparare ale tarii. Orice intarziere in adoptarea masurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfa si poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele detinute, iar, in ceea ce priveste punerea in aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, creste riscul declansarii procedurii de infringement fata de statul roman", se arata in proiectul de Ordonanta de urgenta publicat de Ministerul Transporturilor.

Noua companie va trebui sa fie capabila sa faca transport militar de trupe si armament

Cei care au elaborat Proiectul de Ordonanta de Urgenta privind infiintarea Carpatica Feroviar SA spun ca Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 - 2022 au relevat nevoia statului roman de a se putea baza pe existenta unei societati de transport feroviar de marfa ce va putea realiza urmatoarele tipuri de transporturi:

- transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, in caz de mobilizare a fortelor armate ale Romaniei si ale partenerilor strategici;

- transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperarii internationale;

transportul de cereale, materii prime si combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.

"Totodata, Mobilitatea Militara reprezinta un element nou introdus de catre Comisia Europeana pentru perioada de programare 2021 - 2027, acesta fiind inclus si in Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 - 2027 (CEF 2.0). Statul roman si-a asumat cresterea mobilitatii militare prin aderarea la cooperarea structurata permanenta (PESCO) si in cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018. Obiectivul asumat prin PNRR de a face sectorul feroviar competitiv, respectiv masurile orizontale privind protectia mediului, siguranta si eficienta globala a serviciilor de transport creeaza premisele pentru dezvoltarea economica locala si regionala (obiective corelate cu European Green Deal, politicile climatice ale UE, planul UE privind schimbarile climatice, Strategia) Europeana de Mobilitate Durabila si Inteligenta, Regulamentul TEN-T. Noul sistem de taxare pentru vehicule gestionat in principal de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii va include: transferul a 10 % din traficul rutier (pasageri si marfuri) catre transportul feroviar pana in 2026, comparativ cu 2020. Estimari preliminare includ, printre beneficiile secundare ale adoptarii masurii de sprijinire a sectorului de transport feroviar, un transfer de trafic (pasageri + marfa) estimat de 10% catre infrastructura feroviara ducand la decongestionare, poluare redusa si siguranta crescuta. Planul de actiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare 2021-2025 are ca obiectiv cresterea traficului feroviar de marfa cu minimum 25% in 2026 fata de 2020, cresterea utilizarii materialului rulant nou achizitionat, precum si cresterea gradului de utilizare a materialului rulant nou achizitionat sau modernizat (cu pana la 35%) pentru un randament maxim in ceea ce priveste investitiile realizate pentru modernizare infrastructurii feroviare si pentru valorificarea materialului rulant", se mai arata in Ordonanta de urgenta privind infiintarea viitoarei societati feroviare de stat, scrie newsonline.ro

https://www.mt.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/4278-oug22112022dtf

Comments