Ministrul Digitalizarii, gir pentru companiile aeriene in colaps! Societate decapitalizata, imprumut...

"Curtea de Conturi il intreaba cum a dat banii Blue Air pentru ca atat EximBank, cat si reprezentanti din minister i-au recomandat sa nu dea banii. O sa va arat ce au spus cei de la Curtea de Conturi", a declarat, luni seara, Anca Alexandrescu, moderatoarea emisiunii "Culisele Statului Paralel".

Drept urmare, jurnalista a facut publica solicitarea adresata lui Sebastian Burduja de catre CC privind transmiterea unor calrificari pe marginea acestui subiect:

"Absolut toate analizele, pe toate nivelurile, aratau clar ca nu se justifica acordarea ajutorului financiar de 60 de milioane de euro pentru ca pun statul in pericol de a nu recupera in aceasta suma. Asa s-a si intamplat. Blue Air a intrat in faliment. Statul roman a trebuit sa plateasca iar acum nici nu mai stie ce mai are si ce nu (referitor la flota Blue Air - n.r.)", a mai spus Anca Alexandrescu.

Drept raspuns, Burduja nu a vrut sa mai dea o alta declaratie Realitatea PLUS. El si-a asumat-o pe cea din 2020.

"Dl Burduja a raspuns la mesajul nostru. A spus asa: "Va rog sa cititi punctul meu de vedere dat publicitatii acum 2 ani de zile", a aratat moderatoarea emisiunii Culisele Statului Paralel.

,,In anul 2020, toate statele din lume au intervenit cu miliarde de euro in industria lor aviatica, mai ales pe segmentul low cost. Germania, Spania, au dat sume mari pentru ca pandemia a tinut avioanele la sol. Toate actele normative pentru imprumutul Blue Air au avut acceptul Comisiei Europene, tin minte, au venit aprobarile si in 48 de ore, ceea ce era fara precedent. Daca companiile mor, statul pierde pentru ca vin alte companii care cuceresc piata. Inca 2020 s-au pierdut multe rute si baze in favoarea unor competitori directie. Ce a facut statul pentru a-si proteja interesele ? A adoptat in 2020 o serie de masuri fara precedent. A instituit ipoteca pe 75 % din actiunile Blue Air conform evaluatorului independent. Apoi, Ministerul Transporturilor si al Finantelor au reprezentanti cu drept de veto in Consiliul de Administratie Blue Air. Deci cand Compania nu a reusit sa atraga sume de la investitori ei puteau sa ridice doua degete si sa spuna Stat roman ai dreptul sa preiei aceasta companie si sa faci ce doresti cu ea, sa o vinzi sa o adaugi la Tarom care putea sa-si faca serviciu low cost. Trebuie intrebat domnul fost ministru (n.r Catalin Drula) ce-a pazit, in mandat, de ce nu a preluat-o, de ce nu valorificat-o ? Banii erau pentru acoperirea necesarului de lichiditate din 2020, pandemia a continuat, deci era clar ca Statul trebuia sa decida atunci", a transmis ministrul Burduja. (Economedia.ro)

"O sa trimit documentul tuturor, si de la PNL, ca poate ei nu stiu. Interesant e de ce dl Citu nu a vrut sa semneze (hotararea de guvern - n.r.)? Si dl Orban trebuie sa raspunda de ce dl Citu si-a delegat semnatura si a semnat doar dl Burduja. De ce a semnat doar Burduja? A fost indisponibil dl Citu in ziua respectiva? Sunteti asa de ocupat, dl Citu? De ce nu vreti sa raspundeti? DNA sa vina sa va ia pe toti. Dl Burduja trebuie sa vina sa dea explicatii de ce a semnat. La DNA cu totii - dl Burduja, dl Citu, dl Orban", a transmis juranlista.

Ea a adaugat: "Tanarul Burduja a fost crescut sa devina presedinte. El nu stie ca noi stim ca tatal sau a declarat in mai multe cercuri in urma cu ceva ani ca il creste sa devina presedintele Romaniei. Acum ce sa facem. Nu toate lucrurile sunt posibile in tara asta".

Investigatia Comisiei Europene

Nu doar Curtea de Conturi s-a sesizat in privinta masurilor de sprijin acordate de Romania companiei Blue Air. ci si Comisia Europeana care a initiat o investigatie detaliata pentru a evalua daca anumite masuri adoptate de tara noastra in favoarea companiei aeriene respecta normele UE privind ajutoarele de stat.

"In august 2020, Comisia a aprobat doua masuri in favoarea Blue Air, si anume:

o garantie publica in valoare de aproximativ 28 de milioane EUR (aproximativ 137 de milioane RON) pentru a compensa daunele suferite in contextul pandemiei de coronavirus si al restrictiilor de calatorie vizand limitarea raspandirii virusului impuse de Romania si de alte tari sio garantie publica de aproximativ 34 de milioane EUR (aproximativ 164 de milioane RON) aferenta unui imprumut de salvare, destinat sa acopere partial nevoile de lichiditati ale Blue Air in urmatoarele sase luni.

Romania s-a angajat sa se asigure ca garantia publica aferenta imprumutului pentru salvare va inceta dupa sase luni sau ca va comunica Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzator de restructurare a Blue Air in vederea evaluarii ajutorului de stat.

In aprilie 2021, Romania a comunicat pentru prima data Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 - septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garantiei aferente imprumutului pentru salvare la sase ani (perioada in care sunt incluse cele sase luni initiale ale ajutorului de salvare), permitandu-se astfel rambursarea ajutorului pana in 2026, prevede masuri de restructurare si preconizeaza o finantare privata. In noiembrie 2022, statul roman a rambursat imprumutul si a preluat o participatie de 75 % in societatea Blue Air.

In aceasta etapa, Comisia este preocupata de faptul ca planul de restructurare si masurile de ajutor puse in aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, in special cu Orientarile privind ajutoarele pentru salvare si restructurare.

Comisia va efectua o investigatie detaliata pentru a stabili daca preocuparile sale initiale sunt confirmate. In special, Comisia va examina daca:

planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fara ajutor de stat suplimentar sau continuu;contributia proprie a Blue Air sau contributiile de pe piata la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente si nu implica acordarea de ajutor, astfel incat sa se asigure faptul ca ajutorul de restructurare este proportional;exista masuri adecvate pentru a se limita denaturarile concurentei create de ajutorul de restructurare pe piata interna a serviciilor de transport aerian.

Initierea unei investigatii aprofundate ofera Romaniei si partilor terte interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observatii. Faptul ca a fost initiata o investigatie nu anticipeaza in niciun caz rezultatul acesteia", se arata pe site-ul Reprezentantei Comisiei Europene in Romania.

Comments