Piata auto romaneasca, lovita de criza de coronavirus. Vanzarile au scazut cu peste 34% in primele sapte luni

Piata auto romaneasca, lovita de criza de

Piata auto romaneasca, lovita de criza de coronavirus. Vanzarile au scazut cu peste 34% in primele s...


Piata auto a scazut cu peste 34% in primele sapte luni in Romania, ajungand la 61.796 autovehicule inmatriculate, fata de aceeasi perioada a anului trecut, conform datelor de la Asociatia Producatorilor si Importatorilor Auto (APIA).


Potrivit aosicatiei, doar in luna iulie s-au inregistrat 14.687 de autovehicule, cu 42% mai putine fata de iulie 2019.


Conform datelor de la APIA, desi in luna iulie a acestui an s-au inmatriculat (conform datelor DRPCIV) mai putine autovehicule comparativ cu luna similara a anului trecut (-42,4%), daca ne raportam la evolutia din acest an, putem aprecia ca piata auto da semne de revenire (+22,9% comparativ cu volumul inregistrat in luna iunie, dupa ce si in iunie am remarcat o crestere de 38,9% fata de luna mai a acestui an).


In iulie, au fost inmatriculate 14.687 de autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale usoare si grele, minibuze si autobuze), cifra care este, insa, inferioara (-42,4%) celei din luna similara din 2019, cand au fost inmatriculate 25.490 autovehicule, multe datorita unor termene limita impuse prin regulamentele de omologare.


Astfel, dupa sapte luni din 2020, se inregistreaza o evolutie generala negativa a pietei (-34,2% comparativ cu perioada similara din 2019), precizeaza APIA.


In ceea ce priveste achizitiile de autoturisme noi din UE, este relevanta situatia din tarile Europei de Vest care, in luna iulie, a inregistrat o crestere de 2,2% comparativ cu luna similara a anului trecut, compensand, astfel, intr-o oarcare masura, scaderile de pana acum. Cu toate acestea, dupa primele sapte luni din 2020, pe ansamblul acestui grup, se inregistreaza, (conform LMC Automotive www.lmc-auto.com), o evolutie generala negativa (-35,0%) comparativ cu aceeasi perioada din 2019.


Top vanzari pe marci in primele 7 luni

<strong>Top-ul general pe marci (autoturisme+ autovehicule comerciale) dupa primele sapte luni din acest an este condus de catre Dacia, cu 20.252 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 5.779 unitati, Renault 5.667 unitati, Skoda, 5.000, Ford cu 4.905 unitati, si Hyundai cu 4.064 unitati.</strong>


& La categoria Autoturisme, scaderea e de -44,2% in luna iulie 2020 fata de iulie 2019, de unde rezulta o evolutie generala in 2020 de -34,0%.


La finalul primelor sapte luni din acest an, Top 10 este condus de catre Dacia, cu 18.950 unitati (-33,8% fata de 2019, cota de piata 30,7%), urmata de catre Skoda, cu 5.000 unitati (-34,6%, cota de piata 8,1%), Volkswagen, cu 4.880 unitati (-24,5%, cota de piata 7,9%), Renault 4.678 unitati (-44,3%, cota de piata 7,6%) si Hyundai cu 4.064 unitati (-8,9%, cota de piata 6,6%).


Cu cele 8.353 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model dupa sapte luni din 2020 (-46,6% comparativ cu anul trecut), urmat de Dacia Duster, 4.731 unitati (-25,9%), Dacia Sandero, 4.576 unitati (-7,6%), Renault Clio, 2.074 unitati (-44,6%) si Skoda Octavia, 1.795 unitati (-39%).


Segmentul SUV este lider, cu aproape 40% din totalul pietei

Analizand segmentarea pe clase, dupa primele sapte luni din anul 2020, toate segmentele sunt in teritoriul negativ. Segmentul SUV este, in continuare, pe prima pozitie, cu o pondere in total piata de 38,7%, acesta inregistrand si o scadere sub media pietei (-25,4% fata de -34%). Segmentul C, cu 33,5% din total piata este pe locul secund, iar pe locul al treilea, in usoara crestere in ultimele luni, segmentul B, care reprezinta 20,6% din total piata.


Masinile ,,verzi", crestere usoara in plina pandemie

In ceea ce priveste autoturismele ,,verzi", respectiv cele electrice (100% si hibride plug-in), precum si cele hibride (care dispun de propulsie electricafara incarcare din sursa externa), desi dupa primele 7 luni din 2020, piata auto este in scadere puternica, aceasta categorie de autoturisme inregistreaza, pe ansamlul ei, un volum in crestere (+3,6%), comparativ cu perioada similara a anului trecut.


"Pe subcategorii, consemnam o crestere importanta de 38,6% la autoturismele 100% electrice si una mult mai consistenta, de 115,1%, la cele hibride plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride care dispun de propulsie electrica (nu sunt incluse aici cele mild hibrid), inregistreaza dupa primele sapte luni din 2020, o evolutie negativa (-11,5%)", arata APIA.


In ceea ce priveste topul pe marci la 7 luni al automobilelor electrice (100%+cele hibride plug-in), care sunt stimulatete prin Programul Rabla Plus, cele mai mari volume inregistreaza Renault (285 unitati), Skoda (213 unitati) si BMW (132 unitati).


In acest context, este de asteptat ca, in 2020, achizitiile de autoturisme ,,verzi" sa inregistreze volume semnificativ mai mari decat cele din anul anterior, acestea fiind, in mare masura, stimulate de Programul Rabla Plus (la aceasta data, programul inregistreaza peste 1.400 rezervari de autoturisme electrice si hibride plug-in fata de doar 800 anul trecut (+75% intentie de cumparare), arata datele APIA.


Referitor la evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4), dupa 7 luni din 2020, acestea reprezinta 21,4% din totalul achizitiilor, pe un volum total de 13.201 unitati, inferior cu 27,4% celui consemnat in aceeasi perioada din 2019.


Despre autovehicule comerciale usoare (inclusiv minibus si pick-up), APIA mentioneaza ca aceasta categorie de autovehicule a inregistrat o scadere importanta in luna iulie (-36,4%), mai putin ampla comparativ cu autoturismele, fapt care contribuie la consemnarea unei evolutii generale aflate in registrul negativ -27,9% pe primele sapte luni din 2020.


Comments