Piata modei romanesti, in declin din cauza COVID. Designer: "Nu putem face toti haine de casa si mas...


In pandemia de COVID, atelierele de moda au incercat sa se reorienteze catre haine de casa si masti, ca sa-si plateasca facturile, dar prea putine au reusit sa se mentina pe linia de plutire. Alina Gavrila este unul dintre designerii care au trait si alte crize ale industriei, de-a lungul timpului, si crede ca acum e nevoie de mai mult pentru revitalizarea sectorului: "Eu am simtit o scadere in vanzari de 50%".


Intr-o cladire cocheta de la Piata Romana din Bucuresti, la etajul al doilea, se deschide un univers al culorilor. Trei femei isi incheie sesiunea de shopping cu ceva palavrageala. Bucuroase de rochiile cumparate, care acum au si masti asortate, promit sa revina cat mai curand.


Am avut noroc sa surprindem un astfel de episod la Etajul Designerilor Romani. Prea putine dintre cliente au revenit fizic in magazin, chiar daca erau genul care fugeau de mall si cautau produse de serie mica sau unicat, de designer.


Alina Gavrila crede ca experienta offline, din magazin, o bate pe cea online

"Am gasit solutii de adaptare temporare pentru perioada starii de urgenta. Am emis vouchere: am zis, daca nu puteti veni la magazin sa cumparati acum, veti putea veni pana la sfarsitul anului. Au fost persoane care au cumparat vouchere si asta, practic, m-a ajutat sa-mi controlez cheltuielile", povesteste Alina Gavrila, designer si antreprenoare in domeniul modei din anii '90.


"Online-ul nu rezolva offline-ul"

Cand a lovit virusul Italia, era in plina desfasurare Saptamana Modei la Milano si multe dintre defilari s-au tinut fara public. Fabricile au inceput sa produca combinezoane in locul colectiilor pret-a-porter si sa umple sticlele cu dezinfectant in loc de parfum, cum a facut Louis Vuitton, de exemplu.


Milioane de oameni au ramas fara un locuri de munca, sute de magazine au pus lacatul de tot pe usi. A fost un soc si pentru designerii romani.


In aceasta stare de spirit a privit Alina cum trece primavara, care era, de obicei, infloritoare pentru afaceri, cu targuri, evenimente si vanzari pe masura. A incercat sa mute parte din vanzari online.


"Au fost cateva comenzi care m-au ajutat sa-mi ridice moralul si cat de cat sa acoperim niste cheltuieli. M-am gandit la o platforma ca un mall online, pe care sa adun toti designerii cu care colaborez. Dar online-ul nu rezolva offline-ul", spune Alina.


Designerii romani au nevoie de sprijin pentru a iesi din criza

Atelierele de croitorie mai mari au putut o perioada sa se readapteze si sa produca masti, haine de casa, echipamente pentru spitale. Dar afacerile mici au suferit cel mai mult.


"Oamenii cumpara online, dar nu fashion. Nu putem face toti haine de casa si masti si sa ramanem cu ele. Cate haine de casa sa iti cumperi? Vrei si tu sa mai iesi, sa mergi la un eveniment, sa fii mai sexy, mai elegant. Au inceput sa revina in magazin, dar foarte putin, eu am simtit o scadere cu 50%, iar in august, cu 80%. A fost dezastruos", spune antreprenoarea.


Crede ca e nevoie de politici de stat care sa ajute aceste business-uri ce abia mai respira.


"Eu as fi vazut un ajutor fiscal din partea statului. Firmele mici si mijlocii sunt obligate sa plateasca un impozit de 3% pe cifra de afaceri. Nu conteaza ce cheltuieli ai, daca ai vandut, trebuie sa dai statului 3%. Mi se pare discriminatoriu, mai ales in conditiile actuale, cand nu exista profit", explica Alina.


Amintiri
de pe vremea cand nu existau mall-uri

Au mai fost perioade grele pentru moda romaneasca, dar niciodata ca astazi.


Dupa Revolutie, de exemplu, era foarte dificil sa gasesti croitorese pricepute, fiindca pana atunci, toate hainele se faceau in fabrici. Asta insemna ca fiecare croitoreasa stia sa faca o singura operatiune - una facea tivurile, alta, butonierele, alta, o maneca. Prea putine stiau sa faca o haina cap-coada. Dar se gaseau solutii, fiindca existau clienti: oamenii erau avizi sa imbrace alte haine decat cele de serie.


"Eu am fost adolescenta in anii '80 si atunci nu existau haine si mall-uri. Am prins niste reviste Burda si am zis: asa vreau si eu sa ma imbrac."


Era o perioada gri, pe care a colorat-o cu creatiile ei care faceau senzatie in liceu.


"Imi aduc aminte ca am facut o geaca cu doua fete si a fost uau! cand am fost la liceu. Pe o parte era vernil, pe o parte era bleu-albastru, ca un denim, cu catarame. Ar fi fost un trend si acum. A mai fost o rochie pe care am facut-o din niste colanti fosforescenti de la Fondul Plastic si a fost si aia senzatie. Pe vremea aia, sa ai o asa rochie, era un tupeu maxim", isi aminteste Alina.


In magazinul ei, Alina aduce doar produse de serie mica sau unicat, realizate de designeri la inceput de drum

Dupa ce a terminat Academia de Studii Economice, si-a deschis un atelier si a inceput sa lucreze pentru magazinul Eva.


Ma trezeam ca eu fac totul, ca il chem pe barbatul meu sa faca butoniere, mama sa imi calce, fiindca aveam comenzi. Am avut o minicolectie la Eva si nu mai puteam sa o finalizez si a devenit o frustrare. Nu am mai putut sa continui. Am zis stop si am intrat in corporatie.

Alina Gavrila:

A revenit dupa zece ani in industria pe care o avea in sange, si-a deschis magazinul de la Romana si a pornit la drum cu gandul de a sprijini designerii la inceput de drum. Asta vrea si acum, oricat de greu este.


Dar intrebarea pe care si-o pune constant este: talentul in fashion e suficient ca sa supravietuiesti? Raspunsul trebuie sa vina de la clienti. Acei clienti care au cautat mereu altceva-ul.


Comments