Portita legala prin care politicienii cumpara presa. Cum au ajuns ziarele si televiziunile la mana a...


Autoritatile isi fac publicitate in toata lumea. Diferenta e ca in tarile la care democratia din Romania aspira aceste contracte sunt transparente si nimeni cu functie in stat nu se asteapta sa primeasca, in schimbul publicitatii, protectie.


Orice institutie publica din Romania isi poate cumpara reclama in ziare, la televiziuni sau in mediul online fara sa fie nevoita sa organizeze o procedura transparenta. Transparenta este cuvantul-cheie!


La noi, contractele pot fi atribuite direct, fara niciun fel de licitatie, catre entitatile de presa favorite sau, dimpotriva, catre cele pe care vrei sa le faci mai prietenoase, neexistand nicio limita cu privire la suma.


Mica recapitulare a legii

Achizitiile publice din Romania sunt reglementate de Legea 98/2016, care include o serie de prevederi referitoare la felul in care se fac licitatiile si la pragurile anumitor proceduri.


Exista, insa, si contracte care sunt exceptate de la obligatia de a organiza o procedura competitiva, in baza unor criterii obiective, formal stabilite, cum sunt cele incluse intr-un caiet de sarcini. Iar printre aceste exceptii se numara, in mod surprinzator, si presa.&


Vezi cazul Primariei sectorului 3, condusa de Robert Negoita, despre care am scris vineri in Libertatea.


Asta, pentru ca articolul 29 din Legea 98/2016 stipuleaza ca "Prezenta lege nu se aplica pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru de servicii care au ca obiect:


b) cumpararea, dezvoltarea, productia sau coproductia de materiale pentru programe destinate serviciilor media audiovizuale, atribuite de furnizori de servicii media, ori contractelor pentru spatiu de emisie sau furnizarea de programe care sunt atribuite furnizorilor de servicii media."


Unele institutii prefera sa organizeze licitatii pentru aceste contracte, desi nu sunt obligate.&


Altele, in schimb, profita de aceasta portita legala si prefera sa tina contractele la secret, introducand pana si o clauza de confidentialitate!


Daca aceasta clauza este discutabila, faptul ca legea le permite politicienilor sa cumpere, in schimbul unor sume oricat de consistente, spatiu publicitar in presa, este cat se poate de clar.&


Asta inseamna ca avem o zona gri, de contracte atribuite in baza unor criterii necunoscute sau stabilite arbitrar de catre politicieni.&


Nu politicienii, ci presa devine vulnerabila prin aceste contracte

Articolul din Legea 98/2016 care permite aceste proceduri netransparente este, de fapt, o vulnerabilitate, un calcai al lui Ahile pentru presa din Romania. In lipsa acestor criterii clare, se pot institui o serie de conditii care nu au nimic de-a face cu tranzactia in sine.


Chiar si daca nu ar fi cereri exprese ale acestora de a interveni in politica editoriala sau presiuni in acest sens, nu este deloc exclus ca patronii institutiilor media, pentru a fi favorizati la castigarea contractelor, sa prefere sa faca sluj in fata oamenilor politici care le alimenteaza, in cele din urma, conturile.&


Este firesc ca, in fata acestor intrebari, publicul sa devina circumspect, iar presa sa fie privita nu ca a patra putere in stat, ci ca un soi de anexa a Puterii.


Este si motivul pentru care, cand Guvernul condus de Ludovic Orban a anuntat ca va acorda bani catre presa, mai multe entitati media - majoritatea, independente - au anuntat ca nu vor recurge la acest ajutor, preferand sa se autofinanteze.


Exista, desigur, si cazuri in care presa reuseste sa tina separat un departament de publicitate si unul editorial, fara a amesteca lucrurile.&


Din pacate, insa, cata vreme contractele sunt atribuite netransparent, asupra intregii bresle va plana, pe buna dreptate, suspiciunea.


Comments