SE SIMPLIFICA – Documentele de stare civila sau evidenta persoanei mai usor de obtinut

SE SIMPLIFICA – Documentele de stare civila sau evidenta persoanei mai usor de obtinut

SE SIMPLIFICĂ.Paşapoartele, permisele de conducere sau certificatele de cazier judiciar nu sunt singurele documente care pot fi obţinute mai uşor în urmă măsurilor recent adoptate şi care vizează simplificare procedurilor de intrare în posesia acestora. În lista intră inclusiv certificatele de naştere, cele de căsătorie sau cărţile de identitate.

Dana Bolba şeful Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă Persoanelor – Baia Mare spune că în domeniul stării civile una dintre cele mai importante modificări este cea care priveşte termenul de declarare şi înregistrare a naşterii unui copil şi care în virtutea modificărilor se poate face de acum în ce mult 30 de zile, şi nu 15 cum era până acum. De asemenea, spre deosebire de vechile reguli, mamele pot fi amprentate într-o anumită situaţie, iar declararea naşterilor după un an este mai simplă.

Potrivit acesteia actul de naştere este întocmit în baza actului de identitate al mamei şi al declarantului, a certificatului medical constatator al naşterii şi, dacă este cazul, a certificatului de căsătorie al părinţilor. În acelaşi timp, este nevoie şi de declaraţia verbală a oricăruia dintre părinţi.

Dacă părinţii nu pot face, din diferite motive, declaraţia de naştere, obligaţia revine “medicului, persoanelor care au fost de faţă la naştere, asistentului social sau, după caz, persoanei cu atribuţii de asistenţă socială din unitatea sanitară în care a avut loc naşterea sau oricărei persoane care a luat cunoştinţă despre naşterea copilului”. Înainte de modificările aduse de acest act normativ, legea făcea referire la personalul desemnat din unitatea sanitară în care a avut loc naşterea, nu la asistentul social sau persoană din spital cu atribuţii de asistenţă socială.

În ce priveşte documentele de stare civilă principalele modificări vizează faptul că eliberarea cărţii de identitate este de acum scutită de taxa de timbru extrajudiciar, iar termenul de valabilitate al cărţii de identitate provizorii a fost modificat astfel încât de acum în toate situaţiile în care se eliberează valabilitatea acesteia este de 1 an.

Şeful Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă Persoanelor – Baia Mare mai arată că taxa de timbru extrajudiciară nu va mai fi percepută pentru înregistrarea în actele de stare civilă a desfacerii căsătoriei, pentru transcrierea în actele de stare civilă române a actelor de stare civilă întocmite în străinătate că şi pentru eliberarea altor certificate în locul celor pierdute, sustrase sau deterioarate.

Comments