Studentii, nemultumiti de legea care permite pensionarea la 70 de ani - Ce le cer parlamentarilor

Studentii, nemultumiti de legea care permite pensionarea la 70 de ani - Ce le cer parlamentarilor

Studentii, nemultumiti de legea care permite pensionarea la 70 de ani - Ce le cer parlamentarilor

ANOSR arata, intr-un comunicat, ca, printre altele, prevederea respectiva creeaza incertitudine in randul tinerilor in legatura cu momentul in care ar putea fi primiti in profesie.

"Pentru cadrele didactice care doresc sa continue activitatea in mediul universitar, exista varianta continuarii in sistemul de plata cu ora. Pentru cadrele didactice care nu ar mai trebui sa ramana in mediul universitar, varsta de 65 de ani este o limita clara, in contextul nesanctionarii anterioare, limita a carei prelungire pana la 70 de ani nu poate aduce nimic bun. Tinerii sunt pusi in situatia de a astepta mai mult pentru a accede la o cariera universitara si beneficiile economice sunt doar aparente. In contextul in care in concret neperformanta nu este sanctionata, o politica de genul o poate doar prelungi", a subliniat Horia-Serban Onita, presedinte ANOSR, in comunicatul de presa.

Argumentele ANORS:

Pozitia federatiei este clara si ferma pe acest subiect: in modul in care este organizat actualmente sistemul de invatamant superior, toate cadrele didactice din invatamantul superior ar trebui sa se pensioneze la varsta de 65 de ani, astfel cum era prevazut initial in Legea educatiei nationale.Instituirea acestei limite presupune faptul ca acele cadre didactice care doresc sa continue sa predea studentilor si care, astfel, isi indeplinesc misiunea si vocatia de a transmite cunoastere si dupa aceasta varsta o pot face in continuare, in regim de plata cu ora, fara a mentine calitatea de titular in invatamant.Aceasta regula nu lasa loc de exceptiile introduse in art. 289 din Legea educatiei nationale, care prevede criterii generale privind ,,criteriile de performanta profesionala si a situatiei financiare", a caror interpretare poate fi indoielnica. Ne punem, astfel, intrebarea retorica: Daca o universitate nu prelungeste calitatea de titular pentru un cadru didactic pentru ca nu ar respecta criteriile de performanta profesionala, de ce mai este acel cadru didactic titular la momentul analizei?In aceasta ecuatie cel ramas ignorat este studentul, in lipsa unor actiuni privind formarea continua de calitate a cadrelor didactice, astfel incat sa se asigure imbunatatirea metodelor de predare, integrarea noilor tehnologii, si, ca un corolar, respectarea invatamantului centrat pe student. De asemenea, problemele cauzate de masura ar fi atenuate daca ar exista o sanctionare efectiva a cadrelor didactice care nu fac performanta si care au, astfel, rezultate constant nesatisfacatoare la diferitele evaluari. In ciuda faptului ca mecanismul legal exista, in universitati de foarte putine ori se observa, in general, actiuni concrete de sanctionare in baza unei metodologii (aprobate de Senat, conform legii), care sa tina seama, in acelasi timp, in mod adecvat de evaluarea de catre studenti.Limita de varsta de 65 de ani incurajeaza, in primul rand, accesul tinerilor la cariera didactica universitara.Modernizarea universitatilor se face, fara indoiala, si prin deschiderea carierei in invatamantul superior pentru tinerii cu rezultate, prin concursuri competitive care sa atraga cei mai buni potentiali candidati, atat pentru a preda, cat si pentru a face cercetare in invatamantului superior. Statisticile furnizate de Ministerul Educatiei, care arata ca numarul de asistenti universitari titulari a scazut in perioada 2015-2019 cu 27%, evidentiaza si mai puternic de ce accentul ar trebui pus pe cresterea intrarii in sistem.O asemenea modificare ar bulversa si mai mult parcursul profesional al tinerilor, ramasi intr-o incertitudine privind momentul in care ar putea fi primiti in profesie.Mai mult decat atat, o universitate in continua evolutie, adaptare si inovare ar presupune si sa nu existe functii de conducere ocupate ,,la infinit" de aceleasi persoane, or proiectul de lege stimuleaza tocmai premisele acestei situatii.Astfel, Guvernul nu doar ca nu doreste revenirea la varianta prevazuta initial in lege, ba chiar intentioneaza sa elimine orice posibilitate din universitati de a decide incetarea calitatii de titular la varsta de 65 de ani, indiferent de prestatia cadrului didactic, oferindu-i un drept exclusiv in a stabili continuarea activitatii in calitatea de titular pana la varsta de 70 de ani.Nici macar aparentele argumente ale Guvernului de oportunitate economica nu au cum sa fie sustinute, cata vreme veniturile din universitate a unui cadru didactic la varsta de 65 de ani sunt, de regula, peste 250% din veniturile unui asistent, in contextul in care un cadru didactic cu un titlu didactic inferior trebuie sa desfasoare si mai multe activitati didactice pentru indeplinirea normei.Parlamentul trebuie sa indrepte aceasta vadita eroare propusa de Guvern si sa isi orienteze, astfel, atentia catre alte initiative, apte sa aduca o imbunatatire pentru educatia tertiara din Romania, se mai arata in comunicatul Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Romania

Pozitia ANOSR vine dupa cea a principalelor cinci universitati parte a consortiului Universitaria, care la randul lor au criticat proiectul de lege al Guvernului, potrivit hotnews.

Comments