Transportatorii ameninta cu blocarea Romaniei. Vin scumpiri mari si pentru masini

Transportatorii ameninta cu blocarea Romaniei. Vin scumpiri mari si pentru masini

Transportatorii ameninta cu blocarea Romaniei. Vin scumpiri mari si pentru masini

Nu vin vremuri bune pentru soferii din Romania. Un semnal de alarma este tras de cei de la Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (C.O.T.A.R.), A.P.T.E.2002, A.P.U.L.U.M, care cer inca o data renegocierea de urgenta a Planului National pentru Dezvoltare si Rezilienta (PNRR)!.

,,Rovinieta va costa cel putin 7.050 pentru un camion nou, foarte putin poluant, Euro VI, peste 3 ani, apoi va ajunge la cel putin 16.275 de euro pe an, din 2035, tot pentru un camion Euro VI. Pentru un camion electric, nepoluant, transportatorii vor plati doar jumatate din pret, desi se presupune ca fiind nepoluant nu mai e necesara plata unei roviniete care acopera costurile poluarii! Acest proiect de lege a fost impus prin PNRR, dar cineva l-a scris cu scopul de a falimenta toti transportatorii si de a genera foamete.

Ministerul Transporturilor i-a invitat pe reprezentantii asociatiilor profesionale la o simulare de dezbatere publica post factum, iar astazi mai sunt invitati la inca una. Niciodata nu s-a mai intamplat ca transportatorii sa fie invitati pentru dezbatere publica doar ca sa fie pusi in fata faptului implinit, dupa ce deja ii este impusa Romaniei transpunerea in legislatia nationala, din iunie, a unor modificari substantiale in sistemul de taxare, cu stabilirea unor costuri de 15 ori mai mari pentru a putea face transport de marfa.

Pretul rovinietei va creste pentru Romania de la 1.200 la 7.050 de euro, din 2026, pentru camioane Euro VI, dar vor fi cresteri mult mai mari la camioanele Euro V si Euro IV. In Romania nici macar nu sunt camioane Euro VI acum. Ceea e se doreste a fi legiferat in aceasta vara va genera falimente in lant si colaps economic, dar asta inseamna si foamete si revolte sociale grave, pentru ca se vor intrerupe lanturile de aprovizionare. Niciun transportator nu-si va permite sa plateasca taxele impuse prin PNRR", precizeaza COTAR.

Transportatorii spun ca preturile produselor ar creste de 10 ori la raft si oricum nu le va putea cumpara nimeni, deci si magazinele vor da faliment.

,,Primul apel a fost facut de asociatiile patronale ale transportatorilor in luna martie a acestui an. Guvernul „a pus batista pe tambal” si dupa doua luni de tacere inteligenta, vine acum sa urgenteze votul unei legi absurde in Parlament. Nu a tinut cont nimeni de ceea ce am spus clar si raspicat toti cei care vom fi falimentati de niste taxe imposibil de suportat, pe care cineva le-a scris dand copy/paste din documentatia Austriei, desi statul roman a platit un asa-zis „studiu” pentru a stabili valorile rovinietelor.

Nu s-a tinut cont de diferentele majore intre Romania si Austria, ci s-au introdus taxe ca si cum am fi o tara din spatiul Schengen, cu foarte multi kilometri de autostrada si salariul minim pe economie 3,000 de euro net pe luna. Nu ne-a intrebat nimeni nimic, nu ne-a chemat macar sa ne explice cum anume s-a transpus o directiva europeana in legislatia romaneasca, pentru ca la baza acestei transpuneri trebuie sa stea o analiza completa a tuturor factorilor, o evaluare facuta de profesionisti. In mod normal, daca ni se impun astfel de taxe, ar trebui sa se aplice dupa ce Romania ajunge la nivelul Austriei – care a fost luata drept exemplu, cand s-au calculat noile tarife pentru transportatori – dar sa ne lase mai intai macar 5 ani sa producem si sa castigam la fel ca austriecii, pentru ca dupa 5 ani am putea plati noile roviniete”, a declarat Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.

Sindicalistii sustin ca vinieta in Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an, pentru aceeasi distanta, iar in Ungaria la 26.000 de euro, potrivit simularii pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor. Dar Ungaria a respins ajutorul UE prin PNRR si a renegociat multe dintre taxele impuse sub masca ajutorului.

,,Scumpiri vor fi si pentru autoturisme. In rovinieta pentru autoturisme se introduce clasa de poluare, iar pretul rovinietei va creste de la 28 la 38 de euro in 2026 si la 46 de euro in 2035, daca masina este Euro VI. Rovinieta pentru camioane creste de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro in 2026 si 16.275 euro in 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an si norma de poluare Euro VI. Simularea de tarif este valabila la traseul pentru autostrada, calculul pentru folosirea Drumului National fiind la valoarea de 50%. Termenul impus tot prin PNRR pentru transpunerea in legislatia nationala a acestor modificari este vara anului 2023 pentru, iar pentru aplicarea efectiva este 2026", concluzioneaza COTAR.

Dragos HOJDA

The post Transportatorii ameninta cu blocarea Romaniei. Vin scumpiri mari si pentru masini appeared first on ZiarMM.

Comments