Tudor Giurgiu, emotionat dupa ce i-a vazut pe romani revenind la cinema: "Curtile unor licee, pline la filmele lui Fellini"

Tudor Giurgiu, emotionat dupa ce i-a vazut

Tudor Giurgiu, emotionat dupa ce i-a vazut pe romani revenind la cinema: "Curtile unor licee, pline...


Intr-un dialog cu reporterul Libertatea, Tudor Giurgiu, regizor, producator si directorul festivalului de film TIFF, vorbeste despre tema urmatorului sau lungmetraj, dar si despre cum a debutat festivalul de la Cluj, in care "a fost putin bizara distanta, noi fiind obisnuiti cu piete pline cu peste 2.500 de oameni, dar fundamental a fost sentimentul ca ne-am simtit siguri".


Transilvania International Film Festival (TIFF) din Bucuresti este primul mare festival care s-a reluat, cu un program exclusiv in aer liber si reguli puse la punct.


Gala de deschidere TIFF

Transilvania International Film Festival (TIFF) a inceput vineri, 31 iulie, la Cluj-Napoca. In primele trei zile de festival, cele mai populare proiectii au fost cele din Piata Unirii, la care toate cele 500 de bilete au fost vandute in fiecare seara.


Nu au existat incidente in ceea ce priveste respectarea regulamentului de desfasurare a proiectiilor - purtatea mastii pe toata durata filmului, respectarea distantei fata de alti spectatori etc. Pentru a se asigura ca regulile de preventie a infectiei cu Covid-19 sunt respectate, organizatorii au alocat aproximativ 180 de voluntari (din totalul de 260).


"Lumea e cooperanta, voluntarii sunt foarte vigilenti si semnaleaza prompt orice posibila incalcare a regulamentului", au transmis organizatorii.


"A fost putin bizara distanta, noi fiind obisnuiti cu piete pline cu peste 2.500 de oameni sau cu vizionari de cineconcerte la Bontida, la fel, cu peste 2.000 de oameni, dar fundamental a fost sentimentul ca ne-am simtit singuri, ca nu au fost niciun fel de probleme de securitate si am observat ca toata lumea s-a comportat responsabil", a declarat Tudor Giurgiu pentru Libertatea.


Tudor Giurgiu, la gala de deschidere a TIFF

"Curtile unor licee, pline la filmele lui Fellini"

Filmul cu cei mai multi spectatori a fost "La Belle Epoque", pentru ca a avut proiectie simultana in trei spatii, la care au asistat 1.200 de spectatori cumulat. Alte hituri in ceea ce priveste numarul de participanti au fost filmele "Traducatorii", "Sotii de militari" si cineconcertul "Faust" de la Bontida.


"Cel mai tare m-au bucurat curtile unor licee, pline la filmele lui Fellini, faptul ca exista cinefili pasionati veniti din Oradea, Sibiu, Brasov pentru a petrece seri si nopti de neuitat la Cluj. Frigul a fost un mic dusman in primul weekend, dar de acum totul e bine, se incalzeste si sunt convins ca lumea va continua sa vina sa vada proiectiile in aer liber, la aceasta editie atipica de TIFF de vara", a mai transmis Tudor Giurgiu, de la Cluj-Napoca, pentru Libertatea.


Publicul TIFF 2020

Tudor Giurgiu e, pe langa fondatorul si directorul festivalului, si regizor si producator. Inevitabil, ajungem sa discutam si despre proiectele pe care le are in lucru, dar si despre cum afecteaza pandemia curenta industria filmului.


- TIFF Unlimited, platforma de streaming pe care ati lansat-o anul trecut, a fost, in perioada de izolare, unul dintre spatiile unde oamenii au "mers" sa vada filme. Ce s-a intamplat cu platforma anul acesta?- Cum era de asteptat, odata cu venirea verii, numarul de vizite pe platforma, firesc, a scazut, numarul de abonati, la fel. Cred ca sunt peste 3.000 acum, ceea ce e bine pentru o platforma la inceput si cu un buget infim fata de marii jucatori de pe piata. Am reusit sa facem asta integrand platforma in bugetul festivalului.


Anul asta, incercam sa avem mai mult continut accesibil pentru romanii de peste granita. Si, de asemenea, sa mai aducem filme de arhiva, filme ale unor cineasti celebri care pot fi vazute greu pe alte platforme. Speram sa avem o retrospectiva Francois Truffaut, un regizor pe care il admir foarte mult, si sa o urcam din toamna pe platforma.


"E foarte complicat sa vezi un spectacol de teatru online"

- Pe durata perioadei de stare de urgenta ati introdus spectacole independente (teatru, dans, performance). A fost ca o sustinere pentru sectorul independent, asa ati gandit-o?- Da, ea asa a fost gandita, dar m-am lamurit dupa ce ne-am uitat pe cifre si pe vizionari ca a functionat bine doar la inceput, cand era curiozitatea. Asta e si problema acestei vizionari online. Dupa aia, aparand atat de multe produse, multe gratuite, oamenii nu mai vor... Ajungi la un fel de sentiment de preaplin si, pur si simplu, nu mai vrei.


Un film il mai poti vedea (online), dar sa vezi spectacole de teatru e foarte complicat. Nu prea a functionat.


- Cum a afectat consumul de cultura toata perioada in care am stat in casa si ne-am uitat la produse culturale pe net?- Eu cred ca toate industriile sunt afectate temporar niste luni. Pana cand va aparea un vaccin, efectele se vor resimti. Adica un an, doi, cel putin. Oamenii nu o sa revina atat de usor nici la cinema, nici la teatru. N-o sa revina nici in restaurante, unde esti masa langa masa. Va fi complicat.


Filme mari, ale unor mari studiouri americane, probabil ca nu se vor lansa, pentru ca isi dau seama ca nu isi vor putea recupera banii. Eu cred ca e un efect devastator pana o sa apara un vaccin.

Tudor Giurgiu:

Cred ca pretul nu e relevant in ecuatia asta, ce va conta e disponibilitatea de a-ti relua obiceiurile. Sunt convins ca oamenii vor vrea sa iasa, vor vrea sa se duca la un concert. Mie asta-mi lipseste, de exemplu.


Vara era o perioada cand imi alegeam concerte. Imi lipseste foarte tare, foarte tare. Am vazut un singur concert foarte misto. Pe platforma celor de la Overground Showroom, am vazut un concert Grimus filmat impecabil. Ala mi-a dat sentimentul ca sunt acolo, dar in rest, prea putin.


Si la TIFF incercam, am zis ca mai aducem si niste concerte: o sa vina Surorile Osoianu de la Chisinau. Concertele vor fi in deschiderea unor filme.&


Nimic nu e ca inainte, deci va trebui sa traim sub paradigma asta. M-as bucura macar daca ar creste consumul de carti. Ar fi un semn. Daca librarii ar raporta o crestere a vanzarilor, tot ar mai fi ceva.


Despre Sibiu: "Nimeni nu a incercat sa gaseasca adevarul si s-a musamalizat"

- Sa vorbim un pic si despre industria de filme - sunteti si producator, si regizor. In perioada aceasta ati putut scoate ceva de la sertar, sa lucrati?- Mi-a prins foarte bine, am scris, am lucrat la urmatorul proiect. Am citit mult. Am scris la urmatorul scenariu. Nu stiu ce va fi dupa. E o poveste legata de Revolutia din '89, ce s-a intamplat la Sibiu. Am facut multe interviuri, am citit.


In Sibiu s-a tras enorm, peste un milion de gloante, si au murit oameni absolut nevinovati.


Se stie foarte putin in tara despre tragedia care s-a intamplat la Sibiu, despre haosul si confuzia intamplate intre Armata si Militie. Am cunoscut oameni traumatizati pe viata de cele intamplate acolo si mi se pare, ca multe alte lucruri intamplate in anii de dupa '89, ca nimeni nu a incercat sa gaseasca adevarul si s-a musamalizat destul de repede ce s-a intamplat.


Incerc sa caut si eu niste raspunsuri si sa povestesc niste intamplari de viata asa cum s-au intamplat.


Dar acum imi pun intrebarea: bun, cum o sa facem filmele astea? Pentru ca, la fel, ai limitari, mai ales daca ai filme cu multa figuratie, cum e cazul acestui proiect nou, cum faci? Cum o sa lucrezi cand ai 200 de oameni? Deocamdata, oricum nu se poate, legea nu-ti da voie.


- Deci, proiectul e gata scris, ati putea filma, dar nu stiti cand veti face asta...- Speram sa il fac la iarna, dar nu pot decat sa caut locuri de filmare, sa-mi fac distributia, sa pregatim banii pentru el, sa mai cautam finantare. O sa stam, probabil, in asteptare pana cand o sa stim ca il putem face. Si grav e, de exemplu, cu alte filme, cu care suntem in faza de finalizare, cum e un film al lui Tudor Cristian Jurgiu, altul al lui Mihai Sofronea, doua filme noi pe care nu stim cand sa le lansam. Sunt aproape gata, o sa aratam si la TIFF. Ne gandeam toamna, dar cand toamna? Nu ai certitudinea ca se vor deschide salile (de cinema).


- Ce v-ar ajuta in conditiile astea?- Nu te ajuta decat dialogul cu niste autoritati competente, ceea ce nu intotdeauna e cazul. Adica degeaba discuti cu ministrii, care sunt persoane foarte serioase si lucide si inteleg dramatismul unor situatii, pentru ca, la final, problemele astea trebuie rezolvate nu de ministri, ci de un aparat competent de specialitate. Si nici nu stiu daca o sa mai fie bani de filme. Adica CNC-ul asteapta de luni bune ca niste functionari de la ANAF si de la Ministerul Finantelor sa faca niste norme, sa scrie o pagina A4, despre cum banii colectati la Finante, banii colectati de la jocurile de noroc trebuie sa ajunga la CNC (Centrul National al Cinematografiei).


- Avem legea, dar nu avem normele de aplicare...- De luni bune nu au acele norme. Si CNC-ul nu mai are bani, deci nu o sa faca filme.


Sigur, te poti gandi ca, intr-o tara unde nu ai sectii de Terapie Intensiva, ce mai conteaza sa nu mai faci filme? Nu e firesc tipul asta de gandire, pentru ca nu se reduce totul la lipsa banilor, ci la faptul ca niste functionari nu isi fac treaba.


Iata ca nimeni nu-i poate penaliza, ca nimeni nu-i poate determina sa faca chestia asta. Eu sunt hipersceptic legat de felul in care o sa avanseze acest domeniu. Bine, eu am tot zis de zece ani incoace.


Mi se pare ca vorbim de un domeniu care aduce bani, prestigiu. Stiu oameni, colegi din randul echipelor de filmare, care pleaca in Ungaria sau in Cehia sa munceasca, pentru ca acolo au reinceput productiile, ca au inceput sa vina americanii cu filmele. Or, asta iti arata ca, de fapt, tu nu esti capabil ca stat sa gasesti acele masuri. Nu e vorba sa pui bani, ci sa faci niste norme. Sa dai sentimentul ca morisca se roteste.


Schema de sprijin propusa de producatori

- Producatorii sunt nemultumiti ca nu se activeaza acel program de sprijin.- Da, noi avem o schema (pentru sustinerea productiilor de film) care e data de niste ani, acum a ajuns la Ministerul Economiei, dar inca nu e operationala si se asteapta ca ea sa fie functionala de la mijlocul lui august. Dar ea sta la buna apreciere sau dispozitie a unor functionari din minister care nici nu comunica. Am facut vreo sase adrese din ianuarie pana acum, am primit raspuns scris la un singur mail. Lipsa de comunicare mi se pare cel mai complicat (aspect) si lipsa de incredere, de fapt, intre autoritati si clientii unui astfel de sistem de finantare, adica noi, producatorii.


Pana cand o sa ne dam seama ca ar trebui sa avem un sistem care sa functioneze asa pe banda rulanta, respectand legile fara discutie, iata ca proiectele se duc in Croatia, in Islanda, in Cehia.


- Il explicati, va rugam?- E vorba de o schema de ajutor de stat care are un buget si care are un principiu de functionare diferit de CNC. E un principiu numit cash-rebate in care, daca un strain cheltuie 100 de dolari pe teritoriul Romaniei, ii dai inapoi 35 de dolari la final, dupa un audit. Deci, statul castiga din tipul asta de stimulare. E ca si cum faci o injectie de bani intr-un sector si la final beneficiile tale sunt mult mai mari.


Sustin masurile luate, dar cred ca s-a exagerat putin

- Anul trecut incheiam interviul nostru cu discutia despre cum sunt prea putine cinematografe non-multiplex si acum, din cauza pandemiei, nu mai e niciunul. Cam cat de mare e lovitura asta pentru filmul romanesc?- Lovitura e majora, dar nu numai pentru filmul romanesc. Sunt companii mici, de multe ori, cele care administreaza salile astea si faptul ca nu au nicio proiectie de timp pentru cand ar putea reveni treaba la normal. A fost o data cand, post-Colectiv, s-au mai inchis sali (de cinema), acum e povestea asta. Cred ca va lovi rau de tot sectorul asta de cinema si de mers la film.


Eu unul nu ma asteptam, sincer, ca o sa ramana inchise. Masurile de relaxare in Europa au inclus deschiderea acestor sali monoecran (nu multiplexuri).&


Pana acum trei saptamani, singurele tari din Europa cu sali inchise erau Romania, Kosovo si Macedonia, ceea ce arata un pic si o anume asincronie si o ramanere in urma legata de felul in care ne aliniem politicile culturale.


Sustin suta la suta masurile luate de Guvern si e foarte bine ce a facut, dar in egala masura cred ca aici s-a exagerat putin. Daca te uiti la reportajele de la mare zilele astea, nimeni nu ma va convinge ca a sta ca sardelele in nisip e mai putin periculos decat sa lasi o sala de cinema deschisa unde sa permiti macar sa ai spectatori pana la 30%.


E o chestie psihologica. Nu e din ratiuni economice, pentru ratiuni economice sunt granturi sau, ma rog, cate au fost sau vor fi in Romania. Dar, psihologic, cred ca era important ca aceste sali sa nu fie incluse pe lista neagra. Dar acum, probabil in contextul de fata, e cu atat mai improbabil. Si cu munca la TIFF, noi am contat pe aceste sali. In momentul cand mi-a fost clar (ca nu vor fi disponibile), a fost un efort gigant, practic, de a reinventa tot festivalul in jurul locatiilor in aer liber.


- Sa lansam si o tema pentru anul viitor. Ce credeti ca o sa se intample, cum o sa arate lumea noastra anul viitor si TIFF editia 20?- Jur ca nu stiu cum. Optimistul din mine zice ca va fi cum era in basme, a fost odata ca niciodata, si cred ca ar trebui sa fie o editie de poveste, unica, de sarbatoare. Dar incerc sa fiu mai moderat si sa zic ca e important sa trecem cu bine peste toata perioada. Sa construim increderea si sa le dam oamenilor bucuria aia de a-si relua viata.


Foto: Vlad Cupsa, Marius Maris, Nicu Cherciu, Chris Nemes


Deschidere TIFF
Deschidere TIFF
Deschidere TIFF
Deschidere TIFF
Deschidere TIFF
Deschidere TIFF
Proiectia din deschiderea TIFF
Proiectia din deschiderea TIFF
Proiectia din deschiderea TIFF
Tudor Giurgiu la Proiectia din deschiderea TIFF
Cinema in aer liber la Bontida, in cadrul TIFF
Cinema in aer liber la Bontida, in cadrul TIFF
Cinema in aer liber la Bontida, in cadrul TIFF
Cinema in aer liber la Episcopia Unitariana, TIFF 2020

Comments