A intrat in vigoare embargoul importului de carburanti din Rusia - Cand ar putea fi resimtite efecte...

Rafinariile din Romania trebuie sa identifice surse alternative pentru cel putin 80% din importurile de motorina de anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, noteaza sursa citata, precizand ca, daca, in cazul benzinei, Romania este exportator net, in cazul motorinei situatia este contrara.

Romania a importat, potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), in primele 9 luni ale anului trecut, 1,85 milioane tone, din care 1,25 milioane tone direct din Federatia Rusa. Comparativ, in primele 9 luni ale lui 2021, importurile de motorina din Rusia au fost de 1,3 milioane tone in primele 9 luni si de 1,79 milioane tone pe intreg anul.

In plus, Romania nu mai poate importa motorina incepand cu data de 5 februarie nu numai din Rusia, ci si din statele scutite de la aplicarea embargoului impus pe 5 decembrie importului de titei rusesc, dar carora, in schimb, le este interzis exportul de produse procesate, si anume Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia si Serbia, subliniaza Profit.ro.

Embargoul impus de UE importului de produse petroliere, in special motorina, rusesti nu-si va face insa efectul imediat.

Importurile ridicate din Rusia din 2022, dar si cele din ianuarie 2023, efectuate de statele membre UE, implicit Romania, sunt menite sa asigure stocurile necesare evitarii unei penurii, in special de motorina. In plus, majoritatea cargourilor disponibile sunt deja sau vor fi incarcate cu produse petroliere rusesti pana pe 5 februarie si vor ajunge la destinatie in urmatoarea luna.

Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusesti ar putea aparea in luna aprilie, cand si cererea va inregistra o crestere sezoniera, iar stocurile efectuate in ultima perioada vor incepe sa se diminueze, conform analizei Profit.ro.

Comments