Admirabila poveste a studentului eminent care s-a intors din SUA ca sa predea primul ajutor in Romania

Admirabila poveste a studentului eminent care s-a intors din SUA ca sa predea primul ajutor in Romania

Admirabila poveste a studentului eminent care s-a intors din SUA ca sa predea primul ajutor in Roman...

Student în anul III la University of California din Los Angeles (UCLA), Mihai-Alexandru Popescu, un tânăr de 21 de ani, obişnuieşte să-şi petreacă vacanţele de vară la Piatra Neamţ, în oraşul natal.

De această dată, sejurul a fost altfel decât precedentele, întrucât Mihai a avut acum o misiune de îndeplinit: să înveţe cât mai mulţi tineri să acorde primul ajutor în situaţii limită şi să-i conştientizeze cât e de important să te implici cu un astfel de gest pentru viaţa semenilor aflaţi în pericol.

„Un aspect important al cursurilor de prim-ajutor pe care le-am predat este să reuşesc să distrug acea barieră pe care oamenii o au, să-i ajut să depăşească şocul şi frica şi să acţioneze imediat. De exemplu, în viaţa reală din America, am observat că oamenii chiar acţionează în situaţii extreme ca să-i ajute pe cei care au nevoie, chiar dacă nu îi cunosc. Există solidaritate şi implicare“, spune Alexandru Popescu.

Inspirat din tragedia de la Colectiv

Proiectul lui Mihai Popescu a ajuns să fie pus în practică după ce a fost declarat câştigător între alte 120 de idei ale studenţilor universităţii din Los Angeles. Cu atât mai important este că UCLA finanţează, printr-o bursă asigurată de Centrul de studii Berkeley, un singur proiect care să fie aplicat în oricare ţară din lume, cu excepţia Statelor Unite ale Americii. Din 2012, de când a fost înfiinţată această bursă, universitatea a sprijinit proiectele unor studenţi care au condus proiecte în Uganda, Ecuador, Zambia si Togo.

„Anul trecut ştiu că proiectul câştigător a fost aplicat în Africa unde studentul care l-a aplicat a făcut o fermă de melci uriaşi pe care îi vindeau la piaţă, iar cu banii câştigaţi au înfiinţat o fermă de ciuperci“, spune Mihai Popescu.


Românul a fost stimulat să participe în această întrecere în toamna anului trecut, atunci când UCLA şi-a anunţat studenţii că lansează concursul de proiecte pentru bursa din 2016.

„Tocmai se întâmplase tragedia de la Colectiv şi am rămas impresionat de ceea ce s-a întâmplat acolo şi de situaţia gravă de după incendiul din club. Am văzut imagini şi ştiri la televiziuni din America, la CNN, s-a vorbit despre problemele de la intervenţia forţelor de urgenţă şi din spitale. Ce m-a alarmat şi m-a înspăimântat a fost situaţia în care s-a ajuns ca Urgenţele din atâtea spitale din Bucureşti s-au umplut cu răniţi. De asemenea, am fost mirat că foarte mulţi oameni stăteau pe margine şi se uitau şi nu puteau, sau poate nu ştiau, să acorde un prim-ajutor celor care ieşeau din club. M-am întrebat atunci cum ar fi dacă era vorba de o intervenţie într-un caz mult mai grav, de genul unui cataclism natural“, povesteşte Mihai.

A discutat cu un coleg student la Iaşi şi i-a încolţit ideea unui proiect prin care să predea cursuri de prim-ajutor în primul rând tinerilor şi copiilor.

„Astfel de cursuri cred că trebuie făcute de jos, de la cele mai mici nivele, şi ar fi nevoie să fie la nivel naţional, mai ales că nu e vorba de cine ştie ce resurse: cu un manechin şi un cadru instruit se poate face. Se pot implica Ministerul Educaţiei, al Sănătăţii, în America astfel de cursuri sunt obligatorii la anumite nivele de învăţământ. Acesta e şi visul meu, să se ajungă ca astfel de cursuri să fie obligatorii în şcoli“, mai spune studentul.

Cursuri predate în şcoli

În luna aprilie a acestui an, Mihai a primit confirmarea că proiectul său a fost cel ales din cele 120 depuse de studenţii UCLA, şi că va beneficia de o bursă de 5.000 de dolari pentru a-l pune în practică.

Tânărul avea experienţa de a fi cursant la ore de prim ajutor, dar pentru a avea dreptul să predea tehnicile a fost nevoie să susţină un examen.

„Am obţinut diploma de instructor de la Crucea Roşie americană. Mai departe, a trebuit să-mi fac o strategie de predare. Iniţial, mă gândeam să merg la partidele politice pentru că aveam nevoie de un număr cât mai mare de cursanţi. Am abandonat repede ideea şi am decis că cel mai bine este să merg în şcoli pentru că acolo găsesc publicul ţintă căruia mă adresez“, explică tânărul nemţean. 

Din Statele Unite a cumpărat materialele necesare (manechine, feşe, materiale sanitare), pe care le-a trimis cu avionul în ţară. Din momentul în care a ajuns la Piatra Neamţ, Mihai a reuşit să predea cursurile la Şcoala „Nicu Albu“, unde el însuşi învăţase primele şase clase, înainte de a pleca cu familia în America.

„Am predat la clasele II-IV în sala de sport a şcolii, la pontonul de pe lacul Bâtca Doamnei, dar şi la domiciliul celor care m-au solicitat după ce am împărţit fluturaşi prin oraş. I-am învăţat pe oameni tehnici de resuscitare cardiopulmonară pentru diferite situaţii de urgenţe, precum înec, epilepsie, prim ajutor în caz de insolaţie, hipotermie, fracturi şi altele“. Cursurile au fost gratuite, şi erau susţinute de două ori pe săptămână (marţea şi joia) timp de opt săptămâni. „Nu am numărat cu exactitate câţi cursanţi au fost, dar estimez că între 800 şi 1.000 de persoane au luat lecţii de acordare a primului ajutor. Mai bine de o treime din total au fost elevi de şcoală“, mai spune Mihai.

Tânărul are şi un plan pentru ca acest proiect să fie cumva continuat după ce el se va reîntoarce în America.

Am colaborat foarte bine cu cei din conducerea Şcolii Nicu Albu şi am decis împreună că aceste cursuri trebuie să continue. Le las lor materialele, manechinele şi le pot ei utiliza mai deoparte. Ideea mea este să creez şi o metodologie de predare a cursurilor pentru grupe diferite, adică pentru clasa a III-a, a V-a şi a VII-a“, adaugă Mihai Alexandru Popescu.

Voluntariatul într-un spital din ţară l-a ajutat

Preocupările lui Mihai din primii ani de facultate în America au fost îndreptaţi spre domeniul medicinei.


„Cu un an înainte de a intra la Universitate, am revenit  în ţară, acasă la Piatra Neamţ. În acea perioadă, circa patru luni, în perioada ianuarie-aprilie 2014, am făcut voluntariat la Spitalul Judeţean Neamţ. Am făcut practică la Urgenţe, la Ortopedie, în Policlinică şi mi-a prins bine, a fost o experienţă unică. Spre deosebire de America, unde studenţii de la Medicină ajung foarte târziu să facă practică, să stea aproape de pacienţi, eu am avut ocazia să ajut, să lucrez cu adevărat alături de medici şi de asistente. Cred că şi această perioadă de voluntariat a contat în acceptarea dosarului meu la UCLA“, îşi aminteşte studentul.

În primii doi ani la UCLA, materiile studiate se încadrau în categoria Neuroscience (neuroştiinţe), iar din anul III, care urmează studiul intră pe domenii specializate.

UCLA, universitate de elită

UCLA este una din universităţile de stat de elită din SUA, cu o tradiţie de aproape 100 de ani (înfiinţată în 1919).

Oferă circa 337 de cursuri, iar în clasamentul pe anul de studiu 2015-2016 University of California ocupă locul 16 în lume pe zona academică, şi pe locul 13 mondial ca reputaţie (conform Times Higher Education World University Rankings). În plan intern, UCLA este între primele 10 universităţi din Statele Unite ale Americii.    
 

Comments