AFACEREA ,,LOCOMOTIVA" IN VISEU DE SUS – Demonstratia premeditarii unui act tipic de coruptie, prin...

OCOLUL SILVIC VISEU DE SUS. Aceasta scriere face publica demonstratia premeditarii si savarsirii unui act tipic de coruptie, prin documente, fotografii si declaratii ale unor surse/experti implicati. Urmeaza calendarul derularii actului de coruptie, care este si un argument fara echivoc al premeditarii acestuia. In urma acestei afaceri, statul roman a fost pagubit financiar.

&

Calendarul Afacerii ,,Locomotiva"

&

o Mai 2021: seful Ocolului Silvic Viseu de Sus, Vasile Nicolaie Vlad (care este si consilier local PSD – in foto mic dreapta), cere o oferta de pret pentru achizitia unei locomotive LDH de linie ferata cu ecartament ingust, echipata cu motor de 450 CP. Oferta a fost ceruta firmei Remarul 16 Februarie SA din Cluj-Napoca, fondata in anul 1870 si specializata pe constructia si repararea materialului rulant feroviar. Firma Remarul 16 Februarie SA este manageriata de Ionut Avram (director general din 1 iulie 2021), presedintele Consiliului de Administratie este Ionut Negru, iar actionarul principal este firma Transferoviar Holding SRL Cluj-Napoca (72,63%), controlata de Calin Mitica prin Transferoviar Administrare Active SRL.

&

o 10 mai 2021: firma Remarul 16 Februarie SA raspunde cererii Ocolului Silvic Viseu de Sus, oferind o locomotiva cu caracteristicile cerute, perfect functionala, cu reparatia generala/capitala facuta si cu 9 luni garantie, la pretul de 818.125 lei (suma care cuprinde TVA). Vezi foto document alaturat (click pe foto pentru a mari imaginea intr-un tab alaturat).

o Septembrie 2021: firma Dumax SRL din Viseu de Sus, controlata de Dumitru George Mestic (38 de ani), prieten al sefului Ocolului Silvic Viseu de Sus, Vasile Nicolaie Vlad, cumpara de la firma Unicom Tranzit SA o locomotiva nefunctionala cu suma de 39.412,80 lei (suma cuprinde TVA).

&

Unicom Tranzit SA este un operator feroviar privat inregistrat in Voluntari (jud. Ilfov), care activeaza in Romania din anul 1994 si care face parte din Unicom Group. Este controlata de familia Iavorski, care detine circa 94% din partile sociale prin: Irina Iavorski – cetatean italian (22%), Larisa Iavorski (22%), Constantin Iavorski (22%,) Olga Iavorski (22%), Constantin Iavorski – cetatean moldovean (5,5%). Asociati secundari sunt Ioan Bogdan Ciobanu (2,3%), Elena Adina Rarinca (1,6%), Ioan Draghici (1,6%) si Elisabeta Stanculescu (1,3%). Firma detine si 95% din partile sociale ale Trans Cargo Danube SRL si 100% Railway Vehicle Services SRL.

&

Surse 2mnews din sistem au precizat ca locomotiva a fost vanduta la pret de fier vechi, fiind un harb pastrat pana atunci pentru piese de schimb ("Se luau diferite componente de pe ea atunci cand trebuiau reparate alte locomotive"), o ,,coaja" cum o numesc mecanicii, care n-avea nici macar motor sau transmisie (motorul a fost adaugat ulterior vanzarii). Vezi alaturat doua fotografii cu locomotiva cumparata (click pe foto pentru a mari imaginile intr-un tab alaturat).

&

o 29 septembrie 2021: Dumitru Mestic (Dumax SRL) incarca locomotiva pe un trailer si o transporta din depoul din Fieni, unde era depozitata/ abandonata, la atelierul din Cluj-Napoca al firmei Remarul 16 Februarie SA. Vezi alaturat doua fotografii cu momentul transportului de la Fieni la Cluj-Napoca.

o 21 decembrie 2021, ora 11.46: Dumitru Mestic (Dumax SRL) scoate la vanzare locomotiva, precizand ca "Locomotiva POATE FI nefunctionabila, urmand a fi reparata capital". Cere 142.800 lei (120.000 lei + TVA). De 3,6 ori mai mult decat pretul la care a cumparat-o in urma cu mai putin de trei luni.

&

o 22 decembrie 2021, ora 9.08: Vasile Vlad (Ocolul Silvic Viseu de Sus) ofera din banii statului suma ceruta de prietenul sau, Mestic (Dumax SRL), respectiv 142.800 lei. Plata se face prin OP (ordin de plata).

&

Exact in aceeasi perioada, Asociatia Prietenii Mocanitei din Sibiu a cumparat, transparent, la licitatie publica, o locomotiva diesel pentru linia de cale ferata cu ecartament ingust dintre Sibiu si Agnita, de pe Valea Hartibaciului. A platit 283.220 lei (suma care cuprinde TVA) firmei Calea Ferata Ingusta SRL din Criscior, bani pentru care au primit o locomotiva diesel-hidraulica nou-nouta. Vezi alaturat foto cu locomotiva cumparata de sibieni.

&

Dupa publicarea primului articol referitor la aceasta afacere (detalii AICI), patronul firmei Calea Ferata Ingusta SRL, Georg Hocevar, contactat de 2mnews, a confirmat ca firma sa produce si locomotive noi echipate cu motoare de mai mare putere decat cel cu care a fost echipata locomotiva pentru agrement (chiar de 600 CP – motor Caterpillar), specifice celor pentru transportul lemnelor, evident la preturi mult mai mici decat cel la care va ajunge locomotiva cumparata de Ocolul Silvic Viseu de Sus, din banii statului roman (vezi foto mic stanga).

&

o Decembrie 2021: Vasile Vlad (Ocolul Silvic Viseu de Sus) cere firmei Remarul 16 Februarie SA o expertiza si stabilirea pretului final al transformarii harbului in locomotiva functionala.

&

o 21 ianuarie 2022: Remarul 16 Februarie SA finalizeaza expertiza si comunica Ocolului Silvic Viseu de Sus ca trebuie sa investeasca inca 822.085,99 lei (suma cuprinde TVA) pentru a o face functionala. Adica costa mai mult sa repare harbul cumparat de Ocolul Silvic Viseu de Sus decat locomotiva functionala (si cu reparatia capitala facuta) pe care le-a oferit-o spre vanzare in mai 2021. Vezi alaturat foto document valoare reparatii.

&

o 7 iulie 2022: Ocolul Silvic Viseu de Sus scoate la licitatie un contract pentru reparatia capitala a locomotivei (camuflat sub formularea ,,Modernizare locomotiva de ecartament ingust 760 mm L45H-79"), estimand ca va plati 822.085,32 lei (suma contine TVA si este exact cat le-a spus ca ii costa firma care a facut expertiza, Remarul 17 Februarie SA, in depoul caruia se afla harbul nefunctional). Vezi alaturat foto document.

&

Astfel, locomotiva cumparata de prietenul sefului Ocolului Silvic cu 39.413 lei si vanduta Ocolului Silvic cu 142.800 lei (bani platiti de entitatea statului roman) va ajunge la pretul final de 964.885,32 lei (suma cuprinde TVA). Licitatia se va incheia in 11 august 2022, insa putem anticipa cu o luna inainte castigatorul: Remarul 17 Februarie SA. Nici nu mai trebuie transportata locomotiva, e acolo, in depoul lor. Iar probleme cu pretul reparatiei capitale nu vor exista, statul platind, prin Ocolul Silvic Viseu de Sus – Directia Silvica Maramures – Romsilva, fix atatia bani cati a cerut firma care o gazduieste.

&

Pentru cei mai putin atenti, o subliniere: in 2021, Remarul 17 Februarie SA a oferit Ocolului Silvic Viseu de Sus o locomotiva perfect functionala la pretul de 818.125 lei, insa Ocolul Silvic a refuzat si a cumparat, tot in 2021, una defecta (de la prietenul sefului Ocolului Silvic, la un pret de peste 3 ori mai mare de cat a cumparat-o acesta), iar acum o va da aceleiasi firme care i-a facut oferta initiala, Remarul 17 Februarie, sa o repare, la final rezultand o locomotiva pentru care Ocolul Silvic va plati 964.885 lei, cu 146.760 lei mai mult decat oferta pe care a refuzat-o.

&

Ce spune seful de ocol, Vlad

2mnews a vorbit si cu seful Ocolului Silvic Viseu de Sus, Vasile Vlad, pentru a afla care este explicatia celui care a dispus achizitionarea din bani publici a unei locomotive pentru care va cheltui 964.885 lei pentru a o avea functionala, in conditiile pe care o putea cumpara in mai 2021 cu 818.125 lei (suma care cuprindea livrarea in maxim 75 de zile lucratoare locomotiva cu reparatie capitala si 9 luni de la livrare garantie tehnica), respectiv cu 146.760 lei mai putin.

&

Initial, Vlad a spus ca a trimis cereri de oferte peste tot unde a stiut ca exista sansa sa gaseasca o locomotiva, dar nu a primit nicio oferta ferma.

&

Vlad:Am scris mailuri peste tot, inclusiv la intreprinderi miniere care au avut in dotare asa ceva, am trimis si la fosta fabrica de soda de la Govora, unde stiam ca au 5 locomotive reconditionate – au zis ca nu vand. Domnul Hocevar (n.red., patronul firmei Calea Ferata Ingusta SRL) mi-a facut o oferta pe WhatsApp, nu mai stiu suma, dar dupa aceea a refuzat sa o mai vanda pentru ca avea interdictie.
(N.red. – Vlad sugereaza ca a fost barat/oprit in aceasta tentativa de achizitie a locomotivei de Imparatul Viseului, primarul Vasile Coman Varzaru, cel caruia tot Directia Silvica Maramures i-a dat pe tava monopolul exploatarii, transportului si depozitarii lemnului de pe Valea Vaserului)". – Contactat de 2mnews, austriacul Georg Hocevar, a spus ca un mesaj pe WhatsApp nu este o oferta, precizand ca face parte din cei care cred ca este o prostie ca statul, care a dovedit deja ca este cel mai prost administrator, sa preia exploatarea, transportul si depozitarea lemnului, fapt care nu se mai intampla niciunde in UE (a dat exemplul cantonului natal din Austria unde aceste activitati sunt realizate chiar de o firma din Maramures, din Targu Lapus), pentru ca statului ii este mai rentabil economic.
&

2mnews: Inteleg ca nu ati primit nicio oferta.

&

Vlad: Nu.

Ii spunem de oferta extrem de ferma a firmei din Cluj-Napoca. Admite, insa sustine ca firma nu avea locomotiva. De parca conta. Conform documentului, firma se angaja prin potentialul contract sa o livreze in 75 de zile (3 luni), functionala, cu revizia la zi si cu 9 luni garantie tehnica.

&

Apoi, Vlad se lanseaza in teoria conspiratiei. Clasic (ca e cineva in spate, in cazul acesta cei care au interese economice). Ca ei vor sa faca bine, ca vor sa sparga monopolul detinut acum de primarul Coman Varzaru', ca acesta contra-ataca puternic. "Doar transportul lemnului in ultimul an (iulie 2021-iulie 2022) ne-a costat circa 650.000 lei".

&

Subiectul nu este insa cine controleaza drumul lemnului din Valea Vaserului la rampele de vanzare (acum, acesta este primarul Coman Varzaru', cu voia silvicilor statului, pentru ca nu cetatenii si nici jurnalistii au semnat contractele si nici nu ei au facut legile in asa fel incat asta sa fie posibil), ci cum s-a achizitionat o locomotiva mai scump decat putea fi. Si nici asta n-ar fi o problema, daca tranzactiile nu ar implica bani publici.

&

Cat despre exploatarea, transportul si depozitarea lemnului, aveti pareri ale celor implicati la finalul scrierii. Opinie: nimic din ce este monopolizat nu este benefic cetateanului, doar concurenta economica poate stabili un raport corect calitate-pret. La fel de real este ca statul e un dovedit prost-administrator. Ideal ar fi spargerea monopolului pe aceste componente ale exploatarii silvice, adica mai multe firme private care sa liciteze (calea ferata cu ecartament ingust este a statului, in consecinta ar putea opera orice privat care liciteaza cel mai bun raport calitate-pret, caz in care s-ar elimina viitoarea presiune financiara de pe institutia statului).

&

Ne despartim amical de Vlad, sugerandu-i, cu sinceritate, sa-l oferteze pe prietenul sau Mestic pentru functia de director al departamentului Achizitii, pentru ca daca Vlad n-a gasit o locomotiva "nici cu 1 milion de lei", privatul Mestic a cumparat una cu sub 40.000 de lei si a si vandut-o imediat de peste 3 ori mai scump. E performant!

&

Ce avem aici

&

E o afacere clasica, cu doi castigatori si un pierzator. Castigatorii: 1) firma prietenului sefului Ocolului Silvic, Dumax SRL Viseu de Sus, care si-a triplat investitia; 2) firma de la care nu s-a cumparat locomotiva (Remarul 17 Februarie SA Cluj-Napoca) va primi mai multi bani pentru a repara alta locomotiva decat ar fi primit daca Ocolul Silvic ar fi cumparat locomotiva de la ea.

&

In aceasta afacere de tip win-win-lose, fraierul de serviciu este, evident, statul roman, unica entitate care a pierdut (financiar) fiind Ocolul Silvic Viseu de Sus, condus de seful de ocol Vasile Niculaie Vlad.

&

Observatie: Afacerea ,,Locomotiva" din Viseu de Sus seamana foarte mult cu Afacerea ,,Blocul de pe Horea" din Baia Mare, in urma careia primarul din acea vreme al municipiului, Cristian Anghel, a fost condamnat in martie 2010 la 2 ani si 6 luni de inchisoare cu executare pentru abuz in serviciu in forma calificata.

Decizia care a dat cep "achizitiilor de imbogatire"

&

Motivatia achizitiei locomotivei-mocanita de Ocolul Silvic Viseu de Sus a fost explicata de directorul Directiei Silvice Maramures, Daniel Alexandru Paicu, pentru 2mnews, prin faptul ca din anul 2025 Romsilva nu va mai vinde lemn "pe picior", ci din depozite (vizand in acest fel incasari substantial mai mari, dar si protejandu-se de jaful care s-a perpetuat, de multe ori generat chiar de castigatorii licitatiilor pentru exploatarea parchetelor, care taiau mai mult decat aveau dreptul). In acest sens, se cumpara locomotive, vagoane si terenuri pentru viitoarele depozite de lemn (aspect asupra caruia vom reveni cu interes similar).

&

Surse din sistemul silvic si cel de transport feroviar pe linii de cale ferata cu ecartament ingust au precizat ca strategia nu doar ca este proasta, ci va duce la scaderea incasarilor, argumentele constand in modul in care se procedeaza in statele europene dezvoltate: in toate acestea, activitatea de exploatare, transport si depozitare este externalizata si executata de agenti privati, pentru ca s-a dovedit mai rentabila pentru stat, privatii din sistem avand deja achizitionate toate dotarile necesare unei astfel de activitati.

&

"Statul roman nu aici greseste (ca nu face el exploatarea, transportul, depozitarea si pregatirea lemnului pentru vanzare), ci in modul in care actioneaza institutiile de control. Sa spui ca se fura mult, dar tu sa investesti enorm ca sa mai preiei o activitate pe cap, in loc sa investesti in dezvoltarea sistemelor de paza, e o anomalie".

&

,,Se fura mult pentru ca sistemul de protectie/paza este permisiv. Adica se fura, pentru ca hotii pot – in multe cazuri fiind intelesi chiar cu paznicii (silvici, politie, alte organe de control). Ai legi proaste, schimba legile. Ai sistem de paza ineficient, schimba-l/intareste-l/eficientizeaza-l".

&

,,Ce fac ei e ca si reactia statului in pandemia de Covid: nu stiau ce sa faca, asa ca ne-au inchis in case. Dar asta nu inseamna ca au eliminat pericolul/virusul. In cazul de fata e la fel: nu pot/nu vor sa elimine furtul din padure, interzic accesul in padure. Dar in acest caz, trebuie sa faca statul exploatare, transport, depozitare. Ceea ce inseamna o investitie enorma si inutila in material rulant, in depouri, ateliere de reparatii/intretinere, depozite, salariile viitorilor multi angajati. Aceasta activitate e functionala acum, fiind externalizata.

&

Logica si managementul economic spun ca investitia ar trebui indreptata spre partea care nu functioneaza (paza), nu spre ce functioneaza. Elvetienii, germanii, austriecii, toti astia sunt niste prosti ca au externalizat aceste operatiuni? Practic, nu sunt in stare sa rezolve o problema (furtul de lemn) si interzic accesul in padure, indiferent de costurile pe care au, care vor ajunge mai mari decat actualele pierderi din furturi. Lucrati la partea care cauzeaza problema, nu la cea care functioneaza", au precizat pentru 2mnews surse implicate.

&

* Precizari: 1) documentele au fost protejate prin eliminarea antetelor, acestea continand date de identificare supuse GDPR (protectia datelor cu caracter personal) – denumirea, numele si functia NU sunt date protejate de GDPR; 2) fiecare document prezentat in scriere poate fi marit (prin click) la o dimensiune care permite lecturarea.

&

Catalin VISCHI

Articolul AFACEREA ,,LOCOMOTIVA" IN VISEU DE SUS – Demonstratia premeditarii unui act tipic de coruptie, prin documente, fotografii si declaratii apare prima data in 2mnews.

Comments