Autostrada Transilvania: Noi amanari pana in 2026. Tergiversari inca de acum patru ani

Autostrada Transilvania: Noi amanari pana in 2026. Tergiversari inca de acum patru ani

Autostrada Transilvania: Noi amanari pana in 2026. Tergiversari inca de acum patru ani

Dupa ce Compania de Drumuri a extins, din nou, pentru 2026, termenele de finalizare loturile Nadaselu - Zimbor si Zimbor - Poarta Salajului de pe Autostrada A3 Transilvania, Asociatia Pro Infrastructura avertizeaza ca astfel ,,ne luam adio" de la inaugurare in anul 2025 si exista riscul sa fie depasit inclusiv jalonul 2026 din PNRR. Cele doua loturi cu o lungime totala de 42 de kilometri sunt construite de UMB, in timp ce turcii de la Ozaltin construiesc viaductele scoase din contractul cu UMB.

Pe lotul Zimbor - Poarta Salajului (12,2 km), UMB este la un stadiu fizic de 42,35%, iar CNAIR a extins termenul de finalizare pana la 14.12.2026. Acest contract a fost semnat in iunie 2020, cu ordin de incepere in mai 2021/ Lotul include doua viaducte care au fost scoase din contractul cu UMB si relicitate, castigatorul fiind desemnat Ozaltin (Turcia), dupa ce zonele Nadaselu si Topa Mica au fost afectate de alunecari de teren.

Asociatia Pro Infrastructura: Autoritatile ,,nu si-au facut treaba"

Aceste loturi sunt finantate din PNRR si aveau termen-limita conform jaloanelor august 2026, fiind prelungite acum a treia oara. ,,De ce le-a extins? Pe scurt, fiindca nu si-a facut treaba. Licitatia pentru viaductele suplimentare pe traseul modificat de alunecarile de teren s-a finalizat cu vreo doi ani de intarziere, acordul de mediu s-a revizuit in pas de melc, suprafetele forestiere nu sunt eliberate in totalitate, iar nodul Romanasi de la capatul din nord nu are inca un constructor", afirma Pro Infrastructura.

Conform Asociatiei, chiar si in aceste conditii, lotul Zimbor-Poarta Salajului ar putea fi deschis in 2025 daca oficialii CNAIR inchid in urmatoarele luni licitatia nodului Romanasi fara de care tronsonul este muzeu si daca UMB aduce forte suplimentare. ,,In caz contrar, toate sansele sa intre in 2026 in al 7-lea an de contract!", afirma Asociatia, conform sursei citate.

Pe lotul Nadaselu - Zimbor, Asociatia arata ca turcilor de la Ozaltin ,,le va fi foarte greu" sa termine viaductele in 2026 ,,si sa se incadreze in cerintele PNRR".

,,Amintirile ne chinuiesc, amintirile ne rascolesc... pe Autostrada Transilvania. Ne gandim cu jind la vremurile demult apuse, din 2021 si inceput de 2022, cand cei de la UMB mutau, la propriu, dealurile transilvanene de pe A3 Nadaselu-Zimbor-Poarta Salajului. Din acea mobilizare exemplara a ramas doar o palida umbra, antreprenorul fiind concentrat pe A7 Buzau-Focsani, asa cum bine stiti. Prin 2021 visam sa circulam in 2023, cel tarziu in 2024. Dar acum ne luam adio inclusiv de la 2025, sperand sa ne incadram in jalonul PNRR, 2026.

Argumentele sunt simple si evidente. CNAIR a extins, a treia oara daca am numarat noi bine, termenele de finalizare in 28.07.2026 pentru Nadaselu-Zimbor, respectiv 14.12.2026 pe Zimbor-Poarta Salajului, conform ultimului grafic de executie aprobat si raportat public. (...)

Pe Nadaselu-Zimbor avem desigur problema celor doua viaducte de pe traseul modificat la Nadaselu si Topa Mica: 9 luni proiectare si alte 18 de executie. UMB nu a participat la licitatia aceasta si contractul a ajuns la turcii de la Ozaltin, fiind semnat pe 5 iunie 2024. Le va fi foarte greu sa termine in 2026 si sa se incadreze in cerintele PNRR. (...) In loc de concluzie, aratam noi elefantul din camera: urmeaza inca vreo 2 ani de avans cu lingurita pe Nadaselu-Poarta Salajului sau vom vedea un santier reinviat?", a punctat Asociatia.

Comments