BATALIA MALL-URILOR – Cine s-a impus in competitia marilor centre comerciale din Baia Mare: cifra de...

ANALIZA 2MNEWS: MARILE CENTRE COMERCIALE DIN BAIA MARE. Anul 2022 le-a adus proprietarii marilor centre comerciale si ai mall-urilor cifre de afaceri foarte bune, pentru ca romanii au continuat sa faca masiv cumparaturi, chiar daca preturile au crescut semnificativ. O analiza economica regionala indica faptul ca piata de profil a fost una dintre cele mai profitabile, iar comerciantii se asteapta ca si anul acesta sa fie mentinut trendul ascendent, implicit continua extinderile si noile investitii in domeniul retailului.

&

Scrierea de fata va prezinta, in exclusivitate, bilantul financiar al anului 2022 al celor trei mari centre comerciale din municipiul Baia Mare, respectiv mall-ul Vivo! si cele doua parcuri de retail, Baia Mare Value Center, Shopping Park Baia Mare. Inainte acestor date, cateva consideratii desprinse din analiza 2mnews

&

Consideratii

&

In 2022, cele trei mari centre comerciale din municipiul Baia Mare au avut incasari totale de 59 de milioane de lei (exact: 59.089.271 lei), cu 15 milioane de lei mai mult decat in 2021. Atentie!, aceasta nu este suma cheltuita de clienti in cele trei mari centre comerciale, ci suma incasata de proprietari in contul chiriilor percepute firmelor/magazinelor din componenta acestora. Practic, in fiecare zi, proprietarii celor 3 mari centre comerciale din Baia Mare incaseaza peste 160.000 lei.

&

Comparativ cu anul precedent, 2021, suma este mai mare cu 34,17%, insa raportul nu este semnificativ decat incepand de anul viitor, pentru ca in 2021 cel mai recent inaugurat centru comercial (Shopping Park Baia Mare) a avut doar doua luni de activitate.

&

Oricum, insa, toate cele trei mari centre comerciale din Baia Mare au inregistrat in 2022 cifre de afaceri record in istoria lor economica, iar doua dintre acestea (retail park-urile) au indraznit chiar sa incheie anul financiar pe plus, raportand profit, fapt mai putin intalnit in acest domeniu in care proprietarii extrag intreg profitul realizat in orasele din Romania in care isi desfasoara activitatea, transferandu-l in tarile de origine sub umbrela unor contracte de consultanta cu firme inregistrate acolo si care sunt controlate tot de ei. Un subterfugiu financiar deocamdata legal, dar lipsit de fair-play economic.

&

Si acum sa aflam cine s-a impus in 2022 in batalia centrelor comerciale…

&

Clasamentul centrelor comerciale din Baia Mare

&

1. Vivo!

36,36 milioane de lei (exact: 36.362.675 lei)
o Detinut de dezvoltatorul austriac Immofinanz AG (controlat de miliardarul ceh Vitek Radovan), primul mare centru comercial deschis in Baia Mare (si singurul mall din Maramures) este administrat prin sereleul Retail Development Invest 1, pe care dezvoltatorul austriac o controleaza de la inceputul anului trecut, din postura de asociat unic, prin sereleul Immofinanz Services Romania (pana la inceputul anului 2021 controlau firma-administrator al mall-ului din Baia Mare prin societatea austriaca Proeast Holding Gmbh).
o Cifra de afaceri pe 2022 a mall-ului Vivo! este un record pentru istoria economica a firmei, cresterea fiind semnificativa fata de anul precedent (procentual, 37,02%). Incepand din august 2022 (cand au fost revocate din functia de administrator Fulga Dinu si Mihaela Iordan), firma care gestioneaza Vivo! Baia Mare este administrata de austriacul Richard Bauer si slovaca Radka Doehring (ambii din conducerea executiva a Immofinanz AG).
o In schimb, si in 2022 firma a raportat o pierdere financiara (semnificativa), de 10,6 milioane de lei (exact: 10.657.256 lei). Revenind la cifra de afaceri, aceasta este cea mai mare din retailul maramuresean, insa la nivel national ocupa locul 39 din cele 135 de centre comerciale de mari dimensiuni (mall-uri si retail park-uri), fiind depasit de centre similare din orase mai mici decat Baia Mare, cum ar fi Piatra Neamt, Ramnicu Valcea, Satu Mare, Buzau sau Deva.
2. Baia Mare Value Center

18,9 milioane de lei (exact: 18.929.648 lei)

o Detinut de fondul de investitii sud-african MAS Real Estate. Acesta administreaza retail park-ul din Baia Mare prin sereleul Baia Mare Value Centre (fosta PK Black SRL), aflata in proprietatea MAS CEE Management Holding SRL (asociat unic).
o Cifra de afaceri din 2022 a retail park-ului Baia Mare Value Center este un record pentru istoria economica a firmei, cresterea fata de anul precedent fiind de 12,46%. Firma care gestioneaza Baia Mare Value Center este administrata de Gabriel Malanca (care face parte din board-ul MAS), Luiza Maria Brailoiu, Dragos George Stancu.
o Anul trecut, pentru prima data de la inaugurare (6 decembrie 2018), Baia Mare Value Center a raportat profit net (687.930 lei). Revenind la cifra de afaceri, retail park-ul din Baia Mare se situeaza la nivel national pe locul 61.
3. Shopping Park Baia Mare

3,79 milioane de lei (exact: 3.796.948 lei)

o Este detinut de fondul de investitii belgian Mitiska REIM. Acesta administreaza cel mai recent inaugurat retail park din municipiul resedinta al Maramuresului prin sereleul Avocado Development, aflat in proprietatea firmei belgiene Firts Retail International 2 NV (95% – aceasta firma belgiana este reprezentata de doi directori: Luc Geuten si Axel Albert Despriet, este firma prin care Mitiska REIM gestiona unul dintre fondurile de investitii) si a firmei Soundbox Investments SRL (5% – aceasta firma ii are ca asociati pe austriacul Clemens Petschnikar, cu 70%, si pe portughezul Garcia Trindade Miguel Nuno, cu 30%).
o Avocado Development, firma prin care Mitiska REIM gestioneaza retail park-ul din Baia Mare, are 5 administratori: austriacul Clemens Petschnikar (54 de ani), belgienii Axel Albert Despriet (43 de ani, CEO Mitiska REIM), Sylvie Geuten-Carpentier (Managing Partner Mitiska REIM) si Bart Rabaey (45 de ani, partener Mitiska REIM) si slovacul Tomas Cifra (40 de ani, partener Mitiska REIM).
o Inaugurat la 28 octombrie 2021, anul trecut a fost primul an plin al societatii, fapt care nu face edificatoare cresterea din acest an a cifrei de afaceri (466,29%), avand ca termen de raportare doar cele doua luni de activitate din 2021. Oricum, cifra de afaceri realizata in 2022 este, evident, record in istoricul financiar al firmei, dar doar cu putin mai mare decat, de exemplu, cifra de afaceri a Magazinului Universal Maramures. Oricum, semnalam si in acest caz raportarea unui profit (130.184 lei).

Catalin VISCHI

Articolul BATALIA MALL-URILOR – Cine s-a impus in competitia marilor centre comerciale din Baia Mare: cifra de afaceri si profitul in 2022 ale Vivo!, Value Center, Shopping Park apare prima data in 2mnews.

Comments