CCR A DECIS - Ce spun judecatorii cu privire la conflictul juridic dintre Guvern si DNA

CCR A DECIS - Ce spun judecatorii cu privire la conflictul juridic dintre Guvern si DNA

CCR A DECIS Curtea Constitutionala a dat motivarea pe sesizarea pe care a facut-o Calin Popescu Tariceanu, privind conflictul juridic dintre Guvern si DNA, referitor la ancheta pentru redactarea OUG 13. Judecatorii spun ca Ministerul Public si-a incalcat atributiile si ca prin ancheta DNA privind OUG 13, a fost perturbata activitatea Guvernului. Singurul judecator care a considerat ca DNA are tot dreptul sa ancheteze Guvernul pentru OUG 13 este Livia Stanciu.

&

Aprecierea oportunitatii adoptarii unei ordonante de urgenta constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, putand fi cenzurat doar prin controlul parlamentar, se arata in motivarea deciziei prin care Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a constatat ca prin ancheta DNA privind OUG 13 a fost perturbata activitatea Guvernului.

,,Curtea retine ca aprecierea oportunitatii adoptarii unei ordonante de urgenta, sub aspectul deciziei legiferarii, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, care poate fi cenzurat doar in conditiile prevazute expres de Constitutie, respectiv doar pe calea controlului parlamentar (…). Asadar, doar Parlamentul poate decide soarta actului normativ al Guvernului, adoptand o lege de aprobare sau de respingere. (…) Avand in vedere prevederile constitutionale invocate, Curtea constata ca nicio alta autoritate publica, apartinand altei puteri decat cea legislative, nu poate controla actul normativ al Guvernului din perspectiva oportunitatii actului de legiferare”, se precizeaza in motivarea publicata vineri pe site-ul CCR.

Totodata, se mai precizeaza:

In ceea ce priveste notiunea de conflict juridic de natura constitutionala dintre autoritati publice, Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia nr.53 din 28 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 144 din 17 februarie 2005, ca acesta presupune "acte sau actiuni concrete prin care o autoritate sau mai multe isi aroga puteri, atributii sau competente, care, potrivit Constitutiei, apartin altor autoritati publice, ori omisiunea unor autoritati publice, constand in declinarea competentei sau in refuzul de a indeplini anumite acte care intra in obligatiile lor".

De asemenea, prin Decizia nr.97 din 7 februarie 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.169 din 5 martie 2008, Curtea a retinut:

,,Conflictul juridic de natura constitutionala exista intre doua sau mai multe autoritati si poate privi continutul ori intinderea atributiilor lor decurgand din Constitutie, ceea ce inseamna ca acestea sunt conflicte de competenta, pozitive sau negative, si care pot crea blocaje institutionale." In sfarsit, Curtea a mai statuat ca textul art. 146 lit. e) din Constitutie ,,stabileste competenta Curtii de a solutiona in fond orice conflict juridic de natura constitutionala ivit intre autoritatile publice, iar nu numai conflictele de competenta nascute intre acestea". Prin urmare, notiunea de conflict juridic de natura constitutionala ,,vizeaza orice situatii juridice conflictuale a caror nastere rezida in mod direct in textul Constitutiei" (a se vedea Decizia Curtii Constitutionale nr. 901 din 17 iunie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 21 iulie 2009).

Sursa info.

The post CCR A DECIS - Ce spun judecatorii cu privire la conflictul juridic dintre Guvern si DNA appeared first on actualmm.ro.

Comments