Ce au patit politistii care l-au lasat pe Vlad Pascu sa conduca drogat. Sanctiunea maxima: 20% din s...


,,S-a gresit grav in acest caz! Sistemul a esuat, s-a pierdut o viata", recunostea ministrul de interne, Catalin Predoiu, in august 2023, imediat dupa accidentul de la 2 Mai. El anunta ca vor fi declansate cercetari prealabile pentru patru sefi din IPJ Constanta si un agent de politie. In cazul altor doi politisti, a fost sesizat Parchetul pentru abuz in serviciu. La sapte luni de atunci, nimeni nu a fost pus sub acuzare. Dintre politistii cercetati, doar doi au fost sanctionati, prin diminuarea salariului cu 20% timp de trei luni.


,,Din pacate, prin modul in care au actionat, dar si prin comportamentul ulterior, anumiti politisti au devenit complici morali la crima", spunea premierul Ciolacu, imediat dupa accidentul de la 2 Mai.
Daca politistii si-ar fi facut treaba, ,,100% tragedia putea fi evitata", a recunoscut si seful Politiei Romane, chestor Benone Matei.&

Inainte ca Vlad Pascu sa se urce drogat la volan, sa zboare pe sosea cu peste 100 km/h si sa omoare cu masina doi tineri, politia ar fi putut sa-l opreasca. Nu o data, ci de doua ori. Este concluzia din raportul Corpului de Control pe care ministrul de interne l-a trimis la Constanta, imediat dupa accident, pentru a verifica modul in care politistii au actionat in acest caz.


Oprit de seful Politiei Rutiere, in preziua accidentului & &


Cu o zi inainte de accident, pe 18 august 2023, Vlad Pascu se afla in orasul Constanta si conducea un Mercedes decapotabil, model de epoca. La ora 21:40, tanarul care avea sa implineasca 20 de ani in arest a fost oprit in trafic chiar de catre seful Politiei Rutiere Constanta, comisar-sef Constantin Stoian.


Comisar-sef Constantin Stoian | Foto: Focuspress

Potrivit raportului Corpului de Control, politistul ar fi trebuit sa-i aplice lui Vlad Pascu o dubla sanctiune. Prima era contraventionala (doua sau 3 puncte-amenda, adica 330 de lei sau 495 de lei), pentru ca masina nu avea pe parbriz semnul de ,,sofer incepator", cu toate ca tanarul obtinuse carnetul de conducere cu numai trei luni in urma.&


A doua neregula, daca ar fi fost sanctionata, l-ar fi lasat pe Vlad Pascu fara masina cu care, ulterior, el a comis accidentul. Acel Mercedes nu avea polita RCA si, potrivit legii, fapta se sanctioneaza cu amenda (de la 1.000 de lei la 2.000 de lei), dar ,,si cu retinerea certificatului de inmatriculare/ inregistrare a vehiculului, pana la prezentarea documentului privind incheierea asigurarii".&


A iesit la pensie fara a fi sanctionat


Numai ca seful Politiei Rutiere Constanta, cms.-sef Constantin Stoian, a inchis ochii si l-a lasat pe Pascu sa plece mai departe. Era ,,o actiune cu caracter preventiv", iar soferului ,,i s-a atras atentia cu privire la respectarea normelor rutiere si conduita preventiva in trafic", a explicat chestorul Adrian Gluga, seful IPJ Constanta, a doua zi dupa accident.


O saptamana mai tarziu, Corpul de Control a stabilit, in raport, ca seful Politiei Rutiere Constanta a incalcat prevederile legale privind statutul politistului si organizarea si functionarea Politiei Romane. Iar ministrul de interne, Catalin Predoiu, a anuntat ca va trimite raportul catre IGPR, pentru a fi sesizata comisia de disciplina.


In ziua anuntului, cms.-sef Stoian si-a dat demisia din functia de sef al Politiei Rutiere Constanta. In urma cercetarii prealabile, nu a fost dispusa nicio sanctiune in cazul lui, potrivit informatiilor furnizate de IGPR, la solicitarea Libertatea.


Cms.-sef Constantin Stoian a continuat sa lucreze la IPJ Constanta pana la inceputul acestui an, cand i-a fost aprobata cererea de pensionare.


Un om cu spirit civic si trei politisti delasatori


Vlad Pascu venise la mare impreuna cu tatal sau, un afacerist milionar. Pe 18 august, adica a doua zi dupa ce fusese oprit in trafic si lasat sa plece, tanarul de 19 ani a petrecut, in Vama Veche, alaturi de cativa prieteni. La miezul noptii, au urcat cu totii in Mercedesul decapotabil si au dat turul statiunii, apoi au mers pana la Mangalia si inapoi, pe drumul national.& &


Pascu ,,conducea haotic, facea drifturi si avea viteza foarte mare, chiar si 200 km/h", le-au declarat anchetatorilor prietenii lui Pascu. De teama, doi dintre ei i-au cerut sa opreasca si au coborat din autoturism.&


La ora 0:40, un barbat a vazut masina in trafic si a sunat la 112, semnaland ca acel sofer e posibil sa fie beat sau drogat. Apelul, se precizeaza in raportul Corpului de Control, a fost gestionat de catre operatorul 112 de la IPJ Constanta, un agent-sef de politie, si de catre dispecerul Politiei din Mangalia, un agent-sef adjunct de politie.&


Ambii au incalcat procedurile si nu au transmis echipajelor din teren toate datele furnizate de barbatul care sunase la 112, nu au completat integral fisa de caz si nici nu au raportat evenimentul conducerii.&


In raport se mai precizeaza ca si un subcomisar, sef al Biroului Centrul Operational, e vinovat de ,,neaplicarea prevederilor legale si a dispozitiilor procedurale cu ocazia gestionarii evenimentului sesizat prin 112".


Din trei politisti, unul singur a fost sanctionat bland


In fata comisiei de disciplina a ajuns insa doar operatorul 112 de la IPJ Constanta. El a fost sanctionat disciplinar cu ,,diminuarea salariului functiei de baza cu 20%, pe o perioada de 3 luni", pentru ,,neglijenta manifestata in indeplinirea indatoririlor de serviciu sau a dispozitiilor primite de la sefii ierarhici ori de la autoritatile anume abilitate de lege".&


Potrivit legii, diminuarea salariului este cea mai blanda sanctiune pe care o poate primi un politist, dupa mustrarea scrisa.&


Operatorul 112 care, in noaptea accidentului, nu a depus diligente pentru depistarea mai rapida in trafic a masinii conduse de Vlad Pascu lucreaza si in prezent la IPJ Constanta.&


Unde a gresit agentul care l-a oprit pe Pascu&


In acea noapte, Vlad Pascu a fost depistat in trafic, din intamplare, la doua ore dupa apelul la 112. Conducea masina in Vama Veche, iar cu el erau doi tineri pe care abia ii cunoscuse. Unul dintre ei a declarat, in ancheta, ca Pascu il abordase, un pic mai devreme, zicandu-i ca ii da ,,200 de lei pentru doua boabe (pastile de ecstasy - n.r.)"/ Martorul sustine ca i-a spus ca n-are.&


La ora 2:35, masina lui Pascu a fost oprita de o patrula, formata dintr-un plutonier de la jandarmi si un agent de politie, care fusese angajat cu doar zece luni in urma si era detasat din Bucuresti pe litoral.&


Pascu i-a aratat politistului doar buletinul, spunandu-i ca actele masinii sunt la tatal lui, care e in Constanta. La ora 2:40, agentul a pozat numarul de inmatriculare al masinii si a postat poza pe grupul de WhatsApp al politiei, solicitand informatii. Politistul e acuzat, in raportul Corpului de Control, ca ,,nu a ridicat placutele de inmatriculare" ale masinii care, in continuare, nu avea polita RCA.


Mai departe, agentul si jandarmul au trecut la controlul autoturismului, iar in portiera de langa scaunul soferului au gasit un joint si o folie cu patru pastile de Bromazepam - un sedativ clasificat ca drog de risc. Politistul n-a fost curios sa afle cui ii apartin drogurile, asa ca, dupa ce i-a legitimat pe ceilalti doi tineri care erau in masina, i-a lasat sa plece.


Pe Vlad Pascu, agentul l-a dus la sediul Politiei din Vama Veche, cu intentia de a-l testa, si pentru droguri, si pentru alcool. Dar pentru ca nu avea competenta sa faca asta, el fiind de la Ordine Publica, agentul a cerut ajutorul ofiterului coordonator, un subinspector de politie. Dupa zece minute, la ora 3:09, un politist de la Rutiera a venit cu aparatul etilotest, care a aratat ca Pascu nu consumase alcool.&


Momentul testarii a fost inregistrat pe body-cam-ul agentului, care abia atunci a pornit dispozitivul, asta desi normele interne prevad ca ,,pornirea inregistrarii se realizeaza la initierea interventiei si se opreste dupa finalizarea acesteia".


20% din salariu, pentru ca Pascu n-a facut testul antidrog


Ca sa-l testeze pe Vlad Pascu pentru consumul de droguri, ofiterul coordonator a cerut sprijin de la Politia Mangalia, insa dispecerul de aici i-a comunicat ca nu exista nimeni care sa poata face testul: in tot sudul litoralului, in plin sezon estival, exista un singur DrugTest, la Politia Rutiera din Mangalia, iar angajatul instruit sa-l foloseasca se afla in concediu medical.&


Corpul de Control al ministrului de interne a propus sesizarea comisiei de disciplina in cazul sefului Politiei Mangalia, comisarul-sef Dragos Cristea, ,,pentru ca nu a organizat programul de lucru astfel incat sa asigure continuitatea serviciului politienesc" si, astfel, a incalcat prevederile unui ordin ministerial.


Dragos Cristea | Foto: mangalianews.ro

Potrivit informatiilor furnizate de IGPR, cms.-sef Cristea a fost sanctionat cu ,,diminuarea salariului functiei de baza cu 20% pe o perioada de 3 luni". Dupa accidentul de la 2 Mai, el si-a dat demisia din fruntea Politiei Mangalia si a revenit la postul de adjunct al sefului Politiei Mangalia, functie pe care o ocupa si in prezent.&


In dosarul penal nu exista niciun acuzat


In noaptea in care a anuntat ca n-are cine sa vina cu DrugTestul, dispecerul de la Politia Mangalia, spune Corpul de Control, trebuia sa raporteze incidentul conducerii si sa ceara ajutor de la IPJ Constanta, unde erau 12 aparate DrugTest.


Insa agentul din teren si ofiterul coordonator, se arata in raport, puteau sa verifice, chiar si fara DrugTest, daca Pascu consumase ceva: procedurile interne prevad ca, atunci cand un sofer nu poate fi testat antidrog, indiferent de motiv, politistul e obligat sa-l conduca la o unitate medicala, pentru recoltarea de mostre biologice. Spitalul din Mangalia e la 10 kilometri de Vama Veche.


La patru zile dupa accidentul de la 2 Mai, Ministerul de Interne anunta ca ,,ofiterii Corpului de Control au constatat posibile aspecte de natura penala circumscrise infractiunii de abuz in serviciu in legatura cu modul de actiune, respectiv de inactiune, a trei politisti, un ofiter si doi agenti, implicati in procedurile de verificare, control si luare a masurilor legale" fata de Vlad Pascu.


Cinci zile mai tarziu, cand Predoiu a prezentat raportul Corpului de Control, din ,,trei politisti" mai ramasesera doi: agentul din Vama Veche si ofiterul coordonator.&


In cazul lor a fost sesizat Parchetul de pe langa Tribunalul Constanta, iar la IGPR ,,a fost suspendata cercetarea prealabila, pana la finalizarea cercetarilor, ca urmare a intocmirii unui dosar penal".&


In acest dosar penal (6790/210/P/2023), Parchetul de pe langa Tribunalul Constanta face si acum cercetari in rem ,,cu privire la prezumtiva savarsire a infractiunii de abuz in serviciu", iar ,,pana in prezent, nu au fost formulate acuzatii de natura penala impotriva vreunei persoane", conform informatiilor furnizate de procurori, la solicitarea Libertatea.


Seful IPJ Constanta, nicio sanctiune&


In noaptea de 18 august anul trecut, la ora 4:30, agentul de politie l-a lasat pe Vlad Pascu sa plece. Tanarul a urcat din nou la volan si, in mai putin de o ora, a lovit cu masina cinci tineri, omorandu-i pe doi dintre ei. Roberta Dragomir avea 20 de ani, iar Sebastian Olariu, 21 de ani. Ambii erau studenti la Facultatea de Geografie.& &


Pascu a fost prins in Vama Veche si abia atunci a fost testat antidrog. A iesit pozitiv la cocaina, amfetamine, metamfetamine si ecstasy. ,,Ar fi consumat substantele interzise la o locatie din Vama Veche, dupa ce a parasit sediul postului Politie Vama Veche", a sustinut seful IPJ Constanta, chestorul Adrian Gluga, la doua zile dupa accident.


Chestorul Adrian Gluga | Foto: Focuspress

Imediat dupa finalizarea raportului Corpului de Control, chestorul Gluga a cerut sa fie eliberat din functia de inspector-sef. In aceeasi zi, cateva ore mai tarziu, ministrul Catalin Predoiu anunta ca, in cazul lui Gluga, va fi declansata o cercetare prealabila pentru ,,neglijenta manifestata in indeplinirea indatoririlor de serviciu sau a dispozitiilor primite de la sefii ierarhici ori de la autoritatile anume abilitate de lege".


Potrivit datelor furnizate de IGPR, chestorul Gluga nu a primit nicio sanctiune. Presa locala scrie ca, in decembrie 2023, el a cerut sa iasa la pensie, la doar 50 de ani.&


IGPR spune insa ca Adrian Gluga lucreaza in continuare in politie si ca el ,,a fost pus la dispozitia unitatii", ca urmare a renuntarii voluntare la functia de inspector-sef. IPJ Constanta a comunicat ziarului Libertatea, dupa cinci zile de la primirea solicitarii, ca ,,necesita documentare" ca sa spuna daca Adrian Gluga mai lucreaza acolo sau nu.


Si adjunctul a scapat: nesanctionat si pensionat


Cercetari preliminare au fost declansate si cu privire la adjunctul sefului IPJ Constanta, comisar- sef Marin Dinca, responsabil pe Ordine Publica si Siguranta Rutiera. Raportul Corpului de Control l-a trecut pe lista celor vinovati de ,,neglijenta manifestata in indeplinirea indatoririlor de serviciu", dar cms.-sef Dinca nu a primit niciun fel de sanctiune.


Comisar Marin Dinca

Imediat dupa accidentul de la 2 Mai, el si-a dat demisia din functia de adjunct al sefului IPJ Constanta, iar la sfarsitul anului trecut s-a pensionat, la 54 de ani.


,,Ca ministru al afacerilor interne, prima mea datorie e sa ma asigur ca este lamurit, complet si intreg, adevarul. Pe baza stabilirii intregului adevar, asigur ca orice neglijenta sau vinovatie constatata in cursul anchetei va fi supusa rigorilor legii", declara Catalin Predoiu, pe 21 august, anul trecut.&


La sapte luni de atunci, din tot sirul de vinovati indicati in raportul Corpului de Control, singurii sanctionati sunt cei doi politisti care, timp de trei luni, au primit cu 20% mai putin la salariu.


Comments