Cele mai mari schimbari din istoria RCA. Stefanescu, COTAR: Au facut-o noaptea, ca hotii! Partidul c...

Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) solicita, intr-o scrisoare deschisa, autoritatilor nationale si ale Uniunii Europene sa opreasca un proiect legislativ aflat la Camera Deputatilor pe motiv ca acesta introduce o serie de amendamente care limiteaza in mod abuziv sumele datorate consumatorilor de asigurari.

SCRISOAREA DESCHISA a celor de la COTAR:

Excelentei Sale, Doamna Ursula Von der Leyen, Presedinte al Comisiei Europene

Excelentei Sale, Doamna Roberta Metsola, Presedinte al Parlamentului European

Excelentei Sale, Doamna Adina Valean, Comisar European pentru Transporturi

Excelentei Sale, Domnul Alexander de Croo, Prim-ministru al Regatului Belgiei care detine Presedintia Consiliului Uniunii Europene

Excelentei Sale, Domnul Nicolae Ciuca, Presedintele Senatului Romaniei

Excelentei Sale, Domnul Afred Simonis, Presedinte interimar al Camerei Deputatilor

Excelentei Sale, Domnul Marcel Ciolacu, Prim-ministru al Romaniei

Cetatenii Uniunii Europene beneficiaza de drepturile care decurg din acquis-ul comunitar, iar institutiile Uniunii Europene si statele membre trebuie sa asigure respectarea drepturilor acestora conform principiilor si valorilor comune care stau la baza Uniunii.

Pentru a proteja drepturile celor zece milioane de soferi romani, dar si cei 1,5 milioane de angajati ai companiilor membre COTAR - Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania, transmitem aceasta scrisoare deschisa, prin care solicitam stoparea utilizarii pretextului transpunerii unor norme europene in legislatia nationala pentru a adauga noi privilegii promovate de lobby-ul asiguratorilor din Romania. Aceste privilegii si exceptari promovate de societatile de asigurare vor creste riscul de accidente de pe soselele din Romania si vor obliga conducatorii auto sa plateasca din propriul buzunar bani in plus, pe langa sumele din ce in ce mai mari platite la politele de raspundere civila auto (RCA).

Asigurarea de raspundere civila auto este reglementata la nivel european prin Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 septembrie 2009. Aceasta Directiva a fost modificata prin Directiva 2021/2018/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi, statele membre ale Uniunii Europene avand obligatia de a transpune in legislatia nationala prevederile acestui act normativ pana la data de 23 decembrie 2023.

In acest sens, a fost inregistrat la Senatul Romaniei proiectul L1/2024 care ulterior a fost inaintat catre Camera Deputatilor si inregistrat sub nr. 216/2024 pentru modificarea si completarea Legii RCA nr. 132/2017. Fata de obiectivele clare ale Directivei 2021/2018/CE, care vizeaza in principal acoperirea despagubirilor victimelor accidentelor de circulatie prin intermediul unor vehicule neinmatriculate/neinregistrate insa sunt utilizate in trafic sau in zone private ce sunt deschise circulatiei publicului (exemplu: trotinete electrice), am remarcat cu ingrijorare ca, folosind pretextul transpunerii acestei Directive, sunt propuse la nivelul Camerei Deputatilor din Romania o serie de amendamente la legislatia in vigoarea care afecteaza in mod negativ si iremediabil drepturile persoanelor pagubite, fara a avea nicio legatura cu Directiva!

Sunt incalcate, astfel, Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, Constitutia Romaniei, Codul Civil, Legislatia in domeniul concurentei, directive si reglementari europene precum si legislatia nationala aplicabila care reglementeaza despagubirile datorate persoanelor prejudiciate in accidente auto si drepturile pagubitilor si consumatorilor de asigurari din Romania.

Asadar, plecand de la un simplu demers de transpunere in legislatia nationala a Directivei 2021/2018/CE avand obiective legitime si bine delimitate, printr-un proiect de lege aprobat si de Ministerul de Finante si Senatul Romaniei, la nivelul Camerei Deputatilor constatam ca prin Plx. nr. 216/2024 sunt propuse schimbari si adaugiri nejustificate la Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, care vor afecta grav drepturile celor 10 milioane de asigurati si cetateni romani, cu un puternic impact economic negativ asupra industriei romanesti auto, de transport, piese de schimb si conexe.

Semnalam ca aceste schimbari asociate proiectului de lege Plx. nr. 216/2024 beneficiaza exclusiv societatilor de asigurari internationale care activeaza pe piata RCA, cu incalcarea legislatiei Uniunii Europene, a Constitutiei Romaniei si a reglementarilor aplicabile, si suntem extrem de ingrijorati ca acestea par a fi sustinute de un important grup parlamentar din Camera Deputatilor si de anumite persoane din conducerea Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).

In perioada in care atentia publica era orientata spre pregatirea sarbatorilor pascale, pare ca societatile de asigurari si-au sporit eforturile si au reusit sa convinga un grup de deputati sa propuna anumite amendamente abuzive la Proiectul de lege susmentionat (Plx. nr. 216/2024), care vor modifica legea RCA nr. 132/2017, care limiteaza in mod nepermis drepturile celor 10 milioane de soferi romani si detinatori de vehicule din Romania.

Prin aceste propuneri legislative, cheltuielile cu despagubirile ale societatilor de asigurari vor scadea de la circa 35% cat sunt in prezent, la aproximativ 20%. In aceste conditii, daca in prezent, din 100 lei incasati de firmele de asigurari din vanzarea de RCA, doar 35 de lei reprezinta efectiv platile de despagubire, aceste costuri de despagubire vor scadea la numai 20 de lei. Diferenta de 80 de lei va fi reprezentata de cheltuielile administrative ale societatilor de asigurari plus profitul acestora.

Precizam de la bun inceput faptul ca societatile de asigurari internationale actioneaza intr-un mod abuziv in Romania si incalca in mod frecvent legea prin reducerea unilaterala a cuantumului despagubirilor datorate persoanelor prejudiciate si unitatilor reparatoare, insa din pacate sunt sanctionate extrem de rar si cu amenzi absolut simbolice de catre institutia responsabila de supraveghere pietei de asigurari. Ne referim, evident, la Autoritatea de Supraveghere Financiara, direct responsabila de rasunatoarele falimente ale asiguratorilor Astra Asigurari, Carpatica, City Insurance si Euroins, esecuri repetate care au aruncat in colaps piata asigurarilor.

Actuala lege protejeaza consumatorii de asigurari, statuand principii ale despagubirii care sunt aplicabile la nivelul intregii Uniuni Europene. Cu toate acestea, in mod sistematic asiguratorii profita de impasivitatea ASF si nu isi respecta obligatiile de plata in Romania, efectuand platile doar dupa ce sunt obligati de instantele de judecata. Subliniem ca peste 90% dintre procesele aflate pe rolul instantelor de judecata sunt pierdute de catre companiile de asigurari, iar acestea nu vor sa isi asume obligatiile de plata ci vor sa schimbe legea, astfel incat, pagubitul RCA sa nu isi primeasca despagubirile integral si la timp si sa aiba dificultati sporite in litigiile promovate impotriva asiguratorilor.

COTAR a atras public atentia Guvernului asupra faptului ca numirile unor membri din conducerea ASF afecteaza reprezentarea interesului public si protejarea celor 10 milioane de soferi. COTAR a avut din nou dreptate, la fel cum a avut dreptate si cand a atras atentia asupra tunurilor financiare Euroins si City Insurance care au avut loc sub nasul Autoritatilor Romane, in frunte cu ASF, care a devenit portavocea companiilor de asigurari, abandonand rolul esential de a proteja interesele asiguratilor romani.

Aceste adaugiri ale legii RCA promovate ca adaugiri la Plx. nr. 216/2024 vor intari pozitia dominanta a companiilor de asigurari in relatia cu consumatorii de asigurari, iar polita RCA se va transforma intr-un fel de taxa platita multinationalelor din asigurari, in loc sa fie, cum e si firesc, un serviciu de asigurare. Cei mai afectati vor fi, insa, asiguratii, care se vor transforma in zece milioane de co-platitori, completand, la fiecare accident de care nu sunt vinovati, cu sume din propriul buzunar, pretul reparatiilor pe care companiile de asigurari vor putea evita legal sa-l acopere integral.

Punctam principalele modificari transmise de companiile de asigurari la Plx. nr. 216/2024, care par a fi asumate de catre ASF si sustinute de un important grup parlamentar:

Adaugarea articolului 221, referitor la "preturi/costuri de piata". Prin acest articol, pagubitii RCA, nevinovati de producerea unui accident, vor fi obligati sa suporte o COPLATA din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparatiilor catre unitatile reparatoare, ceea ce este contrar principiului repararii integrale a prejudiciului si a asigurarii RCA;

Modificarea articolului 14 alineatul (3), astfel incat cuantumul despagubirii sa fie stabilit NUMAI prin conventie intre asigurator si pagubit. Aceasta modificare va obliga pagubitul sa accepte orice suma de despagubire, chiar daca aceasta nu va fi suficienta pentru acoperirea costurilor reparatiei vehiculului avariat pentru a-l aduce la starea anterioara accidentului. Acest lucru va avea mai multe consecinte nefavorabile pagubitului si detinatorilor de vehicule din Romania:Reparatia nu va putea fi efectuata cu piese originale la costul suportat de asigurator, ci doar cu piese de after-market sau second-hand care se vor incadra in limitarile ce vor fi impuse abuziv de asiguratori, asa cum se intampla si in prezent in cazul ofertelor inaintate de asiguratori pentru reparatia in regie proprie sau in cazul efectuarii reparatiilor in unitatile reparatoare cu care asiguratorii au incheiate conventii de colaborare. In acest fel, firmele de asigurari vor sa isi maximizeze profitul, vanzand polite tot mai scumpe si achitand despagubiri chiar si mai mici decat cele din prezent.Pagubitul va fi obligat sa se adreseze unei unitati reparatoare alese de asigurator pentru reparatii, fiind astfel limitat in dreptul sau de a alege liber o unitate reparatoare in care are incredere sau care este mai aproape de locuinta sa.Pagubitul va fi obligat sa accepte solutii tehnice neconforme care ar putea fi indicate de catre asigurator (de exemplu, repararea unei piese si nicidecum inlocuirea acesteia, chiar daca solutia legala obligatorie pentru readucerea vehiculului la starea anterioara accidentului ar fi inlocuirea piesei respective).Intrucat pagubitul RCA isi va putea repara masina doar in unitatile reparatoare partenere ale firmelor de asigurari, acestea, profitand de intarirea pozitiei dominante, vor avea posibilitatea sa introduca in conventia de colaborare a unitatilor reparatoare partenere costuri nerealist de reduse de manopera, costuri reduse de achizitie a pieselor de schimb si costuri reduse de achizitie a materialelor de vopsitorie, de o calitate inferioara. Astfel, pagubitul RCA va fi obligat sa isi repare masina doar in aceste unitati reparatoare partenere ale companiilor de asigurari, clientul nestiind de numeroasele clauze nefavorabile acestuia, existente in contractul de colaborare dintre compania de asigurari si service-ul auto partener.

Concret, asiguratii vor plati o polita RCA exorbitanta si vor avea parte de servicii de reparatii low cost (piese din dezmembrari, vopsea de proasta calitate care nu respecta standardele aplicabile si mecanici nepregatiti care vor repara masinile in conditii improprii).

Se propune introducerea a patru noi alineate la articolul 14, (31) -(34), prin care despagubirile pentru lipsa de folosinta (vehicul inlocuitor pe perioada cat vehiculul avariat se afla in service pentru reparatii) vor putea fi acordate doar in cazul in care pagubitul nu mai detine sau nu are dreptul de utilizare pentru alt vehicul pe care sa-l foloseasca.

Adaugarea alineatului (10) la articolul 40, conform carora pagubitul nu va mai avea dreptul sa imputerniceasca alte persoane in scopul efectuarii reparatiei vehiculului avariat sau pentru incasarea despagubirii cuvenite.

Practic, asistam la o restrangere considerabila a drepturilor consumatorului de RCA, care va fi obligat sa achite pretul unei polite RCA stabilita de societatea de asigurari si sa primeasca despagubirile limitate tot de catre firma de asigurari, scopul evident al acesteia fiind maximizarea profitului cu ignorarea cerintelor de siguranta si calitate si a principiilor care consacra dreptul la despagubire integrala pentru readucerea vehiculului in starea anterioara producerii accidentului.

In prezent, consumatorul de asigurari RCA este obligat sa plateasca sume extrem de mari stabilite de societatile de asigurari pentru cumpararea "produsului de lux" denumit polita RCA. Multinationalele din asigurari, gasind in mod inexplicabil sprijin din partea ASF si al unui important grup parlamentar, vor mai mult de atat: cand un pagubit RCA, nevinovat de producerea unui accident, va avea de primit o despagubire din partea firmei de asigurari, acea suma de bani va fi diminuata, fiind calculata exclusiv de compania de asigurari, dupa propriile criterii, fara ca pagubitul RCA sa poata invoca pretul real al reparatiilor. Practic, pacalitul pagubit RCA va fi nevoit sa accepte orice suma de bani calculata de firma de asigurari, dupa propriile criterii de calcul. Avand in vedere practica anumitor societati de a plati in mod nejustificat o fractie din valoarea despagubirilor datorate (e.g., circa 20% fata de costul real, restul platindu-l doar dupa ce sunt obligati de instanta), anticipam ca sumele care vor fi acceptate de asiguratorii RCA la plata vor fi total insuficiente, obligand pagubitii sa suporte o COPLATA semnificativa pentru readucerea vehiculului la starea anterioara producerii accidentului.

Prin aceste modificari, multinationalele din asigurari vor sa consacre legislativ o solutie care le este favorabila exclusiv acestora, intr-un mod fara precedent. Acestea vor stabili atat pretul de vanzare a produsului RCA, devenit de lux, cat si derizoriile sume de despagubire pe care le va calcula compania de asigurari, atunci cand acesta are un accident acoperit de o polita RCA.

Apel pentru protejarea drepturilor celor 10 milioane de asigurati din Romania

COTAR solicita liderilor care conduc institutiile europene implicarea activa pentru a proteja respectarea reglementarilor UE si aplicarea lor unitara, intocmai si nedistorsionata de interese partizane locale. Alegerile europene din iunie sunt si despre drepturile celor 10 milioane de soferi romani, toti cu drept de vot! Romanii trebuie sa stie ca drepturile lor nu pot fi incalcate folosind abuziv sau invocand regulile europene.

COTAR solicita public in mod direct liderilor Coalitiei de guvernare urmatoarele:

Reanalizarea proiectului de lege Plx. nr. 216/2024 pentru transpunerea Directivei 2021/2018/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi, dupa criteriul strict al interesului public si nevoii de protejare a drepturilor celor 10.000.000 de soferi romani.Respingerea tuturor propunerilor abuzive, generate de lobby-ul companiilor de asigurari, de modificare a legii RCA formulate de un numar de deputati ai unei formatiuni politice importante.Respectarea cadrului legal national si european din care rezulta principiul despagubirii integrale si rapide a persoanelor prejudiciate, fata de obligativitatea incheierii unei polite RCA de catre consumatorii de asigurari al carei rol este de a proteja pagubitii prin plata integrala a despagubirilor de catre societatile de asigurari.Reorganizarea din temelii a Autoritatii de Supraveghere Financiara, care ar trebui sa vegheze asupra respectarii drepturilor consumatorilor de asigurari si sanctionarii abuzurilor asiguratorilor, fara a ii obliga pe romani sa se adreseze instantelor de judecata in sute de mii de litigii.Exercitarea unui control real suplimentar al sectorului asigurari din cadrul ASF prin intermediul Ministerului de Finante.

In asteptarea unui raspuns oficial si concret pana la sfarsitul lunii mai 2024, tinand cont si de calendarul electoral din anul 2024, COTAR are in vedere urmatoarele actiuni:

publicarea listei parlamentarilor care au contribuit la eliminarea dreptului la protectie a soferilor romani in fata multinationalelor din asigurari. Lista va cuprinde numele, prenumele, partidul politic si judetul pe care il reprezinta.transmiterea acestei liste tuturor filialelor COTAR, precum si tuturor angajatilor si clientilor care repara autovehicule sau folosesc mijloace de transport in comun.solicitarea autorizarii mitingului de protest in fata Guvernului Romaniei.

In calitate de organizatie reprezentativa pentru peste 50.000 de societati care asigura locuri de munca pentru 1,5 milioane de angajati, dar si din respect pentru cei aproximativ 10 milioane de soferi, COTAR este nevoita sa intreprinda toate demersurile legale pentru realizarea misiunii sale de interes general, inclusiv semnalarea, in mod public, a catastrofei economice si sociale care va fi suportata de cetatenii romani in cazul adoptarii acestor modificari ale legislatiei RCA, facute exclusiv in detrimentul cetatenilor si in beneficiul societatilor de asigurari."

Comments