Cercetatorii de la UBB au identificat factorii determinanti care ii indeamna pe studentii romani cat...

O echipa de cercetatori ai Universitatii "Babes-Bolyai"& din Cluj-Napoca (UBB), din cadrul Facultatii de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor (FSEGA), a& dat publicitatii rezultatele unui studiu privind factorii determinanti ai inclinatiei studentilor romani catre invatamantul online si ai intentiei acestora de a abandona studiile in ipoteza inlaturarii& acestui format al procesului didactic, se arata intr-un comunicat al UBB.

Cercetarea a fost derulata in perioada ulterioara pandemiei de Covid-19, marcata in sistemul de invatamant superior romanesc de tranzitia catre o „normalitate” in care activitatile fata in fata si cele online alternau, iar fiecare dintre ele parea un lucru obisnuit atat pentru studenti, cat si pentru dascali. Culegerea datelor necesare studiului s-a realizat cu sprijinul structurilor de conducere ale FSEGA, toti studentii facultatii fiind invitati sa isi exprime opiniile prin intermediul unui chestionar. Rata de participare a fost de circa 18% din totalul studentilor, rezultand un esantion final validat care a cuprins 953 de studenti, releva sursa citata.

Patru elemente cheie

Rezultatele cercetarii au relevat faptul ca satisfactia studentilor in raport cu componenta online a procesului didactic si, implicit, inclinatia lor catre acest format, este influentata pozitiv de patru elemente esentiale: utilitatea perceputa a sistemului online folosit, usurinta& in utilizare, siguranta sanitara conferita de catre acest format de predare-invatare, respectiv& compatibilitatea dintre sarcinile didactice si tehnologia utilizata pentru implementarea invatamantului online. Mai departe, cu cat acesti factori au valori mai ridicate, cu atat se accentueaza intentia studentilor de a abandona studiile in cazul indisponibilizarii componentei online a actului educational.

In mod surprinzator, convenienta conferita de invatamantul online (de exemplu, economia de timp si de resurse financiare data de faptul ca nu mai este necesara deplasarea si prezenta fizica pentru a beneficia de actul educational) nu s-a dovedit a fi un factor relevant in determinarea satisfactiei sau a inclinatiei studentilor catre invatamantul online.

Cum e cu sociabilitatea

Studiul a avut in vedere si investigarea unui set de factori cu potential inhibator pentru satisfactia in raport cu studiul online si pentru inclinatia studentilor catre acest format didactic.& Pe langa factorii mai sus amintiti, rezultatele cercetarii au relevat totodata faptul ca un grad redus de sociabilitate al studentilor, cuplat cu un set de norme sociale subiective favorabile (opinii favorabile despre invatamantul online din partea prietenilor, familiei, colegilor etc.) conduc de asemenea la sporirea& inclinatiei studentilor catre forma online a procesului didactic si, indirect, la accentuarea intentiei acestora de a abandona studiile in absenta componentei online a activitatii didactice.

Rezultatele studiului, realizat de prof. univ. dr. Dan Sitar-Taut, prof. univ. dr. Daniel Mican si prof. univ. dr. Ovidiu Moisescu, au fost publicate in revista „Technological Forecasting and Social Change”, apartinand editurii internationale Elsevier.

Articolul Cercetatorii de la UBB au identificat factorii determinanti care ii indeamna pe studentii romani catre invatamantul online apare prima data in ZiarMaramures.

Comments