CES, aviz negativ legii prin care Iohannis poate candida la parlamentare fara sa demisioneze. S-ar p...

"Motivul invocat pentru modificarea legislatiei electorale il reprezinta ingradirea dreptului persoanei Pre edintelui la a fi ales. In virtutea calitatii de presedinte, ingradirea dreptului este justificata pe toata perioada mandatului, acesta neputand ocupa nicio alta functie publica sau privata, si deci fiindu-i permanent limitat dreptul la a fi ales.

Inlaturarea acestei restrangeri pentru ultimele 3 luni ale mandatului este nejustificata si implica faptul ca sunt nesennificative pentru atributiile si cerintele demnitatii de presedinte, ceea ce este fals. Mai mult, independenta Presedintelui, reclamata de Constitutie, este pusa sub semnul intrebarii odata cu asocierea cu un partid politic, chiar daca acesta ramane independent pe listele acestui partid.

In cele din urma, chiar daca propunerea nu elimina sau restrange drepturi in intelesul jurisprudentei Curtii Constitutionale, avand in vedere nevoia de predictibilitate si stabilitate sporita a legislatiei electorale, modificarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorate Permanente, cu modificarile si completarile ulterioare, in ultimele 6 luni inainte de desfasurarea alegerilor, pentru orice motiv, ramane indezirabila si reprezinta un precedent preferabil de evitat", arata Consoliul Economic si Social.

Consiliul Legislativ critica dur legea, dar ii da aviz pozitiv

Consiliul Legislativ a analizat proiectul de lege depus de catre PNL si i-a dat aviz favorabil, in ciuda mai multor critici aduse proiectului.

"Interpretarea retinuta in Expunerea de motive, potrivit careia art. 52 alin. (5) din actul normativ de baza nu ar permite candidatura Presedintelui Romaniei pe listele unui partid, este determinata de utilizarea unui alt sens al notiunii de ,,candidat independent" decat cel folosit in prezent in actul normativ de baza.

Astfel, Legea nr. 35/2008 definea la art. 2 pct. 15 aceasta notiune astfel:

,,candidat independent - persoana care participa la alegeri pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator si care se autopropune pentru aceasta, fiind sustinuta de un anumit numar de alegatori, in conditiile in care candidatura sa este declarata definitiva de catre organismul electoral corespunzator, potrivit prezentului titlu", se arata in observatiile Consiliului Legslativ.

Consiliul legislativ arata ca legea in discutie are un caracter de aplicabilitate atat de restrans incat "ar putea determina concluzia ca aceasta lege a fost adoptata intuitu personae".

"Desi, teoretic, norma propusa pentru completare nu poate fi considerata ca avand caracter individual, totusi frecventa extrem de scazuta de aplicare a normei, precum si momentul adoptarii, ar putea determina concluzia ca aceasta lege a fost adoptata intuitu personae, cu consecinta incalcarii dispozitiilor art. 1 alin. (3) din Constitutie, referitoare la statul de drept. Astfel, desi norma propusa este aplicabila si pe viitor, data fiind diferenta dintre dimensiunea mandatului Presedintelui Romaniei si mandatul senatorilor si deputatilor, urmatorul moment in care norma ar fi aplicabila va fi cu ocazia alegerilor parlamentare din anul 2044, intrucat abia atunci Presedintele Romaniei se va putea afla in ipoteza normei, respectiv in situatia in care alegerile parlamentare se organizeaza in ultimele 3 luni ale mandatului acestuia.", mai precizeaza documentul.

Incalca normele de bune practici

In analiza Consiliului Legislativ se arata ca aceasta lege nu corespunde Codului de bune practici in materie electorala si nu respecta liniile directoare adoptat in raportul Comisiei de la Venetia.

"Modificarea propusa nu se circumscrie unuia dintre domeniile enumerate exemplificativ pentru care Codul bunelor practici in materie electorala. Linii directoare si raport explicativ, adoptat de Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept (Comisia de la Venetia) recomanda sa nu fie modificate cu mai putin de un an inaintea alegerilor. Totusi, scopul acestor recomandari, asa cum rezulta din documentul mentionat, este de a asigura stabilitatea legislatiei electorale ca element important al credibilitatii procesului electoral.

Prin urmare, pentru a stabili daca o dispozitie care nu se circumscrie unuia dintre domeniile enumerate expres in document intra sub incidenta recomandarii Comisiei de la Venetia, apreciem ca ar fi util sa se analizeze in ce masura solutia legislativa propusa ar putea afecta credibilitatea procesului electoral.", mai arata analiza Consiliului Legislativ.

Comments