CLARIFICARI – Despre podul de la Ulmeni, din documente oficiale necomunicate public: stadiul, valoar...

PODUL DE LA ULMENI. Aceasta scriere cuprinde exclusiv date, sume si informatii referitoare la noul pod de la Ulmeni (localizat la intersectia cu drumul judetean DJ 182B, in punctul de trecere cu bacul din Ulmeni si in aval de podul de cale ferata), care au fost extrase din documente oficiale ale institutiilor statului abilitate, cuantificate de Ministerul Dezvoltarii, Lucarilor Publice si Administratiei, dar nefacute public – 2mnews indreapta acum aceasta ,,scapare" de comunicare a institutiilor statului.

&

Motivatia scrierii consta in ingrijorarea publica privind siguranta constructiei, podul fiind deschis circulatiei publice (rutiere si pietonale), survenita in octombrie 2022, la circa 3 ani de la accidentul tehnologic din 13 septembrie 2019, care a avut loc in etapa de montaj a tablierului.

&

Situatia contractuala actuala

&

Podul de la Ulmeni are 170 de metri lungime, din care doar 100 de metri deasupra apei, si 14 metri latime, cu doua benzi rutiere si doua pietonale, fiind construit in perioada 20 februarie 2015 – 23 septembrie 2022. In 7 ani si 7 luni.

In 23 septembrie 2022, Primaria Ulmeni a raportat public, in calitate de beneficiar, finalizarea lucrarilor la Podul peste raul Somes, obiectiv al carui ordin de incepere a lucrarilor a fost semnat la 20 februarie 2015 si care trebuia finalizat si receptionat in 3 ani, adica in 20 februarie 2018.

&

Testele si masuratorile de rezistenta la incercari statice si dinamice au fost efectuate in 27 septembrie 2022, conform IJC Maramures. Receptia finala a podului nu a fost facuta nici astazi, la 4 ani si 8 luni de la momentul la care trebuia facuta conform contractului initial (cel putin beneficiarul, Primaria Ulmeni, nu a trimis, conform legii, receptia finala a obiectivului la Ministerul Dezvoltarii).

&

Siguranta podului

&

Dupa accidentul tehnologic din 13 septembrie 2019 – cand firma Forstinger Com, controlata de Ioan Babut (bun amic al primarului Lucian Morar si fara nicio lucrare similara executata), a ratat trecerea peste apa a podului construit pe mal, structura metalica torsionandu-se -, Inspectoratul Judetean in Constructii (IJC) Maramures a dispus expertizarea tehnica, etapele de punere in siguranta a tablierului podului si conditiile pentru continuarea lucrarilor. Solutiile tehnice au fost stabilite de proiectant si expertul tehnic.

&

La controlul de la finalul lunii august 2022 al inspectorului responsabil din partea IJC Maramures s-a concluzionat ca modul de aplicare a solutiilor stabilite de proiectant sunt monitorizate / supravegheate de proiectant (ing. Mihai Vlad, pe atunci lucra pe firma tatalui sau, Restart SRL, astazi detine firma de arhitectura Costin si Vlad Birou De Proiectare SRL, in care este asociat cu Bogdan Ioan Costin – ei au proiectat si podul de la Seini) si de expertul tehnic, care si le asuma, impreuna cu constructorul si verificatorul de proiect – conform legii, acestia 4 (proiectantul, constructorul, expertul tehnic si verificatorul de proiect) raspund in cazul unor accidente cauzate de erori de proiectare/construire.

&

Proiectantul podului de la Ulmeni si-a asumat in 27 septembrie 2022 ca structura poate fi data in folosinta (traficului rutier) ,,fara restrictii de tonaj, iar pana la receptia finala se va efectua o monitorizare atenta a comportarii structurii in exploatare, iar ulterior conform Programului de urmarire in timp a comportarii constructiei si Planului de intretinere si mentenanta". Asadar, podul este deschis circulatiei rutiere.

&

Cat costa, cat s-a platit

&

Valoarea initiala a construirii podului de la Ulmeni a fost de 11 milioane de lei (exact: 11.026.803,42 lei). Din aceasta suma, statul a platit (prin PNDL, din bugetul Ministerului Dezvoltarii) 10,5 milioane de lei (exact: 10.542.330 lei), iar Primaria Ulmeni a platit (din bugetul orasului) 484.473,20 lei.

&

In timpul construirii, pentru ca in loc sa fie finalizat in 3 ani podul a fost finalizat in 7 ani si 7 luni, partea de finantare care revine statului s-a gonflat cu inca peste 1 milion de lei, ajungand la 11,5 milioane de lei (exact: 11.579.782,58 lei) – deci valoarea oficiala/publica a obiectivului este de peste 12 milioane de lei.

&

Pana acum, statul a platit beneficiarului (Primaria Ulmeni) peste 11,3 milioane de lei (exact: 11.320.360,17 lei), adica 97,75% din valoarea totala (statul plateste beneficiarului doar in baza proceselor verbale de control – in cazul acesta al IJC Maramures – a lucrarilor raportate ca fiind executate).

&

Pentru ca nu s-a facut raportul final de receptie, suma totala platita pentru construirea podului de la Ulmeni nu este cunoscuta (la suma avansata de stat se adauga si cea platita de Primaria Ulmeni, care nu a facut publica valoarea totala). Astazi se stie doar ca statul a platit deja peste 11,3 milioane de lei.

&

* Foto: @Lucian Morar FB

&

Catalin VISCHI

Articolul CLARIFICARI – Despre podul de la Ulmeni, din documente oficiale necomunicate public: stadiul, valoarea investitiei, cat s-a platit apare prima data in 2mnews.

Comments