CNAIR a cerut voie sa taie plopii batrani de pe marginea unei sosele, a primit ,,verde", dar n-a mai...


Familia unui barbat mort dupa prabusirea unui plop pe un drum national a dat in judecata Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) si Garda Forestiera, cerand daune morale de 600.000 de euro. Intr-o prima sentinta, judecatorii au acordat 280.000 de euro. Curtea de Apel Timisoara a redus despagubirile la 130.000 de euro, dar petentii vor mai mult, iar procesul continua la Inalta Curte de Casatie si Justitie.


In dimineata zilei de 6 noiembrie 2016, in jurul orei 9.45, Florin Chirea conducea, la volanul unei masini Mazda, intre localitatile aradene Sintea Mare si Chisineu-Cris, pe DN 79A.&


Cu aproximativ 2 kilometri inainte de intrarea in Chisineu-Cris, un plop de pe marginea drumului a fost doborat de vant, iar copacul a cazut pe masina barbatului, ranindu-l grav. Dupa 24 de zile de coma, soferul a murit, lasand in urma o sotie si doi copii, de 13 si 15 ani.&


CNAIR a primit voie sa ia masuri, dar a uitat sa le aplice


In urma accidentului, a fost deschis un dosar penal pentru ucidere din culpa, iar ancheta a scos la iveala ca, in 4 iulie 2016, cu patru luni inainte de producerea evenimentului rutier, angajatii locali de la CNAIR (fosta CNADNR) au transmis Garzii Forestiere o adresa prin care au cerut ,,deplasarea in teren a delegatilor ocoalelor silvice adiacente drumului national 79A de la Varfurile la Varsand, in vederea marcarii plantatiei care prezinta pericol pentru siguranta circulatiei".&


Compania de drumuri a mai cerut, in adresa, analizarea posibilitatii taierii integrale a plantatiei de plopi de pe marginea soselei, avand in vedere ca arborii au ajuns la varste de 40-50 de ani.&


Doua saptamani mai tarziu, Garda Forestiera a aprobat ,,punerea in valoare (n.r. - taierea arborilor)". Din acel moment, CNAIR ,,a ramas in pasivitate" pana in 8 noiembrie 2016. La doua zile dupa producerea accidentului in care a murit Florin Chirea, CNAIR s-a pus in miscare din nou si a cerut Ocolului Silvic Chisineu-Cris ,,marcarea si punerea in valoare a plantatiei ce urmeaza a fi taiata pe DN 79 A Cherelus - Sintea Mare - Chisineu-Cris".&


Ancheta n-a gasit niciun vinovat


Dupa trei ani de ancheta, dosarul a fost clasat, desi politistii responsabili de caz au concluzionat ca CNAIR (DRDP Timisoara) si Garda Forestiera au dat dovada de ,,lipsa de implicare in obtinerea si eliberarea avizelor necesare si taierea efectiva a plantatiei de plopi de pe DN 79 A".&


Ancheta a mai scos la iveala ca, la doi ani si jumatate de la producerea accidentului, pe drumul Sintea Mare - Chisineu-Cris inca mai erau plopi netaiati. Imaginile Google Maps indica faptul ca situatia nu s-a schimbat nici in 2021. La data curenta, mijlocul lunii aprilie 2024, niciun arbore nu mai exista pe sectorul de drum mentionat.&


Locul aproximativ al accidentului, in mai 2021.

Procurorul de caz a dispus inchiderea dosarului pe motiv ca fapta nu este prevazuta de legea penala ,,intrucat faptuitorul este o institutie si, drept urmare, nu raspunde penal".&


Locul aproximativ al accidentului, in mai 2023.

Traumele suferite de copii, invocate la proces


Printr-un proces civil deschis la Tribunalul Arad, sotia si cei doi copii ai barbatului omorat de plop au dat in judecata CNAIR si Garda Forestiera cerand daune morale de 600.000 de euro.&


In proces, mama si fiii ei au afirmat ca ,,le-a fost creat un prejudiciu moral de o gravitate extrem de ridicata". ,,Ambii parinti au fost preocupati in mod deosebit de cresterea, sanatatea si educatia copiilor, fiind animati de dorinta de a le crea conditii de viata si de trai foarte bune. Tocmai de aceea au decis sa lucreze in strainatate pentru a putea obtine venituri care sa le permita indeplinirea acestui scop", a aratat avocatul reclamantilor in proces.&


Momentul accidentului | Foto: Paul Babutau / Arad Online

Un martor din dosar a spus in instanta ca, dupa decesul tatalui, copiii au fost traumatizati. ,,Baiatul cel mare se uita in gol, nu vorbea, iar cel mic refuza sa iasa din camera", a declarat barbatul care cunoaste situatia familiei Chirea.&


Nimeni nu si-a asumat responsabilitatea


In procesul judecat in prima faza la Tribunalul Arad, Garda Forestiera s-a aparat spunand ca nu trebuie sa fie parte in dosar pentru ca nu are nicio vina. Institutia s-a mai aparat spunand ca acuzele de pasivitate ale politistilor sunt formulate la modul general, ,,fara sa probeze vinovatia institutiei lor".&


In intampinarea din dosar, Garda Forestiera a mai completat ca ,,a facut toate demersurile necesare pentru aprobarea marcarii plopilor de pe DN 79A" si nu poate fi vinovata institutia pentru ca CNAIR s-a adresat Ocolului Silvic Chisineu-Cris pentru marcarea efectiva a plopilor, in vederea taierii, abia dupa trei luni si trei saptamani de la acordul Garzii Forestiere.&


La randul sau, CNAIR a refuzat sa isi asume vreo responsabilitate, sustinand ca ,,nu se face vinovata nici macar din culpa usoara". Compania de drumuri s-a aparat spunand ca in ziua accidentului ,,au fost emise doua coduri galbene de vant, avand loc fenomene extreme, manifestate prin intensificari serioase ale vantului care la rafala depaseau 70-80 km/h".&


,,Datorita (n.r. - din cauza) acestor fenomene meteo, copacul a cazut peste autoturism", este mentionat in intampinarea din instanta depusa de CNAIR. Compania sustine ca plopul care l-a omorat pe Florin Chirea ,,nu era afectat de putregai si nu prezenta elemente care sa indice eventuale probleme de natura fitosanitara".&


,,Faptul ca institutia nu a formulat nicio adresa catre Ocolul Silvic Chisineu-Cris, astfel cum se retine in cuprinsul referatului cu propunere de clasare, nu conduce la concluzia ca se face vinovata de producerea accidentului", a subliniat CNAIR, specificand ca Garda Forestiera a aprobat taierea ,,doar a arborilor rupti si uscati care prezinta pericol pentru siguranta circulatiei".&


Daunele acordate de tribunal


Tribunalul Arad a admis in parte cererea familiei Chirea. Judecatorul a constatat ca apararea Garzii Forestiere este valida, dar Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere trebuie sa le achite sotiei si fiilor victimei daune morale.&


Astfel, judecatorul a dispus plata unei sume de 100.000 de euro pentru fiecare copil si 80.000 de euro pentru sotia barbatului omorat de plopul de pe marginea drumului.&


,,Instanta apreciaza ca daunele morale necesare a compensa prejudiciul suferit de reclamanta sunt in cuantum mai mic decat cel necesar pentru compensarea prejudiciului suferit de copiii minori, avand in vedere ca, spre deosebire de copii, care erau minori si care au ramas de la o varsta frageda fara indrumarea si sprijinul unui parinte, reclamanta, adult fiind, nu a resimtit lipsa sotului in aceeasi masura ca si cei doi copii care, la o varsta frageda, au trebuit sa faca fata unei asemenea pierderi", a explicat judecatorul.&


Hotararea Tribunalului Arad a fost contestata, iar dosarul a ajuns la Curtea de Apel Timisoara. Judecatorii de aici au mentinut decizia referitoare la vinovatia CNAIR, dar a redus valoarea daunelor de la 280.000 de euro la 130.000 de euro (50.000 pentru fiecare dintre copii si 30.000 pentru mama).


,,Luand in calcul atat intensitatea deosebit de mare a suferintei familiale, cat si consecintele negative pe plan psihologic si educational, Curtea apreciaza ca acordarea unor despagubiri de cate 50.000 de euro pentru fiecare dintre cei 2 copii ar fi in masura sa raspunda atat criteriului echitatii in acoperirea prejudiciului moral, cat si pastrarii unui raport de proportionalitate cu nivelul de trai al victimelor", si-a justificat Curtea de Apel Timisoara decizia.


Contactati de Libertatea prin intermediul avocatului care ii reprezinta in dosar, sotia si fiii lui Florin Chirea nu au dorit sa comenteze cazul. O sentinta finala va fi pronuntata, in recursul de la Curtea Suprema.&


Despagubiri de milioane de lei platite de statul roman din cauza problemelor la drumuri


Un raspuns transmis de CNAIR la solicitarea Libertatea arata ca, in perioada 2015-2023, compania responsabila cu administrarea drumurilor a platit daune morale de 3,9 milioane de lei si 70.000 de euro in urma unor procese deschise in instanta de victimele accidentelor rutiere. Cele mai mari sume, peste 3,2 milioane de lei, le-a platit DRDP Bucuresti.&


,,Principalele motive pentru achitarea daunelor morale includ prezenta gropilor in carosabil, care au reprezentat un pericol pentru participantii la trafic, precum si deteriorarea gardurilor de protectie, fapt care a permis animalelor sa patrunda pe drumuri, sporind riscul de accidente", se arata in raspunsul transmis de CNAIR la solicitarea Libertatea.


Din daunele de aproape 4 milioane de lei, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reusit sa recupereze de la angajatii considerati responsabili suma de 52.000 de lei. E vorba de sume pe care au fost obligati sa le plateasca angajati ai DRDP Timisoara, gasiti vinovati de plata prejudiciilor platite de CNAIR.


In alte cazuri, ,,pentru ca daunele morale au fost platite in urma unor fenomene imprevizibile (impact cu animale salbatice, copaci cazuti, fenomene meteo imprevizibile etc.) a fost imposibila identificarea unor persoane responsabile de producerea evenimentelor si nici nu este posibila luarea unor masuri din partea CNAIR".


Comments