Consiliul Fiscal: Scenariul macroeconomic revizuit al Guvernului - mai optimist in raport cu evoluti...

Opiniile si recomandarile formulate de CF au fost aprobate de presedintele Consiliului Fiscal, in urma insusirii acestora de catre membrii Consiliului, prin vot, in sedinta din data de 23 noiembrie 2020.

In document se mentioneaza ca valul doi al pandemiei intrerupe/incetineste revenirea economiilor in trimestrul IV din acest an. In Uniunea Europeana se profileaza o evolutie in forma de W a economiilor din cauza unei probabile contractii economice in trimestrul IV din acest an, dupa cum anticipeaza BCE si CE. Se prognozeaza un declin al activitatii economice in UE de 7,4% in acest an. Redresarea ca nivel al PIB este asteptata pentru 2022, dar in conditii de schimbari adanci in economii, ce sunt accelerate de noi tehnologii (digitalizare, robotizare, etc.), de nevoia de a raspunde la schimbarea de clima. Dezvoltarea de vaccinuri si terapii va ajuta redresarea si va contribui la schimbarea starii de spirit, catre optimism, in societate, relateaza Agerpres, citand din documentul publicat de Consiliul Fiscal.

,,Scenariul macroeconomic revizuit al Guvernului ce prevede o contractie economica de 4,2%, desi mai adecvat in raport cu cel anterior (ce proiecta o contractie a PIB real de 3,8%), pare mai optimist in raport cu evolutia economiei si a pandemiei", noteaza Consiliul Fiscal, in Opinia publicata luni, dupa adoptarea de Guvern a celei de-a treia rectificari. Consiliul considera ca intervalul pentru dinamica economica in acest an, al unei contractii intre 4-6%, ramane valid cu cresterea probabilitatii ca reducerea PIB sa se situeze catre partea a doua a intervalului.

Opinia Consiliului Fiscal cu privire la cea de-a treia rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2020 poate fi consultata AICI

"Proiectul celei de-a treia rectificari bugetare majoreaza proiectia de deficit bugetar pentru anul 2020 cu 0,5 pp din PIB, respectiv pana la un nivel de 9,1%, in principal ca urmare a impactului nefavorabil si de amploare asupra incasarilor bugetare al facilitatii de amanare la plata a obligatiilor bugetare, a deteriorarii cadrului macroeconomic comparativ cu cel avut in vedere anterior, precum si a unor neajunsuri in constructia bugetara. Pe partea de venituri bugetare, CF apreciaza drept probabila materializarea unui gol total de venituri fiscale si din contributii de asigurari plus alte venituri la nivelul anului 2020 (potrivit executiei cash) de aproximativ 6,5-7,5 miliarde de lei (circa 0,65%-0,75% din PIB). Acest gol provine, in opinia CF, pe de o parte din evaluarea optimista a ANAF, a sumelor recuperabile in acest an din obligatiile amanate la plata de agentii economici, precum si din probabilitatea ridicata ca sumele aferente inchirierii benzilor de frecventa 5G sa nu fie incasate in anul curent. In aceste conditii, CF apreciaza un nivel probabil al deficitului bugetar pentru anul 2020 potrivit metodologiei cash in jurul valorii de 9,8% din PIB, cu 0,7 pp peste estimarea MFP. Trebuie mentionat faptul ca acest gol de venituri identificat de CF la nivelul anului 2020 este recuperabil in anul urmator sprijinind executia cash. Din perspectiva executiei potrivit metodologiei ESA, aceasta nu este influentata de elementele identificate de CF care conduc la acest gol de venituri pentru anul in curs", se mai spune in document.

Potrivit Consiliului Fiscal, dincolo de nivelul extrem de ridicat al deficitului bugetar pentru anul in curs, care va conduce la o majorare corespunzatoare a datoriei publice, pozitia finantelor publice de la finele anului 2020 este importanta intrucat reprezinta punctul de pornire al constructiei bugetare pentru anul 2021.

"Chiar daca executia bugetara aferenta anului 2020 cuprinde si unele elemente de tip one-off (evaluate de CF la circa 1,5-2% din PIB, din care 0,4 pp finantate prin transferuri UE), respectiv masurile destinate luptei cu efectele pandemiei COVID-19, o foarte mare parte a deficitului bugetar este de natura structurala si se va manifesta si in viitor. Astfel, considerand masurile de politica fiscala deja adoptate (majorarea pensiilor, salariilor, alocatiilor pentru copii potrivit calendarului anuntat de Guvern) si eliminand masurile de tip one-off, punctul de plecare al deficitului bugetar pentru anul 2021 va fi de circa 8% din PIB. Mai mult, avand in vedere ca efectele pandemiei se vor manifesta si in anul 2021, cel putin o parte din masurile one-off vor fi probabil mentinute, ceea ce ar conduce la un punct de plecare al deficitului bugetar pentru anul 2021 si mai ridicat, posibil in jur de 9% din PIB", se mai arata in document.

Consiliul Fiscal mentioneaza ca ultimii ani au consemnat o crestere puternica a cheltuielilor de personal si a celor cu asistenta sociala ca procent in PIB si venituri fiscale. Aceasta evolutie se reflecta si in cresterea puternica a deficitului structural al bugetului public.

In 2020 s-a atins un varf din acest punct de vedere, cheltuielile de personal si cele cu asistenta sociala reprezentand 92,3% din veniturile fiscale (inclusiv CAS). Aceasta situatie nu este sustenabila in sine si cu atat mai mult este de judecat din perspectiva necesitatii corectiei macroeconomice si bugetare, considera reprezentantii Consiliului.

"In acest context, caracterizat de niveluri foarte inalte ale deficitului bugetar, este obligatorie o corectie care sa conduca pe termen mediu la niveluri mult diminuate ale deficitului bugetar si care sa ancoreze asteptarile creditorilor catre o traiectorie sustenabila a politicii fiscal-bugetare. O corectie macroeconomica imaginata ca fiind ajutata printr-o scadere drastica a dobanzilor pe piata monetara din Romania, prin injectii substantiale de lichiditate de catre BNR si operatii cu titluri de stat pe piata financiara interna, este contraproductiva; s-ar pierde increderea in moneda nationala, inflatia ar fi stimulata mult, ar fi un dezastru pentru stabilitatea financiara si economica", se spune in document.

Institutia sustine ca anuntarea unui plan multianual credibil de consolidare fiscala/bugetara ar putea sa ofere ragazul necesar pentru o abordare graduala, care sa afecteze cat mai putin revenirea economiei. Corectia macroeconomica (reducerea deficitului bugetar) trebuie sa aiba in vedere atat restructurare de cheltuieli, cat si venituri fiscale/bugetare in crestere.

"Este falsa teza ca nu pot fi marite venituri fiscale/bugetare, mai ales prin largirea bazei de impozitare. Regimul fiscal trebuie sa fie transparent si echitabil; toti cetatenii si firmele sa plateasca -sa se elimine portite (loopholes) care fac regimul fiscal inechitabil. Sa nu se tolereze evaziunea fiscala, ca si optimizari fiscale incorecte (tax avoidance), rente necuvenite. O absorbtie intensa de fonduri europene, care sa valorifice aproape dublarea volumului de resurse alocate Romaniei pentru perioada 2021-2027 (prin aparitia Planului european de Redresare Next Generation EU de 750 miliarde euro, din care Romania ar beneficia de 33,2 miliarde euro) ar ajuta mult efortul de corectie macroeconomica in urmatorii 3-4 ani", se mai mentioneaza sursa citata.

Comments