Context.ro: Romania intra in Schengen maritim pe 31 martie, dar sistemul de supraveghere a frontiere...


Mentenanta Sistemului Integrat de Observare, Supraveghere si Control al Traficului la Marea Neagra (SCOMAR) nu este asigurata in totalitate in acest moment, desi peste cateva zile Romania va intra cu frontierele maritime in spatiul Schengen, ceea ce presupune eliminarea controalelor la granite, relateaza Context.ro.


Inaugurat oficial in 2009, cu o investitie de 24,6 milioane euro din fonduri PHARE si cofinantare nationala, SCOMAR a functionat fara mentenanta din 2017, apoi, dupa trei ani, aceasta a fost facuta cu sincope, iar in 2021 autoritatile vorbeau despre nevoia ca mai multe elemente ale sistemului sa fie inlocuite, noteaza sursa citata.


SCOMAR este folosit de Politia de Frontiera la nivelul Garzii de Coasta.


In perioada 2013-2017, mentenanta sistemului a fost atribuita unei asocieri de companii romanesti. In 2017, la expirarea contractului, Libertatea scria ca ,,cel mai performant sistem de supraveghere a granitelor, cel de la Marea Neagra, nu functioneaza permanent la punctul de la Perisor, unul dintre cele noua turnuri de comunicatii ale SCOMAR. Au fost suspiciuni ca era inchis in mod deliberat, pentru a nu-i deranja pe <>".


Doi ani mai tarziu, in 2019, sistemul nu a detectat un transport de aproape doua tone de cocaina care a esuat apoi pe plajele romanesti, DIICOT precizand in rechizitoriul dosarului ca ,,introducerea cocainei pe teritoriul Romaniei a survenit si in conditiile unor disfunctionalitati tehnice la sistemul SCOMAR".


Inspectoratul General al Politiei de Frontiera (IGPF) precizeaza insa, intr-un raspuns pentru Context.ro, ca ,,incepand cu anul 2009 si pana la data prezentei, Sistemul Integrat de Supraveghere a Frontierei Maritime a functionat neintrerupt, defectiunile tehnice inregistrate la diferitele echipamente care intra in compunerea subsistemelor, nefiind de natura sa genereze intreruperea functionarii acestuia".


Publicatia citata mai noteaza ca, in decembrie 2020, a fost semnat un contract pentru mentenanta preventiva a sapte radare impreuna cu reparatia radarelor din opt turnuri de comunicatii, iar, in anul urmator, un altul pentru reparatia a 13 sisteme de mentenanta corectiva (situatia in care intretinerea preventiva nu a functionat corect sau nu s-a reusit evitarea unei defectiuni), insa doua dintre cele patru contracte subsecvente au fost reziliate.


Tot in 2021, a fost aprobata printr-o hotarare de Guvern ,,Nota de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor aferente proiectului de investitii pentru modernizarea SCOMAR", implicand cheltuieli de 72 de milioane de lei din Fondul pentru Securitate Interna.


In nota de fundamentare se vorbea atunci despre nevoia de asigurare a ,,functionarii continue a acestui sistem, precum si implementarea cerintelor operationale, ceea ce presupune un proces de mentenanta evolutiva (modernizare) a solutiilor tehnice existente".


Ofertele trebuiau depuse pana la 12 iulie 2022, conform datelor din SEAP, dar, noteaza Context.ro, atribuirea contractului a fost tergiversata din cauza unor contestatii depuse de doi dintre ofertanti, asa incat pana acum nu a fost semnat un contract.


Comments