Contracte cu dedicatie si numiri de Sefi de sectii fara concurs la Spitalul Universitar de Urgenta B...

Redam in continuare concluziile raportului:

1. Fostul manager al spitalului nu a organizat concursuri pentru toate posturile de sef de sectie (in perioada 2017-2020), asa cum prevede art. 185 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.Din documentele puse la dispozitie s-a constatat ca, in perioada supusa controlului (01.01.2017 - 12.08.2020), din totalul de 24 de sectii clinice , 2 sectii neclinice, un centru de hemodializa, o unitate de primiri urgente si 5 laboratoare, au fost organizate de catre entitate concursuri doar pentru 9 posturi de sef de sectie.

2. Au fost constatate o serie de posibile stari de incompatibilitate si conflicte de interese, in care s-ar afla mai multe persoane din conducerea spitalului (manager, sefi de sectii), in special legate de detinerea unei functii de conducere si prestarea unor activitati in cadrul unei clinici private. Situatia prezentata se regaseste sub incidenta prevederilor art. 178 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

3. Avand in vedere inlocuirile din functie a unor sefi de sectie (cadre universitare), din data de 12.06.2020, de catre managerul interimar, s-a constatat ca au fost imputernicite prin delegare atributiei de sefi de sectie un numar de 5 medici ce nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 185 alin (7) din Legea 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume nu detin calitatea de cadru didactic universitar. Astfel, "in sectiile universitare clinice, laboratoarele clinice si serviciile medicale clinice, functia de sef de sectie, sef de laborator si sef de serviciu medical se ocupa de catre un cadru didactic universitar medical desemnat pe baza de concurs organizat conform prevederilor alin. (1)". Aceasta situatie poate fi inteleasa doar ca o masura tranzitorie, care trebuie finalizata cat mai curand posibil si concretizata prin scoaterea la concurs a tuturor posturilor vacante de sefi de sectie.

II. Cu privire la respectarea prevederilor legale ce vizeaza constituirea si realizarea veniturilor, precum si angajarea si efectuarea cheltuielilor la nivelul entitatii

A. Constituirea si fundamentarea BVC la nivel de SUUB

1. Pentru anul 2017 (buget intocmit in 2016) elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli s-a facut fara fundamentarea necesarului de fonduri, in baza propunerilor conducatorilor de sectii si compartimente existente din cadrul spitalului, de catre directorul financiar contabil.

2. Pentru anii 2018 si 2019, BVC nu s-a elaborat de catre conducerea spitalului la propunerea sefilor de sectie, asa cum prevede Ordinul Ministrului Sanatatii (OMS) nr. 1043/2010 privind aprobarea normelor metodologice pentru elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli al spitalului public, cu modificarile si completarile ulterioare , ci au fost anexate filele de buget aprobate, aferente fiecarei sectii medicale. Aceste aspecte sunt reglementate in Anexa nr. (1) a actului normativ, anterior mentionat.Astfel, membrii comitetului director care au participat la elaborarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli al spitalului, nu au respectat prevederile pct. 6 din Anexa nr.1 la OMS nr. 1628/2007, cu modificarile si completarile ulterioare. BVC a fost intocmit fara a avea la baza centralizarile efectuate de compartimentul economicofinanciar, a propunerilor fundamentate, ale conducatorilor sectiilor din structura spitalului.De asemenea, managerul spitalului nu a respectat prevederile pct.1 alin. (3) lit. l) din Normele metodologice de aplicare aprobate prin OMS nr. 1043/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste intocmirea BVC, care nu s-a facut la propunerea sefilor de sectie, fiind ulterior anexate doar filele de buget aprobate, aferente fiecarei sectii medicale.

B. Cu privire la modul de exercitare a controlului financiar propriu la nivel SUUB (perioada 2017 - 12.08.2020), s-a constat nerespectarea prevederilor legale de catre conducerea spitalului in ceea ce priveste acordarea vizei de Control Financiar Preventiv Propriu (CFPP), respectiv a:- Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, cu modificarile si completarile ulterioare;

- Ordinului nr. 923/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv si a Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu, cu completarile si modificarile ulterioare.

- OMFP nr. 1792 din 24 decembrie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale.

III. Cu privire la aplicarea prevederilor legale vizand atribuirea, incheierea si derularea contractelor de achizitii la nivelul entitatii (perioada 2017-2019) precum si in anul 2020 au fost constatate urmatoarele:

1. Nu au fost respectate prevederile art. 46 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acorduluicadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in toata perioada supusa controlului. Astfel, serviciul achizitii nu a depus in SEAP notificari cu privire la achizitiile directe, grupate pe necesitati, care sa cuprinda cel putin obiectul, cantitatea achizitionata, valoarea si codul CPV .

2. Cu privire la contractele incheiate cu VEOLIA ENERGIE ROMANIA SAPentru perioada 2017-2019, spitalul, prin serviciul achizitii a incheiat mai multe contracte cu societatea VEOLIA ENERGIE ROMANIA SA, avand ca obiect principal lucrari de reparatii punct termic, fara a fi puse la dispozitia echipei de control documentele justificative pentru atribuirea acestor contracte, identificandu-se mai multe erori/lipsuri, respectiv: lipsa caietului de sarcini, incadrarea eronata a obiectului contractelor (furnizare produse si prestare servicii, in loc de lucrari), lipsa proceselor-verbale de receptie la finalizarea lucrarilor. Doua dintre aceste contracte nu aveau nici macar semnatura reprezentantului legal al entitatii controlate.Din analiza celor 4 contracte mentionate anterior precum si a documentelor puse la dispozitie de catre personalul angajat in cadrul serviciului achizitii, s-a constatat incalcarea, de catre conducerea spitalului, a normelor legale cu privire la initierea, incheierea, derularea contractelor precum si nerespectarea prevederilor legale in ceea ce priveste operatiunile specifice angajarii, lichidarii si ordonantarii cheltuielilor publice pentru aceste contracte.

3. Cu privire la contractele incheiate cu NOVOMED INTERNATIONAL S.R.L.Pentru perioada 2017-2019 entitatea controlata a incheiat prin serviciul achizitii mai multe contracte cu societatea NOVOMED INTERNATIONAL S.R.L., avand ca obiect principal achizitia de mobilier medical.

Referitor la cele 6 contracte incheiate cu societatea NOVOMED INTERNATIONAL S.R.L., echipa de control a constatat urmatoarele:- in cazul contractului nr. 48893/26.08.2019, autoritatea contractanta a asigurat finantarea cheltuielilor de natura investitiilor (mijloace fixe) din alte surse, respectiv din sursele de finantare aferente bunurilor si serviciilor (obiecte de inventar).- in cazul contractelor nr. 48893/26.08.2019, nr. 53785/17.09.2019 si nr. 53786/17.09.2019, autoritatea contractanta nu a respectat prevederile art. 7 alin. (5) (a depasit valoarea pragului de achizitie directa) si art. 18 alin. (1) si (3) (a divizat valoarea contractului, impartind-o in mai multe contracte de achizitie directa) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.- Avand in vedere faptul ca, prin cele 6 contracte au fost achizitionate produse similare, autoritatea contractanta nu a respectat prevederile art. 11 alin. (1) si (2) din Legea 98/2016 cu modificarile si completarile ulterioare.Pentru nerespectarea prevederilor legale cu privire la achizitiile publice derulate, (Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice cu modificarile si completarile ulterioare, normele de aplicare alea acesteia, precum si HG 276/2013 privind stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe), respectiv incalcarea normelor cu privire la inregistrarea bunururilor in evidentele contabile, responsabilitatea revine atat managerului institutiei, directorului economic cat si tututor persoanelor care au semnat aceste contracte.

4. Aspecte privitoare la achizitia de masti si materiale sanitare in contextul pandemiei generate de virusul SARS COV 2, facem urmatoarele precizari:

a) Cu privire la intocmirea bugetului de venituri si cheltuieli, respectiv identificarea sursei de finantare, in vederea achizitiei de materiale sanitare necesare contextului generat de pandemie, au fost constatate urmatoarele:- sumele reprezentand excedent din anul precedent nu se regasesc in rapoartele oficiale de executie bugetara, aferente lunilor ianuarie, februarie, martie, asa cum prevede art. 68 alin. (4) din Legea finantelor publice nr. 500/2002, cu modificarile sicompletarile ulterioare.- transmiterea comenzilor de masti, dezinfectanti si alte materiale sanitare, catre Compania Nationala Unifarm SA, s-a facut in data de 22.03.2020 de catre compartimentul achizitii al spitalului, prin e-mail. In acel moment, suma aferenta acestei achizitii nu era prevazuta in bugetul de venituri si cheltuieli, buget care a fost avizat de CA si aprobat de MS in data de 31.03.2020.

b) Cu privire la acordarea vizei de control financiar preventiv propriu, p documentele privind achizitiile de masti, dezinfectanti si echipamente de protectie, achizitionate in perioada pandemiei, au fost constatate urmatoarele:In anumite situatii nu au fost respectate prevederile OMFP nr.1792/2002, precum si a reglementarilor cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv pe comenzile lansate catre diversi furnizori(Compania Nationala Unifarm SA, SOCADANCE S.R.L.), nu a fost aplicata viza CFPP, operatiunile inregistrate fiind astfel, supuse unui risc financiar.

IV. Cu privire la respectarea prevederilor legale ce vizeaza investitiile realizate in cadrul Blocului Operator Central, precum si a modului de organizare si functionare a acestuia. Conform art. 19 alin. (5) din Normele aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatea contractanta avea obligatia sa publice in SEAP rezultatul procesului de consultare a pietei, dar nu mai tarziu de momentul initierii procedurii de atribuire. Din documentele puse la dispozitie de catre serviciul de achizitii, cat si din consultarea site-ului www.e-licitatie.ro, reiesefaptul ca rezultatul procesului de consultare a pietei pentru achizitiile care au vizat Blocul Operator Central, nu a fost publicat.

V. Cu privire la alte aspecte constatate cu ocazia desfasurarii actiunii de control Proiectul finantat din fonduri europene POCU/91/4/8/109169 ,,Diagnosticul siterapia bolilor rare sistemice cu afectare oculara-OCURARE"

a) au fost constatate posibile incalcari ale prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare si ale OMFP nr. 1792/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre directorul financiar contabil, respectiv platile au fost efectuate de catre SUUB, in perioada octombrie 2019 - martie 2020, fara a indeplini urmatoarele obligatii legale: lipsa angajamentului bugetar, lipsa vizei CFPP pe toate documentele financiar contabile, lipsa semnaturilor partilor contractante pe contractele subsecvente incheiate.

b) referitor la cele doua contracte subsecvente nr. 60468/17.10.2019 si nr. 61099/22.10.2019 la Acordul cadru nr. 62298/29.11.2018 privind achizitia de servicii organizare evenimente, neasumate de catre managerul SUUB, se constata faptul ca acestea au fost certificate prin viza CFPP de catre Florina Tanta NECULAI, contabil in cadrul spitalului, desi, la momentul incheierii celor doua contracte, doamna NECULAI nu avea atributul de verificare si aplicare viza CFPP. Facem precizarea ca, din documentele puse la dispozitia echipei de control a rezultat faptul ca, atributul de aplicare a vizei CFPP a fost stabilit in sarcina doamnei Florina Tanta NECULAI, la o data ulterioara, respectiv la 13.11.2019 prin Decizia nr. 2284.

c) Cu privire la contractele subsecvente (nr. 60468/17.10.2019, nr. 61099/22.10.2019, nr. 3116/17.01.2020, nr. 4503/23.01.2020, nr. 5949/31.01.2020, nr.8891/13.02.2020, nr. 10854/24.02.2020) au fost efectuate plati catre furnizorul WALDORF TOURS S.R.L., pana la valoarea la zi a acordului cadru, ultimele plati fiind efectuate in data de 30.03.2020, nefiind astfel respectate prevederile OMFP nr.1792/2002 si anexa ,,Norma metodologica privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale din 24.12.2002" cu modificarile si completarile ulterioare (ALOP) si Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora pentru a efectua o plata este obligatorie parcurgerea prealabila a celor trei faze, respectiv angajarea, lichidarea, ordonantarea privind cheltuielile.

Raportul Corpului de control va fi transmis Ministerului Sanatatii, Agentiei Nationale pentru Integritate, Ministerul Finantelor Publice, Curtii de Conturi si Departamentului pentru Lupta Antifrauda.

Comments