CULISE STATULUI PARALEL. Puternicul lider al sindicatului Metrorex. S-a descoperit plasa de sigurant...

,,Lucurile in Romania au derapat. Managementul trebuie sa fie in balans cu sindicatul, insa la noi s-a ajuns la negocieri sindicat-sindicat. Orice crestere de orice fel era buna, iar ei, in pandemie, si-au majorat salariile cu 18%. Nu exista nimeni care sa-i verifice. Reteaua metroului din Bucuresti este tehnic superioara fata de cea din Londra, pentru ca este mult mai noua, insa cea din Romania are pierderi si cheltuieli mult mai mari. De exemplu, la metroul londonez sunt 5 mecanici la o garnitura de metrou, in timp ce la Bucuresti sunt 9. Iar cand sunt intrebati ei au raspunsul standard - siguranta feroviara. Dar ea exista si la Londra, Paris sau New York. La Bucuresti, lucrurile se fac gresit si corupt", considera Mihai Alex Craciun, de la asociatia ,,Construim Romania".O a doua problema identificata de specialist sunt salariile, comparate cu cele din Marea Britanie. ,,Cand compara salariile cu cele din Occident, nu compara si cheltuielile de acolo. Nu, la Londra nu sunt salarii mai mari, ci se cheltuieste mai mult. La Londra, o garsoniera este 800 de lire, la Bucuresti cu banii astia ai palat. Salariile la Metrorex sunt absurd de mari. Nu stiu de ce un ,,Economist 3" are 9.600 de lei pe luna. La metrou, 75% din costurile opreationale sunt reprezentate de salarii, cand ar trebui sa fie cel mult 40%", conchide Mihai Alex Craciun, de la asociatia ,,Construim Romania".

Acesta mai spune ca o singura linie de metrou din capitala Angliei, Victoria Line, transporta anual 200 de milioane de pasageri, cam cat transporta tot metroul bucurestean, aproape 175 de milioane de oameni.

Petrisor Peiu explica unde sunt principalele probleme de la Metrorex si este ferm cnvins ca schema de angajati este mult mai incarcata. "Un economist 3 poate lucra la salarizare, investitii sau buget. Exista o definitie a notiunii de siguranta, pentru ca se vorbeste de disponibilitatea si siguranta sistemelor. Este adevarat ca in Romania foarte multe sectoare au gasit aceste particularitati. Cand vorbim de siguranta transportului, problema la metrou este disponibilitatea tipului de rama. Cele de la Arad, unde ar putea sa circule 30, circula doar 24. Ramele Borbardier au 80% rata de disponibilitate, iar cele de la CAF sunt la 50% fiind cele care au generat accidentul din Berceni. O alta mare problema a Metrorex este mentenanta, facuta de Alstom, fara licitatie, de 20 de ani. Se platesc 165 de milioane de lei pe mentenanta, iar cu toate acestea sunt putine rame care sunt in functiune, ba, mai mult, oamenii de la metrou sunt pusi la dispozitia Alstom. Nu avem corelarea numarului de pasageri cu oamenii transporati. Este inacceptabil ca suntem pe tarifele din 2015. Rar vedeti serviciul de metrou in UE la care platesti sub un euro pe calatorie", considera Petrisor Peiu.

Dorin Iacob spune ca a gasit plasa de siguranta pe care sta Radoi: rude ale unor oamenii cu functii importante in servicii, angajate la metrou. ,,Am gasit plasa de siguranta pe care sta grupul Radoi. Aici nu e sindicat, ci unul de tip mafiot. Ministrii primesc informatii de la SRI - informari. Sunt aproape 200 de angajati de la metrou ce au rude in SRI. Ideea este ca s-a perpetuat prostul obicei de a angaja rudele unora aflati in pozitii cheie, iar acestea este un sitem grav", acuza Dorin Iacob.

Comments