Cum suntem pacaliti de magazinele online sa cumparam mai mult decat avem nevoie

Cum suntem pacaliti de magazinele online sa cumparam mai mult decat avem nevoie

Potrivit unui comunicat al CE, verificarea a vizat 399 de magazine virtuale ale unor comercianti cu amanuntul care vand diverse produse, de la textile la produse electronice. Verificarea s-a axat pe trei tipuri specifice de practici manipulatoare despre care se constata deseori ca sunt utilizate pentru a-i determina pe consumatori sa faca alegeri care ar putea sa nu fie in interesul lor. Printre acestea se numara: numaratoarele inverse false; interfetele web concepute pentru a-i determina pe consumatori sa faca achizitii, sa cumpere abonamente sau sa aleaga alte optiuni; precum si informatiile ascunse.

Ancheta a aratat ca 148 de site-uri contineau cel putin una dintre aceste trei interfete inselatoare.

Astfel, 42 de site-uri web au utilizat numaratoare inverse false cu termene-limita pentru achizitionarea de produse specifice, iar 54 au directionat consumatorii catre anumite optiuni - de la abonamente la produse mai scumpe sau la optiuni de livrare - fie prin designul lor grafic, fie prin alegerea limbii.

Costurile de livrare, ,,ascunse" de ochiul publicului

S-a constatat ca 70 de site-uri web disimulau informatii importante sau le faceau mai putin vizibile pentru consumatori. De exemplu, era vorba de informatii referitoare la costurile de livrare, la compozitia produselor sau la disponibilitatea unei optiuni mai ieftine. De asemenea, 23 de site-uri ascundeau informatii cu scopul de a manipula consumatorii indemnandu-i sa isi faca un abonament, arata CE.

Actiunea de verificare a inclus aplicatiile a 102 dintre site-urile web care au facut obiectul verificarii, dintre care 27 au recurs, de asemenea, la cel putin una dintre cele trei categorii de interfete inselatoare.

Autoritatile nationale vor contacta acum comerciantii in cauza pentru a le solicita sa isi rectifice site-urile web si, daca este necesar, vor lua masuri suplimentare in conformitate cu procedurile lor nationale.

Printre aceste practici se numara

- numaratoarele inverse false;

- interfetele web concepute pentru a-i determina pe consumatori sa faca achizitii, sa cumpere abonamente sau sa aleaga alte optiuni;

- informatiile ascunse.

Ancheta a aratat ca 148 de site-uri contineau cel putin una dintre aceste trei interfete inselatoare.

- 42 de site-uri web au utilizat numaratoare inverse false cu termene-limita pentru achizitionarea de produse specifice;

- 54 de site-uri web au directionat consumatorii catre anumite optiuni - de la abonamente la produse mai scumpe sau la optiuni de livrare - fie prin designul lor grafic, fie prin alegerea limbii;

- S-a constatat ca 70 de site-uri web disimulau informatii importante sau le faceau mai putin vizibile pentru consumatori. De exemplu, era vorba de informatii referitoare la costurile de livrare, la compozitia produselor sau la disponibilitatea unei optiuni mai ieftine. 23 de site-uri web disimulau informatii cu scopul de a manipula consumatorii indemnandu-i sa isi faca un abonament;

40% din site-urile web de cumparaturi se bazeaza pe practici manipulatoare

,,Conform verificarii noastre, aproape 40 % din site-urile web de cumparaturi online se bazeaza pe practici manipulatoare menite sa exploateze vulnerabilitatile consumatorilor sau sa ii insele. Acest comportament este vadit reprobabil si contravine protectiei consumatorilor. Astazi, dispunem deja de instrumente obligatorii cu ajutorul carora putem contribui la solutionarea acestor probleme si fac apel la autoritatile nationale indemnandu-le sa recurga la capacitatile lor de asigurare a respectarii legii pentru a lua masuri adecvate si pentru a combate aceste practici. In paralel, Comisia revizuieste intreaga legislatie privind protectia consumatorilor pentru a se asigura ca aceasta este adecvata pentru era digitala, inclusiv pentru a evalua daca interfetele inselatoare fac obiectul unor supravegheri adecvate", a declarat comisarul pentru justitie, Didier Reynders.

Comments