Curtea Constitutionala si instantele cer achitarea despagubirilor RCA integral si la timp

Curtea Constitutionala si instantele cer achitarea despagubirilor RCA integral si la timp

Curtea Constitutionala si instantele cer achitarea despagubirilor RCA integral si la timp


Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (C.O.T.A.R.) a cerut asiguratorilor, in mod repetat, sa achite despagubirile RCA integral si la timp, asa cum prevede legea. In ultimii ani, firmele de asigurari au incercat, permanent, sa determine modificari ale legislatiei, in favoarea lor, pentru a nu face platile. Acum, decizia CCR si toate hotararile instantelor de judecata din Romania ne dau dreptate si le dau dreptate pagubitilor care nu si-au primit banii de la firmele de asigurari.


Cea mai recenta decizie a CCR ar trebui sa puna capat scandalului dintre service-urile auto si societatile de asigurari, in dosarele de dauna RCA. Atat instantele, cat si CCR au decis, la unison, ca asiguratorii sunt obligati sa achite integral devizele pentru repararea autovehiculelor. Desi firmele de asigurari au incercat, prin lobby (ilegal in Romania) sa-si dea o lege avantajoasa si sa impuna anumite tarife service-urilor, la preturi calculate de asigurator pentru ora de manopera, instantele de judecata si CCR au aratat ca trebuie sa fie respectat principiul libertatii economice, iar aceste tarife nu se pot stabili cum vor firmele de asigurari.


COTAR a prezentat, din luna ianuarie 2024, o analiza pe baza raportului ASF pe anul 2023 din care reiese ca doar 25% din pretul politei RCA reprezinta plata daunelor, iar 75% incaseaza asiguratorii. In tarile civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt intre 15-30%. De asemenea, numarul de daune RCA nu a crescut - cum au tot incercat sa arate asiguratorii -, ci a scazut semnificativ, din anul 2019 pana in anul 2022, de la 400.358 de accidente la 341.470 de accidente.&


Uniunea Asiguratorilor din Romania (UNSAR) - care din banii romanilor reprezinta firmele de asigurari - ar trebui sa aiba curajul sa spuna adevarul care sta in spatele dublarii pretului la RCA, in ultimii 3 ani, precum si ce sta in spatele asa-ziselor cresteri ale despagubirilor pretinse a fi achitate de piata de asigurari din Romania.&


Redam inca o data analiza Raportului ASF pe 2023:


Conform celui mai recent raport publicat de ASF in luna decembrie 2023, cu privire la modul de calcul al tarifelor de referinta, au rezultat urmatoarele:


Pagina 6, tabelul 3.1.1. Ilustreaza un cu totul alt adevar decat ceea ce s-a afirmat pana acum in spatiul public de catre cei care scumpesc de la an la an polita RCA, astfel:


In anul 2019 au avut loc un numar de 400.358 de daune RCA pentru care firmele de asigurari au achitat despagubiri in cuantum de 3.707.052.708 lei.


In anul 2022 au avut loc un numar de 341.470 de daune RCA pentru care firmele de asigurari au achitat despagubiri in cuantum de 2.955.405.657.


De remarcat este faptul ca numarul daunelor intamplate in 2022 este aproape similar (338.038 de daune) celor din anul 2020, cand au avut loc restrictii de circulatie (Pandemia de COVID). Pentru intreg anul 2023, ASF nu a publicat inca rezultatele.


Paginile 20-25 din cadrul aceluiasi raport reflecta cat de adanc ne baga mana in buzunare preacinstitele companii de asigurari din Romania. In tabelele prezentate in cele 5 pagini exista 2 indicatori esentiali prezentati pentru fiecare clasa de autovehicul. Este vorba despre prima de risc, adica valoarea cheltuielilor cu despagubirile pe care firmele de asigurari le au in calcul pentru stabilirea fiecarui tarif de prima RCA.&


Prima bruta de referinta, adica, tariful de referinta calculat de catre o reputata companie de consultanta KPMG la care firmele de asigurari ar putea vinde RCA, inregistrand inclusiv profit. Exemple:


Pagina 20 - Autovehicul de capacitate cilindrica mai mica de 1200 cmc, persoana cu varsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despagubirile incluse in pretul RCA (prima de risc) sunt de 539 lei, iar la aceasta valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurari, pretul final de referinta ajungand la 1939 lei (prima bruta de referinta).&


Cheltuielile cu despagubirile sunt de 539 lei, la care preacinstitele firme de asigurari au diverse alte cheltuieli de inca 1400 de lei. Cheltuielile uriase cu despagubirile reprezinta in acest caz 28% din pretul RCA. Diferenta de 72% o reprezinta alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurari suportate de catre soferul roman.


Autovehicul de capacitate cilindrica de sub 1201-1400 cmc, persoana cu varsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despagubirile incluse in pretul RCA (prima de risc) sunt de 551 lei, iar la aceasta valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurari, pretul final de referinta ajungand la 2051 lei (prima bruta de referinta).&


Cheltuielile cu despagubirile sunt de 551 lei, la care preacinstitele firme de asigurari au diverse alte cheltuieli de inca 1500 de lei. Cheltuielile uriase cu despagubirile reprezinta in acest caz 27% din pretul RCA. Diferenta de 73% o reprezinta alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurari suportate de catre soferul roman.


Pagina 22 - In cazul motocicletelor, jaful RCA continua in aceeasi maniera. Pentru clientul persoana juridica ce conduce o motoreta care are sub 50 cmc, cheltuielile cu despagubirile incluse in pretul RCA (prima de risc) sunt de 220 lei, iar la aceasta valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurari, pretul final de referinta ajungand la 894 lei (prima bruta de referinta).&


Cheltuielile cu despagubirile sunt de 220 lei, la care preacinstitele firme de asigurari au diverse alte cheltuieli in valoare de 674 de lei. Cheltuielile uriase cu despagubirile reprezinta in acest caz 25% din pretul RCA. Diferenta de 75% o reprezinta alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurari suportate de catre motociclistul roman.


Pagina 22 - Autovehicule destinate transportului de calatori cu peste 9 locuri. Autovehicul de transport peste 40 de calatori, cheltuielile cu despagubirile incluse in pretul RCA (prima de risc) sunt de 1.442 lei, iar la aceasta valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurari, pretul final de referinta RCA ajungand la 6.610 lei (prima bruta de referinta).&


Cheltuielile cu despagubirile sunt de 1.442 lei, la care preacinstitele firme de asigurari au diverse alte cheltuieli 5169 de lei. Cheltuielile uriase cu despagubirile reprezinta in acest caz 22% din pretul RCA. Diferenta de 78% o reprezinta alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurari suportate de catre transportatorul roman.


Pagina 23 - Transportator bunuri - persoana fizica - Autovehicul de capacitate cilindrica mai mica de 3500 cmc, cheltuielile cu despagubirile incluse in pretul RCA (prima de risc) sunt de 389 lei, iar la aceasta valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurari, pretul final de referinta ajungand la 1675 lei (prima bruta de referinta).&


Cheltuielile cu despagubirile de 389 lei, la care preacinstitele firme de asigurari au diverse alte cheltuieli 1290 de lei. Cheltuielile uriase cu despagubirile reprezinta in acest caz 23% din pretul RCA. Diferenta de 77% o reprezinta alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurari suportate de catre transportatorul roman.


Pagina 24 - Transportator bunuri - persoana juridica - Autovehicul de capacitate cilindrica mai mare de 16000 cmc, cheltuielile cu despagubirile incluse in pretul RCA (prima de risc) sunt de 1.454 lei, iar la aceasta valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurari, pretul final de referinta ajungand la 6.303 lei (prima bruta de referinta).&


Cheltuielile cu despagubirile sunt de 1.454 lei, la care preacinstitele firme de asigurari au diverse alte cheltuieli 4849 de lei. Cheltuielile uriase cu despagubirile reprezinta in acest caz 23% din pretul RCA. Diferenta de 77% o reprezinta alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurari suportate de catre transportatorul roman.


Tarifele plafonate la RCA nu s-au realizat la nivelul tarifelor de referinta prezentate mai sus si cerute de COTAR celor din ASF in 2023, ci la nivelul de pret vandut de catre firmele de asigurari de catre fiecare asigurator RCA la data de 28 februarie 2023, adica, la un nivel de pret cu mult superior tarifelor de referinta.&


In cazul transportatorilor, tarifele de comercializare ale pretului RCA practicat de catre preacinstitele firme de asigurari nu sunt de 8609 lei, care reprezinta cel mai mare tarif de referinta RCA publicat in acel raport de catre ASF.&


Majoritatea transportatorilor au avut tarife de pret umflate de catre firmele de asigurari, in zeci de mii de cazuri, transportatorii au oferte si 15.000 lei pe o polita RCA fiind incadrati imediat in categoria de "asigurat cu risc ridicat", desi acestia nu inregistrasera accidente si se incadreaza in clasa de Bonus.&


COTAR a cerut institutiilor din Romania sa mentina Legea RCA si sa nu faca modificarile cerute de asiguratori in favoarea lor, aceasta fiind o lege foarte buna, una europeana, o lege care in 2017 a fost acceptata de toti actorii din piata, inclusiv de UNSAR, care la inceputul acestui an a vrut sa o schimbe.&


Problemele pietei RCA nu tin de legislatie, ci de supravegherea defectuoasa a sistemului de asigurari din ultimii ani. ASF si ANAF ar trebui sa ofere de urgenta raspunsuri documentate: de ce au ajuns preturile la RCA mai mari in Romania decat in Germania pentru transportatori si pentru toti romanii? ANAF nu a verificat nicio societate de asigurari in 30 de ani, dar Ministerul Finantelor creste luna de luna impozitele si taxele romanilor.


Cand despagubirile auto reprezinta sub 28% din pretul RCA, firmele de asigurari sustinand ca nu pot face profit la un asemenea procent asa-zis ridicat cu despagubirile, e clar ca discutam despre institutii capturate de catre operatorii economici asa-zisi supravegheati.&


Toti cei 9 membri UNSAR care vindeau RCA au fost amendati de catre Consiliul Concurentei cu amenda in cuantum de 53 MILIOANE EURO deoarece in perioada octombrie 2012 - noiembrie 2016, societatile de asigurare nu si-au mai stabilit in mod independent tarifele, ci au actionat concertat pe piata, tinand cont de discutiile de a-si majora tarifele purtare in cadrul asociatiei.


,,Sa mai amintim si faptul ca la loc de frunte in cadrul preacinstitei organizatii UNSAR s-au aflat companii precum Astra Asigurari, Carpatica Asig si, bineinteles, Euroins, societati agreate in sanul UNSAR care astazi reclama ca platesc bani in urma falimentelor acestora. Adevarul este ca banii sunt platiti tot de Romani si nu de societatile de Asigurari", a declarat Vasile Stefanescu, Presedintele COTAR.&


Comments