De ce au scazut atat de mult audientele televiziunilor in aprilie? Cine a pierdut cei mai multi tele...


Temperaturile ridicate din cursul lunii aprilie a.c. au influentat masiv consumul de televiziune liniara (pe telecomanda) din aceasta perioada. Mai mult, odata cu trecerea la ora de vara, zilele au devenit mai lungi decat noptile si interesul pentru programele TV din prime-time a scazut. Astfel, romanii au stat mai putin in fata micilor ecrane, preferand sa profite de zilele cu temperaturi care au atins valorile specifice sezonului estival.


Masuratorile de audienta TV pentru aprilie s-au comportat precum un termometru, aratand o scadere importanta a ratingului fata de luna martie. Legatura este directa: cresc temperaturile din termometre, scad audientele TV in sondaje.&


Cele 91 de televiziuni cuprinse in masuratorile Kantar Media au avut un rating mediu de 16,9% la nivel national (toata ziua), in cursul luni aprilie, mai mic cu 10,2% fata de martie. Este o pierdere consistenta de la o luna la alta.&


Precizare: Ratingul reprezinta numarul de telespectatori dintr-un interval de timp raportat la universul masurat, in acest caz, 17,4 milioane de persoane la nivel national, exprimat in procente.


Principala cauza a acestei scaderi severe a fost... vremea frumoasa. Pentru a confirma aceasta dependenta intre vreme si consumul de televiziune, am consultat audientele lunare din martie si aprilie 2023. Scaderea de la o luna la alta a fost de numai 0,5%. Consultand ,,presa vremii", aprilie 2023 a fost o luna friguroasa cu ploi, astfel ca romanii au stat mai mult in case. Dar in aprilie 2022, cand temperaturile au fost ridicate, audienta a fost mai mica cu 11% fata de luna anterioara.&


Daca audienta generala a pietei TV a scazut cu 10,2% in luna abia incheiata, in cazul marilor televiziuni comerciale scaderile au fost mai accentuate. Asta in ciuda faptului ca grilele de programe au cuprins emisiuni de divertisment populare: ,,Romanii au talent" si ,,Las Fierbinti" la Pro TV, ,,Chefi la cutite" si ,,iUmor" la Antena 1, ,,Insula de 1 milion" si seriale turcesti la Kanal D. Oferta a fost bogata, numai ca cererea a fost mai scazuta... din cauza vremii frumoase.&


In aprilie, audienta Pro TV, liderul pietei TV, a scazut cu 17,5% fata de luna precedenta, pierderea reprezentand 131.870 de persoane la nivel national, cea mai mare de pe piata TV.&


Pierderi procentuale semnificative au inregistrat Antena 1 (-11,5%, reprezentand 51.320 telespectatori), Kanal D (-19,5%, 79.610 telespectatori) si Prima TV (-23,5%). Pana si televiziunea tabloida Antena Stars a suferit o scadere de audienta: -14,2%.


In ciuda acestor pierderi, televiziunile comerciale si-au pastrat pozitiile dominante pe piata:&


Pro TV: rating de 619.960 telespectatori pe minut (toata ziua);


Antena 1: 395.640 telespectatori pe minut;


Kanal D: 329.230 telespectatori pe minut.


Nici televiziunile de stiri n-au scapat de efectele... ,,schimbarilor climatice". Desi au beneficiat de ,,telenovela Catalin Cirstoiu", care a rulat mai bine de trei saptamani, interesul telespectatorilor pentru sondajele cu candidatii la Primaria Capitalei si pentru trancaneala analistilor, sociologilor si comentatorilor politici din studiouri a fost redus. In fapt, de ce i-ar fi interesat pe telespectatorii din Tulcea sau Arad, de exemplu, sforariile si ,,urzeala sondajelor" din jurul Primariei Generale a Bucurestiului? Un subiect ratat de televiziunile de stiri ai caror moderatori din buricul Bucurestiului cred ca tot ce pun ei pe sticla face rating national.&


Audienta nationala a televiziunii Romania TV a scazut in aprilie cu 12,3%, reprezentand o pierdere de 27.630 de persoane fata de luna martie. Romania TV si-a pastrat prima pozitie pe nisa stirilor cu o medie de 197.500 telespectatori pe minut (toata ziua).


Pierderea de audienta la Antena 3 CNN a fost mai redusa: - 4,6% (6.910 de persoane). Televiziunea familiei Dan Voiculescu a ramas pe a doua pozitie a nisei cu un rating de 143.430 de telespectatori pe minut (toata ziua).&


Digi24 a reusit sa-si conserve ratingul din martie, devenind a treia televiziune pe nisa stirilor, cu o medie de 53.310 de persoane pe minut, in timp ce Realitatea Plus a pierdut 15,6% din audienta avuta in martie, fiind urmarita de 52.980 de persoane, conform Kantar Media.& &


B1 TV a profitat de pierderile marilor jucatori, castigand doar 1.500 de persoane si a ajuns la un rating mediu de 23.610 telespectatori pe minut, departe de pretentia de a face ,,jocurile"... pardon!, ratinguri pe aceasta nisa.


Televiziunile de stiri mici si foarte mici de pe nisa stirilor au ramas la locurile lor:&


TVR Info: 7.000 telespectatori pe minut (toata ziua);&


Prima News: 2.560 telespectatori pe minut;


EuroNews: 2.370 telespectatori pe minut;


Aleph News: 680 telespectatori pe minut.


Cota cumulata de piata a celor 9 televiziuni de stiri, la nivel national, a fost de 15,4%, adica 15,4% dintre romanii care s-au uitat la televizor in cursul lunii aprilie au urmarit unul dintre aceste programe.& Audientele televiziunilor de stiri din luna mai vor reprezenta un barometru al interesului romanilor pentru alegerile locale si europarlamentare din 9 iunie. Va fi o masuratoare mai credibila decat multimea de sondaje electorale cu care ne vor intoxica pana atunci televiziunile de stiri. Indiferent de temperaturile din termometre...


Comments