De ce este mereu frig in avion

De ce este mereu frig in avion

De ce este mereu frig in avion


Atunci cand calatorim cu avionul, multi dintre noi ne confruntam cu o realitate constanta. Ne referim aici la senzatia de frig pe care o resimtim cu totii, mai mult sau mai putin, in interiorul cabinei in timpul zborului. Acest lucru se intampla din cauza ca, indiferent de durata calatoriei sau de anotimp, temperatura din avion este mereu putin mai scazuta comparativ cu cea care ne confera un anumit nivel de confort.


In cazul in care te-ai intrebat vreodata de ce este atat de frig la bordul aeronavelor, ce anume determina temperatura si cum influenteaza aceasta confortul si sanatatea pasagerilor, te invitam sa citesti acest articol in care vei regasi raspunsuri la aceste intrebari si nu numai si care iti va oferi detalii referitoare la climatul din avioane si la impactul pe care acesta il poate avea asupra experientei de zbor a oamenilor.


Temperatura din avion este esentiala


Temperatura din cabina este un aspect esential al experientei de zbor a oricarei persoane si poate influenta confortul si sanatatea pasagerilor. In pofida faptului ca avioanele sunt echipate cu sisteme de sofisticate de ultima generatie, inclusiv de climatizare, mentinerea unei temperaturi ideale pentru toti pasagerii reprezinta o adevarata provocare pentru membrii echipajului.


Este foarte important ca operatorii de zbor si inginerii din domeniul aviatic sa continue sa imbunatateasca si sa ajusteze aceste sisteme de climatizare cu scopul de a asigura o experienta de zbor cat mai buna pentru toti cei care se afla la bordul unei aeronave. In acelasi timp, pasagerii ar trebui sa fie constienti de impactul pe care temperatura din interiorul cabinei avionului o poate avea asupra confortului si sanatatii lor si, in consecinta, sa-si ia toate masurile pentru a se adapta si pentru a face fata cat mai bine conditiilor din cabina in timpul zborului.


Temperatura din interiorul cabinei este de obicei setata intre aproximativ 21 si 23 de grade Celsius

Exista o explicatie logica pentru care pasagerii resimt o acuta senzatie de frig in timpul calatoriei cu avionul. Singura solutie salvatoare este aceea de a lua cu ei haine mai groase, chiar daca destinatia unde vor ateriza este o regiune calduroasa.


Ce temperatura este in avion in timpul zborului


Unul dintre motivele principale pentru care cabinele avioanelor sunt pastrate mai reci il reprezinta altitudinea la care acestea zboara. Temperatura aerului la altitudinea de croaziera poate fi de pana la aproape minus 60 de grade Celsius, ceea ce inseamna ca in interiorul cabinei avionului va trebui mentinuta o anumita temperatura.


Dupa cum aminteam anterior, aceasta este ceva mai scazuta tocmai pentru ca pasagerii, dar si membrii echipajului sa se simta cat mai confortabil. De fapt, temperatura din interiorul cabinei este de obicei setata intre aproximativ 21 si 23 de grade Celsius, ceea ce, conform specialistilor, va asigura un mediu ambiental confortabil pe toata durata calatoriei, potrivit Aviationfile.com.


Cu toate ca aceste valori sunt mai mult decat acceptabile, in multe dintre cazuri, exista pasageri carora li se va parea mai frig decat de obicei, si asta din cauza faptului ca sunt nevoiti sa stea nemiscati pe locurile lor. Insa, daca aceste persoane s-ar deplasa prin aeronava, ele ar transpira mai mult, iar in acest fel nu ar mai resimti frigul atat de tare.


Circulatia aerului si siguranta


Un factor important care contribuie la mentinerea unei temperaturi mai scazute ca de obicei in cabina avionului il reprezinta modul in care aerul circula in interiorul aeronavei. In general, aerul este furnizat in cabina prin intermediul compresoarelor motoarelor, care pot incalzi in mod semnificativ aerul. Pentru a preveni incalzirea excesiva a cabinei, sistemul de aer conditionat este setat sa raceasca aerul la o temperatura confortabila.


Acest efect de racire poate face ca, uneori, aerul din cabina sa se resimta mai rece ca de obicei, mai ales daca locul tau este amplasat langa o gura de aerisire. Pe langa controlul temperaturii, aerul rece ajuta, totodata, si la prevenirea raspandirii germenilor si a bolilor prin reducerea la minimum a cantitatii de umiditate din aer. Acest lucru este deosebit de important in cazul zborurilor de lunga durata, in care pasagerii sunt pozitionati aproape unii de altii pentru perioade mai lungi de timp.


Confortul si sanatatea pasagerilor


Un alt motiv pentru care in cabinele avioanelor este mentinuta o temperatura mai mica in timpul zborului il constituie reducerea riscului aparitiei starii de oboseala a pasagerilor, precum si deshidratarea acestora. Aerul rece ajuta la prevenirea starii de somnolenta si a oboselii, ceea ce le permit pasagerilor sa ramana lucizi, atenti si concentrati pe tot parcursul calatoriei. In plus, aerul rece ajuta organismul sa nu se deshidrateze.


Cu toate ca aerul rece din cabina poate sa fie incomod pentru unii pasageri, acesta reprezinta un detaliu important in asigurarea sigurantei si a confortului pentru toti cei aflati la bord, inclusiv pentru membrii echipajului.


Daca ti se pare ca in interiorul aeronavei este prea frig, poti oricand sa soliciti insotitorilor de bord sa-ti aduca o patura ori poti sa iei pe tine un pulover sau un hanorac pentru a te incalzi. Trebuie sa stii ca exista o serie de factori care contribuie la racirea cabinelor de avion, inclusiv altitudinea, circulatia aerului, siguranta si confortul pasagerilor.


Desi s-ar putea sa nu fie intotdeauna cel mai confortabil mediu, acesta este un aspect esential al calatoriei cu avionul care ajuta la asigurarea unei experiente sigure si placute pentru toti pasagerii, se mai precizeaza pe site-ul Aviationfile.com.


Umiditatea scazuta inseamna un aer mai rece


Avioanele comerciale au un nivel scazut de umiditate, ceea ce face ca aerul din interiorul acestora sa se resimta mai rece decat este de fapt. Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), in aeronavele de pasageri exista o umiditate relativa medie de doar 20%, ceea ce inseamna ca aerul din cabina este doar o cincime saturat cu umiditate.


Spre comparatie, nivelul de umiditate relativa dintr-o casa obisnuita poate sa varieze intre 40% si 60%. In momentul in care aerul este umed, nivelul ridicat de vapori de apa din aer iti va izola corpul pentru a minimiza pierderea de caldura corporala. In schimb, daca aerul nu este umed, lipsa vaporilor de apa din aer va duce la pierderea mai rapida a caldurii corporale. In aceste conditii, iti va fi mai frig, chiar daca temperatura din cabina avionului nu reflecta acest lucru.


Cine controleaza temperatura in avion


Toate aceste lucruri ne fac sa ne punem o alta intrebare: cine controleaza temperatura in avioane in timpul zborurilor? Potrivit lui Josephine Remo, insotitor de bord la Scandinavian Airlines, atat pilotii, cat si insotitorii de bord pot controla temperatura din interiorul cabinei, iar fiecare companie aeriana are propriile standarde in ceea ce priveste valorile termice din avion, relateaza Reader's Digest.


Temperatura aerului la altitudinea de croaziera poate fi de pana la minus 60 de grade Celsius

In timp ce termostatul se afla, de regula, in cabina pilotilor, Deanna Castro, care este stewardesa de mai bine de 16 ani si este fondatoarea Future Flight Attendant, spune ca multe dintre aeronavele mai noi dispun de panouri de control pe care insotitorii de bord le pot folosi pentru a controla temperatura din cabina. ,,Ne place acest lucru deoarece nu trebuie sa sunam in permanenta in cabina pilotilor pentru a-i ruga sa seteze o temperatura optima", explica Castro.


Multa lume s-ar putea gandi ca ar trebui sa existe o serie de reglementari in ceea ce priveste temperatura din interiorul avioanelor. In realitate, acestea nu exista, insa Castro si alti insotitori de bord sunt de parere ca astfel de reglmentari ar trebui sa existe. ,,Sindicatul nostru, AFA (n.n. - Asociatia insotitorilor de bord), a incercat sa stabileasca reglementari in ceea ce priveste temperatura din interiorul avioanelor, insa, cel putin in acest moment, nu a fost stabilita nici o astfel de reguli sau instructiuni privind temperatura din avioane in timpul zborului", a mai adaugat Castro, citata de Reader's Digest.


De este frig in avioane


Conform unui studiu realizat nu demult de catre Societatea Americana pentru Testare si Materiale (ASTM International), exista o stransa legatura intre starea de lesin, presiunea atmosferica si temperatura din avion. Oamenii de stiinta spun ca pasagerii sunt mai predispusi sa lesine in avion, in timpul unui zbor, decat atunci cand ei se afla la sol.


Explicatia stiintifica se refera la hipoxie, care este o stare patologica relativ comuna, care presupune un aport insuficient de oxigen in organism. Aceasta stare poate sa apara la nivelul intregului organism (hipoxie generalizata) ori poate sa fie localizata la nivelul unui anumit tesut (hipoxie tisulara). In acelasi timp, studiul citat a mai constatat si ca presiunea ridicata in cabina avionului poate sa declanseze aceasta conditie medicala. Conform doctorilor, hipoxia se poate declansa pe baza de supraincalzire. Cu alte cuvinte, in cazul in care temperatura in aeronava va creste, implicit va creste si riscul ca unii dintre pasageri sa lesine.


Daca se intampla sa zbori cu un avion mai nou, vei fi norocos. Asta pentru ca, dupa cum precizeaza Paul Eschenfelder, fost pilot al companiei aeriene americane Delta, aeronavele de noua generatie sunt capabile sa regleze temperatura in cabina mai precis deoarece au termostate mai avansate care permit setarea pe rand a temperaturii. In aceste conditii, datorita faptului ca temperatura corpului difera de la om la om, companiile aeriene prefera sa pastreze interiorul aeronavelor mai reci si sa aiba pasageri carora le este frig, decat sa aiba vreun pasager care sa lesine in timpul zborului, aflam de la Business Insider.


Multe dintre companiile aeriene de top ale lumii, precum Qatar Airways sau Turkish Airlines, ofera pasagerilor lor paturi sigilate pentru zborurile de lunga durata. Kit-ul respectiv mai contine si o perna de dormit, precum si o pereche de casti audio de unica folosinta.


Cum afecteaza temperatura din avion sanatatea pasagerilor


Temperatura din cabina avionului poate avea un impact semnificativ asupra confortului si sanatatii pasagerilor. Desi unii pot fi mai sensibili la frig decat altii, exista cativa factori comuni care trebuie luati in considerare:


Disconfort fizic - frigul din cabina poate cauza un anumit disconfort fizic, o senzatie de amorteala sau de rigiditate musculara, simptome care pot fi amplificate in cazul unor zboruri de lunga durata.
Probleme cu circulatia sanguina - temperaturile scazute pot afecta circulatia sanguina, ceea ce poate duce la senzatie de frig si chiar la umflarea extremitatilor pentru in cazul unor pasageri.
Imunitate scazuta - expunerea prelungita la temperaturi scazute poate slabi sistemul imunitar si, totodata, poate creste riscul aparitiei unor infectii, inclusiv respiratorii. De asemenea, creste riscul de raspandire a bolilor.
Disconfort psihic - temperaturile scazute pot afecta starea mentala a oamenilor, care se vor simti nelinistiti sau iritati. O temperatura optima poate contribui la o experienta de calatorie mai placuta si mai relaxanta.

Vezi si cele mai murdare locuri dintr-un avion!


Comments