Diaspora Limbii Romane & Teatrul

Diaspora Limbii Romane & Teatrul

Diaspora Limbii Romane & Teatrul

Corp de teatru (In cinci rochii stralucitoare)& a fost conceputa in timp ce lucra la volumul despre literatura dramatica feminina,& Female Playwrights and Applied Intersectionality in Romanian Theater.

Volumul in limba romana contine 5 piese de teatru: "Femeia care tot uita sa se nasca" a fost finalista a concursului national de teatru UNITER Piesa anului 2019 si ulterior jucata pe scena Teatrului National Iasi ca spectacol-lectura in regia lui Ion Sapdaru in urma castigarii concursului din cadrul proiectului "Teatru3" (Festivalul International de Literatura si& Traducere 2021).&

Cea de-a doua piesa, "Am aflat … azi" a castigat locul al doilea la concursul national de comedie 2019, a facut de asemenea parte din proiectul co-finantat de AFCN "Totul despre istorie" si s-a jucat pe scena la Centrul Multifunctional Educativ pentru Tineret Jean Constantin de la Constanta in regia lui Iulian Enache intr-o colaborare inedita intre "Asociatia Georgina Rusu" si Trupa de teatru amatori a Colegiul National de Arte "Regina Maria". Piesa "Vecinele" a fost scrisa cu ocazia centenarului Marii Uniri, a aparut in 2018 pe platforma online LiterNet si a fost prefatata de criticul Mircea Morariu, "O poza la minut". Cele 2 piese care completeaza volumul sunt "O poveste fara sfarsit" si "Ultima Bacanta". Cartea va avea o lansare la MNLR pe 18 iunie la ora 18 alaturi de invitati si de directorul editurii, lansare precedata& de interviuri la radio si la televiziune.

Coperta volumului apartine fotografului Bella Bertosi & se intituleaza "Mythology".& Cartea se poate cumpara online de pe site-ul editurii Eikon.

Lansarea va avea loc la Muzeul National al Literaturii romane pe 18 iunie la ora 18:00 alaturi de invitati si de directorul editurii. Informatii aici.

Despre autoare: Catalina s-a nascut la Macin in jud. Tulcea, este absolventa a Facultatii de "Litere" de la Universitatea Bucuresti, are un doctorat in Literatura Comparata/Medicina Umanista de la Universitatea Purdue, este o autoare din diaspora care preda la Universitatea Pace de la New York & la Stevens Institute din Hoboken. &

Despre carte:

Al doilea volum de teatru in limba romana al Catalinei Florescu se hraneste tematic din spatiul caruia ii este destinat, insa mesajul, dincolo de conditionarea geografica, ramane universal. Femeile care traiesc in textele ei pot fi imaginate tipologic in orice spatiu. Cu toate acestea, ceea ce le leaga de zona romaneasca este jocul de cuvinte de diferite facturi colocviale sau nu, care dovedeste ca autoarea nu s-a indepartat de Romania decat prin viata de zi cu zi, refuzand necunoasterea problemelor si mentalitatilor diferitelor medii sociale din tara natala, fapt evident si prin grija de a pune la dispozitia regizorilor sugestii si indicatii multimedia, acordand o atentie sporita la intruparea dincolo de text a pieselor sale. Sensurile cuvintelor si expresiilor reusesc sa exploreze lingvistic un univers stratificat social doar in aparenta, evidentiind necesitatea comunicarii ca vindecare individuala sau de grup. Fie ca face referire la comunicarea intre varste, genuri sau profesor - elev, autoarea mizeaza pe valoarea terapeutica a cuvintelor pentru publicul (cititor sau spectator) care se va regasi fara dubiu intr-una din situatiile din piese. De altfel, prin felul in care construieste teatru, Catalina Florescu isi exprima inca o data afinitatea spre medicina umanista. Traumele nu se vindeca fara a fi scoase la lumina, fara a fi ,,(bine) cuvantate", iar corpul de teatru imaginat in acest volum are haine stralucitoare tocmai prin iluminarea verbala a traumelor de tot felul. Nu in ultimul rand, vocea profesoarei Catalina Florescu razbate prin abordarea lumii educatiei formale si a sugestiei de a nu egaliza individualitatile elevilor intr-o masa amorfa, care face abstractie de povestea din spatele fiecaruia si neaga povestea din fiecare - Dr. Cristina Matilda Vanoaga, autoare si lector la Universitatea ,,1 Decembrie 1918", Alba Iulia.&

O calatorie captivanta in trecutul profund si emotional al autoarei, care imbina nostalgia amintirilor din copilarie cu detalii marcante din perioada comunista in Romania. Un volum emotionant, dar nu sentimental, care aduce la viata nu doar o poveste personala, ci si un peisaj psihologic si cultural autohton, incarcat de emotii puternice, intime, prin care se creeaza tablouri vii si legaturi inefabile care transcend timpul si spatiul. Mai mult decat o simpla colectie de amintiri, volumul este si o incursiune adanca in sufletul femeii in cautarea propriei identitati. Corp de Teatru este o colectie de piese care nu menajeaza. De la nostalgia dulce-amara pentru vremurile trecute intr-o Romanie intelenita in timp, pana la schimbare si redescoperirea de sine, volumul apasa deopotriva butoanele epocii comuniste, aducand la suprafata amintiri dureroase – indulcite de suprapunerea cu perioada copilariei, dar si intortocheata relatie cu sinele nostru cel mai profund. Un punct deosebit il constituie monodrama O poveste fara sfarsit, de o candoare coplesitoare, despre tatal autoarei, o incursiune in copilarie, dar mai ales sufletul si relatia cu un personaj central ce rezoneaza cu multi cititori. E un test al empatiei, as spune.Accesand nu doar trecutul, ci si despre prezentul, cu un echilibru perfect de forta si delicatete, colectia Corp de Teatru devine o reflectare a metamorfozelor constante ale vietii si ale societatii romanesti, aducand in prim-plan personaje memorabile si intamplari care rezoneaza, intr-o masura sau alta, cu noi toti. Colectia devine astfel o meditatie asupra schimbarilor constante ce definesc existenta umana. Fiecare scena este o fotografie alb - negru surprinzand cu gratie si forta emotionala momente cheie din istoria personala si colectiva. Accentele feministe dezvaluie realitatile si durerea femeilor, exploreaza cliseele care schiopateaza visele acestora si aduc in prim-plan povesti adanc inradacinate in experienta feminina. In ciuda subiectelor dificile si a provocarilor expuse, niciunul dintre personaje nu este prezentat ca o victima. Dimpotriva. Sunt voci puternice, care se impreuneaza intr-o simfonie de rezistenta si transformare - Ana Sorina Corneanu, actrita si autoare de piese de teatru, castigatoarea Concursului Piesa Anului, UNITER, 2019.

Catalina Florescu are abilitatea de a crea emotii la granita& intre abstract si realitate, metafizic si real astfel incat uiti ca mai sunt si altfel de dramaturgi interesati in metateatru, povesti in povesti. Mai mult, pe langa justitiar si comic, textele Catalinei sunt adesea duioase, luand cititorii mereu prin surprindere. Piesele din acest volum sunt un insight fantastic in Romania dinainte si dupa revolutie, un teatru documentar excelent. Toate piesele in& aceasta colectie& trebuie sa fie pe scena mai ales ca sunt scrise de o autoare din diaspora care cumva mereu ramane acasa -& Andreea Helen David, co-creatoare a asociatiei Dra-ma Acting for Life & Povesti spuse-n romaneste

Personajele Catalinei Florescu dialogheaza nu doar intre ele, ci si cu istoria, care, fie prin scenografie, fie prin alte strategii (un personaj care nu spune nici un cuvant pe intreg parcursul piesei) este prezenta in spectacol. Ele isi privesc prezentul cu o ironie meditativa, adesea intertextuala, care insa nu le impiedica sa faca gesturi bruste, radicale, de eliberare. Lectura pieselor, in sine, este captivanta. Imi doresc sa vad aceste texte pe scena, cu potentialul lor transformator implinit - Dr. Ileana Nachescu, profesoara la Rutgers University

Comments