Educatia clasica presupune perseverenta. Cea moderna vrea sa fie placuta. Asa a aparut Tik-Tok, ca substitut pedagogic

Educatia clasica presupune

Educatia clasica presupune perseverenta. Cea moderna vrea sa fie placuta. Asa a aparut Tik-Tok, ca s...


In varsta de 50 de ani, scriitorul Vasile Ernu si-a trait copilaria ca roman in URSS, in timpul in care colegii sai de generatie invatau in Romania. El analizeaza, fara resentimente pentru prezent si fara false nostalgii, unul dintre motivele pentru care estul Europei a ramas in urma: investitiile mici in educatie. Decenii la rand, femei si barbati educati in stiintele exacte sau in arta puteau concura cu omologii lor din Vest. Acum, ambele lumi, unificate, sunt amenintate de devalorizarea efortului persistent in educatie. De aici, crede el, nu doar cunoasterea traditionata sufera, ci si capacitatea de a prospera.


Ne-am trezit ca foarte multi tineri si copii au fugit spre acest instrument, spre aceasta forma de socializare Tik-Tok. Tik-Tok in sine nu are nicio vina - felul in care este utilizat si consumat insa are. El devine ,,noul pedagog", chiar daca e la baza instrument de marketing si consum. Atentie: e bine sa stim ,,ce animal" este.


Haideti mai intai sa definim un lucru: niciun instrument nu e nociv in sine, ci doar daca este folosit in alt scop decat cel pentru care este destinat. Sau in doze excesive ca diversele solutii chimice - pot fi medicament sau otrava: poate salva si omori.


Educatia care sa nu streseze, ci sa distreze copilul


De ce fug copiii in acea directie? Din doua motive: pentru ca sunt abandonati si e unul dintre putinele locuri care le dau satisfactie unor nevoi si raspunsuri la intrebari. Al doilea motiv, din cauza ,,noii ideologii pedagogice" dominante. Tik-Tok devine un substitut pedagogic. Unul periculos.& E ca un drog puternic care inlocuieste pastila sau vitamina necesara unei boli simple. Un copil in jungla Tik-Tok e ca un miel in cusca leului.


Foto Schutterstock

Ce spune actuala ideologie pedagogica: educatia trebuie sa fie in pastile mici, placuta, facila, ca un joc, sa ne distreze si sa nu streseze copilul. Tik-Tok este intruchiparea perfecta a acestei dorinte noi pedagogice.


Educatia clasica spune exact pe dos: e nevoie de timp, de perseverenta, de efort, de munca, de repetitie. Placerea si utilitatea sunt finalitatea educatiei, nu scopul.


Practic, Tik-Tok este raspunsul perfect, bine marketizat, la ,,ideologia pedagogica" actuala. Problemele pe care le ridica acest ,,nou pedagog":& viteza, utilitatea, comoditatea, facilitatea.&


Tik-Tok nu ofera cunoastere, ci individualism


Tik-Tok nu e pe insusire, invatare, inovatie, ci pe skill-uri, un soi de instincte ,,tehno-primitive". Continutul - Tik-Tok este unul axat pe emotie, placere, irationalitate, individualism feroce.


In anii '90 existau cateva bancuri intelectuale in Vest legate de Est. La intrebarea ce este un matematician, ti se raspundea: Nu stim ce este un matematician, dar stim ce este un matematician foarte bun - un matematician foarte bun este un evreu sovietic rus care preda matematica in SUA chinezilor.


Un alt banc excomunist, foarte trist, in fond, suna astfel:


Ce este un instrumentist? Raspunsul: un instrumentist adevarat este un instrumentist foarte bun si ieftin din Est care poate canta si la opera, si la bar pe aceeasi suma.

In anii '90, brusc, din acea lume ,,spalata pe creier", fara ,,civilizatie" si alte minuni, a aparut o armata imensa de matematicieni si instrumentisti de supercalitate care au invadat Vestul.


Atentie: matematicienii si instrumentistii de foarte buna calitate se produc enorm de greu, cu investitii imense si timp indelungat, cu o istorie complicata in spate, cu o infrastructura si resurse umane de supercalitate.


Matematician si instrumentist nu sunt vanzatori ambulanti sau marketing ori PR care se poate invata mai repede, daca ai educatie de baza. Nicio meserie nu e simpla, poti excela doar daca te pregatesti serios, dar exista diferente formatoare intre diverse specialitati. Un inginer se face mai greu decat un postas.


Orice munca e respectabila - doar ca anumite calitati profesionale necesita generatii de munca intensa si sofisticata.


Cum de eram la nivelul Vestului la unele specialitati?


Da, estul comunist era neasteptat de bun la matematici si instrumente si multe altele - peste media occidentala. Nu am timp de povesti: asta poate fi verificat usor. Si aici nu vorbesc de simpli profi de mate sau lautari de crasme, ci de profesionisti de top.& &


In 1971, cand m-am nascut, in top 10 mondial la olimpiadele de matematica, 8 erau tari comuniste (Romania, in primele 5). De ce? Iar la scoala fiecare al treilea copil stia un instrument. Ce spune asta? Ce naiba s-a intamplat acolo? E de invatat o lectie? De ce erau asa buni? Nu pentru ca esticii aveau doua creiere sau sase degete la o mana, o, nu! Erau ca si ceilalti oameni.


Atentie: ce spun nu e vorba de confruntare Est-Vest, de justificarea unei ideologii,& ci de un mecanism social nu foarte sofisticat. Vestul era bun in multe alte lucruri (erau mult mai buni ca noi in stiinte sociale, economie, politici publice de exemplu - si au ramas astfel).&


Dar in anii '60-'70 aveam, la stiintele exacte si la anumite zone culturale, mecanisme destul de comune si eram destul de sincronizati.


Raspunsul este: investitia in educatie a fost imensa


Cum s-a intamplat asta? Asta s-a intamplat din cauza investitiilor imense in educatie, in resurse umane, in infrastructura si o anumita stabilitate sociala. In Europa se numeste& stat social.& Si nu in ultimul rand: prestigiul educatiei si sansa ca prin educatie sa urci social.


Educatia era cel mai sigur si ieftin ascensor social - oricine dorea urca in acel ascensor social - fara bani si fara nevoie de ,,sange albastru" si bani de la parinti: erau mecanisme sociale care functionau.


Intr-o singura generatie puteai face saltul de la copil de taran la profesor universitar, medic, inginer etc.


Dar si aici repet: functia de baza a educatiei este aceea de a forma, de a educa, de a invata sa gandesti, sa de autoeduci, sa gandesti critic, analitic si de a te forma ca om. Meseria, ,,ascensorul social", este un rezultat, nu un scop.


Foto 123rf

Revenim la exemplul nostru. Matematica si muzica devenisera adevarate ascensoare sociale - de la 7 ani intrai in malaxorul educatiei de acest tip.


Scoala de arte producea talente


In momentul in care fiecare al treilea elev face matematica, muzica si sah de performanta nu ai cum sa nu ai rezultate.


Iar cand in anii '60 s-a dezvoltat infrastructura numita ,,scoala muzicala de 7 ani" - accesul gratuit al tuturor copiilor la scoli muzicale de la sat la oras - pur si simplu a explodat nivelul muzical. De unde vin grupurile de instrumentisti basarabeni asa de buni? Din aceste scoli.


In anii '70 era o vorba - e mai usor si mai ieftin sa inchiriezi la chef o trupa de muzicanti decat un casetofon. Asa a aparut fenomenul, Tonomate muzicale vii: inchiria o trupa si canta ce voia muschiul tau.


Fireste ca exagerez, dar nu foarte mult - tonomatele vii obosesc si consuma. E mult sa spui ca talentele erau produse, dar erau selectate, cultivate, antrenate, slefuite.


Fara nostalgie despre lumea veche si noua


Vreau sa idealizez lumea veche? Nu, urasc sistemele autoritare, insa cele idioate ma deprima. Eu doar vreau sa explic un fenomen simplu.


Legea e simpla, o stim de mii de ani: ce semeni, aia culegi. In educatie, asta nu a dat niciodata rateu. Si vechiul regim a cules ce a semanat - s-a intors impotriva lui. Si actualul va pati la fel.


In anii '90 noi colectam, adica Occidentul colecta, investitiile comunistilor din anii '70. Asta este o realitate cinica. Vinovati suntem noi ca nu am stiut ce sa facem cu acel rezultat. Eu nu dau vina niciodata pe altii: problema si raspunsul la problema se afla mai intai in noi, nu in afara noastra.


Unde ne va duce subfinantarea educatiei?


Vreau sa spun ca a fost mai bine inainte? Departe de gandul meu - se putea mult mai bine. Anii '80 romanesti au fost o catastrofa sociala - in URSS eu am trait altceva. Dar cred ca puteam, cu siguranta, schimba traiectoria, ocolind anii '90 sau trecand peste ei cu mai putine sacrificii: anii '90 au adus Estului pierderi mai mari decat al Doilea Razboi Mondial.


Asta este un fapt statistic. Istoricii, nu propagandistii vor consemna asta. E simplu sa-ti numeri populatia, resursele, economia etc. si sa vezi ce ai avut in '90 - mai ceva ca in razboi. Ne-am canibalizat.


Repet - acest lucru nu e o justificare a trecutului. Trecutul comunist era terminat de prin anii '70, era incheiat. A fost un regim inuman.


Schimbarea insa, felul in care am facut-o au fost total in defavoarea noastra. Nu ma voi impaca niciodata cu aceste pierderi imense ale anilor '90. In ce priveste educatia: ,,reforme" care au facut praf sistemul si subfinantare cronica care continua.


Deci, revenim: ce e cu educatia? Daca in anii '90 am cules roadele investitiei anilor '70 in educatie, atunci ce vom culege acum? Culegem incet, dar sigur, investitiile educatiei din anii '90-2000 - subfinantare si ,,reforme" distructive.


Dar atentie, mult din anii '90 au fost un transfer din anii '80 - educatia se distruge mai greu. Dar si se construieste greu.


Reamintesc - in anii '90, prestigiul matematicianului a fost inlocuit de prestigiul banditului si bisnitarului. Pentru acestea nu e nevoie de scoala multa.


Ce vom culege in urmatorii 20 de ani? Vom culege investitiile in educatia din anii 2010 - 2020, cam acesta e ciclul: adica Tik-Tok, numerologie, comunicare, educatie ca placere si joc si subfinantare. Cat am investit? Spre zero? In ce am investit? In emotii si parastiinte?


Fireste ca vom avea cateva ,,manastiri" ca in Evul Mediu unde se va pastra un nivel ridicat, pentru ca e nevoie de o mica elita pentru a intretine cititul, socotitul si tehnologia. Dar asta nu anunta nimic bun, din contra.


In acest timp, Vestul s-a consolidat si va rezista mai usor culturii Tik-Tok, spun unii dintre specialisti. Vom vedea.


De ce nu suport prozelitismul in scoli


In generatia mea, orele de ,,propaganda comunista" se incepeau cu probleme de matematica: stiam ca alea sunt gargara si proful ne dadea sa lucram pe ce conteaza. Acum, orele de matematica incep cu rugaciune sau sunt inlocuite de numerologie mistica. Asta vom culege, plus niste Tik-Tok, in maximum 20 de ani.


Paranteza despre religie: sunt un om care vine dintr-o cultura ce datoreaza enorm de mult crestinismului, am un respect imens pentru el.


Dar sunt total impotriva acestui amestec de educatie prozelita, de educatie stil cateheza in scoli - asta e treaba Bisericii si a spatiului privat, a familiei. Scoala are cu totul alta functie. Nu accept prozelitism de nicio culoare in scoli.


Educatia este un mecanism ,,conservator" care produce minti ,,progresiste". Intelegeti ce vreti.


De 3.000 de ani, aceasta regula nu se schimba: ce semeni, aia culegi - ce cultivi, aia ai.


,,Civilizatia" si ,,mentalitatea" aici se vad cu adevarat: totul se bazeaza pe educatie si o anumita stabilitate a demnitatii sociale. Atentie: educatie inseamna educatie gratuita si universala, egala pentru toti.


Plus transformarea ei in prestigiu si ascensor social. Asta daca nu vrem revolutii, razboaie civile si sa nu ajungem in Mad Max care deja se configureaza.&


Lucrurile nu sunt atat de complicate. E destul sa invatam din ce am trait si am suferit.


Comments