EXCLUSIV – Afacerea ,,Senalul fals": Cine sunt lobbystii din spatele crearii intr-o comuna din Maram...

,,Ca sa fie mai simplu de inteles, am decis sa structuram

aceasta scriere dupa regulile matematice: ipoteza, concluzie, demonstratie".

(Catalin Vischi)

&

INVESTIGATIE. In debut, explicatiile titlului: in acceptiune maritima, senalul este portiunea navigabila in lungul unui rau, al unui canal sau al unui lac, destul de larga si de adanca pentru a asigura navigatia la intrarea intr-un port (in subiect fiind vorba despre Miresu Mare, o comuna aflata in Lunca Somesului, fara posibilitatea asigurarii navigatiei la intrarea intr-un port – de care se afla la o distanta de 760 de kilometri -, am definit afacerea ,,Senalul fals").

&

Tot in limbaj maritim, un port interior este amenajat la distanta apreciabila de mare, dar in varful estuarelor adanci, pe portiunile maritime ale fluviilor navigabile sau pe canaluri maritime si are rolul de a permite accesul navelor maritime pana la centrele industriale si comerciale din interiorul unei tari – in concluzie, comuna maramureseana nu se incadreaza in conditiile impuse de normele maritime pentru crearea unui port interior.

&

Ipoteza

&

Plecam de la un comunicat oficial si, ulterior publicarii articolului de catre 2mnews, nepostat pe siteul oficial al Consiliului Judetean (CJ) Maramures, fapt neobisnuit in contextul setei de autopromovare a presedintelui administratiei judetene Gabriel Zetea, un personaj politic suferind inca de tanar de o forma acuta a cultului personalitatii.

&

Respectivul comunicat anunta o intalnire de lucru, oficiala, intre presedintele Zetea si consulul onorific al Romaniei in Florida (SUA), precum si faptul ca obiectivul intalnirii a constat din analizarea ,,unei posibile colaborari cu portul Constanta, care este interesat sa deschida un port interior – respectiv o extensie a portului – intr-o zona mai indepartata din Romania", precizandu-se ca ,,una din locatiile avute in vedere o reprezinta Maramuresul, mai exact comuna Miresu Mare, unde exista un teren cu o buna accesibilitate la calea ferata".

&

In fapt, in urma discutiilor avute cu primarul comunei Miresu Mare am ajuns la concluzia ca formularea din comunicatul oficial al CJ Maramures, dar nepostat pe siteul propriu, este gresit, in cadrul intalnirii dintre onorabilii Gaby din Viile Apei – Seini si Tony din Virginia Beach - Norfolk fiind vorba de crearea in comuna Miresu Mare a unui soi de depozit de marfuri care sa apartina (sau sa fie administrat) Portului Constanta si de unde acestea sa fie transportate mai usor. Sigur, ni s-a spus ca acolo exista terenurile necesare edificarii respectivului antrepozit. Care ar fi argumentele macar relativ rationale ale acestui ,,mai usor", putini au inteles.

&

Nu ni s-a spus si cui apartin respectivele terenuri, cine le-a comasat, respectiv cine sunt cei au de castigat de pe urma unei potentiale achizitii. Dar am banuit. Numai ca 2mnews nu trimite in spatiul public banuieli. Asa ca, in urma reactiilor contradictorii generate imediat dupa publicarea articolului care anunta proiectul edificarii unei aparente anomalii, conducerea publicatiei a hotarat sa inainteze subiectul, pentru lamuriri, Grupului de Investigatii 2mnews.

&

In urma promisiunii facute in privinta demantelarii proiectului privind crerea unui port interior intr-un judet montan, acesta a definitivat in mai putin de 24 de ore scrierea de fata si datorita informatiilor si a documentelor obtinute cu operativitate maxima din SUA, de la colaboratorii Grupului.

&

Concluzie

&

Am consemnat de la ce s-a plecat (ipoteza), iata concluzia. Vizita de lucru oficiala in Baia Mare a unui consul al Romaniei (chiar si onorific fiind el) pentru deschiderea unui sa-i spunem terminal al Portului Constanta (unde acesta nu are nicio atributie) este ciudata in contextul atributiilor pe care le are o persoana numita in respectiva functie.

&

De asemenea, este suspecta acceptarea cu lejeritate a unui dialog-analiza din partea unui inalt oficial al administratiei publice judetene (Zetea) cu o delegatie a carei componenta este formata dintr-o singura persoana publica (primarul din Miresu Mare, Ioan Maties) si mai multi oameni de afaceri (pe langa onorificul Anton Tony Samoila, Gavril Les – presedintele Consiliului Local al IMM-urilor – si Florin Rus – antreprenor in domeniul transportului) pentru a discuta despre o afacere privata a carei sorti de izbanda depind exclusiv de o entitate a statului, Ministerul Transporturilor (aceasta controland atat CFR, cat si Portul Constanta), acolo unde secretar de stat este cel mai bun prieten al lui Zetea, Dragos Titea.

&

Concluzia este ca o grupare din care fac parte cei prezenti la ,,intalnirea de lucru" este determinata sa obtina acordul institutiilor statului pentru a manageria un business care aduce multi foarte bani: transportul (oceanic, maritim si apoi terestru, pe calea ferata), insa locatia aleasa (Maramures) nu conduce spre ideea (doar) de a deservi firmele ce vor sa faca mai usor transportul (inlocuind caile rutiere dezastruoase din Romania cu cel feroviar, mai ieftin), mult mai fezabila economic fiind facilitatea care s-ar crea in privinta importului din tarile foste sovietice, in special din Ucraina, si transportul ulterior spre Constanta si, mai departe, peste Ocean.

&

Demonstratie

&

Urmeaza modalitatile de trecere de la cuprinsul ipotezei la concluzii. Principalul aspect al subiectului a reprezentat-o prezenta ca insider a consulului onorific, domnu' Tony, cum l-a numit primarul din Miresu Mare in dialogul cu noi. Asa ca prima dilema a fost: cine este domnu' Tony asta si de ce se baga el din postura de reprezentant onorific al Ministerului Afacerilor Externe intr-un business privat? Ce interese are.

&

Anton Samoila

Anton Samoila s-a nascut in Bucuresti si a absolvit in anul 1981 Academia de Studii Economice (ASE). Pana in anul 1984 a fost economist la Centrocoop Bucuresti, apoi fugind din tara si strabilindu-se in SUA. Locuieste in Virgina Beach. In 1999 a fost numit consul onorific al Romaniei in Virgina, fiind decorat de Emil Constantinescu, pe ultimii metri ai prezentei sale la Cotroceni, cu Ordinul National ,,Serviciul Credincios" in grad de Comandor. In 2005, sub mandatul lui Traian Basescu, Samoila este promovat la rang de Consul Onorific General al Romaniei, iar din 2012 este numit consul onorific al Floridei de Sud.

&

Si acum schepsiul prezentei sale in cabinetul lui Zetea, cu doi oameni de afaceri din zona si cu primarul din comuna care s-a oferit sa livreze terenul compactat necesar dezvoltarii antreprizei portuare din zona montana: de peste 30 de ani, onorabilul domn Tony din Virginia Beach lucreaza in domeniul transportului maritim international. Practic, in SUA exista o vorba: daca vrei sa transporti ceva in Romania sau sa aduci ceva din Romania, il contactezi pe Tony Samoila. Iata o mostra desprinsa dintr-un dialog intre doua personaje a caror identitate o vom proteja (deocamdata) – un american il sfatuieste pe un altul care cere o sugestie despre transportul in Romania a unor marfuri:

&

,,Omul de contact pentru transport maritim este Tony Samoila, din Norfolk. (ii da adresa de mail si site-ul lui Samoila: www.romcrest.org) El mi-a fost de mare ajutor, deoarece aveam sa studiez medicina in Romania (Cluj sau Constanta). El face transportul maritim si import-export de o viata si este consulul onorific al Romaniei pentru acea regiune din SUA. Este un tip cu imunitate diplomatica consulara. Asa ca, conversatiile noastre nu incep cu ,,Hei Tony!", ci mai degraba cu ,,domnul Consul". Este un tip minunat si va avea grija de tine! Cred ca un container mic, de 20 de metri, merge de la Norfolk la Constanta pentru aproximativ 1.400 de dolari.".

&

Din iulie 2013, Tony Samoila este director al International Sales & Landstar Global Logistics , a mai fost presedinte-manager la Suncoast Ocean Lines (in perioada ianuarie 2006 – iunie 2005 si vicepresedinte la M&S Shipping Ltd (in perioada august 1999 – decembrie 2005). Practic, este ship broker, cel care faciliteaza si, uneori, efectueaza, transportul marfii pe cale maritima. De altfel, Samoila are aceeasi adresa de business ca si cea de consul onorific al Romaniei (care ii confera, dupa cum sublinia americanul de mai sus, imunitate diplomatica, precum si posibilitatea de a fi considerat ,,un om minunat").

&

In consecinta, interesul lui Samoila pentru bussinesul din Miresu Mare este direct legat de afacerile sale. Pentru desavarsirea acestui proiect avea insa de un tip care sa-i faciliteze compactarea terenului necesar antrepozitului de langa calea ferata din comuna maramureseana (respectiv, primarul Ioan Maties), de un transportator rutier (in persoana omului de afaceri din domeniu, respectiv Florin Rus, proprietarul firmei de transport Rus Florin Truck SRL), de un sef al asociatiei firmelor mici si mijlocii (in persoana lui Gavril Les, patronul de la GoServ) si, mai ales de oficialul care sa faca demersurile la Ministerul Transporturilor (respectiv Gabriel Zetea, presedintele CJ Maramures, seful politic al primarului din Mires).

&

In mod normal, intalnirea de lucru era gandit ca un business win-win, din care toti cei implicati aveau de castigat. Asa era gandit si poate ar fi fost realizat daca n-ar fi o aberatie a unor oameni extrem de onorabili.

&

Grupul de Investigatii 2mnews

Comments