Farmaciile din Romania se bat pentru o piata estimata la 30 de milirde de lei anul acesta, un rezult...

Farmaciile au ajuns sa reprezinte unul dintre cele mai profitabile business-uri, cu o cifra de afaceri care ar putea trece in acest an de granita de 30 de miliarde de lei, un rezultat istoric, arata o analiza Frames.

"Epidemia nedeclarata de gripa, formele tot mai agresive de raceli si efectele COVID, cu noua sa forma extrem de virulenta - Flurona, genereaza o afacere spectaculoasa pentru producatorii si comerciantii de medicamente. Dincolo de fabricile de medicamente, farmaciile au ajuns sa reprezinte unul dintre cele mai profitabile business-uri, cu o cifra de afaceri care ar putea trece in acest an de granita de 30 de miliarde de lei, un rezultat istoric", arata o analiza Frames.

Analistii spun ca farmacia este locul in care multi dintre romani cauta solutiile pentru problemele de sanatate pe care le au, intr-o tara in care automedicatia este un fenomen larg raspandit.

"In loc sa mearga la medicul de familie, sa isi faca analize periodic, sa incerce sa previna problemele de sanatate, multi dintre romani aleg sa se trateze cu tot felul de medicamente si suplimente, multe dintre ele alese pe baza reclamelor de la tv. Dincolo de semnalele de alarma trase de medici in privinta pericolelor tratamentelor luate ,,dupa ureche'', cert este ca farmaciile profita din plin de acest fenomen", mai arata analiza.

Potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta Frames, afacerile celor peste 3.800 de firme specializate in comercializarea cu amanuntul al produselor farmaceutice, in magazine specializate (CAEN 4773), ar putea trece in acest an de nivelul de 30 de miliarde de lei.

Firmele respective au incheiat anul 2021 cu afaceri de 24,2 miliarde de lei, iar estimarile Frames arata ca anul 2022 a fost unul si mai spectaculos din prisma incasarilor.

"Cresterea puternica a preturilor din 2022 si avansul semnificativ al consumului de astfel de produse au facut ca 2022, din datele preliminarii, sa reprezinte cel mai bun din istorie pentru farmaciile din Romania, cu o cifra de afaceri de peste 27 miliarde de lei si un profit estimat la 2 miliarde de lei, in crestere cu 800 milioane de lei fata de nivelul din 2021", arata analiza Frames.

De la 8,7 miliarde de lei, in 2010, la 24,2 miliarde de lei, anul trecut

Fata de 2010, afacerile farmaciilor au crescut de aproape 3 ori, de la 8,7 miliarde lei la 24,2 miliarde lei in 2021, iar profitul net s-a dublat, de la 464,4 milioane lei la 1,18 miliarde lei.

In toti acesti ani, tot mai multi investitori au intuit potentialul spectaculos al acestui tip de afacere, dovada ca numarul companiilor a crescut de la 3261 in 2010 la 3887 in 2021.

"2019 si 2020 au fost anii in care sistemul farmaceutic din Romania s-a consolidat, fiind anii in care au avut loc cele mai multe preluari, fuziuni si transformari de afaceri, dovada ca numarul firmelor a scazut de la putin peste 4000 la 3887 in 2021. Acest fenomen a dus la o eficientizare a proceselor economice, dovada evolutia semnificativa a cifrei de afaceri si mai ales a profitabilitatii'', a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.

Datele de la Ministerul Finantelor arata, de exemplu, ca valoarea creantelor a scazut de la 4,6 miliarde de lei in 2018 la 4,3 mld. lei in 2021, iar capitalurile totale au avansat cu un miliard de lei in acest interval, la 3,5 miliarde lei

Potrivit datelor oficiale, peste 70% dintre firmele din acest sector prezinta un risc scazut si foarte scazut de insolventa, o situatie foarte rara in economia romaneasca.

In prezent, cele mai multe firme din acest sector (1326) au afaceri intre 1-5 milioane de lei, un rezultat remarcabil in contextul in care, in economia romaneasca, cele mai multe afaceri (peste 90%) nu genereaza cifre de afaceri mai mari de 500.000 lei.

Cele mai noi date demografice arata o accentuare a procesului de imbatranire a populatiei.

Recensamantul a aratat ca numarul persoanelor in varsta va creste semnificativ in urmatorii ani, iar acest fenomen se traduce, pentru farmacisti, intr-un potential de business ridicat.

"Romania imbatraneste pe zi ce trece. In plus, starea de sanatate a populatiei, mai ales a celei varstnice, se degradeaza tot mai mult pe fondul scaderii accentuate a nivelului de trai si a ineficientei sistemului medical romanesc.

Saracia, din pacate, face ca tot mai multi romani sa se imbolnaveasca, iar farmaciile sa devina colacul de salvare pentru tot mai multi dintre ei'', spune Adrian Negrescu.

Saracia ii imbolnaveste pe romani, iar farmaciile prospera

Perspectivele nu sunt deloc incurajatoare. In urmatorii 10 ani, de exemplu, vor iesi la pensie peste 1,7 milioane de oameni, decreteii, iar iesirea din campul muncii le va crea probleme de sanatate.,Sedentarismul, alimentatia deficitara, lipsa banilor sunt doar cateva dintre cauzele care vor genera ample probleme de sanatate. Sistemul public, in absenta unor investitii masive, nu va putea face fata, iar alternativa oferita de sistemul privat reprezinta o solutie inaccesibila pentru majoritatea populatiei'', arata analiza.

In aceste conditii, farmaciile se vor afla in prim-plan. Potrivit estimarilor Frames, acest tip de business va creste pe masura ce saracia si problemele de sanatate ale populatiei se vor accentua.

"Estimarile noastre arata ca, in urmatorii ani, vom asista la intrarea in piata romaneasca a unor noi jucatori importanti la nivel international, atrasi de potentialul de busines din acest segment dar si din cele adiacente, inclusiv din zona caselor pentru batrani - centre de ingrijire si tratament'', spun analistii.

Potrivit datelor de la Ministerul Finantelor, in 2021, cel mai mare jucator din piata farmaciilor, din prisma cifrei de afaceri, a fost DR Max SRL, cu un business de 2,3 miliarde de lei si 3.195 de angajati.Locurile urmatoare au fost ocupate de Helpnet Farma SRL cu afaceri de 1,28 miliarde lei, S.I.E.P.C.O.F.A.R SA (1,12 mld lei), Farmacia Tei SRL (867,8 mil.lei) si Catena (717,6 mil.lei)In farmaciile din Romania lucrau, in 2021, 39.183 de angajati, cu 15.000 mai multi decat in 2010 (23.584). Reclamele la farmacii dar si la tot felul de tratamente de sezon reprezinta o prezenta de-a dreptul agresiva in massmedia, mai ales pe televiziuni.

In aceasta perioada, in care racelile si gripa fac victime pe banda rulanta, marile retele de farmacii investesc agresiv in promovarea medicamentelor si tratamentelor aferente bolilor de sezon.

Automedicatia tine farmaciile in viata

"Studiile din zona publicitatii arata ca printre cele mai eficiente reclame difuzate la TV sunt cele la farmacii si tratamente, pentru ca ating direct apetitul romanilor pentru automedicatie. E o problema controversata pentru ca acest stimul comercial creaza, din punct de vedere al sanatatii publice, consecinte dintre cele mai grave. In loc sa mearga la medic, la controalele preventive, romanii cred tot mai mult in tratamentele ,,miraculoase'' promovate la TV, astfel ca ajung la spital, in cele din urma, in situatii cronice. Cred ca aceasta afluenta de reclame ce promoveaza automedicatia ar trebui tratata mai atent, in conditiile in care invazia de reclame la medicamente si tratamente din spectrul media este una dintre cele mai agresive din Europa. Ministerul Sanatatii, pe de o parte - cu o campanie de constientizare, si CNA, pe de alta, cu o reglementare mai strica a acestui sector de publicitate, ar trebui sa intervina'', afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.

Analiza Frames a fost realizata pe baza unui studiu de business realizat de compania de consultanta dedicat companiilor din sectorul comertului cu amanuntul al produselor farmaceutice in magazine specializate (cod CAEN 4773). Datele prelucrate sunt obtinute de la Registrul Comertului si Ministerul Finantelor pe baza informatiilor publice declarate de companii.

Comments