Festivismul de partid si de stat. De ce a ales Klaus Iohannis sa calatoreasca astazi pentru prima da...


Prezenta presedintelui Klaus Iohannis la inaugurarea liniei de metrou din Drumul Taberei nu e nimic altceva decat un joc electoral, sustine PAH, intr-un comentariu publicat in Libertatea. Este construirea de elemente de infrastructura printre atributiile presedintilor Romaniei?, intreaba, retoric, jurnalistul, care ofera imediat si raspunsul: "Nu, sigur ca nu". E doar campanie pentru PNL.


Pe 4 aprilie 2004, Miron Mitrea, la vremea aceea ministru al transporturilor, ii impingea din spate pe Mircea Geoana, candidatul partidului la primaria Capitalei, si pe Adrian Nastase, prim-ministru, pentru a-i vedea lumea cum taie panglica tronsonului Bucuresti-Lehliu din Autostrada Soarelui.


In noiembrie 2004, inainte de alegerile parlamentare si prezidentiale, acelasi Miron Mitrea ii ducea la inaugurarea tronsonului Lehliu-Drajna al aceleiasi autostrazi pe Ion Iliescu, Adrian Nastase si Mircea Geoana. In timpul scurs intre cele doua inaugurari, Mircea Geoana, ministru de externe in acele luni, pierduse cu brio alegerile din Bucuresti in fata lui Traian Basescu.


Pe 12 decembrie 2004 avea sa piarda si Adrian Nastase prezidentialele in fata aceluiasi Traian Basescu. Festivismul inaugurarii autostrazii spre mare nu l-a ajutat nici pe Geoana, nu l-a ajutat nici pe Adrian Nastase.


Marti, 15 septembrie, Lucian Bode, ministru al transporturilor, i-a luat cu el pe Ludovic Orban, premier, si pe Klaus Iohannis, presedintele tarii, la inaugurarea liniei de metrou din Drumul Taberei. A fost frumos, a fost cu discurs si cu plimbare cu metroul pentru privilegiati.


Mi-as fi dorit foarte mult ca regulile impuse de autoritati sa se suspende pentru cateva clipe, ca sa pot sa vad expresia de pe fata presedintelui Iohannis atunci cand a pasit pentru prima data in viata sa intr-un vagon de metrou in Romania. Probabil ca in strainatate o mai fi calatorit cu metroul, dar in Romania n-a avut mai intai unde, mai apoi cand.


Probabil ca asa se si explica si prezenta domnului presedinte la inaugurarea unei noi linii de metrou: curiozitatea. A vrut omul sa vada cum e cu metroul bucurestean, macar o data in viata de presedinte.


Klaus Iohannis in metroul proaspat inaugurat| Foto: Facebook

Altfel, insa, ce ar fi cautat un presedinte de tara la o asemenea inaugurare? Ce a cautat Ion Iliescu la inaugurarea a 42 de kilometri de autostrada? Ce cauta ministrul de externe la inaugurarea unei bucati de autostrada? Au fost ei implicati in aceste proiecte? Au pus ei umarul la construirea metroului sau a autostrazii cu pricina? Este construirea de elemente de infrastructura printre atributiile presedintilor Romaniei?


Nu, sigur ca nu.


Onorand cu prestanta celei mai inalte functii in stat un eveniment care in alte tari este de o banalitate infioratoare, presedintele Romaniei n-a facut decat sa sublinieze, dureros pentru romani, gradul de inapoiere al tarii al carei sef se pretinde.


Cand vrei sa stai la masa cu greii Europei, sa fii tratat ca un egal, ar trebui sa te comporti ca ei si sa nu topai plin de satisfactie ca in tara ta s-au mai dat in folosinta 7 kilometri de tuneluri pentru metrou, a caror constructie a durat noua ani.


Pe de alta parte, poate ca prezenta prezidentiala, cu toata morga si pomposenia aferente, erau necesare. Metroul Bucurestean este o anomalie administrativa. Este folosit in principal de bucuresteni si de vizitatorii orasului, dar este platit de intreaga tara, aflandu-se in subordinea si sub finantarea MInisterului Transporturilor, nu a Primariei. O parte, oricat de mica, din impozitele platite de oameni care nu vor ajunge, macar, vreodata la Bucuresti se duce in subventionarea costului calatoriilor cu metroul pe care le efectueaza bucurestenii.


Poate ca presedintele tuturor romanilor, nu doar al Bucurestenilor sau al sibienilor, a vrut sa transmita un mesaj impaciuitorist: "Da, dragi romani, voi platiti pentru asta, chiar daca nu folositi, dar nu este o problema, uitati cat de bine aratam noi, presedintele si guvernul. E o investitie de reprezentare, merita!"


Klaus Iohannis la metrou | Foto: Inquam Photos, Octav Ganea

Daca pentru asta s-a dus presedintele la inaugurarea metroului din Drumul Taberei, atunci e justificat. Omul s-a sacrificat, a suportat tot protocolul ala stupid, a marsaluit martial si toate alea doar pentru a transmite un mesaj de solidaritate romanilor care nu inteleg de ce subventioneaza o tara intreaga transportul public din Bucuresti.


Dar tare mi-e ca nu de asta s-a dus presedintele la inaugurarea metroului. Ci pentru ca a vrut sa transmita un cu totul alt mesaj: "La locale, votand candidatii PNL, ma votati, de fapt, pe mine". Caci, in cele din urma, Klaus Iohannis este singurul program electoral al PNL. Altul nu are si nici nu-i trebuie.


Comments