FOTO Povesti pe patru roti. Masini cu zeci de ani vechime la bord au fost expuse in centrul Zalaului

FOTO Povesti pe patru roti. Masini cu zeci de ani vechime la bord au fost expuse in centrul Zalaului

FOTO Povesti pe patru roti. Masini cu zeci de ani vechime la bord au fost expuse in centrul Zalaului

Dacii 1300 fabricate în `75, `80 şi `82, o alta model 1310 din `90, un Ford Taunus din 1973, un Renault Fuego din `84, o Dacia Sport fabricată în anul Revoluţiei, un Aro 10 din `82, o Skoda L 30 din anii `70, un VW Beetle din `73, un Opel Rekord din '77, un Trabant ieşit pe poarta fabricii în 1963, un VW Scirocco din `84 şi un IMS din 1973 au putut fi admirate de pasionaţii de automobile cu vechime. Proprietarii lor, mândri nevoie mare, au demostrat curioşilor că, în ciuda anilor pe care maşinile lor îi poartă, acestea circulă fără probleme şi acum.

Toate aceste senioare pe patru roţi au fost expuse în cadrul proiectului „Maşini şi poveştile lor”, mai întâi, în curtea Centrului de Cultură şi Artă al Judeţului Sălaj, iar apoi, în parcarea Casei Municipale de Cultură din Zalău, acolo unde proprietarii au oferit celor interesaţi detalii despre respectivele autoturisme, despre problemele tehnice cu care s-au confruntat de-a lungul anilor, dar şi despre cum trebuie întreţinută o maşină pentru a rezista trecerii anilor.

Cei mai încântaţi au fost copiii, care nu doar că au admirat bijuteriile pe patru roţi, dar au avut şi prilejul de a sta în scaunul şoferului şi de a pune mâna pe volan.

"Parcă ar fi un membru al familiei"

Una dintre exemplarele care a atras cele mai multe priviri a fost o Dacie 1300, fabricată în 1980, care la cei 36 de ani ai săi arată ca nouă. Secretul ne-a fost dezvăluit de Boros Andrei, un sălăjean în vârstă de 62 de ani, din comuna sălăjeană Crasna, unicul său proprietar: “Am folosit-o pentru toate scopurile posibile, inclusiv pentru mersul la vie şi căratul a tot felul de utilaje agricole, dar am întreţinut-o permanent. Am ţinut-o într-un garaj foarte bine pus la punct, motorul este cel original, nu s-a umblat niciodată la el, vopseaua este cea originală şi încă are luciul de atunci. Nu am folosit decât ulei românesc”.

Maşina trebuia fi fie livrată în străinătate, însă din cauza unei mici zgârieturi, a fost refuzată la export şi pusă în vânzare în România. Domnul Boros a plătit 75.000 de lei pentru ea, cu 5.000 de lei mai mult decât costa o Dacie obişnuită, dat fiind faptul că avea dotări suplimentare, precum aparatul radio Predeal ori centurile de siguranţă. Autoturismul are peste 160.000de kilometri la bord şi proprietarul se laudă că nu a avut niciodată defecţiuni tehnice. Chiar şi acum, atinge 140 de kilometri la oră - viteza maximă de pe indicatorul de bord - fără probleme. “Zici că pluteşte, dar parcă nu are foarte multă stabilitate”, spune sălăjeanul.

Extrem de mulţumit de maşina lui, Boros Andrei spune că nu s-a gândit niciodată să o schimbe: “Aşa de tare s-a legat de sufletul de meu, parcă ar fi un membru al familiei”.

S-a pierdut din calitate

Adrian Indrieş, administratorul Automobile Service Zalău, companie care comercializează de peste două decenii autoturismele Dacia în Sălaj, consideră că exemplarele expuse au rezistat trecerii timpului întrucât materialele din care erau realizate erau de calitate superioară. “Materialele erau de mai bună calitate, meseriaşii erau bine pregătiţi, oameni implicaţi care voiau să scoată o maşină bună. Cu siguranţă un model fabricat astăzi nu se va păstrat atât de bine peste 30 de ani, precum au făcut-o o parte dintre exemplarele expuse”, a precizat acesta.

“Maşini şi poveştile lor” a fost iniţiată de către jurnalistul Adrian Lungu şi susţinută de Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Sălaj şi de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară SălajPlus, cu sprijinul Primăriei Zalău.

Vă mai recomandăm:

Experienţă inedită şi încărcată de mister, la Porolissum. De Zilele Patrimoniului, vizitare nocturnă ghidată la Complexul Arheologic

VW Beetle, fabricat în 1970 FOTO Andreea Vilcovschi

Imagini din aceeasi galerie

Distribuie imaginea

Comments