Glasul rotilor de tren a ramas fara voce. CFR estimeaza o gaura in buget de aproape 500% pentru anul...

Operatorul de stat de transport feroviar de calatori estimeaza, pentru anul 2024, pierderi de 1,026 miliarde de lei, cu 464% mai mari decat cele raportate la 31 decembrie 2023, acestea fiind determinate in principal de scaderea cu aproape 30% a compensatiei acordate de la bugetul de stat si de cresterea cheltuielilor salariale la aproape 1,8 miliarde de lei ca urmare a aplicarii Legii privind statutul feroviarului.Potrivit proiectului de Hotarare a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2024 al societatii "CFR Calatori", veniturile totale in valoare de 2,753 miliarde de lei sunt programate in scadere fata de cele realizate in 2023 cu 6,68%, respectiv cu suma de 196,876 milioane de lei.

Scad veniturile din exploatare

In structura, veniturile din exploatare in valoare de 2,752 miliarde de lei detin o pondere 99,98%, iar veniturile financiare in valoare de 500.000 de lei au o pondere de 0,02% in veniturile totale. Veniturile din exploatare sunt programate in scadere cu 6,68% fata de cele realizate la 31.12.2023, respectiv cu suma de 196,994 milioane de lei.Cifra de afaceri, in valoare de 1,472 miliarde de lei, este programata in crestere cu 22,28%, respectiv cu 268,170 milioane de lei fata de cea realizata la finele anului trecut si reprezinta 53,48% din totalul veniturilor de exploatare.Veniturile din serviciile prestate, respectiv veniturile din transportul feroviar public de calatori, vor creste cu 22,06% in anul 2024, cu suma de 267,883 milioane de lei, ca urmare a cresterii volumului de activitate, a majorarii de tarife cu 8% incepand cu luna noiembrie 2023, precum si a majorarii, in anul 2023, a gratuitatilor acordate studentilor la calatoria pe calea ferata, conform Legii nr. 199/2023."Compensatia alocata Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori \"CFR Calatori\" - SA prin Legea bugetului de stat pentru anul 2024 nr. 421/2023, pentru transportul feroviar public de calatori, respectiv Actul Aditional nr. 4/28.02.2024 la CSP 2022-2032 este in valoare de 1.110.724,31 mii lei, la care se adauga suma de 2 mii lei (care reprezinta compensatie pe activitati, conform Legii nr. 33/1996 privind repunerea in unele drepturi economice a locuitorilor Muntilor Apuseni), rezultand o compensatie totala in valoare de 1.110.726,31 mii lei, cu o pondere de 40,36% in totalul veniturilor din exploatare. Valoarea compensatiei pentru transportul feroviar de calatori de 1.110.724,31 mii lei este in scadere fata de nivelul preliminat/realizat in anul 2023 cu 29,66% si acopera doar 47% din compensatia totala necesara, fapt ce a determinat programarea unui buget de venituri si cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat cu o pierdere in valoare de 1.026.000 mii lei, in crestere cu 464,02% fata de cea preliminata/realizata la data de 31.12.2023\"\", se arata in proiect.

Scade valoarea subventiilor de la stat

Indicatorul "Alte venituri din exploatare" in valoare de 169,498 milioane de lei este programat in anul 2024 in crestere cu 2,41%, respectiv cu suma de 3,987 milioane de lei fata de realizatul anului 2023 si are o pondere de 6,16% in totalul veniturilor din exploatare.

Tot in cadrul acestei categorii, veniturile din subventii pentru investitii, in valoare de 155 milioane de lei, sunt programate in scadere cu 0,55%, respectiv cu suma de 850.400 lei fata de cele preliminate/realizate in anul 2023.

Venituri de 500.000 de lei, cheltuieli de aproape 4 miliarde

Veniturile financiare pe anul 2024, in valoare de 500.000 de lei, sunt programate in crestere cu 30,68% fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023, conform documentului.

La randul lor, cheltuielile totale in valoare de 3,779 miliarde de lei sunt fundamentate "in functie de activitatile concrete din programele de achizitii de bunuri si servicii, pentru desfasurarea activitatii, fundamentate pe baza posibilitatilor reale de plata a acestora, in limita surselor legale, a recalcularii cheltuielilor de natura salariala si a cheltuielilor de mandat. Practic, acestea sunt programate in crestere cu 20,67%, respectiv cu suma de 647,217 milioane de lei, fata de cheltuielile totale realizate la data de 31 decembrie 2023.

In structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare, de 3,745 miliarde de lei, detin o pondere 99,10%, iar cheltuielile financiare, in valoare de 34 milioane de lei, detin o pondere de 0,90%.

Potrivit proiectului de BVC pe 2024, cheltuielile de exploatare sunt estimate in crestere cu 20,88%, respectiv cu suma de 646,699 milioane de lei fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.

In total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri si servicii, in valoare de 965,624 milioane de lei, detin o pondere de 25,79%, indicatorul "cheltuielile cu impozite, taxe si varsaminte asimilate" in valoare de 16 milioane de lei detine o pondere de 0,43%, indicatorul "cheltuielile cu personalul" in valoare de 1,8 miliarde de lei detine o pondere de 48,06%, iar indicatorul "alte cheltuieli de exploatare", in valoare de 963 milioane de lei, detine o pondere de 25,72%.

Cheltuielile cu bunuri si servicii, in valoare de 965,624 milioane de lei, sunt programate in anul 2024 in crestere cu 7,07%, respectiv cu suma de 63,731 milioane de lei fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.

Din aceasta categorie, cheltuielile cu personalul, in valoare de 1,799 miliarde de lei, sunt estimate in anul 2024 in crestere cu peste 374 milioane de lei fata cele aprobate anul trecut in bugetul de venituri si cheltuieli.

Conform sursei citate, cresterea cheltuielilor de natura salariala in anul 2024 se datoreaza majorarii cheltuielilor cu salariile fata de 2023 prin HG nr. 1115/2023 ca urmare a acordarii unor cresteri salariale in anul 2023, conform Legii nr. 195/2020 privind statutul feroviarului, cu modificarile si completarile ulterioare.

Salariul mediu lunar este de aproape 13.000 de lei

Astfel, castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoana), determinat pe baza cheltuielilor de natura salariala, recalculat conform OG nr. 26/2013 si a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 - Legea nr. 421/2023, ajunge la 12.987,31 lei, in crestere cu 35,64% fata de cel realizat in anul 2023.

Numarul de personal programat la finele anului 2024 este de 11.054 persoane, in scadere cu 960 fata de numarul aprobat in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2023 si in crestere cu 210 persoane fata de cel preliminat/realizat la finele anului 2023.

In ceea ce priveste cheltuielile aferente contractului de mandat si a altor organe de conducere si control, comisii si comitete stabilite conform OUG privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, acestea sunt programate la valoarea de 1,5 milioane de lei. Astfel, indemnizatia directorului general si cea a directorului financiar, numiti prin contract de mandat si acte aditionale prin selectie, incepand cu data de 23.10.2023, este in suma totala de 889.000 lei, indemnizatia totala a membrilor Consiliului de Administratie, numiti prin contract de mandat prin selectie pe o durata de 4 ani, incepand cu 13.02.2023, este de 540.000 de lei, iar cheltuielile aferente AGA si cenzorilor sunt programate la 71.000 de lei.

Fara subventii, CFR moare!

"Rezultatul brut programat pentru anul 2024 este negativ-pierdere, in valoare de 1.026.000 mii lei. Cauzele estimarii unei pierderi in anul 2024, in valoare de 1.026.000 mii lei, mai mare decat cea preliminata/realizata la data de 31.12.2023 cu 464,02%, respectiv cu suma de 844.092,37 mii lei, sunt urmatoarele: diminuarea veniturilor din compensatii pentru transportul feroviar de calatori conform prevederilor legale, in anul 2024, cu 29,66%, respectiv cu suma de 468.351,39 mii lei, fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023. Valoarea compensatiei pentru transportul feroviar de calatori, alocata in anul 2024, in valoare de 1.110.724,31 mii lei, acopera doar 47% din compensatia totala necesara prestarii acestui serviciu de catre Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori \"CFR Calatori\" - SA; cresterea cheltuielilor de personal cu 35,85%, respectiv cu suma de 474.974,88 mii lei, in special urmarea aplicarii cresterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu modificarile si completarile ulterioare; cresterea cheltuielilor cu bunuri si servicii cu 7,07%, respectiv cu suma de 63.730,99 mii lei fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023 pe fondul cresterii preturilor unitare si aplicarii prevederilor legale in vigoare", subliniaza documentul.

Sursele necesare finantarii investitiilor pentru anul 2024, de 665 milioane de lei, sunt programate in crestere cu 423,53%, respectiv cu suma de 537,978 milioane de lei fata de cele realizate la data de 31.12.2023. Sursele de investitii pentru anul 2024 vor fi asigurate din surse proprii, amortizare si din alte surse, respectiv proiecte cu finantare din sumele reprezentand asistenta financiara nerambursabila aferenta PNRR, se mai spune in proiect.

Comments