Intalnirea unei romance cu ursul in Canada. Mesajul transmis mamiferului care a ocupat poteca: ,,Mer...

O romanca a decis sa impartaseasca publicului larg intalnirile pe care le-a avut cu ursul, in Canada, in contextul incidentului grav din Muntii Bucegi, pe traseul din Jepii Mici.&

Bianca Apostol sustine, intr-o postare pe contul personal de Facebook, ca merge periodic pe munte, impreuna cu prietenul sau, vizitand aproape toate zonele din Romania, dar si multe din strainatate, cum ar fi Patagonia, Kirgizstan, Georgia, Islanda, Norvegia, Canada.&

Aceasta afirma ca cea mai interesanta experienta legata de intalnirea cu un urs a avut-o in Canada, in urma cu doi ani, cand a petrecut doua luni pe munte.

,,O prima ingrijorare cand am planificat drumetiile au fost ursii. Prima actiune: am cumparat bear spray cum este recomandat (sau chiar obligatoriu in unele locuri). Pe parcursul a doua luni ne-am intalnit de cateva ori cu ursul.&

Spray impotriva ursilor

Chiar in prima zi, cand am ajuns la locul de campare pentru acea noapte, am zarit un urs grizzly cam la 20 de metri departare. Eram singuri acolo, ne-am speriat, nu ne-am miscat, insa ursul era complet dezinteresat de noi. Pe parcursul timpului petrecut in Canada, am invatat cate ceva despre ursi, comportamentul lor si cum sa te comporti in cazul unei intalniri.&

La intrarile in parcuri, pe traseu, de fapt peste tot, sunt plasate panouri informative. Acestea explica cum sa reactionezi in cazul unui intalniri, fie ea accidentala, fie in cazul unui rar atac. Sunt amplasate inclusiv avertismente de genul urs cu comportament agresiv prin zona. Ca sa fii informat, cand inaintezi, ca este pe propria raspundere", spune romanca.

Panou informativ

,,Am dat aproape cap in cap"

Bianca Apostol afirma ca in Canada astfel de incidente sunt ,,dese si oarecum normale". ,,La a doua intalnire cu ursul pe traseu, am fost mai pregatiti mental. Noi veneam dintr-o directie pe poteca, ursul din partea opusa si pentru ca nu aveam vizibilitate, intr-o curba am dat aproape cap in cap cu el.&

De data aceasta a fost un <>. Ursul a sarit un pic speriat, surprins, noi la fel. Insa ne-am pastrat calmul si, dupa cum citisem, am luat spray-ul la indemana (acesta se foloseste numai in cazul unui eventual atac, nu doar la o simpla intalnire pentru ca, daca ursul nu arata semne de agresivitate, folosirea spray-ului s-ar putea sa-l enerveze), ne-am miscat usor un pic in spate si am coborat mai jos de pe poteca, printre copaci.&

Ni s-a explicat ca si ursilor le place sa foloseasca potecile si, cand dai peste el, trebuie sa il lasi sa treaca (nu sa alergi, ca atunci te vede ca pe o prada si oricum el alearga mai repede decat tine). I-am vorbit calm sa auda ca suntem oameni. Nu am tipat, pentru ca tipatul il deruteaza si ar putea starni comportament defensiv. Ursul a trecut si si-a vazut de treaba lui", afirma Bianca.&

Aceasta completeaza ca atacurile ursilor sunt de doua feluri: cel mai comun, defensiv, si extrem de rar, pradator.&

,,Daca alergi sau mergi pe bicicleta si ai o viteza mai mare decat cand mergi la pas, s-ar putea sa il iei pe urs prin surprindere, iar el sa atace defensiv. Cand esti la plimbare, mergi mai incet si ursul are timp sa se fereasca de tine si, cel mai probabil, va evita sa se apropie. Atacul pradator este extrem, extrem de rar si neobisnuit. De exemplu, un urs in Canada s-ar putea sa atace agresiv daca inainte de hibernare nu s-a ingrasat indeajuns de mult si este disperat. Statistic vorbind, sansele sunt mult mai mari sa mori de la intepatura unei albine decat muscat de urs", afirma tanara pasionata de drumetii montane.

Toleranta zero pentru ursii care fura mancare

Referitor la reactia autoritatilor romane, in raport cu incidentul grav din Bucegi, tanara spune ca este una ,,paralela si grabita in urma unui eveniment soc".&

,,Nu sunt de partea ursului, vreau sa facem sa ne simtim mai in siguranta in drumetii si sa nu avem frici irationale de urs care sa ne opreasca sa iesim din casa. O actiune rezonabila, logica, simpla si care lipseste sau este limitata in parcurile din Romania sunt campaniile de informare.&

Eu nu am vazut la noi niciun simplu panou informativ sa explice cum sa te comporti sau sa te pregatesti in cazul intalnirii cu ursul. Nu vreau sa spun ca nu s-ar mai intampla atacuri, insa daca esti informat te simti in control pe situatie si este mai probabil sa reactionezi corect", mai spune femeia, care completeaza ca a vazut chiar si campanii de constientizare cu mesaje haioase, de genul ,,Hike in groups. Bears like to have choices" (Calatoriti in grupuri. Ursilor le place sa aiba de unde alege).

Panou de atentionare

Bianca sustine ca in Canada este toleranta zero pentru un urs care a invatat sa fure sau sa cerseasca mancare de la oameni. ,,De exemplu, un urs a furat cateva rucsacuri care erau agatate sus in copac dintr-un camping unde am stat si noi, doar la doua zile distanta. Acesta a fost gasit protejandu-si rucsacii respectivi si a fost impuscat, pentru ca o data ce a fost invatat asa un comportament, nu mai poate fi dezvatat si ar putea incerca lucruri si mai periculoase pentru om. Bine, banuiesc ca asta este posibil numai intr-o zona in care este o populatie sanatoasa de ursi", a mai afirmat tanara.&

Rucsacuri de protectie

In concluzie, aceasta sustine ca educatia montana este cea mai potrivita si necesara masura pe care ar trebui sa o adopte autoritatile din Romania.

Romsilva a anuntat in cursul zilei de joi, 11 iulie, ca va creste masurile de monitorizare a ursilor in special in zonele turistice. Potrivit oficialilor regiei, vor fi montate panouri de avertizare si vor fi instalate camere de monitorizare in zonele de risc.