INTERVIU. Romania si hidrogenul verde: cat este de sustenabil si cand il vom folosi pentru transport...


Uniunea Europeana vrea ca pana in 2030, statele membre sa produca 10 milioane de tone de hidrogen verde, care sa decarbonizeze industriile grele si sa inlocuiasca combustibilii fosili. Cat de realizabila este tinta asta si cum se aliniaza Romania la ea explica, intr-un interviu pentru Libertatea, Mirela Atanasiu, Head of Unit Operations and Communications al programului Clean Hydrogen Partnership al Uniunii Europene.


Avem nevoie de hidrogen verde?


Pentru ca nu genereaza aproape deloc gaze cu efect de sera cand este ars, hidrogenul ar putea contribui la inverzirea economiilor si poate alimenta industriile mai greu de decarbonizat, cum sunt industria otelului si cea aviatica. Hidrogenul verde este vazut drept un inlocuitor pentru combustibilii fosili si o solutie pentru eliminarea gazelor cu efect de sera - principalul motor al incalzirii globale. Strategia pentru hidrogen a Comisiei Europene isi propune ca, pana in 2030, Europa sa produca 10 milioane de tone din acest gaz.


Sunt insa anumite neclaritati in ceea ce priveste modurile de utilizare a hidrogenului. Specialistii sunt de parere ca, cu cat facem mutarea pe hidrogenul verde - produs doar din resurse regenerabile, vant, de pilda, sau apa -, cu atat mai bine. Dar problemele apar in procesul de obtinere a hidrogenului. Sunt doua modalitati: din combustibili fosili si din electroliza. Ca hidrogenul sa fie cu adevarat verde, curat, trebuie folosita electroliza, procesul care foloseste un curent electric de la o sursa regenerabila - eoliene sau fotovoltaice - pentru a separa apa in hidrogen si oxigen.


In 2022, 96% din totalul productiei de hidrogen din Europa a provenit din procese bazate pe gaz natural, potrivit Mindcraft Stories. Cu un an inainte, doar 4% din productia mondiala de hidrogen a provenit din electroliza. Si doar 1% din electroliza bazata pe o sursa regenerabila de energie.


Prea scump de produs


Este nevoie de un consum mare de energie pentru a-l produce, la care se adauga si consumul de apa. Este, asadar, scump de produs si are nevoie de investitii semnificative. Astfel ca nu prea merita investitiile de timp si bani in hidrogen pentru toate astea. Masinile, de pilda, consuma mai multa energie cand functioneaza pe hidrogen decat atunci cand functioneaza pe baterii electrice, potrivit aceluiasi ziar britanic. Specialistii vorbesc aici despre o ,,dezamagire costisitoare". In Romania, Clujul are in plan sa cumpere 40 de autobuze pe hidrogen din fonduri europene.


Hidrogenul verde este util pentru transportul aerian si pentru industria grea. Dar pentru alte forme de transport, precum masinile mici, autobuzele sau trenurile, si pentru incalzire sunt deja tehnologii alternative mai sigure, mai ieftine si cel putin la fel de curate, arata o analiza The Guardian. De exemplu, bateriile sau pompele electrice.


,,Da, este scumpa producerea din electroliza, insa de asta avem apelurile noastre de propuneri, sa facem tehnologiile mai ieftine si atunci, si hidrogenul mai ieftin", spune Mirela Atanasiu, Head of Unit Operations and Communications al programului Clean Hydrogen Partnership, intr-un interviu pentru Libertatea.


Clean Hydrogen Partnership, organizatie parte a Uniunii Europene, a lansat la inceputul anului un apel de proiecte cu fonduri totale disponibile de 113,5 milioane de euro. Sunt asteptate propuneri de investitii de orice tine de producerea si utilizarea hidrogenului verde din toate statele europene. Pe langa acesti bani, UE a mai alocat 60 de milioane de euro din bugetul programului RePowerEU, bani dedicati crearii vailor de hidrogen.


Romania are acum o noua sansa sa avanseze cu strategia nationala pentru hidrogenul verde. Anul trecut, a ratat un prim apel de proiecte cu bani din PNRR, dar in februarie anul acesta, tot prin PNRR, OMV Petrom a reusit sa semneze doua contracte de finantare pentru construirea a doua facilitati de productie de hidrogen verde la Petrobrazi, a scris Profit.ro.


Iar Oradea are in plan sa incalzeasca orasul cu hidrogen amestecat, cel putin in prima faza, cu gaz metan, conform ebihoreanul. Acum cauta finantare.


,,Romania a mai aplicat (pentru proiecte, n.r.), dar nu la nivelul altor tari. (...) Daca va avea aceste posibilitati de a instala puncte de producere de hidrogen verde din regenerabile, atunci va putea contribui la a produce si la a pune hidrogen in aceasta retea de hidrogen care se va construi la un moment dat in Europa. In aceasta mare magistrala probabil ca Romania va juca un rol in producerea de hidrogen", a declarat Atanasiu, intr-un interviu pentru Libertatea.


Am vorbit cu Mirela Atanasiu despre dubiile legate de hidrogenul verde, despre potentialul Romaniei in crearea vailor de hidrogen si nevoia de a accesa fondurile europene pentru asta, dar si despre ce ar insemna pentru consumatorul obisnuit inlocuirea gazului de la aragaz cu hidrogenul verde.


Mirela Atanasiu. Foto: women-in-green-hydrogen.net

Bani pentru hidrogen si in Romania


Libertatea: Ce imi puteti spune despre apelul de proiecte al Clean Hydrogen Partnership? Sunt peste 113 milioane de euro la mijloc. Ce fel de proiecte sunt asteptate?Mirela Atanasiu: E un apel pentru aplicatii, propuneri, pentru cercetare si inovare pentru solutii pentru hidrogen. De la solutii pentru producere de hidrogen regenerabil, in special prin electroliza, la solutii de stocare, de transport de hidrogen, de statii de incarcare.


De asemenea, pentru o mare parte a apelului, continua initiativa noastra de a sustine, de a finanta vaile pentru hidrogen, care sunt un fel de proiecte inovative, locale, care dezvolta un ecosistem local, de la productie pana la utilizare. Am vazut ca si strategia romana pe hidrogen identifica cel putin cinci ecosisteme in Romania unde ar putea fi finantate astfel de proiecte.


In plus fata de cei 113,5 milioane de euro, avem inca 60 din RePowerEU exact pentru aceste vai pe hidrogen.&


,,Sa se uite mai mult si in decarbonizarea transportului cu ajutorul hidrogenului"


- Ce proiecte ati primit pana acum din tarile europene?- Apelul a fost publicat pe 17 ianuarie si se inchide pe 17 aprilie. Nu am primit. Deocamdata apelul nu e deschis si nu vedem apelurile pana pe 17 aprilie. Sunt trimise online in portalul pe care il are Comisia Europeana. Numai dupa ce le inchidem avem acces la apeluri. Deocamdata le vedem doar in draft. La momentul actual, la inceput de martie, sunt deja peste 70 in draft. Asta inseamna ca 70 de consortii si-au aratat interesul.&


Avem inca o sansa pentru vaile de hidrogen


- Revenind la vaile de hidrogen, pentru ca ati spus despre RePowerEu, ce imi puteti spune despre ele si cum intra Romania in asta?


O vale de hidrogen este o regiune in care hidrogenul este folosit in mai multe aplicatii, ca intr-un ecosistem, de la productie si depozitare la distributie si utilizare.
In Romania, potentialele ecosisteme de hidrogen identificate de strategia nationala de hidrogen sunt regiunile Bucuresti - Ploiesti - Targoviste - Pitesti, Constanta - Medgidia - Calarasi - Slobozia, Cluj - Targu Mures - Sighisoara - Sibiu - Sebes, Galati - Braila - Tulcea si Craiova - Slatina - Targu Jiu.

- Lucrul pentru aceste ecosisteme a inceput in 2016. Prima vale pe care am finantat-o a fost o mica vale intr-o insula din Scotia. Acolo, hidrogenul este folosit fie la bacurile care merg intre insule, fie in niste scoli din Scotia - produce electricitate si caldura.


Un tehnician inspecteaza celule de hidrogen in portul Kirkwall din insulele Orkney, Scotia, 6 septembrie 2021 / Profimedia

Au enorm de mult vant acolo, este o insula in mijlocul Oceanului Atlantic si nu au ce sa faca cu el. Asa ca produc hidrogen. Singurul cost e cel al electrolizorului, pentru ca electricitatea este gratis. Si atunci, normal ca le convine sa faca asta decat sa polueze cu bacurile sau producand caldura in scoli. Nici nu au carburant, oricum.


In 2019 am avut proiectul din nordul Olandei, venit din necesitatea de a nu mai utiliza gazul natural, pentru ca au parte de seisme.


Decarbonizeaza toata zona, asta inseamna o vale. O regiune in care, de la producere pana la utilizare in mai mult de doua sectoare, folosim hidrogenul.


A treia vale am facut-o in 2020, in insula Mallorca, Spania. Avem acolo un electrolizor, din soare si vant produce hidrogen si este folosit intr-o flota mare de autobuze pentru turism, pentru incalzire si racire in hoteluri si restul il injecteaza in gazul natural. Aceasta injectare este ultimul resort - decat sa-l aruncam, il bagam in gazul natural.


Lloseta, Spania. Prima fabrica industriala din Spania care va produce hidrogen verde din energia solara. Foto: Profimedia

Cu RePowerEu, am semnat inca 15 proiecte pentru vai de hidrogen anul trecut, impartite prin toata Europa - una in Bulgaria, doua prin Grecia, doua la intersectia dintre Croatia, Slovenia si nordul Italiei, una in Marea Baltica, una in Luxemburg, doua in Franta, una in Portugalia, deci sunt foarte multe. Si sper din tot sufletul ca anul acesta sa avem o vale si din Romania.


- Cum vi se pare strategia Romaniei pentru hidrogen, sunt masurile propuse realizabile?- Mi se pare o strategie destul de buna. Face si o analiza destul de clara a nivelului de investitii pentru a putea fi implementata. Vorbeste de peste 4 miliarde de euro necesare pentru a fi implementata. Sigur ca nu vorbeste de unde vor veni acesti bani, dar asta o sa recunosc ca e valabil la multe strategii ale altor tari.


Singurul lucru care m-a surprins pe mine - nu vreau sa fiu negativa, pentru ca e o strategie buna - este putina atentie data posibilitatii de a utiliza hidrogenul in a decarboniza transportul.


Strategia romaneasca se uita foarte mult pe decarbonizarea industriilor grele. Si probabil ca acolo avem noi, ca tara, un potential in a folosi hidrogenul. Insa Romania ar trebui sa se uite mai mult si la decarbonizarea transportului cu ajutorul hidrogenului, nu numai al industriilor grele.


Mi se pare foarte buna ideea de a decarboniza industria grea si vorbeste de producerea de ciment, de ingrasaminte. Deci, toate aceste masuri mi se par foarte bune, pentru ca noi avem industrie. Industria otelului, de exemplu, desi nu insista foarte mult nici pe industria otelului, la producere in zona Galati.


Insa ar putea fi exploatat mai mult si potentialul pe transport.


Un sofer umple rezervorul de hidrogen al unui autobuz in Palma de Mallorca, aprilie 2023 / Profimedia

Introdus in consumul casnic, va ieftini gazul


- Dincolo de industria grea, de ce l-ar interesa pe consumatorul casnic de hidrogenul verde? Si intreb asta pentru ca producerea hidrogenului verde este scumpa si asta spune, de fapt, si strategia. Asadar, de ce ar vrea un om de rand sa inlocuiasca gazul cu hidrogenul verde?- Persoanele fizice nu stiu cat de mult pot fi influentate de producerea de hidrogen verde in industrie.


- Daca vorbim de introducerea lui in consumul casnic.- Consumul casnic deocamdata nu este in focus. Focusul strategiei este pentru industriile mari, producatoare, cum am zis, de ciment, de ingrasaminte. Nu este pentru consumul casnic. Utilizarea hidrogenului in consumul casnic pentru incalzire sau pentru consum, de exemplu, la aragaz, asta nu se va intampla in urmatorii 10-15 ani.


Strategia pentru hidrogen a Romaniei prevede ca pana in 2030 ar trebui sa avem macar 2% amestec de hidrogen verde in totalul consumului de gaz natural. Acelasi proiect afirma ca ,,amestecul de hidrogen in gazele naturale, chiar si la procente scazute volumetric, nu este o utilizare optima a hidrogenului". Printre altele, estimeaza specialistii, pentru ca va fi mult mai scump, pana la o treime, pentru consumatorii casnici.

Daca ne uitam la a pune hidrogen in tevile de gaz natural, ne uitam deocamdata pana la 2%. Este foarte mic. Consumatorul casnic nici nu-l va vedea. Si, de fapt, ar trebui sa ajute nu numai la decarbonizarea gazului natural, dar ar trebui, pe de alta parte, de fapt, sa ieftineasca gazul. N-ar trebui sa-l scumpeasca. Pentru ca cei 2% pe care i-am baga in gazul natural este exact hidrogenul produs atunci cand avem prea multa electricitate.


Suntem prea dependenti de gazul natural


- Cat este totusi de sustenabil hidrogenul verde? Este nevoie de un consum destul de mare de energie pentru a fi produs, la care se adauga si un consum de apa, ceea ce il face scump de produs. Si ca sa fie verde, are nevoie si de o sursa de energie regenerabila.- Sa explic altfel. Hidrogenul are acest avantaj ca poate stoca energie pe termen mult mai lung decat bateriile. Noaptea, de exemplu, noi nu folosim atat de multa electricitate, dar putem inca sa avem vant. Daca avem prea mult, le inchidem, pentru ca nu putem sa bagam toata electricitatea in retea, nu o folosim. Daca vrem sa o stocam, bateriile pot stoca pentru cateva zile. Si au durata de viata scurta. Daca vrem sa stocam pe durata lunga, atunci punem un electrolizor, in momentul in care avem prea multa electricitate, fie il stocam chiar si sub pamant, in depozite, de exemplu, de sare sau de unde s-a extras metan, gaz natural, si au ramas goale, fie il bagam in tevile de gaz natural, unde putem baga pana la 2% fara nicio problema in momentul actual. Daca vrem sa bagam mai mult, normal, trebuie sa schimbam tevile, materialul, presiunea si asa mai departe, dar pana la 2% putem sa bagam.


Ca sa revin la intrebarea dinainte, asta nu le influenteaza viata deloc (consumatorilor casnici, n.r.) si ar trebui, de fapt, sa se vada in factura invers, pentru ca este electricitate for free pe care o produce hidrogenul. Hidrogenul ajuta in a inverzi gazul natural, il curata in felul asta si cu cat crestem de la 2% la 10%, la 20%, poate pana la 100%, inverzim gazul natural si producerea de caldura, iar pe de alta parte, nu ar trebui sa creasca factura, asta nu cred ca e corect.


E pacat de hidrogenul de calitate ridicata, produs din electroliza, de care va spuneam, sa fie bagat in gazul natural, pentru ca il murdarim. Cea mai buna utilizare a acestui hidrogen din electroliza, care este de o puritate maxima, este pentru transport. Asta incearca sa zica strategia, ca utilizarea cea mai buna din punct de vedere economic, dar si al calitatii hidrogenului este in alte sectoare decat a-l pune in gazul natural.


Avem o problema cu reducerea dependentei de gazul natural. Asta e problema Europei. Trebuie sa reducem dependenta de gaz natural.&


Si daca vrem sa producem din regenerabile, nu sunt predictable. Nu putem sti cand avem vant, cand avem soare si cat. Da, este scumpa producerea din electroliza, insa noi lucram si de asta avem apelurile noastre de propuneri, sa facem tehnologiile mai ieftine si atunci, si hidrogenul mai ieftin.


- Cum se vede de la Bruxelles interesul Romaniei pentru hidrogenul verde? Stiu ca a mai avut o incercare prin PNRR, dar a pierdut finantarea. Acum incearca din nou cu cateva proiecte.- Romania a mai aplicat, dar nu la nivelul altor tari. Sunt cateva institute de cercetare in Romania si universitati care aplica in apelurile noastre. Nu avem foarte multa industrie din Romania si m-as bucura sa vad unele dintre cele cinci ecosisteme de care v-am vorbit din strategie aplicand sa ia niste fonduri de la noi pentru a face aceste vai pe hidrogen.&


Si Universitatea din Timisoara e acolo, impreuna cu Institutul de Cercetare din Valcea. Institutul de Cercetare din Valcea a fost cel mai activ de-a lungul anilor. Am mai avut, de asemenea, tot ICSI din Valcea participant in trecut la maparea zonelor de stocare de hidrogen in Europa, pentru ca avem astfel de zone de stocare chiar si in Romania.


Rezervoare de stocare cu hidrogen. Foto: Shutterstock

Ucraina si Romania, puncte de productie si trecere a hidrogenului verde


- Cat de pregatita este Romania sa faca trecerea la hidrogenul verde? Chiar strategia pentru hidrogen spune ca nu are infrastructura necesara.- Romania are acces la destule retele de transport si de gaz, si de electricitate. Daca va avea aceste posibilitati de a instala puncte de producere de hidrogen verde din regenerabile, atunci va putea contribui la a produce si la a pune hidrogen in aceasta retea de hidrogen, European Hydrogen Backbone, care se va construi la un moment dat in Europa. In aceasta mare magistrala probabil ca Romania va juca un rol in producerea de hidrogen.


Romania are un rol important pentru ca ne invecinam cu Ucraina. Cand nu va mai fi razboi, Ucraina e vazuta ca o producatoare de hidrogen verde, care va fi transportat prin Romania.&


- De ce ar fi nevoie pentru ca hidrogenul verde sa devina rentabil in Romania?- E nevoie sa lucram la tehnologie. Daca avem suficiente regenerabile instalate, probabil vom avea suficient volum la pret jos care va produce hidrogenul la cost mai mic. Si de proiecte care sa produca suficient hidrogen. Volumul de hidrogen produs va scadea pretul. Acum producem putin si scump.


- In cat timp estimati ca se va intampla asta?- Daca toata lumea se aliniaza la tintele din 2030 de a produce 10 milioane de tone de hidrogen in Europa, sper ca Romania sa contribuie la acestea, atunci va fi si cu un pret mai jos. Dar pretul depinde si de pretul electricitatii. Din cauza razboaielor, pretul electricitatii si cel al gazului au crescut si se reflecta in derivative, inclusiv in hidrogenul verde.


Foto ilustrativ: Shutterstock


Comments