Ipoteza in cazul tragediei din Beirut: substanta explozibila ar fi provenit de pe o nava moldoveneas...

LATER EDIT: Agentia Navala de la Chisinau precizeaza ca Nava Rhosus a fost inregistrata in Registrul de Stat al Navelor la data de 23 februarie 2012, iar din anul 2014, nu mai naviga sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova, si a fost radiata fortat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova, din cauza expirarii documentelor de inregistrare. Potrivit intitutiei citate, proprietarul navei, conform informatiei din Registrul de Stat al Navelor, este o companie inregistrata in Panama. Totodata, aceasta nava a fost transmisa in chirie unei companii din Insulele Marshall.

"Mentionam ca marfa transportata de aceasta nava la care se face referinta in sursele mass-media, a fost depozitata de autoritatile din Liban in depozitele portuare, si nu erau la bordul navei Rhosus. Avand in vedere cele mentionate, Agentia Navala a Republicii Moldova sa autosesizat pe acest subiect, si va acorda toata informatia de care dispune autoritatilor interesate pentru desfasurarea investigatiilor pe subiectul dat", mai precizeaza comunicatul Agentiei Navale a Republicii Moldova.

INFORMATIA INITIALA: Surse de la Beirut au comunicat pentru corespondentul ca incarcatura a fost confiscata in 2014 de pe nava moldoveneasca Rhosus cu echipaj ucrainean. Azotatul de amoniu era transportat din Georgia in Mozambic, dar nava a fost oprita in Beirut de catre autoritatile libaneze, din cauza incalcarii regulilor de exploatare a navei.

Potrivit informatiilor prezentate in cadrul reuniunii Consiliului Suprem de Aparare al Libanului, explozia s-a produs in timpul lucrarilor de sudare, care trebuiau sa inchisa accesul in interior. Din cauza scanteilor, s-au aprins niste materiale pirotehnice aflate in depozit, iar ulterior, au explodat cele 2750 de tone de azotat de amoniu. Explozia puternica a echivalat dupa intensitate cu un cutremur de 4,5. In urma deflagratiei, toata infrastructura portului a fost distrusa. Marinarii ucraineni de pe vas au fost repatriati, cu exceptia comandantului si a altor patru membri ai echipajului, carora li s-a interzis sa paraseasca nava.

Potrivit LBCI, proprietarul acestei nave a fost omul de afaceri Igor Greciuskin, care, potrivit marinarilor, a abandonat nava. La bordul navei se aflau opt ucraineni si un rus. Directorul fondului de asistenta pentru marinarii ucraineni Natalia Klamm a declarat ca cinci ucraineni au fost repatriati, iar alti trei si un cetatean rus au ramas pe nava. Acestia au cerut mult timp ajutor, deoarece au fost lasati fara surse de existenta. Abia peste un an, acestia au revenit acasa.

Din cauza pericolului pastratii incarcaturii pe nava, conducerea portului a decis sa transfere marfa confiscata in unul dintre depozitele de pe uscat. Intre timp, instantele au emis, la cererea creditorilor, trei decizii de sechestrare a navei.

Dramatic video shows a massive explosion near Beirut\"s port that caused destruction to homes miles away. Dozens have been killed and thousands are believed to be injured, officials say. https://t.co/wOOvmOdkM4 pic.twitter.com/2QxqtTfuQz

-- CNN (@CNN) August 4, 2020

Comments