Iti parchezi masina in soare? Riscant! Iata de ce e bine sa cauti un loc cu umbra

Iti parchezi masina in soare? Riscant! Iata de ce e bine sa cauti un loc cu umbra

Iti parchezi masina in soare? Riscant! Iata de ce e bine sa cauti un loc cu umbra

Temperaturile ridicate de afara si razele puternice ale soarelui pot afecta vopseaua masinii tale, motorul, dar si accesoriile din habitaclu, precum plasticul din bord sau chiar tapiteria. Mai mult, din cauza ca in masina temperaturile pot deveni extreme, chiar si pana la 80-90 de grade Celsius, trebuie sa stim cum sa racorim interiorul pentru a putea circula confortabil.

In acest articol vei afla de ce nu este bine sa-ti lasi masina in plin soare sau la ce pericole se poate expune pe timp de canicula, in contextul in care din aceasta dupa amiaza intra in vigoare un Cod Galben de canicula, valabil pana luni, 6 iulie, inclusiv.

Meteorologii anunta ca predominant, in toata Romania, temperatura maxima a aerului va atinge valori de peste 40 de Grade Celsius, cerul fiind senin practic peste tot, unde mai pui ca cifrele pot fi duble sau mai mari in bataia directa a razelor soarelui.

Din pacate, atunci cand vine vara si afara temperatura creste, ajungand sa masoare peste 30 de grade la umbra, masina noastra are de suferit la fel ca si noi. Din cauza temperaturilor mari, ce pot ajunge si la 40 de grade la umbra, automobilul care nu respecta unele reguli de ingrijire se va strica mult mai repede si mai usor.

Iata lucrurile de care trebuie sa tinem cont atunci cand trebuie sa suportam zilele fierbinti ale sezonului estival:

Umbra naturala

Cea mai buna solutie posibila este gasirea unui loc de parcare la umbra naturala. Si aici, ne referim la copaci in general. Daca pe strada ta sunt arbori si poti parca sub ei, acolo trebuie sa o faci, insa nu si cand auzi ca vremea se strica.

Nu trebuie sa te mire daca in interiorul unei masini aflate la umbra temperatura este de 25 de grade, in timp ce intr-o masina lasata in plin soare poate ajunge si la 60 de grade sau mai mult. Umbra naturala este cea mai buna solutie ca sa ne conservam automobilul cel mai bine in fata razelor directe ale soarelui. Dar nu mereu avem la dispozitie copaci bogati plini de frunze.

Umbra artificiala

In spatele blocurilor inalte, prin garaje sau pe dupa diverse cladiri, se gasesc locuri umbrite. Nu sunt la fel de racoroase ca si cele cu umbra naturala, dar sunt mai bune decat nimic. In anumite zone, se intampla ca lumina soarelui sa fie temporara, dupa care sa urmeze umbra.

Gandeste-te unde parchezi masina astfel incat sa prinzi umbra de dupa-amiaza, atunci cand soarele este cel mai crunt. Mai precis, daca te duci cu masina la serviciu, gandeste-te cum va cadea umbra dupa pranz. Mai bine este sa lasi masina in soare cand vii la munca, stiind ca dupa-masa va fi umbra, iar atunci cand vei pleca nu va fi extrem de fierbinte. Dar ce facem cand nu avem nici umbra artificiala?

Solutii anti-soare

Cand nu avem unde sa parcam la umbra, nu avem de ales si trebuie sa lasam masina la soare. Dar ce putem face ca sa ne protejam cat mai mult posibil? In primul rand, nu strica sa avem folie solara pe toate geamurile. Mai precis, pe spate si pe luneta cu tenta inchisa, iar pe cele din fata o folie transparenta si nicidecum una fumurie, cu protectie impotriva razelor ultraviolete.

Unii isi monteaza folie transparenta si pe parbriz, un lucru care este benefic. Nu influenteaza cu nimic vizibilitatea soferului, dar protejeaza habitaclul de razele soarelui.

In plus, atunci cand e soare puternic, toate masinile trebuie sa fie parcate cu un parasolar pe bord. Acest parasolar are ca scop principal protejarea bordului si a elementelor din interior. Putem monta, daca nu avem folie, parasolare sau perdelute si la geamurile laterale sau la luneta, daca masina nu este dotata cu asa ceva din fabrica.

Acoperirea scaunelor cu cearceafuri sau prosoape pe timp de vara este la fel o solutie buna, mai ales daca ai tapiteria de piele. Inca o recomandare la acest capitol ar fi lasarea deschisa a celor patru geamuri asa incat sa ne incapa unul-doua degete.

Soarele si benzina nu sunt prieteni

Ai desfacut vreodata busonul de la rezervor si ai auzit un sunet ca si cum ai deschide o sticla de Cola? Asta inseamna ca in rezervor s-a facut presiune. Si este normal sa se faca presiune, pentru ca o mica parte din carburant se evapora si se transforma in vapori.

Problema este ca pe timp de canicula, cand afara sunt 35 de grade, acest proces este mult mai puternic. Mai precis, presiunea din rezervor creste simtitor, deoarece caldura face ca benzina sa se evapore mai repede.

Un studiu a aratat ca o masina lasata in plin soare pierde circa un litru pe saptamana. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca atunci cand este cald, o sa simtim un consum mai mare, rezultat pe de-o parte in urma evaporarii, pe de cealalta parte, in urma folosirii aerului conditionat. Insa, din cauza evaporarii, multa lume da vina pe aerul conditionat atunci cand creste consumul...

Soriceii din bord sau sunetele ciudate

Un alt efect pe care il are soarele si caldura apriga asupra interiorului este ceea ce reuseste sa faca in habitaclu. Masinile au foarte multe piese din plastic, unele realizate din materiale bune, altele din materiale proaste. In general, automobilele accesibile, adica ieftine, au piesele din plastic turnate destul de prost, din material ce nu rezista la calduri extreme.

De aici apar si acele sunete enervante pe care nu stim cum sa le luam, de unde vin, cum sa le rezolvam. Piesele de plastic din bord incep sa cedeze, unele se contracta si nu mai stau la locul lor, altele se crapa si asa incep sunetele, scartaiturile, pe care le numim popular soricei din bord.

Tapiteria din piele

Scaunele si volanul, atunci cand sunt imbracate in piele, au de suferit in timp daca masina este lasata in soare. Pielea, mai ales atunci cand nu este intretinuta si unsa periodic cu solutii speciale, crapa si se usuca.

In contact cu transpiratia soferului, care este sarata, se face un procedeu care continua iar si iar: pielea este uscata, pui mana pe volan transpirat, sarea ramane in piele, pielea se deshidrateaza si mai mult, apar crapaturi si asa mai departe.

Nu de putine ori am putut vedea scaune cu pielea crapata din cauza soarelui. Asupra tapiteriei, soarele are efecte mai grave si mai nocive decat uzura zilnica a pasagerilor.

Tot ce inseamna cauciuc

Un alt material care nu este deloc prieten cu soarele si caldura este cauciucul. Si aici ne referim la cauciucurile pe care le gasim in piesele de articulatie, flansele amortizorului, burdufurile de planetare, furtunurile de frana si alte furtunuri de aer. Singurele protejate sunt cele prin care circula lichid de racire, pentru ca acestea sunt special gandite pentru caldura mare, dar si acestea s-ar usca daca nu ar avea antigel in interior.

Din cauza caldurii mari, de exemplu pivotii si alte piese ce contin cauciuc se vor uza mult mai repede. Pentru ca se vor coace si in timp se vor crapa. De aceea este bine sa folosesti din plin, de exemplu vaselina, inainte de venirea sezonului cald, mai ales in zonele de sub masina, la brate si la suspensii.

Fierberea motorului

Pe timp canicular, mai ales daca nimerim intr-o aglomeratie si suntem nevoiti sa mergem bara la bara de la 20 la 40 de minute, chiar si o masina noua poate avea surprize in ceea ce priveste racirea. Si asta pentru ca, acel sector de drum pe care se circula in aglomeratie are o temperatura crescuta. Asfaltul atinge uneori si peste 100 de grade Celsius, iar daca soarele bate direct, capota motorului atinge si mai mult.

Sub capota, daca motorul mai este si incarcat de aerul conditionat, invartind si compresorul, temperatura este uriasa, putand ajunge si la 150-160 de grade Celsius.

Dar un motor este dotat cu termostat si radiatorul are ventilator, vei spune. Da, le are, insa si acestea au o limita. Si o masina noua, atunci cand da de conditii extreme, poate avea probleme cu racirea pentru ca termostatul nu face decat sa inlocuiasca antigelul foarte cald cu unul la fel de cald.

Atunci cand circuli, chiar si cu o viteza mai mica, aerul ventileaza motorul, dar si masina, racind suprafata capotei. Daca insa nu exista miscare, toata treaba trebuie sa o faca ventilatorul si termostatul, doua piese care au si ele niste limite.

Asadar, cum ne protejam pe timp de vara automobilele?

Concluzia finala este destul de simpla si poate chiar banala. Pe langa cele scrise mai sus, lucruri de care ar trebui sa tii cont, important este sa pui masina la umbra si nu se va strica nimic. Pune-o la soare si asteapta-te la probleme si disconfort.

SURSA

Comments