La patru luni dupa Brexit, Franta si Marea Britanie si-au trimis navele de razboi pentru a-si rezolv...


O disputa franco-britanica pe tema drepturilor de pescuit din apele insulei Jersey, o dependenta a coroanei britanice din Canalul Manecii, la doi pasi de coastele Frantei, a escaladat miercuri si joi, simbolic pentru starea relatiilor dintre UE si Regatul Unit, la doar patru luni dupa ce Brexitul a inceput cu adevarat sa isi faca simtite efectele, scriu CNN, BBC si The Guardian. O runda de negocieri care a avut loc joi intre pescarii francezi si oficialii din Jersey s-a incheiat fara rezultat.


Conflictul dintre pescarii francezi si autoritatile din Jersey, o insulita care se afla in Canalul Manecii, aproape imbratisata de coastele Frantei, mocnea de mai mult timp, dar a explodat abia in ultimele zile.


Spunand ca sunt nedreptatiti de autoritatile din Jersey, pe care le acuza ca le limiteaza dreptul de a pescui in apele teritoriale ale insulei, pescarii francezi au organizat un protest in principalul port, St. Helier, pe care l-au blocat partial.


Mai mult, un ministru francez si-a anuntat sprijinul pentru pescari, sugerand ca Franta ar putea intrerupe alimentarea cu energie electrica a insulei.


In semn de raspuns, printr-un gest care a ridicat la maxim tensiunea disputei, Londra a trimis la fata locului doua nave de razboi bine inarmate, o masura pusa de unii comentatori in context electoral - joi au loc alegeri locale cruciale pentru partidul conservator aflat a guvernare.


Franta nu a putut ramane mai prejos, si a trimis la randul ei doua nave de patrulare in zona.


Comisia Europeana si-a anuntat imediat sprijinul pentru partea franceza, subliniind ca limitarea drepturilor pescarilor francezi incalca acordul pentru Brexit.


Insula Jersey e la doi pasi de coastele Frantei

Iar premierul Boris Johnson si-a anuntat la randul lui sprijinul pentru guvernul local al insulei Jersey.


O scurta pivire aruncata pe prima pagina a tabloidelor britanice ar putea sugera ca cele doua tari sunt la un pas de razboi.


In cele din urma insa, dupa o runda de negocieri cu oficialii locali, cele cateva zeci de barci ale pescarilor francezi au parasit zona portului St. Helier, la fel de nemultumiti precum erau cand au venit, scrie The Guardian.


,,Nici nu stiu de ce am mers la discutii. Ei dau toata vina pe guvernul francez. Daca nu facem nimic, o sa fim lasati pe dinafara, putin cate putin. Situatia trebuie rezolvata pe uscat acum. Ministra trebuie sa isi indeplineasca amenintarile", a spus Cyril Piraud, un pecar francez, pentru publicatia Ouest-France.


Este neclar deocamdata cum se va rezolva disputa, dar se stie, macar partial, cum s-a ajuns aici.


Ce spune acordul post-Brexit si cine este de vina?


Cand Marea Britanie a parasit in cele din urma piata comuna UE, a parasit si politica comuna privind pescuitul, care a impartit in mod pasnic prada din apele Europei inca din anii 1970.


Tot atunci s-a incheiat si acordul semnat in 2000 intre Marea Britanie si Insulele Canalului, care stabilea ca barcile pescarilor francezi au dreptul de a pescui pana la o distanta de trei mile de coastele insulei.


Acordul post-Brexit, incheiat la finalul anului trecut, le ofera pescarilor francezi dreptul de a continua sa pescuiasca pana in 2026, ca si pana acum, dar intr-o zona aflata intre sase si 12 mile de coastele britanice, daca vor putea dovedi ca au mai operat anterior in aceste ape, scrie The Guardian.


Guvernul din Jersey a publicat vineri o lista de licente pentru 41 de barci franceze mai mari de 12 metri, care au putut dovedi ca au mai pescuit in apele respective.


Dar alte 17 barci nu au putut oferi dovezi ca au mai pescuit acolo, asa ca nu au primit acces. In plus, pescarii care au primit totusi acces spun ca le-au fost impuse limitari privind numarul de plase pe care le pot arunca, dar si ca au primit o interdictie temporara privind pescuitul in anumite zone.


Romain Davodet, un pescar francez, a declarat pentru BBC ca nu mai poate pescui ,,normal", potrivit noilor reguli. El a subliniat ca nu mai are alocate suficiente zile de pescuit si suficiente zone in care isi poate desfasura activitatea.


Alti pescari s-au declarat socati de faptul ca nu mai au acces la apele in care au pescuit timp de decenii.


Pescarii au acuzat totodata oficialii din Jersey ca taraganeaza foarte mult alocarea permiselor.


Guvernul francez a anuntat ca aceste conditii sunt ,,nule" si ca nu au fost discutate in avans. Lucru sustinut si de Comisia Europeana.


In replica, oficialii din Jersey au observat ca vina este a autoritatilor franceze si a pescarilor care nu pot demonstra ca si-au mai desfasurat activitatea in zona, deci nu pot primi drepturi.


Comentatorii cred ca vina pentru disputa are legatura cu intarzierea cu care Londra si Bruxellesul au incheiat acordul, dupa ce negocierile au fost tinute la secret timp de luni de zile.


,,Cand ajungi la un acord in al 11-lea ceas si nu informezi in mod adecvat partile afectate cum vor fi afectate, probleme ca aceasta sunt inevitabile", spune Anand menon, profesor de politici europene la King's College, pentru CNN.


Ce legatura are reteaua de energie electrica cu pescuitul?


Acordul incheiat de Marea Britanie si UE prevede nu doar detalii privind pescuitul, dar si continuarea accesului Marii Britanii la piata energetica a UE, pana in 2026.


Acordul contine si un mecanism de rezolvare a crizelor, care ar permite unei parti sa isi suspende unilateral obligatiile, in mod proportional.


Marti, ministrul francez pentru afaceri maritime, Annick Girardin, a observat ca Jersey continua sa beneficieze de cele trei cabluri submarine prin care Franta furnizeaza 95% din electricitatea insulei.


,,Acordul contine masuri in compensatie. Ei bine, suntem gata sa folosim aceste masuri. As vrea sa va reamintesc, in ceea ce priveste situatia din Jersey, de transportul de electricitate prin cablurile submarine. Deci avem mijloacele si, imi pare rau ca s-a ajuns la asta, o vom face daca suntem nevoiti", a spus ministraul in parlament.


Declaratia nu a fost bine primita in Jersey si in Marea Britanie.


De ce este folosit cuvantul ,,razboi" asa de mult?


Tensiunea a fost alimentata de unele declaratii furioase.


David Sella, seful autoritatii maritime Normandia-Bretania, a anuntat spre exemplu ca francezii ,,sunt gata de razboi", daca este necesar.


Dar cele mai multe declaratii ale oficialilor britanici si francezi au indemnat la rezolvarea pe care amiabila a situatiei.


Dimitri Rogoff, un responsabil in domeniul pescuitului in regiunea franceza Normandia, a asigurat ca pescarii nu vor sa blocheze portul St. Helier si se vor intoarce in Franta dupa-amiaza. Lucru care s-a si intamplat.


Iar protestul pescarilor francezi a fost relativ pasnic. A existat o mica coliziune intre o barca franceza si una britanica, iar un feribot britanic a plecat cu intarziere din portul insulei, insa transportul nu a fost perturbat, potrivit declaratiilor oficiale.


La protest au luat parte si cativa pescari din Jersey, care au dorit sa isi arate sustinerea pentru colegii francezi.


Tensiunea a fost escaladata de sosirea neasteptata a navelor britanice de razboi HMS Severn si HMS Tamar.


Nava britanica HMS Tamar, in apropierea insulei Jersey | FOTO: Profimedia

HMS Severn fusese folosita anterior pentru monitorizarea navelor de razboi rusesti, care au trecut pe langa coasta britanica.


Unele voci l-au acuzat pe premierul Boris Johnson ca si-a ordonat singur un eveniment cu potential electoral favorabil, chiar in ziua alegerilor locale din Marea Britanie.


Franta a trimis si ea, ulterior, doua nave de patrulare mai mici, PCG Athos si PCG Themis. Autoritatile franceze au subliniat pentru BBC ca cele doua nave nu sunt in misiune militara si ca au ordine sa ramana in apele franceze.


Evenimentul a fost interpretat intr-o cheie razboinica de tabloidele britanice. Dupa ce barcile franceze au parasit portul, in urma negocierilor, Daily Mail a titrat: ,,Au revoir! Doua nave ale Marinei Regale au trimis barcile franceze acasa".


Cine poate rezolva disputa?


Statutul insulei Jersey este complicat, deoarece nu este parte a Marii Britanii si nu a fost niciodata parte a UE.


Insula este o dependenta a coroanei britanice, ceea ce inseamna ca se bucura de o autonomie substantiala si are propriile drepturi asupra apelor teritoriale.


Insa guvernul de la Londra este totusi responsabil pentru relatiile internationale ale insulei, motiv pentru care accesul la pescuitul in apele teritoriale a fost obiectul acordului dintre Marea Britanie si UE.


Problema poate fi rezolvata in cele din urma prin negocieri directe intre autoritatile insulei Jersey si pescarii francezi, iar aceste negocieri au avut loc inclusiv joi, pe fondul blocadei.


Deocamdata, nu au adus o rezolvare a situatiei.


Disputa din Jersey, un simptom al unor probleme mai mari


Cotele de pescuit au fost unul dintre motivele Brexitului, iar negocierile nu au cum sa fie simple.


Actuala disputa vine de altfel intr-un moment deja complicat in relatia dintre Marea Britanie si UE.


Intre cele doua parti au loc chiar acum negocieri mai ample privind impartirea cotelor de pescuit pentru anul acesta.


Au mai avut loc si alte proteste. Luna trecuta, pescarii francezi au blocat portul Boulogne pentru a incerca sa impiedice importul de peste pescuit de britanici.


Ei s-au plans de restrictionarea accesului la pescuit in zona aflata intre sase si 12 mile de coastele britanice si au cerut garantii ca isi vor putea descarca pestele prins in porturile britanice.


Comments