Legea care permitea construirea pe majoritatea spatiilor verzi proprietate privata, inclusiv in parc...

Va prezentam textul integral al cererii:

"Domnului Robert-Marius CAZANCIUC

Vicepresedinte al Senatului

In temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata,

formulez urmatoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru modificarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor

Legea pentru modificarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor instituie noi reglementari referitoare la protectia si conservarea spatiilor verzi, la tipurile de suprafete cu vegetatie incluse in categoria de spatii verzi, precum si la administrarea acestora. Fata de continutul normativ al legii transmise la promulgare, consideram insa ca unele dintre solutiile legislative ale acesteia trebuie reanalizate de catre Parlament, astfel incat sa fie inlaturate o serie de necorelari, deficiente sau insuficiente de redactare ce afecteaza claritatea, previzibilitatea si accesibilitatea normei juridice. Totodata, fata de interesul public reprezentat de mentinerea si extinderea spatiilor verzi - de o importanta deosebita in asigurarea calitatii mediului de viata uman - consideram ca reanalizarea acestei legi in Parlament ar trebui sa se realizeze in cadrul unui amplu, extins si autentic dialog cu toti actorii implicati, atat din sfera publica, cat si din mediul neguvernamental.

1. Potrivit art. I pct. 9 din legea supusa reexaminarii, cu referire la art. 9 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 24/2007: ,,(2) Pentru protectia si conservarea spatiilor verzi, autoritatile publice, proprietarii sau administratorii acestora au urmatoarele obligatii: (...) f) sa asigure, in limita disponibilitatilor din buget, elaborarea auditului, respectiv documentatiei tehnice, suprafetei, calitatii si accesibilitatii spatiilor verzi, a strategiei si a planului de actiune privind conservarea si dezvoltarea retelei de spatii verzi, a registrului local al spatiilor verzi, a planului anual de gestionare a vegetatiei, precum si a fiselor de interventie asupra vegetatiei in caz de urgenta".

In opinia noastra, pentru ca obligatiile impuse in sarcina proprietarilor si administratorilor spatiilor verzi sa isi poata atinge finalitatea urmarita, respectiv protectia si conservarea spatiilor verzi, consideram ca norma trebuie sa fie predictibila si, prin urmare, redactata astfel incat executarea obligatiei prevazute de lege sa se realizeze in conditiile unei disponibilitati financiare certe. Or, prin utilizarea sintagmei ,,in limita disponibilitatilor din buget" in cuprinsul art. 9 alin. (2) lit. f), apreciem ca nu poate fi asigurata executarea obligatiilor legale. De subliniat este si faptul ca aceste obligatii sunt reluate si in continutul art. 10 alin. (1).

Mentionam ca neindeplinirea acestor obligatii atrage, potrivit art. 10 alin. (2) din legea transmisa la promulgare, respingerea eliberarii acordului de mediu. Astfel, la art. I pct. 10 din legea supusa reexaminarii, cu referire la art. 10 alin. (1) si (2), se prevede ca: ,,(1) Unitatile administrativ-teritoriale au obligatia sa efectueze, pana la data de 1 ianuarie 2022, auditul suprafetei, calitatii si accesibilitatii spatiilor verzi si sa elaboreze, pe baza acestor date, strategia si planul de actiune privind conservarea si dezvoltarea retelei de spatii verzi, precum si registrul local al spatiilor verzi. (2) Neindeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1) atrage dupa sine respingerea eliberarii, incepand cu data de 1 ianuarie 2022, de catre agentiile judetene pentru protectia mediului, a acordului de mediu privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului pentru acele proiecte care afecteaza in orice fel spatiile verzi, cu exceptia proiectelor finantate din fonduri europene".

2. Art. I pct. 10 din legea supusa reexaminarii - cu referire la art. 10 alin. (10) din Legea nr. 24/2007, prevede: ,,(10) Transformarea zonelor cu alta destinatie, din intravilanul existent sau prin extinderea intravilanului, in zone functionale rezidentiale, comerciale, industriale sau mixte, in scopul executarii de lucrari de constructii se poate realiza doar in baza unei documentatii de urbanism cu obligatia asigurarii unei suprafete amenajate cu spatii verzi, cu acces public, de minim 10% din suprafata terenului a carui destinatie s-a modificat astfel".

In contextul dezvoltarii urbanistice, apreciem ca noua solutie legislativa nu raspunde in realitate necesitatii extinderii intravilanului pe baze sustenabile, procentul de doar 10% din suprafata terenului a carui destinatie s-a modificat nefiind suficient. Din aceasta perspectiva, consideram ca reglementarea ar trebui reanalizata de Parlament, astfel incat sa confere, atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ, o suprafata rezonabila de spatii amenajate cu spatii verzi, cu acces public, mai ales in localitatile care se confrunta cu problema poluarii.

3. Potrivit art. I pct. 11 din legea supusa reexaminarii, cu referire la art. 11 alin. (1) si alin. (7) din Legea nr. 24/2007: ,,(1) Lucrarile de restaurare sau de amenajare a spatiilor verzi aflate in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale sunt de utilitate publica si se executa pe baza autorizatiei de construire emise conform prevederilor legislatiei privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si cu respectarea dispozitiilor art. 9 alin. (1) lit. a) si c). (...) (7) Se pot amplasa pe spatiile verzi, cu conditia obtinerii de autorizatii de construire sau, dupa caz, de autorizatii de functionare, urmatoarele: alei pietonale, mobilier urban, amenajari pentru sport, joc si odihna, constructii pentru expozitii si activitati culturale, constructii usoare cu caracter provizoriu pentru activitati de comert si alimentatie publica, grupuri sanitare, spatii pentru gestionarea spatiilor verzi, dar numai in baza unei documentatii de urbanism pentru intreaga suprafata a spatiului verde, cu respectarea indicatorilor prevazuti in anexa nr. 6. (...)".

Consideram ca dispozitiile art. 11 alin. (1) din legea supusa reexaminarii trebuie corelate cu cele ale art. 6 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauze de utilitate publica, ce prevad, in mod limitativ, care sunt lucrarile considerate de utilitate publica in cazul spatiilor verzi, printre acestea aflandu-se doar cele privind: ,, (...) salvarea, protejarea si punerea in valoare (...) a parcurilor naturale, rezervatiilor naturale si a monumentelor naturii (...)". De asemenea, pentru respectarea normelor de tehnica legislativa, este necesar sa se asigure si corelarea cu prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare, ce stabilesc cadrul juridic pentru luarea masurilor necesare executarii: ,,(...) lucrarilor de conservare sau de amenajare a spatiilor verzi, lucrarilor de regenerare urbana (...)".

Totodata, art. 11 alin. (7) din legea supusa reexaminarii permite amplasarea pe spatiile verzi a unor alei pietonale, mobilier urban, amenajari pentru sport, joc si odihna, constructii pentru expozitii si activitati culturale, constructii usoare cu caracter provizoriu pentru activitati de comert si alimentatie publica, grupuri sanitare, spatii pentru gestionarea spatiilor verzi, dar numai in baza unei documentatii de urbanism pentru intreaga suprafata a spatiului verde, cu respectarea indicatorilor prevazuti in Anexa nr. 6.

Or, Anexa nr. 6 din legea trimisa la promulgare cuprinde ,,Definirea unor termeni de specialitate", iar nu indicatorii la care face trimitere art. 11 alin. (7) din lege. Din aceasta perspectiva, consideram ca se impune corelarea normelor, pentru a nu se crea disfunctionalitati in aplicare. In acest context, semnalam ca din analiza pct. 19 al sectiunii Amendamente respinse din cuprinsul Raportului comisiei sesizate in fond la Camera decizionala rezulta ca, desi Anexa nr. 6 - intitulata ,,Indicatori specifici pentru categoriile de spatii verzi" - a fost respinsa, norma de trimitere din legea trimisa la promulgare nu a fost corelata cu solutia rezultata din comisie cu privire la acest amendament.

Fata de cele de mai sus, rezulta ca sintagma ,,cu respectarea indicatorilor prevazuti in anexa nr. 6" din cuprinsul alin. (7) al art. 11 este neclara, facand trimitere la o serie de indicatori, care in realitate nu exista in continutul legii.

4. Art. I pct. 14 din legea supusa reexaminarii, cu referire la art. 14 alin. (12) din Legea nr. 24/2007, prevede: ,,(12) Terenurile incadrate in categoria spatiilor verzi care nu indeplinesc criteriile de clasificare prevazute la art. 4 si care au trecut in proprietatea privata a persoanelor fizice sau juridice anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, autoritatile publice locale le pot schimba incadrarea urbanistica in baza documentatiilor de urbanism aprobate conform legislatiei in vigoare, cu obligatia de a crea in unitatea administrativ-teritoriala studiata, o suprafata de spatiu verde cu 10% mai mare decat cea a carei incadrare se schimba".

Consideram ca dispozitiile art. 14 alin. (12) din legea supusa reexaminarii, ce permit autoritatilor publice locale sa schimbe incadrarea urbanistica, cu obligatia de a crea in unitatea administrativ-teritoriala o suprafata de spatiu verde cu 10% mai mare decat cea a carei incadrare se schimba, nu cuprind criterii obiective in baza carora se poate exercita aceasta competenta.

Lipsa acestor criterii obiective poate conduce la arbitrariu in activitatea de aplicare a legii, dar si la relocarea, pe diverse considerente, a unor spatii verzi din centrul localitatilor la periferia acestora, cu consecinta reducerii ponderii vegetatiei cu rol de filtrare si purificare a aerului. Or, calitatea scazuta a aerului din aglomerarile urbane prezinta o importanta deosebita, intrucat influenteaza in mod negativ sanatatea umana, din cauza riscului crescut al mortalitatii determinate de afectiuni respiratorii si cardiovasculare. La nivel national si european, calitatea aerului reprezinta o preocupare majora, mai ales in aglomerarile urbane, confruntate cu cresterea numarului mijloacelor de transport auto, a particulelor in suspensie generate de santierele de constructii si cu restrangerea constanta a spatiilor verzi din perimetrele municipale.

Avand in vedere ca respectarea principiilor de dezvoltare durabila si urbanism presupun atat accesul usor al locuitorilor la parcuri, cat si dispersia spatiilor verzi pe intreaga suprafata a unitatii administrativ-teritoriale in scopul asigurarii calitatii aerului, consideram ca o solutie legislativa care sa permita autoritatilor publice locale schimbarea incadrarii urbanistice nu poate face abstractie de aceste ratiuni de politica de mediu.

In plus, semnalam ca norma mentionata este si lipsita de predictibilitate, contrara normelor de tehnica legislativa, intrucat nu stabileste cu claritate cui incumba obligatia instituita, respectiv ,,obligatia de a crea in unitatea administrativ-teritoriala studiata, o suprafata de spatiu verde cu 10% mai mare decat cea a carei incadrare se schimba".

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, in calitate de organ reprezentativ suprem al poporului roman si de unica autoritate legiuitoare a tarii, va solicitam reexaminarea Legii pentru modificarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor".

Comments